InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Waarom is te weinig slapen slecht? Gevolgen van slaaptekort

Waarom is te weinig slapen slecht? Gevolgen van slaaptekort

Waarom is te weinig slapen slecht? Gevolgen van slaaptekort Is te weinig slapen echt zo slecht voor je? Soms denken we dat we niet zoveel slaap nodig hebben om aan de nieuwe dag te kunnen beginnen. En af en toe te weinig slapen is geen probleem. Maar als er op de lange termijn sprake is van een slaapgebrek, dan kunnen er wel degelijk serieuze gevolgen optreden. Slechte slapers lopen dan ook gevaar om na verloop van tijd bepaalde symptomen te gaan ontwikkelen die kunnen leiden tot aandoeningen of ziektes. Concentratieproblemen en een verzwakte weerstand zijn maar enkele voorbeelden hiervan. Wat zijn de mogelijke gevolgen van een chronisch slaaptekort?

Te weinig slapen: gevolgen

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt dat we te weinig geslapen hebben en de volgende dag helemaal van de kaart zijn. Je bent niet fit, je voelt je moe en je bent sneller geïrriteerd. De slaap is noodzakelijk om zowel lichamelijk als mentaal te herstellen van de inspanningen die je gedaan hebt overdag. Sommige mensen onderschatten dit gegeven en menen dat een beperkt aantal uurtjes slaap per nacht volstaan. Toch is dit een risicovolle gedachte: een slaaptekort op lange termijn kan leiden tot nefaste gevolgen voor je gezondheid.

Verzwakte weerstand

Tijdens de slaap maak je het hormoon cytokine aan dat dient om je te wapenen tegen infecties en ziektes. Een gebrekkige nachtrust maakt dat je immunsysteem moeilijker recupereert en op lange termijn dus verzwakt. Een verzwakte weerstand maakt je sneller vatbaar voor ziektes, aandoeningen en infecties. Heb je gedurende lange tijd te weinig geslapen, dan kan het je gaan opvallen dat je sneller gaat niezen, snotteren of koortsblaasjes ontwikkelen, om de simpele reden dat je weerstand verzwakt is.

Humeur en depressie

Als je te weinig slaapt, dan merk je meteen dat je humeur er onder gaat lijden. Een chronisch slaaptekort zal je dan ook makkelijker vatbaar maken voor humeurigheid en ongelukkige gevoelens zoals somberheid, moedeloosheid en zelfs depressie. Negatieve emoties zoals depressie kunnen dan weer leiden tot misbruik van alcohol of bepaalde geneesmiddelen. Het probleem bij slaaptekort is dat het vaak een hele spiraal van negatieve dingen in werking zet: het ene probleem leidt tot het volgende probleem.

Concentratieproblemen door slaaptekort

Precies omdat je hersenen niet voldoende zijn uitgerust zullen ze het moeilijker hebben om je brein op taken en werk te concentreren. Je zal minder scherp zijn in je reacties en je zal meer problemen hebben om verstandelijk werk tot een goed einde te brengen. Ook je geheugen en je vermogen tot analyse kunnen hieronder lijden. Als je moeilijk kan focussen en kampt met concentratieproblemen kunnen voedingssupplementen voor een tijdelijke oplossing zorgen, maar toch zal het raadzaam zijn om voor een echte oplossing te zorgen voor je slaaptekort.

Verdikking en overgewicht

Door een chronisch slaapgebrek zal niet alleen je immuunsysteem nadelige gevolgen ondervinden, maar ook je metabolisme. Als je stofwisseling vertraagd wordt, zullen stoffen trager verwerkt worden waardoor de kans op gewichtstoename verhoogd wordt. Wie ís nachts langer opbliijft, zal ook meer leptine produceren: dat is een hormoon dat het hongergevoel versterkt.

Suikerziekte

Mensen die te weinig slapen zullen een hoger risico op cardiovasculaire ziektes ontwikkelen. Verder wordt ook de verwerking van glucose vertraagd als je te weinig slaapt, wat dan weer de kans op diabetes van het type 2 doet stijgen.

Groeistoornissen bij kinderen

Kinderen die te weinig slapen kunnen stoornissen ondervinden bij de lichamelijke groei. Een kind heeft een bepaald aantal uren slaap nodig om zich mentaal te kunnen ontwikkelen en spieren en ledematen te kunnen laten groeien. Kinderen die chronisch te weinig slapen kunnen ook onrustiger worden overdag en concentratieproblemen ontwikkelen op school.

Beter slapen

Om al deze gevolgen te vermijden is het essentieel om te zorgen voor een betere slaapkwaliteit. Beter slapen kan onder meer door een gezondere levenswijze, het vermijden van stress en het vinden van een goede emotionele balans. Daarnaast kunnen ook supplementen nuttig zijn om beter in slaap te geraken en bovendien langer en grondiger te slapen. Enkele voorbeelden van dergelijke middelen zijn:
  • supplementen met melatonine
  • supplementen met valeriaan

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slaapgebrek en de invloed op je gezondheidEr zijn veel mensen die lijden aan een slaaptekort. Dat kan allerlei oorzaken hebben zoals stress, ontregeld slaapritme…
Slaapgebrek bij kinderen en de gevolgenSlaapgebrek bij kinderen en de gevolgenNet zoals bij volwassenen, zijn er tegenwoordig ook steeds meer kinderen die te weinig slapen. Een kind slaapt tegenwoor…
Slaapgebrek en dikker worden: ontregeling stofwisselingSlaapgebrek en dikker worden: ontregeling stofwisselingDoor een gezonde nachtrust voelen we ons niet alleen fitter, het is ook erg belangrijk voor een gezond gewicht. Zodra we…
Slaaptekort: het gevaar van te weinig slaapEen slaaptekort is een veel groter probleem dan vaak wordt gedacht. De gemiddelde volwassene heeft 8 uur slaap per nacht…
Gevolgen kortdurende en/of langdurige slaaptekortOnderzoekers zeggen dat we ongeveer één derde van ons leven slapend doorbrengen. Slapen is daarom één van onze belangrij…
Bronnen en referenties
  • http://www.express.be/articles/nl/sciences/10-nefaste-gevolgen-van-slaapgebrek/194317.htm (geraadpleegd op 30/05/2016).

Reageer op het artikel "Waarom is te weinig slapen slecht? Gevolgen van slaaptekort"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-02-2017
Subrubriek: Leven
Special: Slaapstoornissen
Medische informatie…
Schrijf mee!