InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Isoflavonen, gezondheidsbevorderende plantaardige stoffen

Isoflavonen, gezondheidsbevorderende plantaardige stoffen

Isoflavonen, gezondheidsbevorderende plantaardige stoffen Isoflavonen zijn plantaardige stoffen die gezondheidsbevorderende eigenschappen hebben en lijken op het door de mens zelf geproduceerde oestrogeen. Ze zitten vooral in soja en sojaproducten. De sojaboon bevat veel isoflavonen, naast vitamines, mineralen, eiwitten en vezels. Geroosterde sojabonen en tempeh bevatten het hoogste gehalte aan isoflavonen, maar ook gekookt en gebakken gaan er geen isoflavonen verloren. Naast sojabonen bevatten ook hop, erwten, pinda's en rode klaver veel isoflavonen.

Onderzoek naar isoflavonen

Momenteel is veel onderzoek gaande naar isoflavonen, die de gezondheid zouden bevorderen. Ze blijken invloed te hebben op het voorkomen van hormoonafhankelijke kankers, zoals borstkanker. De structuur ervan is gelijk aan de structuur van het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Isoflavonen kunnen zowel de werking van oestogeen versterken als verzwakken. Ze kunnen dus de werking ervan compenseren. Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat isoflavonen gezondheidsbevorderend zijn en klachten kunnen verminderen.

Isoflavonen verminderen kans op hartkwalen

Oestrogenen hebben een beschermende werking tegen hart- en vaatziekten. Na de menopauze is het risico op hart- en vaatziekten bij mannen en vrouwen gelijk, omdat steeds minder oestrogeen aangemaakt wordt.
Isoflavonen verbeteren het cholesterolgehalte en verminderen de risico's op hart- en vaatziekten. Ze remmen de aderverkalking, waardoor de kans op een hartaanval verkleind wordt.

Voorkoming vanProstaatkanker

Isoflavonen verkleinen het risico op prostaatkanker. Ze vertragen ook de vorming van kankercellen en zorgen dat ze afsterven. In Azië komt prostaatkanker 5 maal minder voor dan in Westerse landen.

Botten en osteoporose

Isoflavonen spelen een rol in het aanmaken van beenweefsel. Na het 35ste levensjaar wordt er meer bot afgebroken dan aangemaakt. Na de laatste menstruatie wordt er bij vrouwen minder oestrogeen aangemaakt. De botten worden dus brozer, ontkalken. De kans op botbreuken wordt groter.Osteoporose kan optreden. Bij vrouwen bij wie osteporose in de familie voorkomt, is de kans op osteoporose zelfs groot. Isoflavonen kunnen er voor zorgen dat osteoporose vermindert. Aziatische vrouwen hebben veel minder vaak last van osteoporose dan Westerse vrouwen. In hun dagelijkse maaltijd zit veelal soja, vaak in de vorm van tempeh.

Kanker

Studies tonen aan dat vrouwen die veel sojaproducten eten een verminderd risico op kanker hebben (vooral borst- en darmkanker).

Menopauze en opvliegers

Opvliegers en transpiratieaanvallen zijn verschijnselen die bij de overgang horen.
Onderzoek onder Aziatische vrouwen toonde aan dat deze nauwelijks opvliegers en nachtelijk transpireren ervaren. Het begrip opvliegers is vaak niet eens bekend. Isoflavonen blijken hiervan de veroorzakers te zijn . Veel klachten kunnen dus verminderd worden door het gebruik van sojabonen in een maaltijd. In elk geval vormen ze een natuurlijk alternatief van hormoonpreparaten die vaak worden voorgeschreven.
Overigens worden hormonen vaak gecombineerd voorgeschreven, zowel oestrogenen als progesteron, zodat risico's worden voorkomen. Maar aan de homeopathische middelen waarin isoflavonen voorkomen, zitten helemaal geen risico's. En soja of sojabonen in je eten, dat is zo natuurlijk als maar kan.

Niet alle studies geven de zelfde resultaten. Zeker is wel dat isoflavonen bevorderend zijn voor de gezondheid van zowel mannen als vrouwen. Europese vrouwen kunnen ervoor zorgen dat isoflavonen regelmatig onderdeel van hun maaltijd zijn. Mocht dat toch een probleem opleveren, dan is er nog een alternatief: homeopathische middelen waarin isoflavonen verwerkt zijn.
© 2009 - 2017 Wilvdvleuten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overgang: natuurlijke hulp tegen opvliegersOvergang: natuurlijke hulp tegen opvliegersAls de eierstokken van een vrouw minder hormonen produceert, kunnen overgangsklachten ontstaan als: opvliegers en nachte…
De overgang, hoe komt het en wat doe je eraan?Bij vrouwen van tussen de 45 en 50 onstaat een periode waarin de eierstokken stoppen met het aanmaken van oestrogenen, d…
Soja en zijn voordelen voor onze gezondheidSoja en zijn voordelen voor onze gezondheidSoja is een voedingsmiddel dat heel sterk aan populariteit heeft gewonnen in onze westerse cultuur. Dit komt door zijn s…
Overgangsklachten verminderen met natuurlijke middelenOvergangsklachten verminderen met natuurlijke middelenDe overgang kan gepaard gaan met lichamelijke en geestelijke klachten waardoor u wordt beperkt in het dagelijks function…
Alles over de overgang en de menopauzeAlles over de overgang en de menopauzeAlle vrouwen krijgen er vroeg of later mee te maken: de overgang. Bij de ene vrouw gaat deze periode zowat ongemerkt voo…
Bronnen en referenties
  • Isoflavones.info

Reageer op het artikel "Isoflavonen, gezondheidsbevorderende plantaardige stoffen"

Reactie

Renee Maissan, 26-10-2009 20:33 #1
Sinds het jaar 2002 gebruik ik menobalance van Bional, daar ik toen overgangsklachten had. Na ongeveer zes weken begon ik mij veel beter te voelen, had bijna geen energie meer om maar iets te doen. Destijds heb ik het boekje van Dr. B.Kleine-Gunk aangeschaft en heb er veel informatie uit gelezen.
Wat ik nu eigenlijk wil weten is of ik dit middel zonder risico nog jaren kan gebruiken. Onlangs is de Menobalance uit de handel genomen, nu zoek ik 'n plaatsvervanger misschien kunt u mij dit geven. Reactie infoteur, 01-11-2009
Hallo Renee,

Zelf ben ikeen grote voorstander van natuurlijke producten, geen pillen. Ik zou dus zeggen: Verwerk veel sojaproducten in je maaltijden (o.a. ketjap). Doe ik ook.
Voor vragen over pillen en recepten zul je naar de huisarts moeten.

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 02-03-2012
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!