InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Mobiel bellen tijdens zwangerschap schadelijk voor het kind

Mobiel bellen tijdens zwangerschap schadelijk voor het kind

Mobiel bellen tijdens zwangerschap schadelijk voor het kind Kinderen die in baarmoeder blootgesteld zijn aan de frequentiegolven van de smartphone van hun biologische moeder, lopen risico op gedragsproblemen op jonge leeftijd. Worden de jonge kinderen dan ook al vroeg gebruikers van draadloze tablets en andere speeltjes, dan wordt het risico alleen maar groter.

Onderzoeken naar draadloos bellende zwangeren

Gezamenlijk onderzoek van een Amerikaanse en een Deense universiteit

Een onderzoek door de universiteit van Californië en de Deense universiteit Aarhus, werd gedaan onder 13.159 moeders van kinderen die eind negentiger jaren geboren werden. In deze periode was de mobiel nog niet massaal ingeburgerd, wat juist een goed vergelijkingsmateriaal gaf. De aanstaande moeders werden naar hun gsm-gebruik gedurende hun zwangerschap gevraagd. Uit de resultaten concludeerden de onderzoekers in mei 2008, dat kinderen van wie de moeder gedurende de zwangerschap mobiel belde, er 54 procent kans bestaat om gedragsproblemen te ontwikkelen. Wanneer de kinderen op jonge leeftijd zelf ook via een gsm belden, steeg die kans tot 80 procent! Daarnaast hebben de kinderen volgens het onderzoek een verhoogde kans op:
  • emotionele problemen,
  • hyperactiviteit.

Canadees onderzoek

Een Canadees onderzoek (07-12-'10) bij 29.000 jongeren en hun moeders wijst uit dat bij gebruik van de mobiel, minstens vier keer per dag, door de zwangere aanstaande moeder, haar kind op zevenjarige leeftijd 30 % meer kans heeft op gedragsproblemen. Gaat haar kind op peuter of kleuterleeftijd zelf ook draadloos spelen (speeltjes voor jonge kinderen kunnen tegenwoordig ook al draadloos zijn), dan stijgt de kans op gedragsproblemen met tot zelfs 50%. Kinderen die niet in baarmoeder ‘bestraald’ zijn maar wel na de geboorte hebben een 20% meer kans op slecht gedrag. Opmerkelijk detail is dat bijna de helft van de aanstaande moeders, de mobiel constant aan hebben staan en dat een derde van de kinderen een mobiel gebruiken tegen hun zevende jaar.

Gedragsproblemen

Een baby, peuter, kleuter of basisschoolkind heeft een gedragsprobleem als hij ongewenst gedrag vertoont dat vooral voor zijn omgeving storend is.

Voorbeelden van gedragsproblemen bij een baby:

  • overmatig huilen zonder reden
  • slecht willen drinken
  • niet willen slapen

Voorbeelden als peuter/ kleuter

  • eigen wil en niet voor rede vatbaar
  • driftbuien
  • agressie
  • niet ‘weten’ hoe met andere kinderen om te gaan
  • geen emotionele afstemming. Veel ruzie met anderen. De baas spelen of de ander tijdens het samenspel er niet bij betrekken. niet kunnen afstemmen op de ander
  • niet aan afspraken houden

Voorbeelden van gedragsproblemen bij een basisschoolkind

  • gebrek aan zelfvertrouwen
  • teruggetrokken gedrag
  • problemen in het omgaan met leeftijdsgenootjes
  • Bij jongens: problemen op school

Bij 1% tot 3% van de kinderen zijn de problemen ernstig, wordt het kind belemmerd in zijn functioneren en is verdere hulp nodig.
Emotionele problemen en gedragsproblemen in de jeugd vaak voorbode van stoornissen bij jongvolwassenen.

Emotionele problemen

Het gevoel van ’lekker in je vel zitten’ is bij kinderen snel te herkennen. De baby is een lachebek en de groeicurve ziet er prima uit. De peuter en kleuter gaan huppelend naar school. Zingen veel en zijn overduidelijk gelukkig. Hebben plezier in de dag en slapen
's nachts als een roosje. Zit een kind niet lekker in zijn vel dan merk je dat als ouder. De baby huilt veel, zonder reden of de peuter wil niet naar de opvang en je kleuter wil niet naar school. Elke morgen is het een grote strijd met een krijsende kleuter die NIET naar school wil. Zijn emotionele problemen de oorzaak van dit gedrag? Emotionele problemen zoals:
  • slaapproblemen
  • eetproblemen
  • spraakproblemen
  • taalproblemen
  • teruggetrokken
  • onverklaarbare pijntjes
  • angstig/depressief
  • agressief gedrag
  • problemen thuis en op school

Hyperactiviteit

Hyperactieve kinderen kunnen niet stilzitten. Moeten bewegen en komen in de problemen op school waar ze toch op de stoel moeten zitten. Hyperactieve kinderen zijn:
  • rusteloos
  • snel opgewonden en
  • snel gefrustreerd

De kinderen voelen een grote onrust van binnen. Dit gedrag is in een klas ongewenst en een hyperactief kind wordt dan ook vaak gediagnosticeerd als ADHD’er. ADHD valt onder het autistisch spectrum en wordt in het Nederlands vertaald als aandachtstekortstoornis met hyperactief gedrag.

Huilbaby later vaker gedragsproblemen

Overmatig huilen als baby, zonder reden. Zonder dat er sprake is van:
  • etenstijd
  • krampjes
  • te koud of te warm
  • ziekte

Baby's die meer dan uren achter elkaar huilen, dag en nacht zijn huilbaby's. Een gedragsprobleem dat ouders wanhopig maakt. Waarom huilt de baby? Is het echt door mobiel gebruik tijdens de zwangerschap? Ligt er een verband met het volgend onderzoek?
Onderzoekers van de Universiteit of Warwick onderzochten het verband met huilbaby’s en latere gedragsproblemen. In 22 onderzoeken met een tijdsperiode van goed twintig jaar (1987 tot 2006) zijn 17.000 kinderen gevolgd. Een op de vijf kinderen bleek symptomen te hebben die op latere leeftijd zou kunnen leiden tot ADHD. Ook baby's met eet- en slaapproblemen hebben een verhoogd risico op gedragsproblemen in hun verdere leven. “Het risico op gedragsproblemen wordt verdubbeld door huil-, eet- of slaapproblemen" verklaart professor Dieter Wolke (Vakgroep Psychologie en afdeling Geestelijke Gezondheid & Welzijn.

Onderzoek naar ADHD

Wanneer de moeder in de zwangerschap veel draadloos belt of internet gebruikt, loopt het ongeboren kind extra gevaar wanneer het zelf ook op jonge leeftijd verslaafd is aan de smartphone (nomofobie). Een onderzoek, gepubliceerd in het peer-reviewed tijdschrift, Public Library of Science (PLOS One) in april 2013, gaf aan dat basisschoolkinderen, die niet zonder de smartphone kunnen een beduidend groter risico lopen om ADHD verschijnselen te ontwikkelen.
In deze longitudinale studie, zijn 2,422 kinderen op 27 basisscholen van 10 steden in Zuid-Korea onderzocht en twee jaar lang gevolgd. Een kwart van de leerlingen had een loodgehalte in het bloed van ten minste 2,35 microgram per deciliter. Om te vergelijken: in de VS hebben ongeveer 5% van de kinderen in leeftijden 6-11 jaar een loodgehalte van 2.5 of hoger in het bloed.
Lood in het bloed kan een kind oplopen:
  • tijdens de zwangerschap. Het lood kan vanuit het bloed van de moeder de moederkoek passeren
  • borstvoeding. Dit is geen reden om geen borstvoeding te geven.
  • inademing van stofdeeltjes die lood kunnen bevatten
  • het kauwen op loodhoudende potloden en tandpastatubes
  • water of groenten die vervuild zijn met looddeeltjes (non-ferro industrie)
  • tijdens het spelen. Met zand vervuild lood en kinderen de handen de duim geregeld in de moed steken of zand eten.
  • oudere huizen met nog loden waterleidingen
  • in rijst wat uit vervuild water komt!

Juist lood, als zwaar metaal in combinatie met de straling van de draadloze telefoon blijkt een bijzonder giftige combinatie. In de huidige studie bleek dat kinderen verslaafd aan de smartphone, twee tot drie keer meer kans hebben op ADHD dan kinderen die de mobiel minimaal of nooit gebruiken. Zie ook: Wifi en autisme. Is het niet zo dat een kind gedrag van de ouders gaat kopiëren? Moeder verslaafd aan de smartphone, het kind ook. Alleen toen moeder een kind was, waren er vaak nog geen smartphones!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hyperactief gedrag ADHDHyperactief gedrag ADHDEen artikel over hyperactief gedrag (ADHD). Je vindt informatie over: wat is ADHD? Waar komt de naam vandaan?Wat kunnen…
Kinderpsychiatrie: ADHD oorzaak, symptomen en behandelingVan ADHD heeft bijna iedereen wel eens gehoord. De afkorting ADHD staat echter voor de Engelse woorden Attention Deficit…
Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetBehandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetIndien je op zoek bent naar een alternatieve behandeling tegen ADHD, kun je overwegen om het voedingspatroon enigszins a…
ADHD dieet voor kinderenKinderen met ADHD kunnen door het volgen van een streng dieet al na een paar weken van hun gedragsproblemen afkomen. Dat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TawnyNina / Pixabay
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Onderzoeken/6795/redir
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Artikelen/7972/baby_s_kunnen_gedragsproblemen_krijgen_door_mobiel_bellende_moeders
  • http://www.hln.be/hln/nl/38/Familie/article/detail/1192614/2010/12/07/Gsm-en-tijdens-zwangerschap-leidt-later-tot-slecht-gedrag.dhtml

Reageer op het artikel "Mobiel bellen tijdens zwangerschap schadelijk voor het kind"

Reactie

Jenny, 03-06-2015 21:31 #1
Ik vind dit een onvolledig en eenzijdig artikel dat te kort door de bocht is. De gebruikte bronnen van stopumts.nl is verre van objectief. In een artikel over dit onderzoek van de independent.co.uk staat:

'They add that there might be other possible explanations that they did not examine – such as that mothers who used the phones frequently might pay less attention to their children – and stress that the results "should be interpreted with caution" and checked by further studies. But they conclude that "if they are real they would have major public health implications".' Reactie infoteur, 04-06-2015
Sorry Jenny,
dan laat je toch niet waarschuwen? Je eigen keus. Je hoeft er niets mee te doen! Bovendien zijn de andere mogelijke verklaringen niet van de laatste jaren. Dit komt erbij! Heb je mijn infoteur pagina gelezen? Enne… Stopumts informeert ons correct! Dat wat onze regering nalaat. Had ik alles maar wel eerder geweten!

Infoteur: Rieja
Laatste update: 26-09-2016
Subrubriek: Kinderen
Special: Stralingsgevoelig
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!