InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De 8 groeifases van een baby

De 8 groeifases van een baby

De 8 groeifases van een baby In Zweden, Spanje en Nederland zijn al meer dan 25 jaar onderzoeken gedaan naar de ontwikkeling van baby's, waarbij in alle onderzoeken dezelfde resultaten waren behaald. Het betrof een onderzoek naar de zogenaamde "sprongen theorie", waarop baby's op bepaalde momenten in hun leven een mentale sprong of groeifase doormaakten. Het bleek dat de baby's de mentale sprong/fases op hetzelfde moment meemaakten.

De eerste groeifase - rond 5 weken

Je baby merkt dan dat er iets nieuws en vreemds met hem gebeurt en wordt hier erg onrustig van. De zintuigen maken in deze tijd een snelle groei door en de baby zal hierdoor van slag raken en meer huilen en aandacht nodig hebben. Voor de ouders is dit vaak een lastige tijd, ze begrijpen niet waarom hun baby dan zo onrustig is, hangerig, huilerig. In principe is het enige wat je op dit moment kunt doen is veel troosten, aandacht geven, wat de baby op dit moment nodig heeft. Zo'n mentale sprong, of ook groei-fase genoemd, duurt gemiddeld 1 dag tot 1 week, daarna stopt het en zal het huilen, hangerig zijn ook ophouden.

Kenmerkend is dat na elk van deze mentale sprongen / groei-fases iets nieuws leert! Let dus na zo'n groei-fase goed op je baby en je zult dan opmerken dat je baby ineens meer dingen kan doen. Rond de 5 weken zal het dit waarschijnlijk kunnen:
  • Beter zichtvermogen, kan de ogen scherpstellen voor dingen die iets verderaf zijn
  • De baby zal langer en meer gericht naar een persoon of object kijken
  • Verandering van stof-wisseling: meer traanvocht komt los bij het huilen, het kan meer voedingsstoffen verdragen, waar het eerst gevoelig voor was zou nu kunnen afzakken
  • Langer wakker zijn en meer willen spelen, wat actiever spelen
  • Gevoeliger en opmerkzamer voor prikkels van buitenaf

De tweede groeifase - rond 8 weken

De tweede sprong/fase volgt al snel op de eerste. In het vroege baby-stadium zullen de sprongen elkaar sneller opvolgen en naarmate je baby ouder wordt zullen deze verder uit elkaar liggen. Je herkent deze sprong doordat je baby slechter gaat eten, slapen, klampt zich aan je vast en kan ook eenkennig worden. Dit kan je als ouder zijnde veel zorgen, irritaties en onrust geven. Deze fase van hangerigheid/huilerig zijn duurt een paar dagen tot 2 weken, daarna zal het stoppen tot aan de volgende groei-fase.

Je baby leert in deze fase nieuwe vermogens: hij ontdekt zijn handjes en voetjes en zal deze dus meer gaan bewegen. Ook heeft je baby nu meer controle over zijn gezichtsspieren en zal meer grimassen gaan gebruiken en bijvoorbeeld ook meer gaan lachen. Het brabbelen zal nu ook beginnen en hij zal zo ook met zijn stemgeluid je aandacht proberen te trekken. Je kunt je baby helpen om de vaardigheden die hij geleerd heeft verder te ontwikkelen:
  • Varieer de omgeving van je baby: je baby kan na een tijdje verveeld raken om steeds dezelfde omgeving / objecten te zien.
  • Leer je baby om een speeltje in zijn hand te klemmen.
  • Reageer op de geluidjes van je baby en praat terug: zo stimuleer je je baby om te praten.

De derde groeifase rond de 12 weken

Je baby zal weer hangeriger en huileriger worden, wat betekent dat het tijd is voor een volgende groei-fase. Voor veel ouders geldt dat met elke sprong de slaap-en voedingspatronen van je baby ontregeld raken, wat voor veel frustraties kan zorgen, zit er eindelijk een routine in deze patronen, kan het nu ineens weer anders worden omdat je baby ineens niet meer tevreden is met de routine en van slag is. In deze fase leert je baby om voor het eerst “vloeiende overgangen” te zien, horen, ruiken, proeven en voelen. Zijn hoofdje kan hij nu van de ene kant naar de andere kant bewegen en hij zal in de richting van een geluid gaan bewegen met zijn hoofdje. Ook kan hij nu beter slikken, wat eerder niet zo was, dit betekent dat je baby iets dikker voedsel aankan, denk maar aan pap in plaats van melk. Wacht je een paar weken meer, zo rond de 4e maand, dan kun je al met gepureerd voedsel beginnen, de zgn. Olvarit potjes.

Help je baby bij zijn nieuwe vaardigheden:
  • Voer af en toe een “gesprekje” met je baby, zodat hij vaker geluidjes zal gaan maken
  • Houd speeltjes dichtbij je baby zodat hij aanstalten zal maken om deze vast te grijpen, wellicht zal dit ook gaan lukken, al is het wel met beide handjes.
  • Laat je baby veel verschillende dingen vastpakken om ze te voelen: de materialen waarvan ze gemaakt zijn, de vormen, etc.
  • Leer je baby om te rollen van buik naar rug of andersom
  • Help je baby zichzelf optrekken tot staan of zit.

De vierde groeifase rond de 19 weken

Zoals in de vorige sprongen zal je baby weer meer aandacht gaan vragen van zijn ouders door hangerig en huilerig te zijn. Deze hangerige periode al wat langer gaan duren dan de vorige, waardoor het lijkt alsof de vooruitgang van je baby even stilstaat en je terug bent bij af. Na een tijdje wanneer deze hangerige fase voorbij is, wat ongeveer een week tot 2 weken kan duren, zul je weer merken dat je baby nieuwe dingen heeft geleerd:
  • Zelf van buik naar rug of andersom te rollen
  • Steviger rechtop zitten in een kinderstoel
  • Maakt meer mondbewegingen
  • Pakt speeltjes uit zichzelf en gooit ze ook weer van zich af
  • Reageert op zijn eigen naam en begrijpt sommige vaak-gebruikte woorden.
  • Begint voorkeur te krijgen voor bepaalde knuffels of ander speelgoed

Help je baby als hij probeert te rollen of kruipen. Ook een Activity Center is nu een goede aankoop, je baby zal hier zich nu meer voor interesseren dan het voorheen deed. Sommige baby’s zijn nu meer geïnteresseerd in muziek, zet dus eens wat vaker een muziekje op, het liefst met een simpele melodie en/of ritme.

De vijfde groeifase rond de 26 weken

Allereerst begint deze sprong met de nodige drama van huilen en hangerig zijn. Deze tijd kan wel zo’n 3 tot 4 weken aanhouden, dus geduld hebben is nodig. Je baby gaat nu allerlei soorten “relaties” waarnemen en deze ook uitvoeren. Hij leg teen verband tussen het ene object en het andere en legt ook een verband tussen bepaalde gebeurtenissen, bijvoorbeeld:
  • Op een knopje drukken omdat hij weet dat er dan een geluid uit komt of dat er iets anders gaat gebeuren
  • Gaan lachen of huilen als er iets gebeurt wat volgens de baby buiten het normale valt.

Ook kan je baby nu aanstalten gaan maken om zelf te gaan zitten of zelfs staan, vaak nog wel met de hulp van vader of moeder. Probeer dit dan ook vaak te oefenen met je baby. Rond deze leeftijd weet je baby het verschil tussen wel en niet lekker eten. Hij wil niet meer alles eten en heeft voorkeuren. Belangrijk is om een baby niet te dwingen iets te eten. Probeer je baby bijvoorbeeld zelf iets te laten eten zonder je hulp (bv. een broodkorst of een stukje boterham). Je baby vindt dit interessant om te doen en zal eerder wat eten.

De zesde groeifase rond de 37e week

Het is weer zover: je baby wil weer meer bij mama en papa zijn en zal dit laten weten. Nu weet je ongeveer wel wat je te wachten staat, waarom je kindje ineens niet meer zelf wil spleen, slecht eet en slaapt. Deze fase duurt zo’n 3 tot 6 weken, dus bereid je als ouders zijnde maar voor. Wat kan je baby nu gaan leren aan nieuwe vermogens:
  • Besef dat bepaalde dingen op elkaar lijken, hetzelfde geluid maken of hetzelfde proeven
  • Gaat mensen, dieren en dingen intenser bekijken en vergelijken en onderzoekt alles.
  • Probeert vaak geluiden en gebaren na te doen
  • Begrijpt de namen van objecten en personen die vaak gebruikt worden, zoals tafel, stoel, hond, poes, etc.
  • Herkent zichzelf in de spiegel of op een foto.

Help je baby door goed op te letten of je baby iets nieuws heeft geleerd en speel daar dan op in. Spreek met korte zinnen van een paar woorden met je baby zodat hij sneller woordjes zal herkennen en berijpen. Leer je baby het begrip “geven en nemen”. Hoe eerder ze dit nu begrijpen, hoe beter. Ook kun je je baby nu aanleren dat het bepaalde dingen zachtjes moet doen of pakken, bijvoorbeeld dat speelgoed kapot kan gaan als hij er te ruw mee om gaat. Geef dit aan met korte en makkelijke woorden zoals “zachtjes doen”, “niet gooien”. Ook belangrijk om je baby te complimenteren als het juist wel iets goeds doet.

De zevende groei-fase rond de 46 weken

Deze fase begint weer met dezelfde symptomen als de vorige fases en duurt 3 tot 7 weken. Rond deze tijd wordt je baby steeds beweeglijker, hij kruipt of loopt wellicht al en zal ook meer op onderzoek gaan op plaatsen waar hij eerst niet bij kon. Omdat niet al deze plaatsen even veilig zijn zul je hem dus goed in de gaten moeten houden. Toch merk je ook dat met het komen en gaan van de fases je baby steeds meer een klein mensje wordt met eigen behoeftes, emoties en meningen.

Je baby zal nu opeenvolgende bewegingen kunnen maken, zoals zand op een schepje doen en deze vervolgens in een emmer scheppen, of achtereenvolgende gebaren maken zoals bij een kinderliedje. Het wordt nu ook wat makkelijker om je baby aan te kleden, hij zal proberen om zijn armpjes en beentjes uit te steken wanneer je hem een hemdje of broekje aandoet. De zevende fase staat ook bekend als een moeilijkere fase omdat je baby nu beseft veel te kunnen (soms meer dan werkelijk zo is) en wil veel dingen ook “zelf doen”. Hij wil geen hulp van je dus moet je geduldig wachten op je baby en het is ook niet slecht om je baby de kans te geven zelf iets te doen. Houd hierbij wel rekening met het feit dat niet alle dingen die hij zelf wil doen even veilig of hygiënisch zijn en hij soms wacht totdat je niet in zicht bent. Let hier dus goed op.

De achtste groeifase rond 55 weken

De laatste fase, die 3 tot 6 weken zal duren, waarin je baby nog een baby is. Hierna zal je baby een peuter worden genoemd. Je baby zal nu ook vaster voedsel kunnen eten, laat hem meer “met de pot mee-eten” maar geef kleinere porties of prak het wat fijn of in kleinere stukjes. Omdat dit soms nogal een knoeiboel kan worden kun je hem een schortje omdoen voor het eten of een stuk plastic onder zijn bordje leggen.

Je baby krijgt ook meer aandacht voor het aan-en uittrekken van zijn kledingstukken of hoe je zijn haartjes kamt, hoe hij gewassen wordt, etc. Doe bijvoorbeeld langzaam voor hoe je hem verzorgt, aan-of uitkleedt en leg wat je doet ook uit in woorden. Geef hem ook de kans om zelf te proberen te helpen. Vergeet niet dat je baby nu meer woorden begrijpt dan hij zelf kan zeggen. Je baby wil nu graag spelen met meer dan alleen maar zijn eigen speelgoed, bijvoorbeeld de telefoon, afstandsbediening, tv en radio ook al kan hij er nog niet op de juiste manier mee omgaan. Als je niet wil dat je baby met de telefoon of afstandsbediening gaat spelen, kun je proberen deze te vervangen door speelgoed telefoons of afstandsbedieningen, zo kan je baby leren hoe deze voorwerpen te gebruiken zonder de echte objecten per ongeluk stuk te maken. Lees af en toe eens met je baby uit een prentenboek, niet te lang, 3-5 minuten is lang genoeg, of benoem wat er in het prentenboek te zien is. Je baby vindt het nu interessant om te luisteren naar een verhaaltje ook al is het maar voor een paar minuten.

Leer je baby nu om rekening te houden met jou als ouder. Hij moet nu ook begrijpen dat jij niet altijd tijd hebt voor hem, en dat hij zich even zelf moet vermaken terwijl jij bezig bent met afwassen, iets schoonmaakt of opruimt. Je baby zal dit niet meteen begrijpen en zo’n pauze zal ook niet lang duren. Begin bijvoorbeeld met 5 minuten, geef hem desnoods iets om te doen (kleuren, met blokjes spelen), ga dan snel datgene doen wat je wilde doen. Je kunt langzaam de pauzes op deze manier opbouwen, zodat je baby leert om zichzelf een tijdje te vermaken en gaat begrijpen dat jij ook je eigen activiteiten hebt die je moet doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een huilende baby, wat doe je?Een huilende baby, wat doe je?De enige manier voor een baby, om duidelijk te maken dat iets hem niet zint, is door te gaan huilen. Sommige baby’s huil…
Waarom huilt een babyHet huilen van een baby is onderdeel van hun manier van communiceren.Baby’s huilen niet omdat ze stout zijn of vervelend…
Waarom huilen baby's?Het gehuil van een baby is voor veel ouders vaak het ergste geluid dat ze kennen. Het is niet altijd mogelijk een reden…
De psychologische oorzaak van huilbaby'sIn vele gevallen wordt het huilgedrag van huilbaby's niet veroorzaakt door een medisch probleem, maar door de omgeving v…
Waarom huilt een baby?Waarom huilt een baby?Wanneer je baby huilt kan je (zeker als jonge moeder) behoorlijk tot wanhoop gedreven worden. Je weet dan nog niet goed…
Bronnen en referenties
  • http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/561676-sprongetjes-groeifases.html
  • http://www.oeiikgroei.nl/baby/mentale-sprongen-baby/mentale-sprongen-van-je-baby-in-het-eerste-jaar/

Reageer op het artikel "De 8 groeifases van een baby"

Reacties

Wout, 12-08-2016 00:42 #5
Ricardo wat ben jij wijs zeg. Hoe meer liefde je geeft aan een kind hoe beter hij/zij kan ontwikkelen.

Tomas, 13-03-2016 11:11 #4
Ricardo, volgens mij heb je inderdaad zelf ook geen kinderen? Tenminste, ik hoop het niet voor je. Behalve de verschrikkelijke zinsopbouw en woordgebruik, geef je zulk verschrikkelijk advies aan anderen; het is ongelovelijk! Het grenst naar mijn idee aan misbruik.

Iedere baby is anders. De één heeft tijdens huilen juist behoefte aan een beetje rust en hoef je niet om de 5 minuten binnen te wandelen, de ander heeft juist iemand nodig omdat alleen zijn het ergste is wat er bestaat. Laat kinderen NOOIT lang huilen. Als je dit doet heb je later problemen dat je kind, je niet tot nauwelijks zal vertrouwen en dus moeilijk naar je zal luisteren. Een kind die de hele nacht doorhuilt stopt inderdaad met huilen, omdat zoals ieder mens, na een hoop inspanning je vanzelf moe wordt. Betekent niet dat je dan ook meteen het mentale aspect hebt overwonnen.

En heeft een kind pijn? ( Dat hoor je ook aan zijn of haar soort huiltje ) Troosten!
Daar ben je verdorie ouder voor, Ricardo! Ik maak me niet vaak boos, maar dit soort onwetendheid is echt verschrikkelijk.
Goed voor je dat je anoniem bent, er zullen nl. vast mensen zijn die melding van je willen doen.

Esthercita79 (infoteur), 12-01-2015 16:12 #3
Een baby heeft zeker veel aandacht en liefde nodig, of het nu veel huilt of weinig. Dit heeft niets te maken met verwennen maar zeker te maken met het geven van een veilig en vertrouwd gevoel van "mama/papa is er voor je". Als je kindje veel een vaak huilt kan dit een reden hebben, en niet altijd omdat ze vervelend zijn, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Een huil-baby die gewoon veel huilt zonder dat er een direct probleem is is voor beide baby en ouder vervelend, maar laat je een baby te lang doorhuilen zonder even te kijken/polsen of even je aanwezigheid laten blijken dan kan dat bij veel baby's voor (onnodige) stress zorgen en neemt het gevoel van vertrouwen/veiligheid af.

Valerie, 12-01-2015 14:05 #2
Nou ik ben het niet eens met de reactie van ricardo, vraag me af of je wel zelf kinderen hebt. Ik ken mijn dochter heel goed en die huilt niet zomaar en slaapt al vanaf haar derde maand snachts door. De sprongen herken ik zeker en daarbij is het juist belangrijk dat je ze het gevoel geeft dat je er voor hem/haar bent en het gaat gelukkig vanzelf weer over en heb je tijd voor andere dingen.

Ricardo, 10-01-2015 05:35 #1
Baby teveel aandacht geven is niet goed werk a van rechts. Met rust laten en gewoon een dag uit laten brullen werkt het beste.

Het is onzin om je baby als een knuffel dier te zien. Dat werk je tegen. Kind word hebberig en gedraagd zich ook ernaar. Want ja baby krijgt alles. Mijn advies. Laat een nachtje goed door brullen. Dat zal hij/zei van zelf ermee ophouden. Ook als is het pijn of groei stoot of vaker de boos doender de darmpjes. Ik vergeet bijna te vertellen de tandjes.

Infoteur: Esthercita79
Subrubriek: Kinderen
Special: Ouderschap
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!