InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Erkenning voor elektrogevoeligheid door een Franse rechter

Erkenning voor elektrogevoeligheid door een Franse rechter

Erkenning voor elektrogevoeligheid door een Franse rechter Wereldwijd zijn er mensen die gevoelig zijn voor de effecten van elektromagnetische velden. Mensen die allergisch zijn voor onder ander de straling van wifi en de tablet; de zogeheten elektrosmog. Het is een gevoeligheid die door veel overheden niet wordt erkend. Een rechtbank in Frankrijk echter wel en komt een Franse elektrogevoelige tegemoet met een vergoeding, ondanks het feit dat de Franse overheid deze gevoeligheid niet erkent.

Wat is elektromagnetische gevoeligheid

Elektro hypersensitiviteit (EHS, elektroallergie of elektrostress) is de term voor mensen die (over)gevoelig zijn voor elektromagnetische straling. Elektromagnetische velden/straling (EMV) zijn onzichtbare golven van elektrische en magnetische trillingen in de ruimte. De snelheid waarmee de golven zich door de ruimte verplaatsen is ongeveer gelijk aan de snelheid van het licht. Elektromagnetische golven of straling, hebben een energie die afhangt van hun frequentie (aantal trillingen per seconde). We onderscheiden meerdere types straling die worden ingedeeld naar hun frequentie (of golflengte): ioniserende straling zoals gamma straling, röntgenstraling, ultra violet licht, zichtbaar licht, en niet ioniserende straling als infra rood licht en hoogfrequente en laagfrequente straling (RF). Samen vormen deze stralingstypen het elektromagnetisch spectrum.

Elektromagnetische velden en klachten

Het aantal trillingen per seconde of de frequentie wordt uitgedrukt in hertz. Een radiofrequentie is net als licht een elektromagnetische golf. Het verschil tussen een radiogolf en licht is de hoogte van de frequentie. Er zijn verschillende frequenties voor radio, tv, mobiel, wifi, een slimme meter en andere draadloze apparaten, die hoog frequent zijn. Daarnaast zijn er elektromagnetische velden (EMV) vanuit de ruimte en lagere frequenties van lampen, het lichtnet en bijvoorbeeld de huishoudelijke apparaten. Ook weersomstandigheden zoals bliksem veroorzaken EMV. Dit noemen we de natuurlijke elektromagnetische velden. Voor de kunstmatige EMV zoals voor de mobiel en wifi, gemaakt door mensenhanden, kunnen mensen gevoelig zijn. Deze gevoeligheid bouwt zich langzaam op waardoor het niet opvalt wat de oorzaak van de klachten is. Klachten als:
  • Slapeloosheid
  • Moeheid
  • Warrig zijn
  • Hoofdpijn
  • Duizelig
  • Spierpijn
  • Tinnitus (geluid in de oren)
  • Hartkloppingen

Omdat deze gevoeligheid niet erkend wordt in de meeste landen en er dus geen aandacht aan gegeven wordt, komen mensen er vaak pas achter als de klachten zich op den duur uitbreiden en verergeren; het lange termijn-effect. Tot de klachten zo hevig zijn dat je er niet meer omheen kunt. De emmer loopt over. Sommige mensen voelen de blootstelling meteen, maar de meesten pas uren later. Eerst ben je zélf een gebruiker van de mobiel en dan is het zo belastend voor je, dat je de mobiel graag weg doet.

Erkenning voor Franse vrouw

27 augustus 2015 komt in de media het volgende bericht: Franse vrouw krijgt uitkering voor stralingsziekte. Een Franse vrouw zegt dat ze aan elektrogevoeligheid lijdt, dat ze EHS (Electro Hyper Sensitiviteit) heeft. Een slopende allergie die te wijten is aan de elektromagnetische straling van dagelijkse gadgets zoals mobiele telefoons. Straling die overal is en waar iemand zich niet aan onttrekken kan. Waar je geen keus in hebt en wat je opgedrongen wordt in het normale dagelijks leven. De Franse vrouw heeft onder andere zware hoofdpijn en is vergeetachtig. Ze kan haar werk als radio documentaire producent, niet meer doen en moet kiezen voor haar gezondheid wat inhoudt dat alle straling van anderen vermeden moet worden. Daarom leidt ze een teruggetrokken leven in de bergen van Zuidwest-Frankrijk. In een gerenoveerde schuur zonder elektriciteit en waar water uit de put gehaald moet worden.

In Frankrijk wordt de ziekte EHS niet erkend en de 39-jarige vrouw is daarom haar arbeidzaam leven en sociaal leven volledig kwijt. Wetenschappelijke studies hebben zogenaamd geen bewijs gevonden, om de klachten te koppelen aan de blootstelling van elektromagnetische velden. Dat de blootstelling aan elektromagnetische velden van al het draadloze de klachten kan geven die hierboven beschreven staan. In Frankrijk wordt de ziekte EHS daarom niet erkend, net zoals in Nederland. Een rechtbank oordeelde echter dat de Franse vrouw door haar elektrogevoeligheid niet meer kan werken en daarom krijgt ze voor een periode van drie jaar, maandelijks 800 euro als arbeidsongeschiktheidsuitkering. Haar advocaat vindt de uitspraak een juridisch precedent voor duizenden anderen.

Geen wetenschappelijk bewijs, wel veel onderzoek

Ook de Nederlandse overheid heeft als argument ‘het is niet wetenschappelijk bewezen’. Maar wat is wetenschappelijk bewijs wanneer niet alles meetelt? Als bij de beoordeling of elektromagnetische velden schade aan een organisme kunnen geven, alle wetenschappelijke peer reviewed (collegiale toetsingen) onderzoeken worden geweigerd en afgekeurd. Deze onderzoeken worden dus niet meegenomen door de gezondheidsraad in de eindconclusie. Dit betekent niet dat ze niet gedaan zijn met de waarschuwing 'EMV schaadt de gezondheid van mens, dier en plant'. Ervaringen van mensen die al elektrogevoelig zijn worden dan niet gehoord en dus niet serieus genomen. Een Franse rechter heeft dit door en laat een Franse elektrogevoelige niet in de kou staan.

SOLK

In Nederland zijn officieus in 2015 5% tot 11% mensen die een gevoeligheid voor elektromagnetische velden hebben. Ook zijn er officieel één miljoen kinderen en volwassenen die lichamelijke klachten hebben waar geen diagnose voor is, na onderzoek. Het zijn de Somatisch Onbegrepen Lichamelijke Klachten (SOLK). Klachten als hoofdpijn, slapeloosheid, moe zijn, hartkloppen spierpijn, nekklachten en ADHD zijn SOLK-klachten. Dit zijn ook de klachten waar al vele wetenschappelijke peer reviewed onderzoeken en experimenten over zijn, die wél een verband leggen met de draadloze apparatuur en de straling van al het draadloze. Klachten die overeenkomen met de klachten die elektrogevoelige mensen hebben.
Gerelateerde artikelen
Elektromagnetische golvenElektromagnetische golvenEen belangrijk type golf is het soort golven waar ook de licht toe behoort. Dit zijn de elektromagnetische golven. Voor…
Golven in de natuurkundeGolven in de natuurkundeDe lopende en staande golven zijn twee verschillende soorten van golven. Daarna kun je deze golven ook nog indelen in tw…
Het Doppler-effectIedereen kent het fenomeen: je hoort van ver een ziekenwagen met loeiende sirene aankomen en wanneer hij voorbij geraasd…
De periodieke bewegingDe periodieke bewegingDe periodieke beweging wordt overal rondom ons teruggevonden. Dit zowel in de meest elementaire deeltjes als in de groot…
Mechanische golvenMechanische golvenMen onderscheidt drie golftypen, wanneer men de zogenaamde mechanische golven onder de loep neemt. Deze zijn de transver…
Bronnen en referenties
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Berichten%20Nederland/9416/franse_vrouw_krijgt_geld_vanwege__wifi-allergie__en__lawsuit__in_de_usa
  • http://www.theguardian.com/world/2015/aug/27/french-court-awards-woman-disability-grant-for-allergy-to-gadgets
  • http://www.onverklaarde-klachten.nl/

Reageer op het artikel "Erkenning voor elektrogevoeligheid door een Franse rechter"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 25-09-2016
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!