InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Tips voor mensen die niet goed tegen warmte kunnen

Tips voor mensen die niet goed tegen warmte kunnen

Tips voor mensen die niet goed tegen warmte kunnen De zomer, de meeste mensen vinden het heerlijk. Het is prachtig weer en er zijn veel mogelijkheden om leuke dingen te doen. Toch zijn er ook een hoop mensen die het juist vervelend vinden als het heel erg warm is. Vaak zijn dat mensen die niet goed tegen warmte kunnen. Ze zweten minder dan de meeste mensen, waardoor ze geen warmte los kunnen laten. Dat is heel vervelend en het zorgt ervoor dat je eigenlijk niets meer kan doen.

Last van warmte?

Waar het probleem precies vandaan komt, is lastig te zeggen. Vaak heeft het er mee te maken dat sommige mensen van zichzelf minder zweten, dus meer last hebben van de warmte. Wat de oorzaak ook is, het gevolg is heel vervelend, want je kan minder goed functioneren bij hogere temperaturen. Er zijn een paar dingen die het functioneren met warmer weer makkelijker maken, met deze tips zal je je waarschijnlijk een stuk beter voelen. Wel is het verstandig om bij erge lichamelijke problemen contact te zoeken met een arts, zeker als je denkt dat er meer aan de hand is dan alleen last van de warmte.

Verkoeling

Het lijkt voor de hand liggend, maar het is zo belangrijk dat het nog een keer genoemd wordt. Verkoeling zoeken is noodzakelijk als het heel warm is. Dit betekent niet dat je constant in het water hoeft te liggen. Het kan al helpen om af en toe de polsen onder een koude kraan te houden, of de voeten in het water te houden. Hierdoor zal het lichaam iets afkoelen en zal je je vanzelf beter voelen. Verkoeling krijgen kan op verschillende mogelijkheden, behalve water kan je ook denken aan bijvoorbeeld het gebruik van een ventilator. Je kunt er ook voor zorgen dat je minder last hebt van de warmte, door bewust uit de zon te blijven. Zoek de schaduw op voor verkoeling.

Drinken

Veel water drinken is ontzettend belangrijk in de zomer, voor iedereen. Toch kan het bij mensen die heel veel last van de warmte hebben, net wat belangrijker zijn. Probeer niet in één keer heel veel water te drinken, maar elke keer een beetje. Wacht niet tot je dorst hebt, want dan is het eigenlijk al te laat. Je moet zo veel drinken dat er geen moment is dat je dorst krijgt, want dat moment moet je eigenlijk al voor zijn. Als het lastig is om veel water te drinken, is het ook een mogelijkheid om het vocht op een andere manier binnen te krijgen. Denk hierbij aan fruit dat veel vocht bevat, zoals bijvoorbeeld een watermeloen. Als je moeite hebt met het drinken, maar wel last heeft van de warmte, kan je bijvoorbeeld watermeloen eten, omdat daar veel vocht in zit.

Beweging

In de warmte is het al snel zo dat mensen uit zichzelf minder gaan doen. Dat is niet voor niets zo, want het lichaam heeft moeite om goed te functioneren bij warmte. Er zijn mensen die toch van alles gaan doen in de warmte. Het is niet erg om alsnog wel inspannende dingen te doen, maar als je heel veel last hebt van de warmte, is het verstandig om bijvoorbeeld niet buiten te gaan sporten, omdat het lichaam het hier op dat moment heel zwaar mee heeft, waardoor je nog meer last van de warmte krijgt. Intensief bewegen bij hele hoge temperaturen kan er voor zorgen dat je flauwvalt, als je niet goed tegen veel warmte kan. Daarom is het verstandig om je lichaam goed in de gaten te houden. Als je weet dat je met warmte veel moet bewegen, is het verstandig om daar rekening mee te houden. Drink extra water, zorg ervoor dat je voldoende zout binnen krijgt, zodat het lichaam niets te kort komt. Daardoor zal je minder last hebben van eventuele problemen die kunnen ontstaan door de warmte.
© 2013 - 2017 Nikkay, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sporten tijdens de hitteDe warmte van de laatste weken is genadeloos. Vooral voor hen die graag naar buiten gaan om te sporten. Of je nu gaat fi…
Hoe kun je sporten tijdens een hittegolf?Hoe kun je sporten tijdens een hittegolf?Wanneer jij regelmatig wilt sporten, kan het ook goed zijn dat je te maken krijgt met een hittegolf. Hoe kun je blijven…
Metabolisme; thermoregulatieDe mens is een warmbloedig (endotherm) dier. Dit betekent dat de mens zelf zijn lichaamstemperatuur kan reguleren in teg…
Hoe houd ik mijn huis koel?In het voorjaar en in de zomer kunnen de temperaturen flink oplopen. Het gaat met het opwarmen van het klimaat steeds be…
Ouderen en zieken en hitte: oppassenOuderen en zieken en hitte: oppassenHogere temperaturen, veel mensen gedijen er volledig op. De warmte, het licht, de vrolijkheid, het buiten zijn maakt dat…

Reageer op het artikel "Tips voor mensen die niet goed tegen warmte kunnen"

Reacties

Lucien, 24-08-2016 22:28 #2
Het is niet zo dat ik moeite heb met zweten. Als ik werk met deze hitte komt dat echt goed los. Maar kan me echt lastig aanpassen omdat het altijd zo snel gaat. Misschien zit het tussen me oren. Ik ben wel verzot op heel koud weer. In de winter heb ik ook nooit verwarming aan en is het maar 17 graden binnen. Het is gewoon niks doen nu en zit veel binnen weg uit de zon. Zou eigenlijk in een grot moeten verblijven nu 😊

J., 21-07-2014 13:24 #1
Ik kan sinds dit jaar niet tegen warmte. Nooit last van gehad. Kan dit te maken hebben met het feit dat ik soort 'burn out' overbelasting heb? Reactie infoteur, 18-08-2014
Een burn out, of iets vergelijkbaars, kan van alles met je lichaam doen. Overgevoeligheid voor warmte zou dus goed mogelijk kunnen zijn. Dit zou ook door bijvoorbeeld spanning nog erger kunnen worden. Als u daar veel last van heeft, kan het verstandig zijn een bezoekje te brengen aan de huisarts voor meer informatie.

Infoteur: Nikkay
Gepubliceerd: 05-08-2013
Subrubriek: Leven
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!