InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen Tekenbeten, ziekte van Lyme

Infectieziekten bij kinderen Tekenbeten, ziekte van Lyme

De laatste tijd hoor je steeds meer over de Ziekte van Lyme. Wat is dit precies, wat heeft het met teken te maken en wat zijn de gevolgen?

De Ziekte van Lyme

De Ziekte van Lyme is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een bacterie. Veel teken dragen deze bacterie bij zich en kunnen zo mensen besmetten. De ziekte kan, bij tijdige ontdekking, gelukkig goed behandeld worden.

Verschijnselen
Veel voorkomende verschijnselen bij de Ziekte van Lyme zijn;
  • In stadium 1; rond de tekenbeet vormt zich een rode, ringvormige verkleuring van de huid. Verder kunnen grieperigheid, hoofd- en keelpijn, lymfekliervergrotingen, koorts en vermoeidheid optreden,
  • In stadium 2; het kind krijgt last van uitstralende pijn in arm of been, een scheefstaand gezich, dubbel zien, neiging tot flauwvallen en hartritmestoornissen,
  • In stadium 3; er kan beschadiging optreden van de gewrichten. Dit gaat gepaard met pijn en zwelling.

Besmetting en gevolgen

Zoals al eerder beschreven kan iemand besmet worden met de bacterie die de Ziekte van Lyme veroorzaakt door een besmette teek. Een teek is ongeveer 3 mm groot en komt veel voor in bossen, struiken en hoog gras. Niet iedere teek is besmet en de bacterie is niet van mens op mens over te dragen.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school
Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Een kind met een tekenbeet of de Ziekte van Lyme hoeft niet geweerd te worden.

Melding bij de GGD
Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Een tekenbeed hoeft niet gemeld te worden bij de GGD
Gerelateerde artikelen
Ziekte van Lyme: oorzaak, symptomen, behandeling, prognoseZiekte van Lyme: oorzaak, symptomen, behandeling, prognoseDe ziekte van Lyme is een infectieziekte, overgedragen door teken. De ziekte kenmerkt zich door huiduitslag en verschijn…
De teek verdwijnt waar het rund verschijnt..... en graastDe teek verdwijnt waar het rund verschijnt..... en graastDe ziekte van Lyme, veroorzaakt door beten van teken, kan aanzienlijk afnemen. Door in natuurgebieden runderen te laten…
Wat te doen bij een tekenbeetEen teek is een klein insect dat zich voedt met bloed van dieren of mensen. Teken leven voornamelijk in bossen en struik…
Een infectie, wat houdt dat in?Je lichaam is goed beschermd door je huid. Deze vormt een barrière die voor de meeste ziekteverwekkers niet te nemen is.…
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen Tekenbeten, ziekte van Lyme"

Infoteur: Lobke
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!