InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Als je baby verkouden is en een volle snotneus heeft

Als je baby verkouden is en een volle snotneus heeft

Als je baby verkouden is en een volle snotneus heeft Baby's zijn nogal eens verkouden. Op zichzelf is zo'n verkoudheid van je baby niet iets om je ernstig over bezorgd te maken. Maar zo'n kleintje met snottebellen en last met ademhalen is toch een aandoenlijk gezicht. Aan de verkoudheid zelf kun je niet veel doen want die moet uit zichzelf overgaan. Maar de symptomen van zo'n snotneus kun je gelukkig wel wat verlichten.

Luchtweginfecties

Kleine kinderen hebben vaak te kampen met luchtweginfecties, hoofdzakelijk in de herfst en winter, maar ook gedurende de overige maanden van het jaar. Zo地 verstopte neus is voor een kleintje niet ernstig, maar kan wel erg hinderlijk zijn en last bezorgen.

Nog niet op eigen kracht

Het probleem is namelijk dat kindjes tot een half jaar, als ze neusverkouden zijn, niet vanzelf door de mond gaan ademen. En ze kunnen nog niet zelf het neusje snuiten. Omdat ze er veel moeite mee hebben om goed adem te halen, gaat het slapen en eten natuurlijk ook niet zoals het zou moeten. Het resultaat van de verstopte neus is uiteindelijk veel huilen en ook oververmoeidheid. Gelukkig heeft zo地 kleintje zorgzame ouders die op tijd kunnen ingrijpen.

Schoonmaken van het neusje

Hoewel de verkoudheid niet is weg te nemen, kan er vanzelfsprekend wel iets aan het verstopte neusje worden gedaan, om zodoende verlichting aan de baby te bieden. Een speciale zoutoplossing is daartoe vaak het meest geëigende middel. Bij apotheek en drogist zijn kant-en-klare zoutoplossingen te verkrijgen, in de vorm van spray en druppels, die het neusslijmvlies laten slinken.

Kleintjes tot 1 jaar
Het spoelen en bevochtigen (hydrateren) van de neusholten is de eerste stap van aanpak. Als je de neusholten namelijk gaat spoelen, wordt het overtollige slijm verdunt en tevens zachter. Bij kindjes tot een jaar wordt in zo地 geval een speciale bij drogist of apotheek verkrijgbare zoutoplossing toegepast (bijv. Otrovin baby monodose zoutoplossing). Een dergelijke zoutoplossing herstelt ook het vochtgehalte bij het uitgedroogde neusslijmvlies en is heel geschikt voor gebruik bij kleintjes die pas geboren zijn. Als je zo地 middel aanschaft is het natuurlijk steriel en gelijk gebruiksklaar.

Zo'n zoutoplossing is geen geneesmiddel doch een "medisch hulpmiddel". Geneesmiddelen hebben een immunologisch, farmacologisch en/of metabole werking, terwijl medische hulpmiddelen alleen een fysische (lichamelijke) werking hebben.

Kinderen tussen 1 en 2 jaar oud
En bij de wat oudere kindjes (vanaf 12 maanden) kun je een neusspray gebruiken speciaal geschikt voor deze leeftijdscategorie. De zoutoplossing in zo地 neusspray zorgt ervoor dat het slijm zacht wordt, zodat het eenvoudiger uit het neusje verwijderd kan worden. En dergelijke spray is vaak makkelijk om te doseren

Doordat de neusholten worden gehydrateerd zal het soms al lukken om de luchtwegen weer vrij te krijgen. Maar bij heel jonge baby痴 kan evengoed het teveel aan slijm nog blijven zitten. Dat slijm zou dan alsnog verwijderd kunnen worden met bijvoorbeeld een speciale neusjesreiniger.

Neusdruppels met xylometazoline

In plaats van middelen op basis van een zoutoplossing, kun je ook druppels toepassen op basis van xylometazoline, uiteraard in een uitvoering die speciaal bedoeld is voor kleintjes.

Niet te lang toepassen

Neusdruppels mogen in principe niet langer dan 5 dagen achtereen worden toegepast daar ze bij langdurig gebruik averechts kunnen uitpakken en ook zelfs schade aan de neusslijmvliezen bij zo'n dreumes kunnen toebrengen.

Wanneer arts inschakelen

In deze gevallen moet je de dokter raadplegen:
  • beneden de 4 maanden, als ze langer dan 1 dag een temperatuur van 38ºC of meer hebben
  • beneden de 6 maanden, als ze moeten hoesten of oorpijn hebben
  • boven de 6 maanden, als ze langer dan 5 dagen hoesten
  • van 6 maanden tot 2 jaar als ze langer dan een etmaal oorpijn hebben
  • boven de 2 jaar, als ze langer dan 3 dagen oorpijn hebben

Je kind gelukkig!

Help je kind gelukkig te worden

Lees verder

© 2010 - 2014 Robbie, gepubliceerd in Kinderen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Baby verkouden  Wat moet je doen?Baby verkouden Wat moet je doen?Wanneer een baby verkouden is, kan dat erg vervelend zijn. Als volwassene kunnen we ons best voorstellen hoe beroerd de…
Hoe help ik mijn verkouden baby?Hoe help ik mijn verkouden baby?Verstopt neusje, hoesten, niezen Van een simpele verkoudheid kun je behoorlijk beroerd worden. Omdat het immuunsysteem…
De motorische ontwikkeling van de babyBenieuwd wat een baby per maand leert? In dit artikel een kort en bondig schema over de motorische ontwikkelings fase va…
Huis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidHuis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidAls het weer ineens omslaat van warm naar koud zijn er veel mensen verkouden. Verkouden zijn is niets ernstigs, maar wel…
Bronnen en referenties
  • Kringapotheek, Otrivin

Reageer op het artikel "Als je baby verkouden is en een volle snotneus heeft"

Reacties

Herman -. Neusvrij Nl, 17-04-2012 14:02 #3
NoseFrida neusreiniger is een in Zweden ontwikkeld en gefabriceerd effectief hulpmiddel tegen een verstopte neus voor kleine kinderen van 0-3 jaar. Kleine kinderen kunnen hun neus niet snuiten en dit verstoort de slaap en voedselinname.

Trudy, 28-01-2012 11:24 #2
Zo had ik het eerst ook met zoutoplossing geprobeerd. Het probleem was erg hardnekkig.
Iemand vertelde mij over het snotneusje wat ik via het internet heb besteld. Dit is ook een neuszuigertje". Het was wel even wennen, maar werkt erg goed. de benauwdheid was vrij direkt weg zodat mijn kleintje weer zichzelf was.

Tineke, 07-10-2010 11:08 #1
Mijn kleintje had ook ontzettend last van een verstopte neus. Zoutoplossing gekocht, maar het hielp niet afdoende. Al google-end kwam ik de NoseFrida tegen, een neuszuigertje dat ontwikkeld is door kinder- en KNO-artsen (dus veilig) en dat heb ik gelijk per mail bij de kno-winkel besteld. Een dag later had ik het al in huis, en het werkte echt perfect: buisje tegen het neusgaatje aanzetten, voorzichtig zuigen en mijn kleintje haalde opgelucht adem, was gelijk minder benauwd en kon weer lekker drinken en slapen.

Infoteur: Robbie
Subrubriek: Kinderen
Special: Baby's en peuters
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!