InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Tips bij het kopen van een kinderstoel

Tips bij het kopen van een kinderstoel

Als ouder heb je veel keuze uit verschillende soorten, maten en kleuren kinderstoelen. Maar waar moet je op letten bij de aanschaf van een kinderstoel en waar vind je een goede kinderstoel tegen een lage prijs? In dit artikel een aantal nuttige tips bij de aanschaf van een kinderstoel.

Soorten en maten

Kinderstoelen zijn er in soorten en maten. Een kinderstoel kan bijvoorbeeld van hout gemaakt zijn, van kunststof of van aluminium. Sommige kinderstoelen zijn alleen geschikt voor baby's en/of jonge peuters, andere kinderstoelen kunnen jaren mee. Voor de aankoop van een kinderstoel kan het daarom handig zijn over een aantal zaken te hebben nagedacht:
  • Wat mag de stoel kosten?
  • Hoe lang moet de stoel meegaan?
  • Moet de stoel inklapbaar zijn?
  • Hoe zwaar mag de stoel zijn?
  • Van welk materiaal moet de stoel gemaakt zijn?
  • Welke kleur en/of vorm moet de stoel hebben?
  • Moet de stoel een eetblad hebben?

Praktisch

Een kinderstoel moet vooral handig te gebruiken zijn. Wie een zware en grote kinderstoel koopt (bijvoorbeeld van hout) weet zeker dat de kinderstoel stabiel is en niet makkelijk omvalt. Aan de andere kant is een zware en grote kinderstoel moeilijk te vervoeren. Meestal kunnen kinderstoelen van hout niet worden ingeklapt. Stokke (Tripp Trapp) en Ikea verkopen houten kinderstoelen, maar vaak zijn ook oude (antieke) kinderstoelen van hout gemaakt. Een tip aan ouders die graag een houten kinderstoel willen kopen maar het lastig vinden dat deze niet makkelijk in te klappen is: koop er een goedkope, inklapbare stoel bij.

Wel of geen eetblad?

Een eetblad op een kinderstoel kan erg handig zijn, bijvoorbeeld bij baby's en jonge peuters. Zij hebben vaak de neiging om iets van tafel te willen pakken en bewegen meestal veel. Een eetblad voorkomt veel geklieder op tafel en heeft handige opstaande randen waardoor bordjes en eten niet steeds van het blad vallen. Meestal is een eetblad op een kinderstoel afneembaar waardoor je er ook voor kunt kiezen om een kind rechtstreeks aan tafel mee te laten eten. Afneembare eetbladen vind je bij kinderstoelen van bijvoorbeeld Chicco, Nuna of Ikea. Wie geen eetblad op de kinderstoel wil hebben kan een Tripp Trapp stoel van Stokke kopen of een meegroeistoel. Deze stoelen worden niet met eetblad geleverd.

Budget

Wie een dure kinderstoel koopt betaalt meestal veel geld voor design en kwaliteit. De kinderstoelen van Stokke (Tripp Trapp) zien er bijvoorbeeld erg mooi uit maar kosten vrij veel geld; vanaf zo'n 150 euro. De stoelen van Tripp Trapp staan wel goed bekend om kwaliteit en duurzaamheid; ze kunnen jaren meegaan. Ook de stoelen van Bloom zijn erg prijzig (vanaf zo'n 200 euro). Voor zeer goedkope kinderstoelen moet men naar de Ikea of een leverancier van tweedehands kinderstoelen. Bij de Ikea is al een kinderstoel te koop voor slechts 12,95 euro. Deze stoel is van kunststof gemaakt en zeer praktisch in gebruik. De poten kunnen namelijk zo onder de stoel weg worden gehaald waardoor de stoel makkelijk vervoerd kan worden. Ook kun je bij de goedkope stoel van Ikea een opzet-eetblad kopen en heeft de stoel twee riempjes waarmee je een kindje vast kunt zetten. Wie gaat voor de tussenweg kan een kinderstoel kopen van bijvoorbeeld Chicco, Esprit, Ikea of Kettler. Gemiddeld kost een kinderstoel zo'n 100 euro; soms moet je hierbij nog accessoires kopen als een kussentje of een tuigje.

Websites

Op de website www.kinderstoel.nl zijn verschillende modellen kinderstoelen te vinden met daarbij specificaties. Ook op www.babypark.nl kun je online een kinderstoel bestellen. Voor de stoelen van Ikea moet je naar www.ikea.nl gaan. Natuurlijk is het ook mogelijk om een kinderstoel tweedehands te kopen, dit kan bijvoorbeeld via www.marktplaats.nl.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips bij het kopen van een kinderstoel"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 23-10-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!