InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Milt: raadselachtigse orgaan van de mens

Milt: raadselachtigse orgaan van de mens

De milt is het meest raadselachtige orgaan. Je milt zit onder de linkerlong, hoog achter in de buikholte en hij is een beetje paarsachtig van kleur. Hij is belangrijk voor het schoonhouden van het bloed.

De milt

De milt bevat twee soorten weefsel: de rode en de witte pulpa. Dit staat voor rood en wit vlees. De rode pulpa haalt afvalstoffen uit het bloed en de witte pulpa helpt met het doden van bacteriën en virussen. Het bloed komt via een slagader de milt binnen. De slagader vertakt zich weer in kleinere slagaders en die brengen het bloed naar het binnenste van de milt.

Eerst word het bloed schoongemaakt door de witte pulpa en daarna door de rode. De witte pulpa hoort bij ons afweersysteem. Hij beschermt ons tegen virussen, bacteriën en andere ondingen. De witte pulpa zit vol met witte bloedlichaampjes.

De rode pulpa is er op de oude en beschadigde rode bloed lichaampjes uit het bloed te halen. De rode pulpa kan deze beschadigde en dode bloedlichaampjes op een of andere manier weer hergebruiken.

Gescheurde milt

Als je milt scheurt kan er veel bloed in je buikholte komen. Dit loopt vaak slecht af. Dit komt vaak voor bij een ernstig auto ongeluk of bij sportletsel. Het komt ook wel eens voor bij mishandeling. Als je geluk hebt houd het kapsel van de milt het bloed nog even een tijdje tegen. Er moet dan alsnog heel snel geopereerd worden voordat het zich verspreid.

Zonder milt geboren

Het is best zeldzaam maar er zijn kinderen die zonder milt worden geboren. Hun afweersysteem is dan minder goed. Dit betekent dat ze antibiotica tegen bacteriën nodig hebben. Ook moeten ze ingeënt worden tegen pneumokokken (bacteriën die soms voor longontstekingen zorgen) en meningokokken (hier kun je hersenvliesontsteking van krijgen.
© 2007 - 2014 Donkertje, gepubliceerd in Leven (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gescheurde milt (miltruptuur): Symptomen en behandelingGescheurde milt (miltruptuur): Symptomen en behandelingDe milt is een relatief klein orgaantje, gelegen aan de linkerzij onder de ribben. Als de milt door één of andere oorzaa…
Symptomen Pfeiffer volwassenen/kind: kenmerken, besmettelijkSymptomen Pfeiffer volwassenen/kind: kenmerken, besmettelijkMononucleosis infectiosa (MI; ziekte van Pfeiffer) is een virale infectieziekte. Het wordt veroorzaakt door het epstein-…
Vergrote milt: symptomen, oorzaak, diagnose en behandelingVergrote milt: symptomen, oorzaak, diagnose en behandelingSplenomegalie is de medische term voor een vergrote milt. De milt bevindt zich de linker bovenhelft van de buik, net ach…
Milt (opslagplaats voor bloedplaatjes)Milt (opslagplaats voor bloedplaatjes)De milt is een opslagplaats voor de bloedplaatjes in het menselijk lichaam. Bloedplaatjes zorgen ervoor dat bij een verw…
Wat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spierWat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spierGescheurde en verrekte spieren komen vaak voor, je kunt er zelf veel aan doen. Warmte, compressen en fysiotherapie zijn…
Bronnen en referenties
  • Quest

Reageer op het artikel "Milt: raadselachtigse orgaan van de mens"

Reacties

Annie, 10-04-2013 15:06 #12
Als je milt verwijdert is kan er dan een nieuwe milt groeien?

Van Dijk, 12-04-2012 11:17 #11
Ben 73 jaar jong. Leef vanaf mijn zevende jaar zonder milt die, door een ongeluk, was gescheurd. Hiervan heb ik nooit enig probleem ondervonden. Wel heb ik begrepen dat de funktie goeddeels worden overgenomen door het lymphestelsel (klieren). Van extra inentingen heb ik nog nooit gehoord. Ja, de griepprik, maar dan heb je het wel gehad. Ben nooit ziek en zit vol energie. Ik zou me over het moeten missen van je milt - door een scheuring- niet al te zenuwachtig maken. Over het verwijderen om andere oorzaken kan ik niet oordelen.

Maï, 20-12-2011 10:28 #10
@Hanneke
Bij ongeveer 10 procent van de bevolking worden twee milten gevonden: een grote en een kleine. Of die kleine operatief moet worden weggenomen weet ik niet. Misschien kun je zelf vertellen of je daar last van hebt.

Men haalt de milt eigenlijk pas uit het lichaam wanneer het echt niet anders kan. Dit doet men wanneer de milt zodanig groot is dat hij op andere organen duwt, te beschadigd is (gescheurd of afsterving door een tekort aan bloed) of wanneer de milt de bloedplaatjes en cellen voorraad zodanig uitput. Als je milt is weggehaald neemt geen enkel orgaan deze functie over. Je milt zuivert je bloed, dit doet je lever en je nieren ook. Je milt is echter ook een extra immuunsysteem, je andere immuunsysteem doet hierin echter het meeste werk. Wanneer je dus geen milt meer hebt, moet je een aantal inentingen krijgen, je ben vatbaarder voor o.a. longziektes.

Piet, 20-08-2010 22:40 #9
Bij een valpartij heb ik 6 ribben gebroken en mijn mild gescheurd, door mijn zelf diagnose en naar mijn gevoel vollopen van mijn buikholte wist ik dat mijn mild was gescheurd. Dat is toen met spoed via de lies geplakt. en dat koste mij een opname van 5 weken. Mijn vraag spreek je nou in de toekomst van een gezonde of een beschadigde mild.

Mariska, 27-03-2010 00:48 #8
Hallo allemaal, ik ontdek per toeval deze site. Ik heb vandaag tehoren gekregen dat mijn broer zijn milt heeft verscheurd tijdens het fitnessen (volgens men door te zware gewichten te heffen). Is dit mogelijk?
Hij is namelijk een geditineerde en ik krijg heel veel negatieve gedachten :( ze zeggen daar niet zo gauw wat er nou aan de hand is en kan ook op geen enkele manier hier achter komen. Kan iemand mij aub even een antwoord op mijn vraag geven? Heel erg bedank!

Sandra Willems, 28-06-2009 10:14 #7
Mijn vader heeft een miltinfarct gehad wanneer is er een reden om de milt uit het lichaam te halen?

Cassie, 27-05-2009 23:43 #6
Mijn vader heeft een vergrote milt. Ongeveer twee keer de grootte van normaal. De artsen zoeken al twee maanden hoe dit komt, maar kunnen niets vinden. Herkent iemand deze klacht? En heeft iemand raad?

Gebruers Leo, 27-12-2008 21:33 #5
Mijn milt is ook verwijderd na een sport ongeval, welk orgaan neemt die functie over?Heb daar nooit afdoend antwoord op gehad!

dank bij voorbaat!
gr leo Reactie infoteur, 02-01-2009
Leo,
Sorry maar op deze vraag kan ik geen antwoord geven. Heb het antwoord niet kunnen vinden. Vind het zelf ook wel een goeie vraag!

Groetjes

Alain den Hartog, 05-12-2008 15:31 #4
Ik leef zonder een milt. Welk orgaan neemt de functie over van de milt als deze er niet is?

H. C. van Breeden, 26-11-2008 13:23 #3
Bij mij is ontdekt dat de milt te groot is en deze veroorzaakt nogal wat buikklachten omdat hij tegen de ribben aan begint te drukken. Ik moet op korte termijn een beenmerg punctie ondergaan, waarna de Internist kan bepalen welke medicijnen hij moet geven. Mijn vraag is of met medicijnen de opgezette milt weer normale vormen aan gaat nemen of is de kans groot dat hij door blijft groeien. Sinds mei 2008 tot heden, is mijn milt met 4 cm gegroeid.
Graag uw reactie. Bij voorbaat dank.

Hanneke, 18-04-2008 15:24 #2
Er zijn bij mij twee milten gevonden een grote en een kleine.
Ik kan er helaas geen verdere informatie over vinden.
Zoals hoe komt dit en wat zijn de gevolgen hiervan?
Kunt u mij verder helpen?

R. Heide, 17-01-2008 20:57 #1
Mooi overzichtelijk en heldere uitleg. Bij mijn zwager zijn recent twee milten ontdekt.Dit omdat er bij bloedonderzoek is ontdekt dat hij chronische lymfatische leukemie heeft.Ok heeft hij een vergrote schildklier, wat verder onderzocht gaat worden. Hij heeft ook diabetes mellitus, wellicht kan die vergrote schildklier hier mee te maken hebben?
Informatie over twee milten kan ik niet terugvinden. Bijvoorbeeld over functie wel/niet, bijwerkingen, officiele benaming etc>l

Infoteur: Donkertje
Subrubriek: Leven
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!