InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Antwoorden op veelgestelde baby-vragen

Antwoorden op veelgestelde baby-vragen

Antwoorden op veelgestelde baby-vragen Na een 9 maanden (of wellicht langer/korter) is er dan eindelijk dat kleine, lieve persoontje bij gekomen. Je wil deze baby natuurlijk zo goed mogelijk verzorgen en dat het een blije baby is. Toch is dit niet zo makkelijk en zul je met veel vragen komen. Hier alvast een aantal vragen met het antwoord en/of advies.

Wanneer is een baby te dik?

1 op de 8 baby’s in Nederland is te dik. Dit zorgt ervoor dat elke moeder zich wel eens afvraagt of haar baby nu gewoon mollig is of te dik. Al op vroege leeftijd ga je met je baby naar het consultatie-bureau. Zij kunnen en zullen je baby daar ook op controleren. Mocht je baby inderdaad te dik zijn zullen ze het je ook vertellen. Toch hoef je niet direct in paniek te raken mocht dit het geval zijn, je baby is nog jong en zijn/haar gewicht kan nog veranderen. Het consultatiebureau kan je daarbij tips geven. Mocht je baby op 4-jarige leeftijd nog zijn/haar overgewicht hebben, dan zou er meer aan de hand kunnen zijn.

Als mijn baby nu te dik is, zal ze dan later ook meer kans op overgewicht hebben?

Helaas is er nog geen onderzoek gepubliceerd naar het verband tussen dikke baby’s en overgewicht op latere leeftijd. Wat we wel weten is dat kinderen tussen 5 en 8 jaar die te dik zijn, later ook een grotere kans hebben om aan overgewicht te lijden.

Hebben borstgevoede kinderen minder kans op overgewicht?

Onderzoek wijst inderdaad uit dat dit het geval is. Er lijken in borstvoeding namelijk bepaalde stoffen te zitten die ervoor zorgen date en baby minder vetcellen ontwikkeld. Dit betekent echter niet direct dat een flesgevoede baby later overgewicht zal hebben, dit hangt af van meerdere factoren, zoals bijvoorbeeld aanleg, opvoeding en sociale achtergrond.

Mijn baby huilt erg veel, wat kan ik hier nu aan doen?

Als een baby huilt kan dat vele oorzaken hebben, ga eerst onderstaande punten af:

Heeft je baby honger?
Mocht je baby al een tijdje niet te eten hebben gehad kan dit inderdaad zo zijn Heeft je baby net gegeten kan er wat anders zijn

Heeft je baby last van krampjes?
De eerste 4 maanden is dit vaak de oorzaak van veel huilen, de darmen van je baby beginnen net pas met werken en het duurt even voordat dit over gaat. Je kunt merken dat je baby krampjes heeft als je voelt of ziet dat het buikje zich aanspant. Wat je eraan kunt doen is bijvoorbeeld een speciale fles kopen (verkrijgbaar bij drogisterijen), tussenpauzes nemen tijdens het voeden (zodat niet teveel voeding ineens de darmen ingaat), er zijn ook allerlei homeopathische middeltjes verkrijgbaar bij drogisterijen die de krampjes zouden moeten tegengaan of verminderen. Houdt wel rekening dat iedere baby anders is en wat bij een andere baby wel werkt, wellicht bij die van jou niet werkt of andersom. In ieder geval is na 3-4 maanden deze fase weer voorbij.

Heeft je baby koorts?
Een baby is minder goed in staat zijn/haar eigen lichaamstemperatuur te regelen en dus zul jij de temperatuur van je baby vaak moeten controleren. Leidraad is dat 38 graden een verhoging is en boven de 38,5 graden men van koorts spreekt. Mocht je baby dus huilen en warm aanvoelen, rood in het gezicht zijn, dan is het goed de temperatuur even te controleren.

Is je baby onrustig?
Soms zijn de bovenstaande redenen niet van toepassing. Het kan ook zijn dat je baby gewoon een onrustige of veel-willende baby is. Deze baby's komen ook bijvoorbeeld moeilijker in slaap en laten zich ook minder graag apart leggen (bv. in bed of box). Wat hierbij helpt is het zogenaamde inbakeren. Dit betekent dat je je baby stevig wikkelt in een doek waarbij het handen en beentjes weinig tot niet kan bewegen. Op het internet zijn vele mogelijkheden tot inbakeren te vinden. Inbakeren zorgt ervoor dat je baby rustig wordt en zo kan slapen. Door het inbakeren voelt de baby zich veilig omdat het lijkt op de omgeving die het in de baarmoeder had.

En als laatste: sommige baby's huilen gewoon wat vaker dan andere, probeer in ieder geval rustig te blijven. Als je bang, boos of nerveus wordt van het gehuil, merkt je baby dat ook. Leg eventueel je baby dan even weg om zelf even een adempauze te nemen.

Hoe ziet de gemiddelde dagindeling van een baby (5-9 maanden) eruit?

Dit is per persoon verschillend en het ligt er ook aan hoe je baby is. Hieronder een voorbeeld hoe het er ongeveer uit kan zien:
  • 7.00: Opstaan en bordje of fles met groeipap of normale opvolgmelk.
  • 8.45: Fruithap (potje of vers fruit)
  • 9.00: Naar bed
  • 10.30/11.00: Uit bed en tussendoortje (rijstwafel, soepstengel of broodkorst)
  • 12.30: Boterham met tuitbekertje opvolgmelk/fles
  • 13.15: Naar bed.
  • 15.30/16.00: Uit bed en groentehap/fruithapje
  • 17.45: Naar bed.
  • 19.00: Eventueel in bad en dan fles of bordje pap.

Het kan ook zijn dat je baby op heel andere tijden slaapt of wakker wordt, pas je daar naar aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom huilt een baby?Waarom huilt een baby?Wanneer je baby huilt kan je (zeker als jonge moeder) behoorlijk tot wanhoop gedreven worden. Je weet dan nog niet goed…
Alles wat je wilt weten over borst- en flesvoedingAlles wat je wilt weten over borst- en flesvoedingTijdens je zwangerschap denk je er al over na of je borstvoeding wil gaan geven aan je baby of dat je toch de voorkeur g…
Waarom huilen babies?Huilen is voor een baby dé manier om aandacht te vragen. Een baby zal dit dus geregeld doen. Het is belangrijk om de aan…
Een huilende baby, wat doe je?Een huilende baby, wat doe je?De enige manier voor een baby, om duidelijk te maken dat iets hem niet zint, is door te gaan huilen. Sommige baby’s huil…
Waarom huilt een babyHet huilen van een baby is onderdeel van hun manier van communiceren.Baby’s huilen niet omdat ze stout zijn of vervelend…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Antwoorden op veelgestelde baby-vragen"

Reactie

Femke, 02-01-2013 12:20 #1
Hallo.
Ik heb een vraag. Ik heb een zoontje van nu 8 mnd. Alleen ik heb het idee dat in zijn gezicht alleen zijn neusje bruin is tegenover de rest van zijn gezichtje. Op foto's bv zie je dat heel goed. Heeft u een idee hoe dat komt en of ik er wat aan kan doen zodat minder wordt bv.
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.
met vriendelijke groet,
Femke Reactie infoteur, 05-01-2013
Beste Femke,
Helaas heb ik geen ervaring hiermee. Het kan natuurlijk een kwestie van pigmenten in het gezicht zijn, maar als je je zorgen maakt zou ik toch even navraag doen bij je huisarts en /of het consultatiebureau.
Groeten,
Esther

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 23-01-2017
Gepubliceerd: 25-05-2011
Subrubriek: Kinderen
Special: Ouderschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!