InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Verlegenheid bij kinderen

Verlegenheid bij kinderen

Veel kinderen zijn verlegen wanneer ze zich ergens anders dan de normale leefomgeving bevinden. Waar komt dat vandaan en wat kan u er aan doen?
Verlegenheid zit voor een deel in de persoonlijkheid. Introverte kinderen zijn vaker verlegen, maar niet altijd. Het kan ook zijn dat het kind gewoon wat tijd op zichzelf wil.

Ook tijdens de ontwikkeling van een kind zijn er bepaalde fases waar verlegenheid meer voorkomt. Een baby van acht maanden kent het verschil tussen mama en iemand anders en zal niet meer zo gewillig bij iedereen op de schoot willen. Kinderen die wat ouder zijn, hebben het besef dat ze een individu zijn en leren de omgangsregels in een groep kennen. Ook dat kan verlegenheid en voorzichtigheid met zich meebrengen.

Verlegen kinderen krijgen vaak wat minder aandacht op school, omdat ze zich niet makkelijk blootgeven en niet om veel aandacht vragen. Zo kan er op school wel eens een verkeerd beeld ontstaan.

Verlegen zijn is niet meteen problematisch en normaal groeit men dit wel voorbij. Toch is het belangrijk om op bepaalde signalen te reageren, zodat je kind geen negatieve gedachten krijgt over zichzelf of zich echt slecht in zijn vel zou gaan voelen. Het is belangrijk dat een verlegen kind door zijn onmiddellijke omgevind positief bevestigd wordt in wat hij doet. Zo kan er meer zelfvertrouwen worden opgebouwd. Aandacht geven is zeer belangrijk en zal ongetwijfeld drempelverlagend werken.

Hoe helpen

  • Vaak complimentjes geven, dat voelt goed aan en het gedrag wordt positief bevestigd.
  • Tijd en ruimte laten aan je kind om aan nieuwe situaties te gewennen. Bereid je kind voor op nieuwe situaties.
  • Stimuleer zijn sociale vaardigheden, zoals bijvoorbeeld zelf laten bellen voor een speelafspraakje of doe het desnoods zelf een keer voor.
  • Huisregels vastleggen die niet ver afwijken van het gangbare, zo zal je kind ergens anders niet zo vaak voor verrassingen komen te staan die de kans op verlegenheid verhogen.
  • Leg tegenover je kind niet steeds de nadruk op het feit dat hij verlegen is en ga zeker niet ook niet overbeschermen.
© 2007 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verlegenheid en introversie, extraversieBij introverte personen wordt al snel het label 'verlegen' opgeplakt, omdat deze mensen liever op zichzelf zijn en niet…
Hoe uit verlegenheid zich en wat kun je er aan doenHoe uit verlegenheid zich en wat kun je er aan doenIn het van Dale Handwoordenboek wordt verlegen omschreven als onzeker in zijn gedrag tegenover anderen, bedeesd, beschro…
Review: The Introvert’s Way – Sophia DemblingReview: The Introvert’s Way – Sophia DemblingSchijver Sophia Dembling beschrijft in haar boek “The Introvert’s Way – Living a Quiet Life in a Noisy World” in 48 kort…
Vrees voor verlegenheidVrees voor verlegenheid is een ingehouden uiting van de basisemotie angst. Onder verlegenheid gaat een reële angst verbo…
Humor als wapen om onzekerheid en verlegenheid te overwinnenHumor als wapen om onzekerheid en verlegenheid te overwinnenKen jij ook dat gevoel dat je helemaal door de grond zakt als je rood wordt in een bepaalde situatie? Dan heb je waarsch…

Reageer op het artikel "Verlegenheid bij kinderen"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 03-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!