InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van hazelnoot

De geneeskracht van hazelnoot

De geneeskracht van hazelnoot In de herfst kun je in het bos hazelnoten van de grond oprapen zodat je voor de hele winter, lente en zomer een voorraadje hebt. Je raapt niet alleen een lekkere snack op maar ook vele vitaminen, mineralen en fytonutriënten. De hazelnoot behoort tot de allergezondste noten die groeien op planeet aarde.

Inhoud:

Rijk aan vitaminen

In Hazelnoten zitten bijzonder veel vitaminen uit het B-complex. Er zit B1, B2, B3, B5, B6 en B11 in. Verder zit er vitamine C, E en K in. Relatief gezien bevat de hazelnoot het meeste vitamine E. 100 Gram hazelnootjes is genoeg voor 100% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) vitamine E. Vitamine B6, pyridoxine is goed voor 43% van de ADH en Thiamine, B1, krijg je voor 53% vam de ADH binnen als je een onsje hazelnoot eet.

Stampvol mineralen

Zeer spectaculair zijn de ADH-percentages voor de mineralen mangaan(268%)en koper(192%). Ook deze waarden gelden voor 100 gram hazelnoten. Het is overigens niet erg om teveel mineralen te eten dan de ADH. De maximale bovengrens haal je bij lange na niet, zolang je gevarieerd eet. Voor koper geldt dat het in zoveel etenswaren zit dat je er vrijwel nooit een tekort aan hebt. Andere mineralen die veel voorkomen in hazelnootjes zijn: calcium(11% van de ADH), ijzer(59%), magnesium(41%), fosfor(41%) en zink(22%). Je kunt hieruit concluderen dat hazelnoot een supergezonde noot is.

Natuurlijke bron van linolzuur

De hazelnoot hoort samen met walnoten, pecannoten, amandelen en pistachenoten thuis in de top 5 van meest gezonde noten. Hazelnoten bevatten onder andere linolzuur. Dat is de stof die Unilever door namaakboter doet om het een gezond tintje mee te geven. Groot verschil is echter dat de natuurlijke linolzuur veel gezonder is dan de gesynthetiseerde linolzuur van Unilever. In veel landen is het voor Unilever verboden om met linolzuur reclame te maken dat het gezond is omdat wetenschappelijk onderzoek dat niet heeft bewezen.

Hazelnootolie

Van hazelnoot wordt ook een olie gemaakt waar je prima in kunt bakken. Deze olie helpt ook goed tegen een droge huid. Hazelnootolie wordt ook gebruikt in aromatherapie. De olie van hazelnoot is een goede olie die het zogenaamd slechte LDL cholesterol doet verlagen. Daarbij dient te worden aangetekend dat er een grote groep wetenschappers is die meldt dat LDL-cholesterol helemaal niet slecht is en dat de medicijnen ertegen slechter zijn. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is het een mythe dat cholesterol tot hart- en vaatziekten leidt. Deze mythe wordt in stand gehouden door bedrijven als Unilever en Bayer die flink verdienen aan de angst van mensen op een hartaanval. Degelijk wetenschappelijk onderzoek heeft nimmer een verband kunnen aantonen tussen cholesterol en hart- en vaatziekten. Natuurlijk is het wel zo dat geoxideerd cholesterol aan de bloedvatwanden voor aderverkalking zorgt, maar de oorzaak hiervan heeft niets te maken met het cholesterol zelf, eerder met een tekort aan het eten van antioxidanten. Cholesterol is een noodzakelijke stof in het lichaam maar geoxideerd cholesterol is gevaarlijk. Antioxidanten voorkomen dat cholesterol oxideert.

Geneeskracht van fytonutriënten

Hazelnoten zijn een uitstekende voedsel voor het brein omdat er magnesium en Proanthocyanidine in zit. Deze antioxidant komt ook voor in cacao, druivensap, zwarte thee en groene thee. Proanthocyanidine kan de bloed-hersenbarrière doorbreken waardoor ook de minuscule bloedvaatjes in de hersenen worden voorzien van deze stof. Zoals alle fytonutriënten heeft ook deze stof meerdere geneeskrachtige kanten. Zo helpt het ook bij menstruatieklachten, helpt het darmkanker voorkomen, en is het een antioxidant wat 20 keer zo sterk werkt als vitamine C. Antioxidanten bestrijden vrije radicalen die schade aanrichten in het DNA van lichaamscellen.

Eettips hazelnoot

Hazelnootpasta is een lekkernij voor op brood. De pure biologische hazelnootpasta is het allerbest. Je kunt verse hazelnootjes klein stampen tot kruimels en ze over een salade heen strooien. Ook is het lekker om te strooien over ijs. Hele hazelnoten zijn een prima vullende snack voor onderweg of thuis in de avonduurtjes. Wanneer je houdt van bakken dan kun je hazelnoten prima door koekjes of muffins doen. Hazelnoten passen uitstekend in een zelfgemaakte muesli.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Noten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten bestaan voor 80% á 90% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de meeste noten zi…
Mooie, glanzende haren door een gezonde voedingMooie, glanzende haren door een gezonde voedingGezonde voeding maakt het haar soepel, glanzend en sterk. Het bevat proteïnen, vitaminen en mineralen die van binnenuit…
Noten zijn gezondNoten zijn gezondEr wordt vaak onterecht gedacht dat noten dikmakers zijn en daardoor niet bij een gezonde levensstijl passen. Noten pass…
Vitarexia, nieuwste eetstoornisVitarexia is het nieuwste eetprobleem van de deze tijd. Het betekent kortweg: tekort aan vitaminen en mineralen in je da…
HazelnootschuimtaartHazelnootschuimtaartDeze taart is niet moeilijk om te maken. Doordat het schuimgebak is, is het weer eens iets heel anders. De combinatie va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lucky2013 / Pixabay
  • http://www.nutrition-and-you.com/hazelnuts.html
  • http://suite101.com/article/five-health-benefits-of-hazelnuts-a125415
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Proanthocyanidine
  • http://www.livestrong.com/article/287534-what-are-the-health-benefits-of-hazelnuts/
  • http://suite101.com/article/hazelnuts-for-health-a52029

Reageer op het artikel "De geneeskracht van hazelnoot"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 04-02-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtige noten
Medische informatie…
Schrijf mee!