InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Baby ontlasting kleur (grijs, geel, groen), poepen & diarree

Baby ontlasting kleur (grijs, geel, groen), poepen & diarree

Baby ontlasting kleur (grijs, geel, groen), poepen & diarree Baby ontlasting: kleur (geel, groen, grijs), poepen frequentie en diarree. De frequentie en de kleur van de stoelgang van de baby is een indicator om de de gezondheid van het spijsverteringsstelsel van de baby te beoordelen. Enige kennis omtrent de stoelgang van een baby is van belang om te kunnen bepalen of het normaal is of een reden tot ongerustheid. Hieronder kunt u meer te weten komen over de poep en de stoelgang van de baby: de kleur van de ontlasting en de frequentie van zijn stoelgang.

Baby ontlasting

Meconium: de eerste ontlasting van een baby

De eerste ontlasting van pasgeboren wordt meconium genoemd. Meconium is een groenachtige, zwarte en kleverige substantie, dat zich in de darmen van de baby verzamelt tijdens de zwangerschap. Bovenaan het artikel treft u een foto aan van deze ontlasting. Ouders die hier niet van op de hoogte zijn, kunnen bij het zien van de eerste gevulde luier ongerust worden. Maar wees gerust, de aanwezigheid van meconium toont aan dat het uitscheidingsstelsel van de baby normaal functioneert. In de eerste paar dagen wordt het de meconium uitgepoept en de poep wordt met de dag lichter omdat de baby steeds meer melk drinkt. Gewoonlijk ziet de poep er tegen de vierde dag uit als normale zuigelingenpoep.

Als er de eerste 24 tot 48 uur na de geboorte geen meconium wordt geproduceerd, moet men bedacht zijn op een aangeboren stoornis zoals een:
  • anusatresie (een aandoening waarbij de anus ontbreekt of deze niet goed is aangelegd); of
  • een meconiumileus (dat is het ontbreken van peristaltische bewegingen in de darmen).

Neem bij het uitblijven van de eerste ontlasting direct contact op met de huisarts.

Frequentie van de stoelgang bij een baby

De frequentie van de ontlasting kan sterk variëren per baby. Er is geen vaste regel hoe vaak een baby moet poepen. De ene baby poept veel en de andere baby poept weinig. Sommige kinderen produceren meerdere keren per dag een klein beetje ontlasting, en soms zelfs na iedere voeding. Daar staan weer andere kinderen tegenover die één of meerdere keren per dag hun luier helemaal volpoepen. Na de eerste drie tot vier weken kan het aantal volgepoepte luiers aanzienlijk minder worden, tot soms maar één per week. Houd er rekening mee dat vooral bij sommige baby's die borstvoeding krijgen, het ontlastingspatroon na de leeftijd van drie tot vier weken plotsklaps kan veranderen van meerdere keren per dag tot één keer in drie dagen of nog minder. Bij sommige borstgevoede baby's kan de tijd tussen twee poepluiers zelfs oplopen tot tien dagen of langer. Dit is een normaal verschijnsel en het betekent niet dat de baby last heeft van obstipatie (verstopping).

Afwezigheid van ontlasting kan wijzen op onvoldoende energie-inname. Vooral in de eerste weken na de geboorte, moet men hier bedacht op zijn. Een gering aantal vuile luiers moet niet te gemakkelijk worden afgedaan als 'gebruikelijk voor een borstgevoede baby'. Elke baby die tussen de leeftijd van 5 tot 21 dagen niet ten minste één flinke poepluier in 24 uur maakt, moet bij voorkeur dezelfde dag nog door een lactatiekundige gezien worden. Een lactatiekundige is opgeleid om borstvoedingssituaties te beoordelen en advies te kunnen geven aan de kraamvrouw en eventueel kraamzorg.

Baby's die flesvoeding krijgen hoeven niet iedere dag een poepluier te hebben. Het is belangrijk dat de ontlasting smeuïg is en het kindje er geen last van heeft.

Consistentie en kleur van de stoelgang kan bij een baby regelmatig veranderen

De ontlasting van een baby kan regelmatig veranderen in consistentie en kleur, van zacht en mosterd-geel tot groen-grijs, en weer terug. De consistentie van de ontlasting is geen reden tot zorg, tenzij het gepaard gaat met de volgende klachten bij de baby:
  • een slechte eetlust;
  • braken;
  • gewichtsverlies of niet aankomen; of
  • bloed in de ontlasting.

Neem in deze gevallen contact op met de huisarts.

Bij een baby verloopt de spijsvertering nog niet optimaal. Hierdoor treft men veel onverteerde voedingsstoffen aan in de ontlasting. Ook is het heel gewoon dat de ontlasting rood kleurt na het eten van bietjes of groen na het eten van spinazie.

Stoelgang van zuigelingen die borstvoeding krijgen

Wanneer de baby borstvoeding krijgt, wordt de ontlasting schuimerig, zacht, papperig of zelfs waterig. Het is niet ongewoon dat de ontlasting er uit ziet alsof er 'zaadjes en pitjes' of kleine korrelige stukjes in zitten. De ontlasting is bij borstgevoede baby's lichtbruin tot geel-goud van kleur of mosterdkleurig. Het krijgt een kenmerkende melkachtige, zoetige geur: 'borstvoedingspoep' wordt dit ook wel genoemd.

Maar de poep van een borstgevoede baby kan echter ook geheel van deze beschrijving afwijken. De poep kan soms zelfs groen of oranje van kleur zijn en er kan naast genoemde klontjes ook slijm in zitten, of het kan door de aanwezigheid van luchtbelletjes wat consistentie en samenstelling betreft op scheerschuim lijken. De variatie in kleur en consistentie betekent geenszins dat er iets aan de hand is. Bij een baby die uitsluitend borstvoeding krijgt en wiens poep tegen de derde dag lichter van kleur wordt, is er niets aan de hand.

Op het moment dat het kind vaste voeding gaat eten, zal de ontlasting donkerder van kleur worden en harder van consistentie zijn. Vaak gaat de ontlasting ook onaangenamer ruiken.

Bij flesvoeding is de ontlasting vaster, wat meer korrelig van textuur en lichtgeel van kleur. De geur zal behoorlijk scherp zijn en onwelriekend. De geur van de ontlasting van een baby die met de fles gevoed wordt, heeft meer weg van de ontlasting van een volwassene.

Diarree of spuitluiers

Wanneer een kind enkele keren per dag dunne tot waterdunne ontlasting produceert, spreekt men van diarree. Diarree komt vaak voor bij baby's. Neem onverwijld contact op met de huisarts bij diarree bij baby's tot 3 maanden en als het kind niet wil drinken bij waterdunne diarree, vooral bij kinderen jonger dan 2 jaar. Hierbij dreigt gevaar van uitdroging. Neem ook contact op met de huisarts als bij kinderen de diarree langer dan 24 uur duurt of als de diarree gepaard gaat met de volgende klachten:
  • bloed en slijm bij de ontlasting;
  • koorts;
  • sufheid;
  • weinig plassen (wijst op uitdroging);
  • hevige buikpijn of (buik)krampen.

De ontlasting is bij diarree waterig, groenig, geel of bruin van kleur en kan wel 10 tot 15 keer per dag komen.

Bij baby's die borstvoeding krijgen, zijn spuitluiers een niet zeldzaam verschijnsel. De dunne en waterige ontlasting 'spuit' dan als het ware naar buiten en vaak heeft de baby daarbij ook last van krampjes (darmkrampen). Spuitluiers zijn een normaal en veelvoorkomend verschijnsel bij jonge borstgevoede zuigelingen. Wanneer de baby ouder wordt en meer vast voedsel gaat eten, wordt de ontlasting vaster en steviger.

Moeizame of harde ontlasting

Wanneer een baby moeite heeft met de ontlasting en als hij kleine en harde keutels produceert, dan wordt gesproken van obstipatie of verstopping. Dergelijke klachten komen bij kinderen die borstvoeding krijgen nauwelijks voor. Moeizame of harde ontlasting kan verschillende oorzaken hebben, zoals:
  • een milde griep of verkoudheid;
  • verandering van voeding;
  • te geconcentreerde flessenvoeding.

Een aantal tips om moeizame of harde ontlasting te voorkomen:
  • Kies bij flesvoeding een product met prebiotische vezels, welke een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van het immuunsysteem van het kind.
  • Wijzig niet drastisch de voeding van de baby. Zorg dat het kind de tijd krijgt om aan nieuwe voeding te wennen.
  • Voorkom te geconcentreerde flessenvoeding. Controleer daarom het aantal schepjes poeder dat je gebruikt.
  • Als de ontlasting een probleem blijft, kan tussendoor vooraf gekookt water (tien minuten doorkoken, voorzichtig afschenken) of natriumarm mineraalwater zonder prik gegeven worden. In dit water zit minder kalk dan in gewoon leidingwater.
  • Het geven van fruithapjes. Fruithapjes stimuleren de darmen, waardoor de ontlasting vaak wat zachter wordt.

Lees verder

© 2010 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Kinderen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Symptomen & behandeling.
Gerelateerde artikelen
Ontlasting: kleur, slijm, hoeveelheid en nog veel meerOntlasting: kleur, slijm, hoeveelheid en nog veel meerOntlasting: het afscheiden van een massa die afkomstig is uit de endeldarm. Ontlasten heet ook wel poepen, drukken, een…
De motorische ontwikkeling van de babyBenieuwd wat een baby per maand leert? In dit artikel een kort en bondig schema over de motorische ontwikkelings fase va…
Diarree bij baby'sDiarree bij baby'sDiarree bij baby's kan soms leiden tot uitdroging. Het is daarom zaak om de gezondheid van uw baby goed in de gaten te h…
Luieruitslag, voorkomen en genezenLuieruitslag, voorkomen en genezenElke baby heeft het wel eens, luieruitslag. het is een veel voorkomend en vervelende uitslag op de plek waar de luier zi…
Lastige babykwaaltjesDe meest belangrijke en veelvoorkomende babykwaaltjes van baby's van 0 - 3 maanden oud, wanneer moet je de huisarts bell…

Reageer op het artikel "Baby ontlasting kleur (grijs, geel, groen), poepen & diarree"

Reactie

Delbecque Tialda, 20-11-2012 11:37 #1
Mijn kind heeft grijs en gele lopende stoelgang en haar huidskleur is wat wit?

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Kinderen
Special: Ontlasting
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!