InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > The Daily Mile, dagelijks 15 minuten (hard)lopen op school

The Daily Mile, dagelijks 15 minuten (hard)lopen op school

The Daily Mile is een initiatief van de Schotse hoofddocent van basisschool St. Ninians, Elaine Wyllie. Door haar leerlingen dagelijks een kwartier buiten te laten hard(lopen) bemerkte ze grote vorderingen in zowel de fysieke prestaties, als de leerprestatie van haar leerlingen. The Daily Mile is gemakkelijk te implementeren en vindt inmiddels navolging in steeds meer landen. Ook in Nederland starten steeds meer scholen met the Daily Mile, dit mede op initiatief van de stichting 'Jongeren op gezond gewicht' (JOGG). Erben Wennemars is in zijn rol als ambassadeur van het JOGG en het jeugdsportfonds een groot pleitbezorger voor the Daily Mile.

Wat is the Daily Mile?

The Daily Mile vindt zijn oorsprong in Schotland, waar hoofddocent van basisschool St. Ninians, Elaine Wyllie, in 2012 werd geconfronteerd met steeds meer kinderen die niet fit waren en kampten met (fors) overgewicht. Haar plan om dit tegen te gaan was simpel, maar doeltreffend, ze liet de kinderen op haar school dagelijks vijftien minuten in de buitenlucht (hard)lopen. Dit zonder er een competitie element aan toe te voegen. Gemiddeld liepen de kinderen circa één mile per dag.

Na een tijdje merkte Elaine, dat de leerprestaties van haar leerlingen verbeterden en ze zich beter konden concentreren op de aangeboden lesstof. Ook kregen de leerlingen een betere conditie en werd het percentage leerlingen met overgewicht beduidend minder. Het initiatief van Elaine vindt dan ook steeds meer navolging op scholen in Schotland, maar ook daarbuiten. Inmiddels zijn er ook scholen uit Noord-Ierland, Engeland, Nederland en België, waarvan de leerlingen dagelijks vijftien minuten (hard)lopen.
Elaine Wyllie is door haar initiatief, onder andere, verkozen tot leraar van het jaar (2015) bij de 'Pride of Britain awards'.

Wat zijn de voornaamste voordelen van the Daily Mile?

De Daily Mile is gemakkelijk te implementeren in het dagelijkse lesprogramma omdat:
  • De duur van te Daily Mile beperkt is tot vijftien minuten
  • Er geen extra materialen benodigd zijn, iedereen kan meteen starten met lopen en kan dit op zijn of haar eigen niveau doen.
  • Kinderen zich niet hoeven om te kleden in gymkleding, immers buiten lopen kan je gewoon in je dagelijkse kleding doen.
  • Er geen groot parcours nodig is, wel kan het leuk zijn om afwisselende rondjes te lopen indien de directe omgeving hiertoe mogelijkheden biedt.

Om maximaal te kunnen profiteren van alle voordelen die the Daily Mile biedt, dienen de kinderen wel dagelijks het programma te volgen, dit omdat de conditie dan sterk verbetert.

The Daily Mile in Nederland

Het aantal kinderen met overgewicht neemt ook in Nederland steeds meer toe. Gegevens van het CBS, uit 2015, tonen aan dat één op de acht kinderen te maken heeft met overgewicht. Dit mede, omdat kinderen in Nederland te weinig bewegen. Daarom nemen sindsdien steeds meer scholen in Nederland de actie van Elaine Wyllie over.

Op initiatief van 'Jongeren op gezond gewicht' (JOGG), een stichting die als doel heeft om een gezonde leefstijl van jongeren te bevorderen, is in Nederland de Rotterdamse basisschool de Toermalijn, in 2016, als eerste gestart met the Daily Mile. Bij de start van het initiatief waren Erben Wennemars en de Rotterdamse wethouder van sport, de heer Visser aanwezig. Erben Wennemars heeft zich in zijn rol als ambassadeur van het JOGG en het Nederlandse jeugdsportfonds een groot voorstander getoond van the Daily Mile.

Het is voor Nederlandse scholen mogelijk om zich aan te sluiten bij het initiatief van Elaine Wyllie, dit kan door de school te registreren op thedailymile.nl.

Lees verder

© 2016 - 2017 Ilzo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Film: The Green MileFilm: The Green MileWaarschijnlijk heb je de film gezien, of er op zijn minst van gehoord: The Green Mile. Wellicht heb je zelfs het boek va…
Blozen of een rode huid? Clinique Redness Solutions helptWanneer je last hebt van een rode huid, geheel rood of vlekkerig of je hebt snel de neiging om te blozen dan kun je je d…
Air Miles, spaar voor leuke uitjes en extraatjesAir Miles, spaar voor leuke uitjes en extraatjesJe hebt vast wel eens van Air Miles gehoord. Door aankopen bij bepaalde winkels te doen kun je Air Miles sparen. Als je…
Maten en gewichten (omzetting tabellen)Maten en gewichten (omzetting tabellen)Maten en gewichten worden veelal (wereldwijd) volgens het metrieke stelsel gehanteerd. In Nederland gebruiken we SI -Int…
NK allround schaatsen 2008: 27 en 28 december 2008De NK allround schaatsen voor mannen en vrouwen 2009 worden gehouden in Heerenveen op 27 en 28 december 2008. Titelverde…
Bronnen en referenties
  • www.Thedailymile.co.uk/top-10-tips 19-10-2016
  • www.thedailymile.co.nl 19-10-2015
  • www.thedailymile.nl 19-10-2015
  • www.Jongerenopgezondgewicht.nl/watwedoen/thedailymile 19-10-2016
  • www.Prideofbritain.com/history/2015 19-10-2016
  • www.obs-detoermalijn.nl/ 20-10-2016
  • www.jongerenopgezondgewicht.nl/de-organisatie/de-mensen 20-10-2016
  • www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/cijfers-context/huidige-situatie#node-overgewicht-kinderen 20-10-2016

Reageer op het artikel "The Daily Mile, dagelijks 15 minuten (hard)lopen op school"

Infoteur: Ilzo
Gepubliceerd: 21-10-2016
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!