InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Wifi geeft een lekkende bloed-hersenbarrière

Wifi geeft een lekkende bloed-hersenbarrière

Wifi geeft een lekkende bloed-hersenbarrière De hersenen hebben een grote behoefte aan zuurstof dat wordt aangevoerd door het bloed. Toch zijn het bloed en de hersenen van een mens gescheiden. In de wanden van de haarvaten van de hersenen zijn de cellen stevig afgedicht en dit is de bloed-hersenbarrière. De bloed-hersenbarrière beschikt over transportsystemen die noodzakelijke stoffen voor de hersenen door de bloed-hersenbarrière brengen. Wanneer de bloed-hersenbarrière verstoord wordt door bijvoorbeeld wifi, gaat het lekken en kunnen schadelijke stoffen de hersenen binnenkomen. Hierdoor kunnen ziekten optreden of verergeren.

De bloed-hersenbarrière (BHB)

De bloed-hersenbarrière is de grens tussen het bloed en de hersenen en kan worden gezien als een soldaat die selectief de noodzakelijke stoffen doorlaat en schadelijke stoffen niet. De bloed-hersenbarrière beschermt de hersenen tegen infecties met bacteriën. Treedt er wel een bacterie op dan is deze moeilijk met antistoffen of antibiotica te behandelen. Een neurologische aandoening kan een verandering in het functioneren van de bloed-hersenbarrière geven en iemand kan dan ziek worden.

Straling mobieltjes oorzaak lekken bloed-hersenbarrière

Al langer is bekend dat de Zweedse wetenschapper en neuroloog Dr. Leif Salford onderzoek gedaan heeft naar de straling van draadloze apparaten, zoals de draadloze telefoon en de effecten daarvan op de hersenen. Door het blootstellen van dieren aan straling blijkt dat zelfs al bij de geringste blootstelling de bloed-hersenbarrière begint te lekken. Dit zal bij elk levend organisme het geval zijn, dus ook bij mensen.

Straling van de telecomindustrie

Barrie Trower, natuurkundige, heeft voor de Britse marine en militaire inlichtingendienst onderzoek gedaan naar de invloed van microgolfstraling en de effecten op de gezondheid. Een microgolf is een radiogolf of hoogfrequente (HF) golf in het hogere frequentiegebied. Het is elektromagnetische straling. Microgolfstraling wordt gebruikt voor de telecommunicatie, navigatiedoeleinden en onder andere verhitting (magnetron).

Barrie Trower is een gepensioneerd wetenschapper die voor de Britse marine en militaire inlichtingendienst onderzoek heeft gedaan naar de invloed van microgolfstraling. In dit geval straling van de mobiel, slimme meter, wifi en DECT telefoon. Hij werkte zelf jarenlang aan projecten die te maken hadden met microgolven en oorlogvoeren, welke ultra geheim waren en zijn. Hij zegt dat “de enige straling die mensen belasten, de microgolven van de telecomindustrie zijn". Deze microgolven interfereren met water en mensen zijn opgebouwd uit water. De industrie heeft uit het elektromagnetisch spectrum, voor de mens, een slechte keus gemaakt. Vooral voor alle kinderen die nog moeten groeien. Overheden verzekeren burgers dat wifi veilig voor de gezondheid is maar dat is niet waar. Er is geen veilig stralingsniveau voor kinderen, zegt Barry Trower.

Denk aan onze kinderen

Zijn nieuwste waarschuwing is van augustus 2015: kinderen zijn kwetsbaarder dan volwassenen voor gepulste microgolfstraling. Gepulst is wanneer de draaggolf voortdurend kortstondig onderbroken wordt zodat meerdere gesprekken per frequentieband plaatsvinden. Dit komt onder meer doordat bij kinderen:
  • de schedelbeenderen nog niet hun volle dikte hebben. De schedels van kinderen zijn dunner dan bij volwassenen. De straling dringt sneller en dieper door in de hersenen.
  • kinderen hebben een dunnere oorschelp.
  • door het hogere gehalte aan water in kinderhersenen, is de impact van thermische opwarming groter is. Vooral ongeboren en pasgeboren kinderen zijn gevoelig.
  • het jaren duurt voor de bloed-hersenbarrière is gevormd, waardoor bij kinderen gemakkelijk lekkage in de cellen kan optreden door microgolfstraling, zegt Trower.
  • microgolfstraling geeft tijdens de foetale ontwikkeling en de vroege kinderjaren, een risicofactor voor het ontwikkelen van hyperactiviteit, leerstoornissen en gedragsproblemen.

Dr. Barry Trower voegt eraan toe dat het immuunsysteem, dat het lichaam beschermt tegen schadelijke invloeden, 18 jaar nodig heeft om zich te ontwikkelen. Op alle scholen die werken met wifi en tablets waar hij geweest is, worden onder ander deze symptomen gemeld:
  • vermoeidheid,
  • hoofdpijn,
  • misselijkheid,
  • borstpijn en
  • zichtproblemen.

De Gezondheidsraad in Nederland, die de overheid adviseert, vindt echter dat blootstelling aan zendsignalen van mobiele telefoons, telefoniemasten of wifi, geen nadelige effecten op de korte termijn heeft, op de ontwikkeling en het functioneren van de hersenen van kinderen. De Gezondheidsraad ziet geen redenen om voor kinderen andere blootstellingslimieten voor te stellen dan voor volwassenen.

Overheden stoppen dit al 40 jaar in de doofpot

Dr. Barry Trower beweert dat apparaten in de Koude Oorlog (tussen 1953 en 1975) dezelfde frequenties hadden als nu de wifi tegenwoordig op scholen. Wifi werkt op de radiofrequentie van de 2,4- en/of 5,0 gigahertz en de magnetron op de 2,4 gigahertz. De apparaten in de Koude Oorlog varieerden steeds tussen 2,5 en 4,1 gigahertz en die maakten de mensen op de Amerikaanse ambassade letterlijk ziek of dood. Het signaal tussen de 2,5 en 4,i gigahertz werd later het ‘Moscow signal’ genoemd. Die frequenties hiervan waren door de Russen opzettelijk gekozen vanwege de neurologische en biologische effecten aan het Amerikaanse ambassadepersoneel. Bij langer en intensiever gebruik meldde het personeel: tia’s, herseninfarcten, tumoren, kanker en leukemie. Straling muteert je cellen en dit is al heel lang bekend bij overheden!
Gerelateerde artikelen
Het zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetHet zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetAls u in deze tijd een telefoon koopt zit hier in 95% van de gevallen internet op. Het is uw eigen keuze om internet op…
Is wifi-straling gevaarlijk?Is wifi-straling gevaarlijk?Wifi-straling is straling die afkomstig is door het gebruik van Wifi (draadloos internet). Met Wifi-straling wordt elekt…
Wifi in vliegtuigenWifi in vliegtuigenEen Brits telecommunicatiebedrijf maakt bekend dat het in 2017 alle vliegtuigen in Europa van wifi wil voorzien. Surfen,…
Hoe kan ik internetten in het buitenland?Hoe kan ik internetten in het buitenland?Voor de jongste generatie bestaat er geen leven zonder internet. Ook op vakantie kan internet handig zijn, bijvoorbeeld…
Wifi ontvangst versterkenWifi netwerken worden nog steeds populairder, of het nu uw smartphone, tablet of ander apparaat is, overal wil u gebruik…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Patrick J. Lynch, Medical Illustrator / Wikimedia Commons
  • http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S000689931500030X
  • http://www.ninefornews.nl/britse-expert-waarschuwt-tegen-wifi-overheden-stoppen-dit-al-40-jaar-in-de-doofpot/
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Artikelen/9394/britse_expert_waarschuwt_tegen_wifi_%E2%80%9Coverheden_stoppen_dit_al_40_jaar_in_de_doofpot%E2%80%9D
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Onderzoeken/9237/bloed-hersenbarri%C3%A8re_lek_door_rf_straling
  • http://www.stralendkind.nl/gevaar_risico/invloed_straling_hersenen.php
  • http://www.wirelessinfo.nl/nieuws/van-andere-media/221-barrie-trower-wifi-groot-gevaar-voor-de-vruchtbaarheid
  • http://www.kennisplatform.nl/actueel/11-10-18/gezondheidsraad_ziet_geen_bewijs_voor_negatieve_effecten_mobiel_telefoongebruik_op_de_ontwikkeling_kinderhersenen.aspx

Reageer op het artikel "Wifi geeft een lekkende bloed-hersenbarrière"

Reacties

Rieja (infoteur), 24-08-2015 20:22 #5
Alleen maar: dank je Marvin.
Groet, Ria.

Marvin, 24-08-2015 09:57 #4
@maarten. Denk je nu echt dat wat je op school leert dat dat de waarheid is? En put je jaren later in je professionele leven nog steeds uit kennis die je in school is aangereikt, zonder te weten wie er belang heeft bij het verspreiden van die kennis? Even los van de gedateerdheid ervan denk ik ook dat Radiologe straling deskundigen ook alleen in dat domein geschoold zijn en dus niet perse ook weten hoe het zit met andere frequenties.

Daarnaast is er regelmatig een onderzoek gedaan waarbij 2 planten water werd toegediend waarvan de ene plant met kraanwater uit de magnetron en de andere met kraanwater. De plant met water uit de magnetron groeide minder hard en liet vaker bladeren los.

Maresa (infoteur), 21-08-2015 23:06 #3
Dank je voor je nuance, Maarten.

Ik word zo moe van slecht gefundeerde paniekartikelen. Van stress kun je heel ziek worden. Misschien scheelt het al als je je minder druk maakt (gratis tip). Reactie infoteur, 22-08-2015
Maresa,
Frequentie golven veroorzaken oxidatieve cellulaire stress. Stress buiten je eigen schuld dus!
De straling van een smartphone en zendmasten kún je tegenwoordig niet eens meer vermijden. Gelaten en uitgeschakeld moet je dat toelaten. O ja, vraag je maar af waar je werkelijk moe van wordt.

Maarten9191 (infoteur), 21-08-2015 10:57 #2
Beste Rieja

Pas heel erg op met wat je hier over straling geschreven hebt. Het klopt simpel weg niet. Straling is alleen schadelijk wanneer het ioniserende straling betreft, en van ioniserende straling is in de voorbeelden geen spraken. Ioniserende straling komt voor tijdens het maken van röntgen foto's en ct-scans en daarnaast kan het afkomstig zijn uit radioactieve stoffen/bronnen. Deze vorm kan inderdaad schadelijk zijn en mogelijk kanker veroorzaken, maar door de huidige kennis is dit tot een minimum te beperken. Een magnetron, wifi-signalen, mobielen netwerk frequenties of radiogolven zijn lang niet krachtig genoeg om dierlijk of planten DNA, en daarmee welke structuren in het menselijk lichaam dan ook, te beschadigen. Mensen worden in dit artikel bang gemaakt om niets. Ik heb zelf een stralingsdeskundigheidsdiploma 4 A/B, dit is basale kennis die tijdens de opleiding onderwezen is. Ik vraag u daarom toch echt deze informatie niet als waarheid neer te schijven in dit artikel. Laat u niet gek maken door een paar wetenschappelijke artikelen die anders beweren. Van alle beweringen in de wetenschap zijn er ook een tegen beweringen.

Vriendelijk groet
Maarten Reactie infoteur, 21-08-2015
Dag Maarten,

Waarom worden dan twee gezinsleden ziek onder een kerktoren met GSM masten? Niemand kan er antwoord op geven. Jij misschien? Weet dat ik niet naar een arts kan. Ik wordt er ziek van de wifi en alle draadloze zoals een alarmsysteem en wat nog meer. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat er in de woning qua laagfrequent ook veel mis was daar. De hoogfrequente straling in de woning (slaapkamer) was veel te hoog. De mast scheen recht de kamer in. En wat je zegt over het EM spectrum: de radiostraling is non- ioniserend, maar een lichaam gaat zijn eigen gang en houdt zich niet aan met mensenhanden gemaakte schema's. Ook al zijn het wetenschappers, waar velen onder hun wel waarschuwen voor al het draadloze en de gezondheid.

Wees maar voorzichtig en anders krijg je ook hetzelfde als velen die ik ken. Wordt je elektrogevoelig! Hoor je niet meer in deze digitale maatschappij.

Groet, Ria

Elisabeth Klene, 20-08-2015 11:04 #1
Het is nog erger, zelfs in ziekenhuizen is er al Wifi, daar zou je toch beter moeten worden en niet blootgesteld aan nog meer straling? Reactie infoteur, 20-08-2015
Dag Elisabeth,

Er is in Nederland ( bijna) geen enkele plek zonder straling meer, helaas. Waar moeten we naar toe?

Groet, Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 29-09-2016
Subrubriek: Leven
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!