InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Liliane Fonds Wij trekken aan de Bel

Liliane Fonds Wij trekken aan de Bel

Liliane Fonds  Wij trekken aan de Bel Duizenden scholieren trekken aan de bel om te vieren dat ze naar school mogen en om aandacht te vragen voor miljoenen leeftijdgenoten die dat niet kunnen. De actie is van het Liliane Fonds en wil kinderen met een handicap helpen die in ontwikkelingslanden wonen en voor wie het zonder extra voorzieningen en hulp niet mogelijk is om regulier onderwijs te volgen.

OBS De Schakel in Hollum op Ameland

Trekken aan de bel

Het Liliane Fonds houdt jaarlijks een actie die ze Wij trekken aan de bel heeft genoemd. Daarmee vraagt het fonds aandacht voor kinderen die vanwege hun handicap niet naar school kunnen. Liliane Fonds onderschrijft het millenniumdoel dat in 2015 alle kinderen overal op de wereld naar school gaan. Liliane Fonds roept scholen op om mee te doen aan deze actie die in maart plaatsvindt. Jaarlijks trekken tienduizenden Nederlandse kinderen aan de bel. Voor Nederlandse kinderen is het vanzelfsprekend dat ze naar school gaan, ook als ze een handicap hebben. Om dat te vieren klinkt op een dag in maart op de pleinen van de deelnemende scholen om 12.00 uur een minuut lang geluid van bellen en andere instrumenten. Voor elke school die meedoet gaat er 250 euro in de actiepot. Daar wordt een schoolproject in Afrika mee gesteund. Het geld komt van de Postcode Loterij.

Bron: Wij trekken aan de Bel logoBron: Wij trekken aan de Bel logo

Handicap

In ontwikkelingslanden gaat slechts een tiende van de kinderen met een handicap naar school. Onderwijs is buiten hun bereik omdat ze vanwege hun handicap de school niet in kunnen of omdat ze botweg worden geweigerd. Met het geld van de Wij trekken aan de bel actie worden scholen in Sierra Leone toegankelijk gemaakt voor alle kinderen. De scholen daar zijn over het algemeen handicaponvriendelijk. Kinderen met een handicap komen de trappen niet op zodat ze altijd hulp nodig hebben om de school binnen te komen. Dat maakt de drempel heel hoog, waardoor veel gehandicapte kinderen thuis blijven, verstoken van onderwijs. Het Liliane Fonds kan er ondermeer voor zorgen dat de trappen worden vervangen door rolstoelvriendelijke hellingen. Ook wordt er individuele hulp gegeven aan kinderen. In 2012 werden er meer dan 43.000 kinderen met een handicap die in ontwikkelingslanden wonen geholpen. Zij kunnen naar school, naar de dagopvang of gaan individueel een training volgen.

Millenniumdoel

In 2000 werden vele millenniumdoelen bekend gemaakt. Een ervan gaat over onderwijs dat voor alle kinderen bereikbaar moet zijn. Nederland en 188 andere VN-lidstaten spraken af dat alle kinderen onderwijs moeten kunnen volgen en dat doel moet in 2015 bereikt zijn.
Het doel is niet helemaal gehaald, maar er is wel een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Eind 2015 gaat 91 procent van alle kinderen naar school.

Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandFoto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland

Schakel

OBS de Schakel in Hollum op Ameland is op 14 maart 2013 een van de scholen die aan de bel trekt. Om 12.00 uur staan de kinderen een minuut lang op het schoolplein de bel te luiden en op andere manier geluid te laten klinken. Zij hebben een mooi schoolgebouw waar alle kinderen naar toe kunnen en alle kinderen van Ameland gaan ook naar school. Dat is iets om te vieren.

Liliane Fonds

Het Liliane Fonds is genoemd naar Liliane Brekelmans-Gronert die in 1976 voor het eerst naar haar geboorte-eiland reist, naar Sumatra in Indonesië. Ze was er als kindje vertrokken en herkent bijna veertig jaar later veel van haar eiland. Ze ontmoet toevallig een Indonesisch meisje die net als zijzelf polio heeft gehad. Ze hebben als gevolg daarvan een handicap aan de benen. Liliane had in Nederland onderwijs gevolgd, maar dit meisje had die kans niet gekregen. Liliane besluit haar te helpen en klopt bij diverse instanties aan voor hulp. Er blijkt geen organisatie te bestaan die individuele hulp geeft en dan gaan Liliane en haar man zelf sparen - vrienden en familie sparen mee - om het gehandicapte meisje te kunnen helpen. De eerste bijdrage die wordt overgemaakt is honderd gulden, waarvoor op Sumatra een naaimachine wordt gekocht. Daarmee leren het meisje en lotgenoten werken. Bij Liliane komen daarna hulpaanvragen uit verschillende landen binden en er wordt meer en meer gespaard en geholpen. Het Liliane Fonds, een stichting, werd op 14 maart 1980 opgericht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De beste besparing: loterijen opzeggenDe meeste Nederlandse gezinnen kunnen grote besparingen doorvoeren, zonder dat ze er iets van merken. Ze doen namelijk m…
Moeilijk rondkomen? Loterijen opzeggenDoor slimme marketingacties van loterijen geven gezinnen vaak meer uit aan loterijen dan dat hun lief is. Deze lidmaatsc…
Stichting WandaStichting WandaAfrika is een continent dat onze hulp goed kan gebruiken. Stichting Wanda is een organisatie die zich richt op het Afrik…
Nederlandse schatkist de grote winnaar van loterijenDe Nederlandse staatskas wordt flink gespekt door de legale loterijen. De belastingdruk is dermate hoge dat de staatskas…
Kwalificatie Wk voetbal 2010, AfrikaKwalificatie Wk voetbal 2010, AfrikaOok in Afrika wordt er flink gevoetbald. Hier is namelijk ook de kwalificatie voor het WK van 2010 in Zuid-Afrika in vol…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wij trekken aan de bel logo
  • www.lilianefonds.nl
  • www.wijtrekkenaandebel.nl
  • OBS de Schakel
  • Persbureau Ameland
  • https://www.oneworld.nl/millenniumdoel-2 geraadpleegd op 2 januari 2016
  • Afbeelding bron 1: Wij trekken aan de Bel logo
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Liliane Fonds Wij trekken aan de Bel"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 02-01-2016
Gepubliceerd: 14-03-2013
Subrubriek: Kinderen
Special: Goede Doelen
Medische informatie…
Schrijf mee!