InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Stichting Haarwensen krijgt vlecht voor pruik

Stichting Haarwensen krijgt vlecht voor pruik

Stichting Haarwensen krijgt vlecht voor pruik Stichting Haarwensen verzamelt haar om er pruiken voor kinderen die kaal zijn van te laten maken. Anna Christina van Ameland liet haar vlecht afknippen om het te doneren aan de stichting. Kappers kunnen zich opgeven bij de stichting en meedoen aan de actie door informatie in de kapsalon op te hangen en lange haren volgens voorschriften af te knippen. Stichting Haarwensen geeft de pruiken gratis aan de kinderen zonder haar.

Kapsalon José in Hollum

Stichting Haarwensen

Stichting Haarwensen is in 2008 gestart en opgericht door kapster Yvonne de Boer. Paul de Leeuw was aanwezig bij de overhandiging van de eerste pruik aan een ziek kind. De Boer was in 2008 een keer te gast in de tv-show van Paul de Leeuw. Ze mocht een staart afknippen van een meisje dat het haar wilde doneren om er een pruik van te laten maken. Na de uitzending waren er meer meisjes die dat voorbeeld wilden volgen en zo ontstond het idee voor Stichting Haarwensen.

Kaalhoofdigheid

Sichting Haarwensen werkt voor kinderen tot en met 18 jaar die kaal zijn of zijn geworden. Een pruik kost 2000 tot 3000 euro. Stichting Haarwensen geeft de pruik gratis aan de kinderen, de ouders hoeven er niets voor te betalen. Wie een pruik wil aanvragen kan contact opnemen met de organisatie.

Voor wie

Kinderen die vanwege een ziekte of medische behandeling kaal worden, komen in aanmerking voor zo'n pruik. Door chemotherapie bijvoorbeeld, verliezen per jaar ongeveer 400 kinderen hun haar en het duurt na de behandeling vaak een paar jaar voor er weer haar gaat groeien. Dat betekent een lange periode van kaalheid en voor die kinderen is een goed gemaakte pruik een uitkomst. Ze zien er dan weer uit als een gewoon kind.

Pruik

Voor één pruik zijn meerdere vlechten nodig, soms wel drie of vier. Al het haar wordt gesorteerd op kleur, lengte en structuur. De pruikenmakers zitten in Azië die elk haartje apart in de pruik knopen. In één pruik zitten ongeveer vijf volle werkdagen.

Haar geven

Stichting Haarwensen maakt pruiken van echt haar. Voor het verzamelen van pruikhaar is de stichting afhankelijk van mensen die hun lange haar afknippen en doneren. Als dank daarvoor krijgen ze een bedankbrief van de Stichting Haarwensen thuisgestuurd. De pruiken van Stichting Haarswensen zijn speciaal bestemd voor kinderen.

Spelregels

Aan het opsturen van het haar zijn een paar spelregels verbonden.
  • lengte van het haar minimaal 25 cm
  • natuurlijke kleuren
  • geen geblondeerd haar
  • geen grijs haar
  • schoon haar
  • droog haar
  • geen extensions
  • haar in een vlecht
  • leeftijd van het haar maakt niet uit
  • het haar moet soepel en zacht aanvoelen

De vlecht gaat er af - Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandDe vlecht gaat er af - Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland

Gratis Kapper

Haar afknippen kan bij de eigen kapper, maar er zijn in het hele land kappers te vinden die het voor Stichting Haarwensen gratis doen. Kapsalon José in Hollum op Ameland is zo’n kapper die gratis de vlecht knipt als het haar wordt gedoneerd aan Stichting Haarwensen.

Gegevens

Het haar kan als vlecht worden opgestuurd naar het volgende adres:.
Stichting Haarwensen
Industrieweg 15
3641 RK Mijdrecht
Telefoonnummer: 06-3600 5002
E-mail: info@haarwensen.nl
Website: www.haarwensen.nl

Hollum

Anne Christina Faber (14) uit Hollum liet al een paar jaar haar haar groeien voor een speciaal doel. Ze wilde het laten afknippen en doneren aan Stichting Haarwensen. Op 10 augstus 2012 was haar vlecht lang genoeg om voor dat doel geknipt te worden en kon eindelijk de schaar erin. Kapper José Kanger-Wijnberg sloot zich speciaal voor deze gelegenheid aan bij Stichting Haarwensen en knipte de vlecht af. Anne Christina hoefde de knipbeurt niet eens te betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je haar doneren aan een goed doelHeb je lang haar en wil je een goed doel steunen? Dan is het doneren van haar voor de Stichting Haarwensen misschien wat…
Uw haar doneren via stichting HaarwensenUw haar doneren via stichting HaarwensenHet doneren van haar is vaak een moeilijke beslissing, heeft u net zo'n lange bos met haar en dan gaat u het weggeven. E…
Haar voor een pruikEen vriend van mij heeft iets geweldigs gedaan. Voor een gezamelijke vriendin, die helaas kanker heeft en door de chemok…
Het haar verlengenMet haarstukken kun je altijd een geweldig kapsel creëren. Wat voor haarstukken bestaan er allemaal?
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stichting Haarwensen logo
  • Stichting Haarwensen
  • Persburau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Stichting Haarwensen krijgt vlecht voor pruik"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 04-02-2016
Subrubriek: Kinderen
Special: Goede Doelen
Medische informatie…
Schrijf mee!