InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > De vooroordelen over het enig kind

De vooroordelen over het enig kind

Volgens de gangbare vooroordelen zijn kinderen zonder broertjes of zusjes egocentrischer ingesteld of minder sociaal vaardig. Maar is dat ook zo? Het aantal enige kinderen in de gezinnen is de laatste tijd fors gestegen. Dit heeft verschillende oorzaken: huwelijken die spaaklopen, bewuste keuze of het feit dat men steeds later aan kinderen begint, waardoor het vaak bij eentje blijft.

Onterechte vooroordelen

De vooroordelen rond enige kinderen zijn wel degelijk aanwezig. Ze zijn verwend, overbeschermd, eenzaam, ... Onderzoek heeft uitgewezen dat deze doelgroep niet anders scoren dan andere kinderen, als het gaat om de hen toebedichte eigenschappen zoals angstigheid of egocentrisme. Integendeel. De verschillen die men wel vond waren in het voordeel van de enige kinderen: betere schoolprestaties, meer zelfvertrouwen, meer interesses en een hogere IQ-test. De reden hiervoor kan gevonden worden bij het feit dat deze kinderen thuis meer aandacht krijgen en meer intellectuele stimulans krijgt door steeds zijn ouders te horen praten en niet een broertje of een zusje.

Ook op het vlak van sociale vaardigheden scoren de enige kinderen goed en zijn de vooroordelen dus vaak uit de lucht gegrepen. Ze tonen veel bereidheid tot samenwerking, omdat ze vroeger ook aangewezen waren op 'vreemde kinderen' om te spelen en dus meer sociale vaardigheden dienden aangesproken te worden. Door afwezigheid van broertjes of zusjes zouden ze ook minder bezitterig zijn. Ook op geestelijk vlak scoren ze goed.

Negatieve aspecten

Toch is er ook een belangrijk negatief aspect. Problematische gezinssituaties worden door het enig kind wel anders ervaren, omdat hij in dat geval geen broertje of zusje heeft waarop men terug kan vallen. Maar dat heeft dus met de gezinssituatie te maken en niet met feit dat men enig kind is.

Een enig kind zal waarschijnlijk ook wel meer druk ervaren vanwege de ouders. De ouders hebben maar één kind en dat moet natuurlijk slagen in alles wat het doet.

Voor de meerderheid is er echter niets aan de hand en groeien ze gewoon op in een gezin zoals elk ander kind.
© 2007 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vooroordelen, Stereotypen, Racisme: hoe ontstaat het?Vooroordelen, Stereotypen, Racisme: hoe ontstaat het?"Opvattingen en oordelen die mensen hebben over zowel zichzelf, de eigen groep en cultuur, als over andere groepen en cu…
Enig kind zijn: de voor- en nadelenEnig kind zijn: de voor- en nadelenDe babyboom die plaats vond na de Tweede Wereldoorlog ligt al een hele tijd achter ons. Sindsdien zijn de geboortecijfer…
Kinderpsychiatrie: antisociale gedragsstoornisEen stoornis die veel wordt gezien bij oudere kinderen en adolescenten is de antisociale gedragsstoornis. In het Engels…
Wat is het sociaal minimum?Wat is het sociaal minimum? Het sociaal minimum is het bedrag waarvan de overheid vindt dat u het ten minste nodig heeft…
Discriminatie soorten en betekenisDiscriminatie is iets dat de afgelopen tijd veelvuldig in de media is. De politiek in Den Haag houdt zich er dagelijks m…
Bronnen en referenties
  • Enig kind - Jacqueline van Swet - Unieboek - 2006

Reageer op het artikel "De vooroordelen over het enig kind"

Reacties

Miwa, 15-03-2013 10:29 #3
Denk dat het ook veel verschil maakt dat kinderen tegenwoordig naar de crèche gaan, als je de eerste 4 jaar lang alleen maar alleen thuis bent met papa/mama mis je misschien meer dan als je al vanaf het begin vriendjes en vriendinnetjes op de crèche hebt waar je mee leert ruzie maken, voor jezelf opkomen, delen, spelen, een front vormen tegen volwassenen etc.

Isabel, 28-02-2009 17:21 #2
Ik ben nu 65 jaar. Enig kind in de oorlog geboren. Ik heb nooit geleerd voor mezelf op te komen. Kon niet tegen die 2 volwassenen op. Kan nog niet met m'n ellebogen werken. Nooit geleerd om ruzie te maken. Met wie? En dat vooroordeel! Je bent verwend! Nee, juist niet. M'n ouders waren als de dood om me te verwennen. Verder vind ik het geen ramp. Kan goed alleen zijn. Maar de mooiste tijd van m'n leven? Nee. Ik Vroeg om een broertje, gebracht door de ooievaar. Mvg.

Rombaut Marc, 10-10-2007 00:23 #1
Een erg raak artikel. En toch blijft het vooroordeel tegenover het enig kind nog steeds, het lijkt me een hardnekkig en moeilijk uit te roeien misverstand.

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 09-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!