InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen Diarree

Infectieziekten bij kinderen Diarree

Iedereen weet wel wat het is en als een kindje het heeft is het ontzettend vervelend; Diarree. Iedereen heeft wel eens Diarree gehad, maar bij kinderen kan het veel erger voorkomen dan bij volwassenen.

Diarree

Diarree is een brijachtige of dunne tot waterdunne ontlasting. Meestal wordt het pas echt Diarree genoemd als een kind er meer dan 3 keer per dag last van heeft. Acute Diarree is Diarree die erg hevig is en een paar dagen duurt. Hierbij bestaat het gevaar dat het kind uitdroogt, wegens ernstig vochtverlies.
Als de Diarree minder ernstig is en langer dan 3 weken duurt heet het chronische Diarree.Hierbij bestaat minder gevaar voor uitdroging, maar meer voor vermagering.

Besmetting en gevolgen

Diarree kan ontstaan door een infectie (meestal de oorzaak van acute Diarree) of door een voedselvergiftiging of voedselinfectie. Diarree als gevolg van een infectie is besmettelijk, diarree door voedsel niet.

Chronische Diarree kan de volgende oorzaken hebben;
  • Infectie (heel soms),
  • Beschadiging van de darm,
  • Infectie ergens anders in het lichaam,
  • Allergie,
  • Zeer vezelrijke voeding,
  • Antibiotica gebruik,
  • Te snelle darmwerking,
  • Wormpjes.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Als een kind Diarree heeft zonder bloed mag de instelling, in overleg met de ouders, zelf beslissen of het kind geweerd wordt. Kinderen met acute, bloederige Diarree worden wel geweerd en laboratoriumonderzoek wijst uit wanneer het kind weer welkom is.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Diarree hoeft een arts in principe niet te melden bij de GGD, alleen als er sprake schijnt te zijn van een epidemie. Als meer dan 1/3 van de kinderen in een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school last van Diarree heeft zijn deze instellingen ook verplicht dit bij de GGD te melden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen Diarree"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!