InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Joods medische ethiek: transseksuele chirurgie

Joods medische ethiek: transseksuele chirurgie

Transseksuelen zijn mensen die het gevoel hebben in een verkeerd lichaam te zitten. Het schijnt bij mannen vaker voor te komen dan bij vrouwen. Dit komt omdat mannelijke seksualiteit gecompliceerder is. Vroeger werd de geest bijgesteld met behulp van medicijnen, psychofarmaceutica of psychotherapie. Maar nu is het ook mogelijk lichamelijk iets de veranderen. Hoe kijkt men in het Jodendom aan tegen transseksuele chirurgie? Ik maak gebruik van het boek Op het leven van rabbijn R. Evers. Het is onduidelijk of transseksualiteit zijn oorzaak vindt in fysiologische zin of de opvoeding. Voor men besluit te opereren worden eerst hormonen toegediend. Er treden lichamelijke veranderingen op. Is dit succesvol dan wordt operatief ingegrepen.

De Joodse wetgeving (halacha)

Voor veel halachische aangelegenheden is het belangrijk te weten wat de geslachtsidentiteit is. Mannen moeten bijvoorbeeld gebedsriemen dragen. En waar kan een transseksueel in de synagoge plaatsnemen, in het mannengedeelte of in de vrouwenafdeling? Verandert het geslacht daadwerkelijk door een transseksuele operatie in de ogen van de Joodse wet? Nee, zegt de halacha: een man blijft een man een een vrouw blijft een vrouw. Toch erkent het Jodendom dat lichaam een geest geen eenheid kunnen vormen. Zo werd de dochter van koning Saul, Michal, gezien als een vrouw met een 'mannelijke ziel'. Zij kon geen kinderen krijgen en legde ook gebedsriemen om. De Tora waarschuwt evenwel voor geslachtsveranderingen: "Wat echter door kneuzen, stoten, uitrukken of snijden verminkt is, zult gij aan God niet offeren; dat zult gij in uw land niet doen" (Leviticus 22:24). Dit stuk gaat over offerdieren, maar geldt ook voor mensen. In Deuteronomium (22:5) staat dat "een vrouw geen mannelijke kleding zal dragen en een man geen vrouwenkleed zal aantrekken." Dit verbod geldt ook voor het toedienen van hormonen en voor geslachtsoperatie. Wanneer de geslachtsorganen zijn verwijderd kan men niet meer trouwen.

Resumerend kan het volgende gesteld worden:
  • dat het geslacht bij de geboorte bepalend is voor de persoonlijke status gedurende het leven.
  • een transseksueel in de synagoge kan plaatsnemen als hij/zij zich kleedt naar de oorspronkelijk status.
  • een oorspronkelijk man is verplicht om na een geslachtsverandering gebedsriemen aan te leggen en tsietsiet (schouwdraden) te dragen.

Adreno-genitaal syndroom (pseudo-hermafroditisme)

Bij het adreno-genitaal syndroom is niet duidelijk of het om een jongen of een meisje gaat. De joodse wet staat toe om de androgynos tot jongen of meisje te maken. Het gaat hier om creëren en niet om geslachtsverandering. Er moet hier zo vroeg mogelijk een besluit over worden genomen.

Lees verder

© 2007 - 2014 Etsel, gepubliceerd in Leven (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Joods medische ethiek: plastische en cosmetische chirurgieJoods medische ethiek: plastische en cosmetische chirurgieWanneer we spreken over plastische chirurgie bedoelen we dat weefseldefecten hersteld worden voor zowel de vorm als de f…
Herstellen van Plastische chirurgieIedereen heeft wel eens gehoord van plastische chirurgie, je ziet het dagelijks op Tv je hoort het op de radio. Maar hoe…
Kanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kankerKanker en chirurgie: de chirurgische behandeling van kankerOm kanker te bestrijden zijn er verschillende behandelingsmethoden mogelijk. De drie belangrijkste onderdelen van de kan…
De risico's van schoonheidsoperatiesEen schoonheidsoperatie is een ingreep die bedoeld is als subjectieve verfraaiing van het menselijk lichaam. Een medisch…
Plastische chirurgiePlastische chirurgiePlastische chirurgie is het momenteel helemaal. Plastische chirurgie wordt gebruikt om het lichaam te verfraaien. Soms o…
Bronnen en referenties
  • Op het leven - rabbijn R. Evers

Reageer op het artikel "Joods medische ethiek: transseksuele chirurgie"

Reacties

Christa, 25-10-2009 01:00 #3
Geachte Etsel,
Zo ziet u, alleen teksten herhalen zonder contekst lokt reacties uit. Ook van mensen die daardoor op gedachten komen die niet van meer toepassing anno 2009 zijn. En daardoor misschien incorrecte beslissingen nemen door daar op af te gaan.
Gevaarlijk dus. Er zou op z'n minst vermeld moeten worden dat de huidige - recente- inzichten kunnen afwijken van oude halachische teksten. Moderne inzichten kunnen vandaag óók een plaats krijgen in een oude geloof! Reactie infoteur, 25-10-2009
In zijn nieuwe boek 'Uitverkoren voor het leven' (2006) gaat rabbijn Evers verder niet in op transseksuele chirurgie. Maar hij behandelt wel plastische chirurgie, zie:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/27243-plastische-en-cosmetische-chirurgie-joodse-visie.html

Misschien heb je hier wat aan.

Bij andere orthodoxe Joden heb ik geen ander standpunt kunnen vinden. Een paar jaar geleden trad Dana International op tijdens het Eurovisie Songfestival. Dit leverde veel kritiek op van de orthodoxe Joden in Israël.

Christa, 20-10-2009 23:38 #2
In overleg met u en -geloof ik- via uw neef heb ik dit probleem persoonlijk aan u voorgelegd. De reden waren uitnodigingen voor bat mitswah en choepa. Ik heb uit een boekje van u ook die bovenstaande teksten toegezonden gekregen. Met wél een iets andere uitleg. De Torah kan gelijk hebben, alleen was de huidige kennis niet aanwezig. Uiterlijk mag ik mss mannelijke kenmerken hebben vertoond, geestelijk ben ik vanaf geboorte vrouwelijk geweest. Humor van G'd zullen we maar zeggen. En deze enorme last was uiteindelijk niet te dragen. Het ergste dat een mens kan doen is zich het leven benemen. Dat is slechts relatief een kleinigheid t.o.v. die enorme last. Een last waardoor je ook andere mensen ongewild pijn doet. Dus een transitie naar een leven passend bij de door G'd gegeven geest kan nimmer erg zijn. In ieder geval dus minder zonde dan zelfdoding.
Ik heb dan ook van u indirect toestemming mogen krijgen mij als gewoon en onopvallend mens tussen de andere vrouwen de diensten bij te wonen. Want als ik als vrouw mij tussen de mannen had begeven had ik hun afgeleid v d verplichting tot godsdienstbe-oefening. Wat opnieuw een fout zou zijn.
Ik verzoek u derhalve een p.s. aan uw tekst toe te voegen hoe men anno 2009 hier mee om moet gaan, en niet n.a.v een uitleg van een rabbijn uit de 13e eeuw. Met de antieke redenering doet u mensen bewust enorme onvergelijkbare pijn, ik kan mij niet voorstellen dat dat de bedoeling van G'd kan en mag zijn. Als ervaringsdeskundige meen ik in deze veel recht van spreken te hebben. Reactie infoteur, 21-10-2009
Waarschijnlijk heeft u zich vergist. Ik heb dit artikel geschreven naar aanleiding van een boek dat ik zelf niet geschreven heb. Ik maak uit uw reactie op dat u contact hebt gehad met een rabbijn (rabbijn Evers?). U dient zich tot hem te wenden, niet tot mij.

Groet, Etsel

G. Keulen, 19-05-2008 11:13 #1
Onder de noemer adreno genitaal syndroom wordt gezegd: Er moet zo vroeg mogelijk een besluit worden genomen wat het geslagt betreft. Dit is een zeer slecht besluit want als het als jongetje wordt gevormd kan het alsnog innerlijk meer vrouwelijk zijn.Dus voor een besluit te nemen zou ik eerst duidelijk medische gegevens willen hebben. Het kind word anders dood ongelukkig als er verkeerd gekozen wordt. Bij ons tweede kind hebben wij dan ook uitstel van aangifte gekregen. Dat kun je ook vragen als je er eerst niet zeker van bent wat het is. De Joodse visie leeft wat dat betrefd in de middel eeuwen. DENK eerst aan HET KIND dan aan TRADITIE.

Infoteur: Etsel
Subrubriek: Leven
Special: Joods medische ethiek
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!