InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Stress: Feiten en cijfers

Stress: Feiten en cijfers

Spanning is gezond, maar een teveel aan spanning kan stress veroorzaken. Een op de tien Nederlandse werknemers lijdt aan een burnout. Maar ook vakantiegangers en examenkandidaten vertonen psychische of fysieke klachten als de lat te hoog ligt. Veel deskundigen zijn van mening dat stress een ernstige bedreiging voor de gezondheid vormt. Wat zijn enkele veel voorkomende oorzaken van stress? Enkele feiten en cijfers.

Stress in Amerika

“Amerika’s gezondheidsprobleem nummer 1” is de titel van een artikel dat werd gepubliceerd door het Amerikaanse Instituut voor Stress. Het artikel beweert dat niet kanker of aids de grootste bedreiging voor de gezondheid is, maar stress. Volgens het artikel gaat 75 tot 90 procent van de mensen naar de huisarts met stressgerelateerde problemen. Antidepressiva’s en medicatie tegen angststoornissen nemen ¼ van alle voorgeschreven recepten in Amerika voor zijn rekening. 28% van de huishoudens in Amerika heeft zelfzorgmedicatie in huis om stress te verminderen.

Oorzaken stress

Het is niet overdreven te zeggen dat stress een belangrijke factor in het hedendaagse leven is geworden. Volgens de Amerikaanse Consumentenbond is het werk de voornaamste oorzaak van stress en problemen bij volwassenen, met zo’n 39%. Op de tweede plaats staat het gezin met 30%. Dan zijn er nog oorzaken als gezondheid (10%), bezorgdheid om de economie (9%) en bezorgdheid om internationale conflicten en terrorisme (4%).

Stress in de EU

Maar niet alleen in de Verenigde Staten vormt stress een probleem. Volgens een grootschalig onderzoek in Groot-Brittannië gaan er jaarlijks zo’n 13,5 miljoen werkdagen verloren als gevolg van stress, depressiviteit of bezorgdheid. Ook is het in de rest van Europa niet veel beter. Volgens het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk hebben miljoenen werknemers in Europa last van stress door hun werk. Het aantal werknemers in de EU dat ziek wordt door stress op het werk is zo’n 10 miljoen per jaar.

Stress in Nederland

In Nederland zijn de kosten voor de sociale zekerheid zo’n 1,25 miljard per jaar, ten gevolge van stress. Zo’n 10.000 mensen per jaar komen door stress in de WAO.

Stress in Azië

En wat is de toestand in Azië? Volgens een rapport over een conferentie in Tokio is ‘werkstress in veel landen in de wereld, zowel in ontwikkelingslanden als in geïndustrialiseerde landen een algemene bron van bezorgdheid’. Het rapport vermeldde dat verscheidende landen in Oost-Azië, waaronder China en Taiwan een snelle industrialisatie en economische groei hebben meegemaakt. Deze landen hebben daardoor meer werkstress en maken zich zorgen over de nadelige gevolgen voor de gezondheid van hun werknemers.

Maar wat kun je nou tegen stress doen, of is dit gewoon iets wat bij het leven hoort? Dit zal ik bespreken in een ander artikel.

Lees verder

© 2008 - 2017 Papillon, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Fondspsychischegezondheid
  • STV Innovatie & Arbeid
  • Healthy People 2000, U.S. Department of Health and Human Services
  • Ontwaakt!

Reageer op het artikel "Stress: Feiten en cijfers"

Reactie

J. Dewilde, 05-06-2015 16:43 #1
Ik mis de verwijzingen naar gebruikte bronnen. Zie ook stress, er is wat aan te doen.

Infoteur: Papillon
Laatste update: 30-01-2009
Subrubriek: Leven
Special: Stress
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!