InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Vegetariërs, wat en waarom?

Vegetariërs, wat en waarom?

Vegetariërs zijn mensen die geen producten van gedode dieren eten. Ze kunnen daarvoor allerlei redenen hebben. Hier opvolgend leest u wat ze doen en waarom ze dat doen. Vegetariërs eten geen vlees en, in principe, geen vis. Ze gebruiken wel producten van levende dieren zoals melk en eieren. Een stapje verder noemt men veganisten: zij eten geen producten van dieren, maar slechts plantaardige producten.

Vegetariërs, respectievelijk veganisten, kunnen allerlei redenen hebben om geen dieren te eten. Veel vegetariërs zijn tegen het doden van dieren. Zij vinden dat je eerbied moet hebben voor het leven. Daarbij komt dat veel dieren die voor de slacht worden gefokt, een niet al te prettig leven hebben.

In de bio-industrie zitten dieren in grote getallen bij elkaar in minuscule ruimtes en worden op brute wijze zo snel mogelijk gefokt voor de slacht. Ook komt het voor dat dieren in een zodanig klein hok of ruimte verblijven, dat zij niet of nauwelijks beweegruimte hebben. Vegetariërs zijn het hier niet mee eens, en dit is dan ook vaak hoofdreden voor hen om geen vlees te eten. Er zijn ook veel mensen die geen vegetariër zijn, maar wel weigeren dit vlees te eten. Zij eten slechts vlees met bepaalde keurmerken, zodat zij er zeker van zijn dat dieren op een waardige manier geleefd hebben.

Daarbij zijn er veel vegetariërs die het eten van vlees gewoonweg ongezond vinden. Volgens hen zit er te veel schadelijke stoffen in vlees. Die stoffen kunnen zijn toegevoegd om het vlees malser te maken of een mooi kleurtje te geven. Bovendien krijgen dieren vaak stoffen toegediend zodat zij sneller groeien. Dit zijn vaak hormonen, wat veel mensen niet als positief ervaren. Wat ook veel vegetariërs belangrijk vinden is het feit dat vlees, en soms vis, veel vet bevat, wat uiteraard ongezond is.

Verder vinden veel vegetariërs het eten van vlees verspilling van voedsel. Door het eten van vlees krijg je dierlijke eiwitten binnen. Eet men dagelijks vlees, krijgt men meer dan genoeg eiwitten binnen, wat resulteert in het niet efficiënt gebruiken of het uitscheiden van deze eiwitten. Een vegetariër vindt dit overbodig en eet derhalve liever een gebalanceerde vegetarische maaltijd.

Nog een reden waarom het eten van vlees verspilling genoemd kan worden, is het dubbel verbruiken van voedsel. Het is namelijk zo dat voor iedere kilo vlees die wij 'produceren', een dier ongeveer 5 à 10 kilo plantaardig voedsel binnen krijgt. Men benut veel grond dus om deze dieren te voederen, zodat wij vlees kunnen eten. Veel vegetariërs zijn van mening dat dit hele proces overbodig is en we deze grond zouden moeten gebruiken om plantaardig voedsel op te produceren, wat minder kost, en waar meer monden mee gevoed kunnen worden.

Tenslotte zijn er natuurlijk ook mensen die vanuit confessionele overwegingen geen vlees, of een bepaalde soort vlees, niet eten. Islamieten eten bijvoorbeeld geen varkensvlees, joden eten slechts vlees van bepaalde diersoorten dat kosjer is en Hindoes eten geen rundvlees.
© 2007 - 2014 Wez_, gepubliceerd in Leven (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Van bio-industrie naar duurzaam vlees: de oplossing?Het meeste vlees wat tegenwoordig door de mens wordt geconsumeerd komt uit de bio-industrie. Dieren zitten opgesloten in…
Broeikaseffect: 'Beter vliegen dan rood vlees eten?'Broeikaseffect: 'Beter vliegen dan rood vlees eten?'De gevolgen van de bio-industrie worden steeds meer merkbaar. Er zijn gevolgen waar de kenners niet op het eerste gezich…
Alles over de bio-industrie, vegetariërs en de variatiesAlles over de bio-industrie, vegetariërs en de variatiesEr zijn veel verschillende manieren om vlees te houden voor de slacht. In dit artikel kunt u lezen wat voor manieren er…
Vegetariërs en veganistenInformatie over vegetariërs en veganisten waarom zij geen vlees eten tevens informatie over vervanging van vlees.
Jodendom en voeding: vegetarisme – vegetarisch etenJodendom en voeding: vegetarisme – vegetarisch etenVóór de Zondvloed aten de mensen alleen maar zaaddragende gewassen. En ook in de Messiaanse tijd zal geen vlees meer wor…

Reageer op het artikel "Vegetariërs, wat en waarom?"

Reactie

Linda, 04-04-2011 11:10 #1
En wat denk je van mensen die gewoon geen vlees/vis verdragen (of allergisch zijn).
Ik ben gek op vlees/vis, maar ik krijg er steeds meer last van. Ik eet nu dus geen vlees/vis meer. Jammer dat die mensen altijd vergeten en verkeerd beoordeeld worden, zowel door mede vegetariërs als door niet vegetariërs.

Infoteur: Wez_
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!