InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De Joodse vrouw en haar baby - Joodse visie over geboorte

De Joodse vrouw en haar baby - Joodse visie over geboorte

De Joodse vrouw en haar baby - Joodse visie over geboorte Het gebeurt 250 keer per minuut, bijna 15.000 keer per uur. Maar hoe vaak een geboorte ook plaatsvindt, het blijft een wonder. En de belangrijkste factor in dit wonder is de vrouw. Volgens de Tora bepaalt de vrouw de spirituele identiteit van haar kind. De vrouw lijkt als schepper meer op God dan de man. Vandaar dat binnen het Jodendom de vrouw een voorname rol heeft. In dit artikel aandacht voor de vrouw als schepper en een verslag van een vrouw in verwachting tot en met de geboorte.

'Alles' kan een mens ogenschijnlijk alleen doen, behalve een kind verwekken

Eten, slapen, werken, etc., alles kan een mens alleen doen. Maar wanneer het gaat om kinderen verwekken zijn er twee mensen nodig. Om te scheppen moeten we boven onze individualiteit uit stijgen. Om onze Goddelijke essentie te verwezenlijken moeten we over de grenzen van ons ego stijgen.

De vrouw schenkt leven

Het is de vrouw, niet de man, die kinderen baart. Het is de vrouw die het meeste doet in de opvoeding en die zich het meest kort gedaan voelt als haar rol als ouder wordt ontnomen. Het is de vrouw die het kind het langst blijf bemoederen terwijl de vader het kind sneller zijn eigen gang laat gaan. Het is volgens de Tora de vrouw die de spirituele identiteit van haar kind bepaalt. Het moederschap is een toestand van zijn en niet van 'prestatie' of 'ervaring'.

Joodse identiteit wordt bepaald door de Joodse vrouw

Wanneer is iemand Joods? Het orthodoxe Jodendom beschouwt alleen die mensen Joods wier moeder Joods is of degenen die tot het orthodoxe Jodendom is toegetreden. De reden dat de moeder Joods moet zijn, is omdat men bij de moeder zeker weet dat het kind van haar is. Bij de vader kan dat onduidelijk zijn. Zo nu en dan laait de discussie op om ook kinderen van een Joodse vader als Jood te beschouwen. Maar het orthodoxe Jodendom wil hier niets van weten. Bij de liberale Joden is de kwestie nagenoeg geen probleem.

De zwangerschap en de geboorte door Sara Esther Crispe (4 kinderen en Chabad Lubavitcher Jodin). Een orthodoxe Joods verslag

"Ik ben zwanger. De baby drukt tegen mijn huid. Ze ligt oncomfortabel in haar kleine ruimte. Ze weet niet dat het slechter zal worden voordat het beter wordt. Om vrijheid en ruimte te krijgen zal ze door een nauwe doorgang moeten.
Gedurende deze negen maanden heb ik veel geleerd over mijn zwangerschap. Ik heb geleerd dat we allemaal zwanger zijn, de hele tijd, maar op verschillende punten. Misschien is er geen feitelijke foetus binnen ons, maar zeker een idee, een plan, een doel. Iets dat groeit, ontwikkelt en brouwt binnenin.

Herkennen waar we zijn in ons geboorte proces is essentieel. Soms is het zo nieuw voor ons dat we zelfs niet weten dat we zwanger zijn. Maar iets voelt niet goed. We zijn hormonaal, ongemakkelijk en verward. Misschien zelfs walgelijk. We worden door iets overgenomen dat we niet kunnen zien, niet direct kunnen voelen en zelfs niet kunnen begrijpen.

Bij het begin van onze tweede trimester, hebben we een beter idee van wat er gebeurt. Hoewel het nog steeds niet zichtbaar is voor de rest van de wereld. We wachten tot het begin van de vijfde maand voordat we het openbaar maken. Behalve voor de familie natuurlijk. Die weet het al eerder. Want alles is nog steeds onstabiel. We weten niet zeker dat wat begonnen is ook daadwerkelijk zal voortduren. We zijn wel één horde gepasseerd. We zijn ons volledig bewust van een leven dat binnen ons groeit. Het is medisch bevestigd. Er ontstaat zelfs een klein buikje. Mensen durven er niet naar te vragen. Misschien denken ze dat ik aangekomen ben.

Als de maanden voorbij gaan beginnen we het anderen te vertellen. We voelen ons nu prettiger. Het komt ons allemaal echt over. We zijn in een proces en dat proces gaat in de juiste richting. Maar zover is het nog niet. De baby kan nog niet aan de buitenwereld worden getoond. Dus we wachten en proberen het juiste voedsel te eten zodat we zeker zijn dat het kind overleeft. Spoedig voelen we het trappen en de bewegingen binnenin. We voelen dat er contact is. Hoe verklaart men de oneindige liefde voor dit schepsel? Het is onmogelijk. Niemand anders zal weten wat tussen jullie twee bestaat. Nog niet, Misschien, heel misschien, na de geboorte.

Het einde nadert. We zijn in ons laatste trimester. Maar niemand kan precies voorspellen wanneer het kind echt komt. Sommigen zijn vroeg, andere zijn laat. We wachten. Zijn we klaar? Maakt het wat uit? Iedereen is bezorgd. Iedereen weet dat de tijd nabij is en spoedig zal het geopenbaard worden. Hoe zal het eruit zien? Is het wat we verwachten? Zal het naar onze verwachtingen groot worden?

We willen dit leven zo graag de wereld binnenbrengen. We hebben ons zolang voor bereid en we zijn eindelijk klaar deze nieuw realiteit binnen te gaan. We zijn klaar om ons te scheiden en het te delen met anderen. Want uiteindelijk scheppen we niet alleen voor onszelf. Dat zou egoïstisch zijn. Dat zou geen doel hebben. We brengen leven voort om uit te drukken wie we zijn, terwijl we het een mogelijkheid geven onafhankelijk te zijn en een indruk te maken op zijn omgeving.

De weeën beginnen. Ze worden sterker en intenser tot we denken dat we het niet langer kunnen dragen. Dit nieuwe leven is in het proces het enige huis te verlaten die het ooit gekend heeft. Het is pijnlijk, opwindend, beangstigend, ongelooflijk. Er is geen weg terug. Het is tijd.

Het eerste wat we horen is het geschreeuw. Het vervult iedereen meet vreugde en liefde boven wat we dachten dat mogelijk was. We hebben nieuw leven voortgebracht, een nieuw schepsel, en toch is dit pas het begin. We zijn nog niet klaar om het los te laten. De navelstreng zit nog steeds vast. Toch weten we dat deze eraf geknipt moet worden zodat onze baby kan overleven. Het voedt niet langer van binnenin; het is tijd adem te halen. Eén proces is beëindigd wanneer het volgende onmiddellijk begint. Er ligt een lang weg voor ons.

Nu is het eindelijk tijd om feest te vieren. We hebben iets aan deze wereld gegeven. We hebben een verschil gemaakt. We scheppen constant, door kunst, schrijven, praten, ideeën. Fysiek door middel van een baby. Constant zijn we in een staat van geboorte.

En dit is waarlijk ons doel. Man, vrouw en kind, gelijk. We werden geschapen om te scheppen."

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geboorterituelen van verschillende religiesDe geboorterituelen van verschillende religiesDe geboorte van een kind is iets speciaals. Iets wat je je altijd zult herinneren en je wil er dan ook iets bijzonders v…
Geschiedenis Jodendom: Talmoed - Joodse godsdienstGeschiedenis Jodendom: Talmoed - Joodse godsdienstDe Talmoed geleerden brachten met hun methoden en Bijbelse voorschriften systeem aan in de Joodse handelingen. Voor de J…
Boekrecensie: De wereld van het Joodse geloof  Leo HirschBoekrecensie: De wereld van het Joodse geloof Leo HirschDit boek verscheen voor het eerst in 1935 onder de naam 'Praktische Judentumskunde'. Leo Hirsch was een Joodse journalis…
Boekrecensie: Het Jodendom  dr. A. van der HeideBoekrecensie: Het Jodendom dr. A. van der Heide'Het Jodendom' (2001) van A. van der Heide is een boek dat deel uitmaakt van de Wegwijs serie dat betrouwbare, zakelijke…
Boekrecensie: Mijn Jodendom  Dick Houwaart e.aBoekrecensie: Mijn Jodendom Dick Houwaart e.aMijn Jodendom is een boek dat dateert uit 1980. Vragen die aan de orde komen zijn o.a.: Wat betekent het om Joods te zij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Joodse vrouw en haar baby - Joodse visie over geboorte"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 24-06-2015
Subrubriek: Kinderen
Special: Gezinsleven
Medische informatie…
Schrijf mee!