InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Zonlicht heeft zowel positieve als negatieve invloed

Zonlicht heeft zowel positieve als negatieve invloed

Zonlicht heeft zowel positieve als negatieve invloed Wanneer we het hebben over zonnebaden, denk we al snel aan zonnebrandcrème smeren, verbranden voorkomen en de mogelijkheid tot het krijgen van huidkanker. Dit omdat de zon meestal negatief in het nieuws komt. Vaak wordt vergeten dat de zon ook positieve invloed op ons heeft. Sterker nog, we hebben de zon en het zonlicht nodig. Het is dus heel belangrijk om genoeg buiten te zijn en de zon op te zoeken. Wel geldt hier, zoals bij bijna alles, zonnen doe je met mate.

Vitamine D

In Nederland is de zon vanaf maart tot november sterk genoeg om het lichaam te stimuleren tot de aanmaak van vitamine D. Wel is het zo dat mensen met een getinte huid, vrouwen boven de 50 jaar en mannen boven de 70 jaar minder vitamine D aanmaken onder invloed van het zonlicht. Deze mensen hebben extra vitamine D nodig, net zoals mensen die heel weinig buiten komen. Het lichaam maakt ook vitamine D aan wanneer je zonnebrandcrème gebruikt.

Depressie voorkomen

Wanneer het vitamine D-gehalte in het lichaam te laag is, wordt de kans op depressie hoger. Vooral ouderen met een te laag vitamine D-gehalte lopen een grote kans op een depressie. Ook een tekort aan licht maakt depressief. Dit is de reden dat lichttherapie vaak wordt voorgeschreven bij seizoensgerelateerde depressies, ook wel SAD (Seasonal Affective Disorder) genoemd. Ontregeling van de biologische klok is waarschijnlijk de reden van depressiviteit door lichttekort.

Sterkere botten

Vitamine D, dus ook zonlicht, zorgt ervoor dat calcium uit het voedsel goed in het lichaam wordt opgenomen. Zo worden stevige botten en tanden gemaakt en behouden. Geregeld bewegen in de zon vermindert de kans op osteoporose (botontkalking). Rachitis bij kinderen en osteomalacie en osteoporose bij volwassenen kan ontstaan door een tekort aan vitamine D.

Sterker immuunsysteem

Naast dat zonlicht de aanmaak van vitamine D bevordert, zorgt zonlicht er ook voor dat T-cellen sneller bewegen. T-cellen zijn een soort immuuncellen die een rol spelen bij de afweer van virusinfecties. Hoe actiever de T-cellen, hoe beter ze werken. De invloed van de zon op ons immuunsysteem werkt dus tweeledig, want ook vitamine D heeft een gunstig effect op ons immuunsysteem. Door de omzetting van vitamine D in de witte bloedcellen ontstaat cellulaire immuniteit.

Ontspanning

Onder invloed van vitamine D worden drie hormonen aangemaakt, namelijk melatonine, serotonine en dopamine. Melatonine zorgt voor een goede nachtrust en de hormonen serotonine en dopamine zijn zogenaamde ‘feel good’-hormonen. Deze hormonen zorgen voor een fijn gevoel en een goede stemming. Natuurlijk zorgen niet alleen deze hormonen voor een goed humeur en ontspanning. Ook de warmte van de zon zorgt voor een loom, ontspannen gevoel.

Huidveroudering

De UVA-stralen van de zon zorgen voor huidveroudering. Deze stralen gaan ook door glas heen, dus de zon kan ook voor huidveroudering zorgen wanneer je binnen zit. Doordat deze stralen in het onderhuids weefsel dringen vermindert dit de elasticiteit van de huid waardoor rimpels ontstaan. Ook zorgt een teveel aan zonlicht voor ouderdomsvlekken en een onregelmatige teint. Bescherm je huid wanneer je de zon in gaat met zonnebrandcrème en ga niet in de zon liggen bakken. Ook wanneer je zonnebrandcrème gebruikt, word je bruin. Het duurt alleen wat langer.

Verbranden

Door de UVB-stralen van de zon kan je huid verbranden. Wanneer je je huid verbrandt, stijgt iedere keer de kans op huidkanker. Probeer verbranden dan ook zo veel mogelijk te voorkomen, zeker bij kinderen. Door verbranden beschadigen huidcellen, waardoor deze zich op termijn kwaadaardig kunnen ontwikkelen. Insmeren met zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor dus, om verbranding te voorkomen. Wanneer er sprake is van zonkracht 9-11, is er sprake van een zeer sterke zonkracht. In dat geval verbrandt de huid zeer snel en is het verstandiger om niet de zon in te gaan.

Huidkanker

Het verhoogde risico op huidkanker is de reden dat zonnebaden afgeraden wordt. Zonlicht is goed voor ons, maar zoals altijd: overdaad schaadt. Ga geen uren in de zon bakken, vermijd de zon wanneer het te heet is en voorkom verbranden. Gebruik zonnebrandcrème wanneer je bij warm weer buiten komt. Wanneer je hier op let, kan je gewoon van de zon genieten. We hebben de zon nodig.
© 2017 Katinka900, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zonnebank: gezond zonnen onder de zonnebankZonnebank: gezond zonnen onder de zonnebankZonnen onder de zonnebank is gezond, tenminste als je het met mate doet. Door regelmatig te zonnen verklein je de kans d…
Huidkanker vs. gebrek aan vitaminen DZonlicht, een bron van vitamine D maar ook een bron van de nare ziekte huidkanker. We kennen het allemaal. Maar waar lig…
Vitamine D niet alleen voor sterke bottenVitamine D niet alleen voor sterke bottenVitamine D is belangrijk voor sterke botten. Een tekort kan zorgen voor botontkalking. Daar staat het om bekend. Maar mi…
Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering is velen van ons een doorn in het oog. Huidverjonging klinkt ons beter in de oren. Om huidveroudering bi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors / Pixabay
  • http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/article/5-vragen-over-vitamine-d-en-zonlicht-543/
  • http://www.veertigplusvitaal.nl/artikelen/depressie-het-belang-van-zonlicht
  • http://www.nu.nl/lifestyle/4368430/zonlicht-levert-grote-bijdrage-immuunsysteem.html
  • http://www.gezondengewicht.nl/31/zon-maakt-gelukkig/
  • https://www.eucerin.nl/huidproblemen/zonbescherming/vroegtijdige-huidveroudering-door-zonlicht

Reageer op het artikel "Zonlicht heeft zowel positieve als negatieve invloed"

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 04-08-2017
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!