InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Te vroeg geboren baby (premature baby)

Te vroeg geboren baby (premature baby)

Van alle baby's die geboren worden, is 7 tot 8% te vroeg geboren. Zo een te vroeg geboren baby noemen we een premature baby. Gelukkig is de geneeskunde tegenwoordig al zo ver dat veel van de premature baby's de vroeggeboorte overleven. Maar helaas zijn vroeggeboortes niet altijd zonder gevolgen.

Te vroeg geboren

Een normale voldragen zwangerschap duurt negen maanden of 40 weken. Een baby wordt prematuur genoemd als de baby voor de 37e week van de zwangerschap geboren wordt. Prematuur geboren baby's heb je in verschillende gradaties.
Duur zwangerschap (weken)prematuriteit
21,5-23,5Niet levensvatbare baby
23,5-27,5Extreem premature baby
27,5-32Ernstig premature baby
32-37premature baby
37-42op tijd geboren baby

Er is momenteel al een geval bekend van een baby die met 22 weken geboren is en het overleefd heeft. Deze baby woog bij de geboorte 284 gram en was niet veel groter dan een balpen. In februari 2007, mocht de baby naar huis. Maar of het kindje gehandicapt is, is niet bekend. Want 2/3 van de extreem premature baby's houden er een ernstige of minder ernstige handicap aan over. Bij ernstig premature baby's is dit nog 25%. Door dat de medische wetenschap steeds beter wordt, zullen de bovenstaande wondertjes steeds vaker voorkomen. Maar of dit nou altijd ten goede komt voor de baby, zet ik zo mijn vraagtekens bij.

Oorzaken te vroege geboorte

Oorzaken van vroeggeboortes is niet altijd te herleiden. Maar er zijn wel een aantal factoren die een rol kunnen spelen bij vroeggeboortes.
  • De leeftijd van de moeder, onder de 18 of boven de 35
  • Meerlingzwangerschappen (gemiddeld 3 tot 4 weken kortere zwangerschap)
  • Roken en/of het nuttigen van alcohol
  • Baarmoedermond die open staat
  • Dagelijks reizen
  • Veel en lang staan
  • Extreme moeheid

Helaas kunnen we niet aan alle bovenstaande factoren wat doen. Maar het vooral het niet roken en niet drinken tijdens de zwangerschap is toch wel iets waar wel wat aan gedaan kan worden. En als je een beroep hebt waar je veel en lang op de benen staat, kan je altijd in overleg met je werkgever een oplossing bedenken om het lange staat te gaan vermijden.

Lichamelijke gevolgen voor de baby

Zoals al eerder vermeld, zullen veel premature baby's een ernstige of minder ernstige handicap aan over houden. Dit kan variëren van hartfalen, verminderd gezichtvermogen of gehoor, tot leermoeilijkheden, concentratieproblemen en noem maar op. En dit zijn alleen maar de eventuele lichamelijk klachten op latere leeftijd.

Te vroeg geboren baby's zijn lichamelijk nog niet volledig ontwikkeld. En dan gaat het hierbij vooral om de organen.
  • De longen zijn nog onvolgroeid en de baby heeft moeite met ademhalen.
  • De lever functioneert nog niet goed en de baby heeft regelmatig last van geelzucht.
  • Het drinken lukt niet goed. Slikken gaat moeizaam en de melk wordt slecht verteerd. Er wordt veel melk weer opgegeven.
  • Bloedvorming is vaak nog onvoldoende, en er zijn dan bloedtransfusies nodig.
  • Stofwisselingsprocessen werken nog niet goed. Zoals de regulering van suikers, calcium en natrium.
  • Het immuunsysteem is nog erg zwak. Het immuunsysteem is nog niet in staat om te reageren op de gevaren van uit de omgeving.

Toekomst

Van een hele kleine baby kan je nog niet zijn wat zijn of haar eventuele handicaps zullen zijn. Ook zijn er kleine kinderen die prematuur geboren zijn, toch nog heel jong, vaak toch onverwachts, overlijden. Ondanks de tegenwoordig ultramoderne apparaten en wetenschappen ziet de toekomst van een premature baby er nog altijd onzeker uit.

Lotgenoten

Heb je zelf een premature baby, en zoek je lotgenoten waarmee je wilt praten. Kijk dan even op www.couveuseouders.nl. Op deze site kun je je aanmelden als je bijvoorbeeld eens mee wilt doen aan gespreksgroepen of gewoon even je verhaal kwijt wil.

Lees verder

© 2009 - 2014 Lautof, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Premature bevalling en vroeggeboortePremature bevalling en vroeggeboorteNormaal gesproken duurt een zwangerschap gemiddeld 40 weken. Bevallingen die plaats vinden tussen week 37 en 42 van de z…
Wanneer wordt een babytje een "prematuur kindje" genoemd?Wanneer wordt een babytje een "prematuur kindje" genoemd?Wanneer een babytje door omstandigheden te vroeg wordt geboren wordt dit inderdaad een "prematuur kindje" genoemd. Omdat…
Prematuur in moeders ogenPrematuur in moeders ogenAls een kindje geboren wordt voor de 37 weken zwangerschap noemen ze dit een vroeggeboorte, ook wel prematuur genoemd. D…
Vroeggeboorte en levensvatbaarheid van de babyVroeggeboorte en levensvatbaarheid van de babyIn het ideale geval wordt een baby na 40 weken zwangerschap geboren. Wanneer de baby echter eerder geboren wordt hoeft d…
Premature retinopathie (POR)Premature retinopathie (POR)Bij vroeggeboorte kunnen meerdere delen van het babylichaampje last ondervinden. Een ervan is het oog, dat normaal een v…
Bronnen en referenties
  • Maxi kaart van Atlas editions

Reageer op het artikel "Te vroeg geboren baby (premature baby)"

Reacties

Ivanca, 15-12-2013 17:36 #9
Ik ben 3 september bevallen een prematuur dochtertje zij woog 1175 gram en dat met dank aan zwangerschapsvergiftiging. Gelukkig is het een sterk en pittig meisje en weegt ze nu al 4470 gram. Mijn vraag is weet iemand vanaf wanneer zij mee mag onder de douche? Reactie infoteur, 17-12-2013
Hoi Ivanca,

Ik zou zeggen: lekker douchen met je meisje. Ik douchte met mijn dochter 2 weken na haar geboorte. En die woog toen nog niet zo veel als jou dochter nu. Pas wel op met zeep. Dan wordt je baby glibberig en lastiger vast te houden. Oefen eerste even zonder zeep. Dan weet je ook hoe je je baby het beste vast kunt houden onder de douche. Je dochtertje zal de douche waarschijnlijk heerlijk vinden.

Veel plezier er mee.

Lautof

Kim, 09-05-2013 02:44 #8
Marlinda, wat leuk! Ik heb dat ook net gedaan. Ik ben in 1989 met 26 weken en 640 gram geboren. In totaal 9 weken in het ziekenhuis gelegen. Ik had een klompvoetje en na de geboorte zijn er kleine problemen geweest. Iets was niet dicht gegroeid bij mn hart, sepsis, oedeem. En nog wat kleine dingetjes. Ik weet het even niet uit mijn hoofd. Ze waren ontzettend bang voor hersenbeschadigingen. Bleek niet zo te zijn. Inmiddels 24 jaar later en zelf moeder van (bijna)2 kinderen gaat het geweldig. Ik heb nooit problemen gehad, ik liep kwa ontwikkeling juist altijd heel ver voor. Mijn oudste is 4 weken te vroeg geboren en heeft helemaal geen opstartproblemen gehad. Geen couveuze niets. Na 7 dagen mocht hij naar huis. Het enige was dat drinken uit de borst onmogelijk bleek omdat zijn reflex niet goed was. Nu zwanger van de 2e en ik ben benieuwd wanneer hij zich aan zal dienen. Nu hebben wij ook flink geluk gehad want het kan ook anders aflopen. Mijn moeder heeft nog 4 kinderen gehad. Allen geboren op of na 32 weken. 2 zijn overleden. 1 is lichamelijk in orde maar je merkt wel een leerachterstand cq capaciteit. De andere gaat het eigenlijk ook heel goed mee.

Marlinda, 23-04-2013 17:13 #7
Hallo,

Ik ben zelf een prematuur geboren. Na een zwangerschap van 28 weken. Dat is nu 22 jaar geleden. Heb 3 maanden in het AZU in UMC Utrecht gelegen. Op de NICU. Zeer ernstige prematuriteit toen der tijd. Mijn longen waren onvoldoende rijp heb tot 3 maal toe klaplongen gehad. De druk in mijn hersene was te hoog. Hierdoor een hersenbloeding gehad. Tot aan mijn 10e levensjaar heb ik achterstand gehad. Wat moeite met lopen, praten, eten. Sinds mijn 12e heb ik een reuze korte tijd alles ingehaald. Heb de HAVO afgerond, opleiding in de zorg gevolgd waar ik met veel plezier in werk. Tijdje naar het buitenland geweest. Ik functioneer als ieder ander in de maatschappij.

Een tijdje geleden heb ik bij het medisch secetariaat van het WKZ in Utrecht mijn dossier opgevraagd. Dat was behoorlijk indrukwekkend. Toen die tijd mijn behandelend arts heb ik benaderd. Ze kon mijn nog herrineren na 22 jaar. Dat vond ik bijzonder! Ze vond het net zo bijzonder als ik om mij te ontmoeten! Ik raad anderen dat ook aan. Dit was geweldig!

Ik heb het vroeger regelmatig moeilijk gevonden dat ik anders was dan anderen. Nu heb ik het geaccepteerd en voel me een gelukkig mens! Lichamelijk, psyschische klachten heb ik er niet aan overgehouden. Wat een wonder hé!

Ouders met prematuur geboren kinderen: houd u maar hoop, kinderen kunnen ook complicaties overgroeien.

Hartelijke groet! Reactie infoteur, 24-04-2013
Hallo Marlinda,

Heel erg bedankt voor je leuke reactie. Ik ben erg blij dat het zo goed gaat met je gaat. Jij was dus eigenlijk zo een klein wondertje waar het allemaal goed mee is gekomen. De behandeling van prematuren worden steeds beter (gelukkig). Er zullen dan ook steeds meer prematuren overleven. Hoop dat die allemaal zo gezond opgroeien als jij.

Groetjes Lautof

Nina, 26-01-2013 08:23 #6
Hallo ik heb een vraag mijn baby is nu 1 jaar en is met 30 weken geboren.
mijn vraag is hij is constant ziek erg verkouden minder lucht bijna elke 2 weken zit ik met hem bij de huisarts als hij erg verkouden is duurt het altijd 3 a 4 weken voor hij het kwijt is en dan is hij 2 weken beter en dan begint het weer van voor af aan is dat normaal en hoelang duurt dat dan nog is erg zielig ook als we naar buiten gaan we pakken hem altijd goed in zodat hij niet ziek wordt en in huis wordt niet gerookt hebben wel honden maar volgens mij ligt het niet daar aan.alvast bedankt voor de reactie Reactie infoteur, 26-01-2013
Beste Nina,

Eerste even iets duidelijk maken. Ik ben geen specialist op dit gebied. Maar gewoon een schrijver die dit een interessant onderwerp vond. Ik kan je een klein beetje helpen, omdat een vriendin van mij een dochter heeft die ook met 30 weken is geboren. Zij is vrijwel nooit ziek en kerngezond. Dus ik denk niet dat het aan de vroeggeboorte ligt. Ik zit eerder te denken aan bronchitis. Bij bronchitis is het kind vaak en veel verkouden met benauwdheids aanvallen en veel last van zijn luchtwegen. Leg dit eens voor aan je huisarts en laat je kindje er op testen. Nog een tip. Mocht je kindje lang last van benauwdheid hebben. Ga dan onder een goed warme douche staan met je kindje. Door de warmte kalmeert je kindje en door de damp kan je kindje vrijer ademen.

Succes er mee.

Groetjes Lautof (infoteur)

Bibi, 19-09-2012 11:41 #5
Ik had zelf tijdens de zwangerschap het HELLP syndroom, moest de laatste weken ook rusten van mijn gynaecologe. Ik werkte bij vitens, overheidsinstelling, deze hebben me toen ontslagen vanwege ziekte… daarover was ik zeer boos. Ze dreigde me ook van wordt maar niet ziek. Tja, HELLP syndroom krijg je, daar kon ik niks aan doen! Ze hebben voor stress gezorgd en bij een controle in het ziekenhuis moest ik daar blijven vanwege te hoge bloeddruk. Twee dagen later is ze ter wereld gebracht met een spoedkeizersnede. Ze woog 1745 gram en was 42,5 cm groot. Ze heeft twee en een half week in de couveuse gelegen. Als baby zijnde overstrekte ze zich en heeft hiervoor therapie moeten volgen. Nu is ze inmiddels twee en een half en praat nog niet. Als ze gefrustreerd is neemt ze nog steeds de bananen houding aan. Het bureau raadde me aan hier verder mee te gaan en haar te laten onderzoeken waarom ze nog niet praat. Ik neem het mijn werkgever dan ook wel kwalijk dat het destijds zo gelopen is. Misschien heeft mijn kleine meid wel wat over gehouden van al die stress en daardoor als prematuur geboren zijn.

Irene, 05-11-2011 01:43 #4
Je geeft als reactie/antwoord dat bij zwangerschapsvergiftiging het met de baby goed gaat en met de moeder niet. Dit is allesbehalve waar, pre-clampsie is levensgevaarlijk voor moeder en kind. Mijn dochter is er dankzij goede zorgen van het EMC in Rdam niet aan gestorven. Wel was zij 1400 gram bij de geboorte. Reactie infoteur, 06-11-2011
Beste Irene,
Omdat een baby zijn eigen bloedstoming (bloedcirculatie) heeft, heeft de baby zelf geen last van een zwangerschapsvergiftiging. Maar omdat het met de moeder wel erg slecht gaat, krijgt de baby te weinig voedingsstoffen en minder zuurstof, en dat is wel gevaarlijk. De moederkoek werkt minder goed. Daarom zijn baby's, waarvan de moeder zwangerchapsvergiftging heeft, zo licht en klein bij de geboorte.

Met vriendelijke groet,
Lautof (infoteur)

Esther Aarnink, 20-04-2011 19:00 #3
Onze baby is 3 weken te vroeg geboren. Hij is nu bijna 3 weken oud. Is het mogelijk dat door de warmte van de laatste dagen hij wat minder eet (combinatie borstvoeding en kunstmatige voeding)? Bv. vandaag slaapt hij erg veel en is soms moeilijk wakker te krijgen om te eten. Graag hoor ik van u. Reactie infoteur, 24-04-2011
Beste Esther,
Ja hoor dat kan zeker. Kijk maar naar jezelf. Waarschijnlijk heb je zelf ook niet zo veel trek om te eten met dit weer. En door dit weer ben je zelf ook wat slomer. Zorg er wel voor dat je baby voldoende vocht binnen krijgt om uitdroging te voorkomen. Bied wat vaker kleine beetjes vocht aan d.m.v. alleen water, klein beetje kunstvoeding of de borst. Zoiang je baby in zijn wakkere periode goed alert is, is er niets aan de hand. Uitdroging kan je controleren door wat huid op zijn hand een klein beetje omhoog te trekken. Springt deze meteen weer glad, dan is de vochthuishouding prima in orde. Blijft de huid overeind staan, dat is het teken van uitdroging en moet je met je kindje direct naar het ziekenhuis.

Succes er mee!
Lautof (infoteur)

Bezorgde Moeder, 05-02-2010 20:21 #2
Hallo,

Mijn zoontje wordt in mei 10 jaar. Hij is 4 weken te vroeg geboren. Hij heeft zich goed ontwikkeld. Nooit in de couveuse gelegen. Wel warmtekamer. Paar dagen sondevoeding gehad maar naar 10 dagen mocht hij naar huis. Niks aan de hand zou je zeggen. Ware het niet dat hij momenteel heel moeilijk mee kan komen op school. Ik vraag mij nu af of dit iets te maken zou kunnen hebben met zijn vroeggeboorte. Waar kan ik eventueel meer info vinden. Zelf denk ik aan concentratieproblemen.
Alvast bedankt voor u antwoord. Reactie infoteur, 06-02-2010
Beste bezorgde moeder,
Ik denk als uw zoontje problemen zou hebben gehad door zijn te vroege geboorte, dat dan al veel eerder duidelijk had moeten worden.
Het kan gewoon zijn dat hij deze periode op school gewoon echt wat moeilijker vind, en dat hij een jaartje over moet doen. Dit is echt geen schande en kan ieder kind over komen. Ik zou er eerst even met zijn leraren of leraressen over hebben. Misschien kan hij wat bijles krijgen.
Anders zou ik met dit probleem even naar de huisarts gaan. Hij of zij kan u eventueel doorverwijzen.

Met vriendelijke groet, Lautof

Elma, 02-12-2009 23:17 #1
Ik heb bezig met een opdracht, mijn vraag is welke factoren zijn belangrijk voor beslissing of het een vroeggeboren kind (na 15 weken) gaat leven of niet, weken of conditie van kind. Reactie infoteur, 03-12-2009
Hallo Elma,

Een te vroeg geboren baby is pas levensvatbaar vanaf 23 weken. Maar babys die met 23 weken worden geboren is de overlevingskans heel erg klein. Een baby dat te vroeg geboren wordt kan aan meerdere factoren liggen. Denk maar eens aan een rokende moeder, zwangerschapsvergiftiging, of gewoon een spontane vroeggeboorte. Vaak ligt de conditie van de baby aan de conditie van de moeder (roken). Bij een zwangerschapsvergifitiging gaat het met de moeder slecht en met de baby goed. Er zijn zo veel factoren die invloed hebben, dat het eigenlijk heel moeilijk is om daar een concreet antwoord op te geven. Maar hoe later de vroeggeboorte plaatsvind, des te groter de overlevingskans.

Groetjes Lautof

Infoteur: Lautof
Subrubriek: Kinderen
Special: Kinderinformatie
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!