InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Waar moet je op letten bij een nieuwe autostoel (baby/kind)?

Waar moet je op letten bij een nieuwe autostoel (baby/kind)?

Waar moet je op letten bij een nieuwe autostoel (baby/kind)? Het kiezen van een autostoel voor je kleine coureur is iets waar veel (aanstaande) ouders makkelijk overheen gaan. Het is echter een belangrijke keuze en verdient daarom wel wat extra aandacht. Waar moet je nou op letten? Wat is er belangrijk en welke misvattingen zijn er in autostoelland? Het kan zomaar een beslissing zijn die een leven kan redden!

Welk type?

Vraag nummer 1 is uiteraard welk type autostoel je nodig hebt. Dit is de makkelijkste vraag. Het antwoord wordt namelijk bepaald door de leeftijd en/of lengte van je kleintje.

De oude standaard voor autostoeltjes (ECE/R44) deelde de stoeltjes in op het gewicht van je kindje. Sinds 2012 is er een nieuwe standaard voor autostoelen: iSize. Deze nieuwe norm geeft aan dat het type autostoel afhangt van de lengte en leeftijd van het kind. Het gaat hierbij voornamelijk om de gebruikte rijrichting en bij voorkeur bevestiging met Isofix installatiepunten in de auto. Vanaf 2018 zal iSize de ECE/R44 norm gaan vervangen. Tot die tijd kunnen voor beide richtlijnen nog stoelen verkocht worden.

Soort i-Size stoelGeschikt voorVergelijkbaar met R44
Achterwaarts gerichtKinderen tot 83 cm lengteVerplicht tot 71 cm én 15 maandenBabyautostoel (0-13 kg)Groep 0/0+
Voorwaarts gerichtKinderen langer dan 71 cm én ouder dan 15 maandenKinderautostoel (13-18 kg)Groep 1
CombinatiestoelKinderen tot 83 cm in de achterwaartse stand, daarna omdraaienCombinatiestoel (0-18 kg)Groep 0/1

In dit geval gaat het alleen om de autostoelen geschikt voor de baby-, peuter- en kleutertijd. De zogenaamde zitverhogers/groep 2 en 3 autostoelen zijn hierin niet meegenomen omdat dit een ander soort stoel is.

Waar plaatsen?

In de auto uiteraard, maar waar in de auto is een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen voor je een autostoel koopt. De meeste auto’s (van gemiddeld formaat) beschikken over 3 à 4 plaatsen in de auto waar een autostoel geplaatst kan worden. Zit je vaak alleen in de auto en wil je je kleintje naast je hebben tijdens het rijden? Dan kun je er voor kiezen om de autostoel naast je op de bijrijdersstoel te plaatsen. Belangrijk hierbij is om te controleren of eventuele front airbags uitgeschakeld zijn. Hier moet je op letten bij het kiezen van de plaats in de auto:
  • Airbags. Als je de stoel op de bijrijdersstoel plaatst, zorg dan dat eventuele frontale airbags uitgeschakeld zijn. Bij een aanrijding kan het opblazen van de airbag de autostoel lanceren.
  • Isofix. Wil je de autostoel vastzetten met Isofix? Controleer dan welke zitplaatsen in je auto beschikken over Isofixbeugels.
  • Ruimte. Controleer altijd de beschikbare ruimte in de auto. Stoelen zijn vaak groter dan je verwacht.Als je de mogelijkheid hebt, ga dan naar een fysieke winkel. Bij de grotere baby- en kinderwarenhuizen heb je vaak de mogelijkheid om de stoel even te passen in je auto.
  • Meerdere auto’s Niet op iedereen van toepassing, maar als je de autostoel in meerdere auto’s wilt gebruiken, controleer bovenstaande punten dan in alle auto’s waar je de stoel in wilt gebruiken.

Bron: PublicDomainArchive / PixabayBron: PublicDomainArchive / Pixabay

Kijk en vergelijk!

Wanneer we spreken over een autostoel, hebben we het al snel over Maxi-Cosi. Maxi-Cosi is, in ieder geval in Nederland, één van de bekendste merken voor autostoelen. Dit betekent echter niet dat ze ook de beste en veiligste autostoelen maken! Hoewel ze zeker niet slecht zijn, loont het zeker de moeite om eens te vergelijken met andere hoog aangeschreven merken als bijvoorbeeld Britax-Römer, Cybex en BeSafe (Stokke autostoelen zijn ook van BeSafe).

Voor de specificaties en testresultaten van verschillende autostoelen kun je kijken bij De Consumentenbond of de ANWB. Voor meer informatie over achterwaarts vervoeren tot de kleuterleeftijd kijk je op Achterwaarts.nl.

Tweedehands

Het is natuurlijk erg aantrekkelijk is om via Marktplaats of een ander kanaal een tweedehands autostoel aan te schaffen voor een veel lager bedrag dan nieuw in de winkel. Maar is dat slim? Het is niet verboden om een tweedehands stoel te gebruiken, maar je kunt nooit precies weten wat er gebeurd is met de stoel. Je weet niet of de stoel betrokken is geweest bij een aanrijding of hoe er mee omgegaan is.
Daarnaast neemt de kwaliteit en stevigheid van het plastic na 5 jaar af. Kortom: kies alleen voor een tweedehands autostoel als je weet wat er mee gebeurd is en wanneer deze aangeschaft is. Zo voorkom je dat de stoel slecht functioneert wanneer je hem het hardst nodig hebt.
© 2015 - 2017 Tifont, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het kinder-autostoeltje: 70-80% wordt verkeerd geinstalleerdHet kinder-autostoeltje: 70-80% wordt verkeerd geinstalleerdMiljoenen Nederlanders gaan op autovakantie in juli en augustus. Vooral ouders van jongere kinderen kiezen voor een auto…
Spullen voor je baby; kinderwagen, Maxi Cosi en buggySpullen voor je baby; kinderwagen, Maxi Cosi en buggyKinderwagens, maxi cosi's en buggy's zijn er tegenwoordig in allerlei soorten en maten. Veel ouders schaffen voor de geb…
De baby vervoeren; lopend, in de auto en op de fietsWanneer je naar buiten gaat met je baby, komt daar heel wat bij kijken! Er moeten heel wat spullen worden meegenomen. Ma…
Kinderen in de auto vervoeren - regelsKinderen in de auto vervoeren - regelsIn Nederland zijn strenge regels over het vervoeren van kinderen in auto's. Maar er gelden uitzonderingen. Wanneer mag e…
Kinderwagen of buggy kopenZodra u weet dat u zwanger bent, komen er veel zaken op u af die u moet aanschaffen. Een kinderkamer, kleertjes en niet…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waar moet je op letten bij een nieuwe autostoel (baby/kind)?"

Infoteur: Tifont
Gepubliceerd: 21-07-2015
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!