InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Voor- en nadelen van hormoonbehandeling tijdens de overgang

Voor- en nadelen van hormoonbehandeling tijdens de overgang

Voor- en nadelen van hormoonbehandeling tijdens de overgang Vrouwen die tijdens de overgang hiervan veel klachten ondervinden kunnen het advies krijgen om een hormoonbehandeling te ondergaan; bijvoorbeeld door hormoontabletten te slikken. Hoewel hormoonbehandeling klachten van de overgang kan verminderen, kleven er ook een aantal nadelen aan de inname van hormonen.

Hormonen

Tijdens de overgang 'rommelt' het in de hormoonhuishouding van de vrouw. De vrouwelijke hormonen, oestrogenen, worden door de eierstokken steeds minder aangemaakt doordat het lichaam van de vrouw steeds minder eitjes aanmaakt. Door een voortdurende schommeling in oestrogenen kunnen vrouwen klachten krijgen als vermoeidheid, opvliegers of hevig transpireren. Oestrogenen zijn hormonen die veranderingen in het lichaam van een vrouw teweeg brengen (bijvoorbeeld in de puberteit) en zorgen ervoor dat het baarmoederslijmvlies voorbereid wordt op een zwangerschap. In het verleden werd in Europa vaak aan vrouwen in de overgang geadviseerd hormonale medicijnen te gebruiken om (ernstige) klachten te bestrijden. Tegenwoordig is men minder enthousiast over het 'slikken van hormonen' of hormoonbehandeling vanwege aangetoonde nadelen.

Hormoonbehandeling

Hormonale medicijnen zijn in verschillende vormen en soorten te verkrijgen. Bijvoorbeeld als:
  • Tabletten
  • Pleisters
  • Injecties
  • Crèmes
Hormonale medicijnen bestaan uit een combinatie van oestrogenen en progesteronen en zijn meestal alleen op recept van de huisarts verkrijgbaar. Voorbeelden van hormonale medicijnen zijn Angelic, Activelle en Femoston. Deze hormonale medicijnen kunnen ervoor zorgen dat (ernstige) klachten van de overgang verminderen. De hormonale medicijnen kunnen echter ook voor bijwerkingen zorgen als bijvoorbeeld hoofdpijn of misselijkheid.

Nadelen van hormoonbehandeling

In 2003 werd in Engeland uitgebreid onderzoek gedaan naar hormoonbehandeling bij vrouwen in de overgang. Dit onderzoek wees o.a. uit dat het gebruik van hormonale medicijnen tijdens de overgang invloed heeft op de kans op borstkanker. De kans dat een vrouw die hormonale medicijnen gebruikte borstkanker kreeg was zelfs anderhalf keer zo hoog als bij vrouwen die dit niet deden. Ook kwam uit het onderzoek uit 2003 naar voren dat hormonale medicijnen voor een verhoogd risico zorgden op hart- en vaatziekten. In de jaren na het Britse onderzoek zijn er in veel landen nieuwe onderzoeken gedaan naar de risico's van hormonale medicijnen; vrijwel alle onderzoeken toonden schadelijke bijwerkingen aan.

Wanneer wel hormoonbehandeling?

Voor vrouwen met zeer ernstige klachten kan hormoonbehandeling goed zijn. Het advies luidt dan wel om hormonale medicijnen niet te lang te gebruiken, maar bijvoorbeeld na een half jaar te stoppen. Hormoonbehandeling kan naast het bestrijden van overgangsklachten een positief effect hebben op botontkalking (osteoperose).

Alternatieven

Vrouwen die liever geen hormonen willen slikken of gebruik willen maken van hormoonbehandeling kunnen eerst de alternatieven bekijken. Livial kan bijvoorbeeld een goed alternatief zijn voor hormonale medicijnen. Dit medicijn bevat geen hormonen maar heeft wel hetzelfde effect als hormonen. Voor specifieke klachten als bijvoorbeeld depressiviteit of slapeloosheid kunnen vrouwen er ook voor kiezen om andere medicijnen te gebruiken (Prozac of slaaptabletten). Tenslotte hebben vrouwen nog de mogelijkheid om plantaardige middelen te gebruiken. Soms worden in plantaardige middelen oestrogenen gebruikt; de werking ervan is echter niet bewezen.
Gerelateerde artikelen
Alles over de overgang en de menopauzeAlles over de overgang en de menopauzeAlle vrouwen krijgen er vroeg of later mee te maken: de overgang. Bij de ene vrouw gaat deze periode zowat ongemerkt voo…
Haaruitval door hormonenHaaruitval door hormonenVele vrouwen lijden tijdens de zwangerschap of na de geboorte van het kind onder haaruitval. Ook bij ziektes van de schi…
Informatie over bio-identieke hormonen voor vrouwenInformatie over bio-identieke hormonen voor vrouwenVrouwen met (ernstige) overgangsklachten kunnen ervoor kiezen om bio-identieke hormonen te gebruiken. De hormonen zouden…
De overgang, hoe komt het en wat doe je eraan?Bij vrouwen van tussen de 45 en 50 onstaat een periode waarin de eierstokken stoppen met het aanmaken van oestrogenen, d…
Bronnen en referenties
  • www.vrouwenindeovergang.nl www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Voor- en nadelen van hormoonbehandeling tijdens de overgang"

Reacties

Diana, 05-08-2016 16:32 #4
Pillen ben ik ook geen voorstander van. Ik heb 2 weken terug van mijn man een thermo - matrastopper gekregen, hierbij wordt mijn lichaam door de topper op de juiste temperatuur gebracht. Sindsdien kan ik weer goed slapen 's nachts. Ik kan het iedereen aanbevelen. Geen zweetaanvallen meer tijdens het slapen.

Dominique van Hoogten, 01-08-2016 21:38 #3
Ik heb een aanraden gehad via een vriendin om bio-identieke hormonen te nemen! Blijkbaar zou ook van Dokter Vogel iets zijn voor opvliegers en zweten, het proberen waard! Mvg Dominique

Parel Renon, 24-04-2012 12:38 #2
Beste Henriëtte, wat je allemaal vertelt kan ik me helemaal in vinden, vooral dat transpireren vreselijk vaak bed verschonen ['s nachts] omkleden omdat alles nat was, geen wonder dat we niet goed slapen en neerslachtig zijn, maar pillen zijn niet de goede oplossing heb ik geleerd van een hele oude huisarts. Hij zei wat je ook slikt je schuift het alleen maar op want het moet toch uit je lijf dus ben ik anders gaan denken onze verre voor moeders hadden helemaal geen middeltjes dus wat deden hun niets laat maar komen en dat heb ik gedaan laat maar komen tegen familie, vrienden, kennissen, collega s zei ik, luister als ik rood aanloop water alle kanten op mijn lijf te zien is is dat de overgang niks aan te doen gaat weer over en jullie krijgen er allemaal mee te maken ik nu dus niet op letten gewoon laten dat was n enorme bevrijding iedereen lachte erom was bespreekbaar en namen het over om ook zo te denken heb daarnaast mijn kleding wat aan gepast kleding dat vocht opneemt, wat donkerder van kleur, ben nu 59 jaar en zelf nu nog mensen van toen die het nu hebben zeggen het help om zo te denken tenslotte zijn ons al miljoenen vrouwen voor gegaan, dus geen pillen meer laat gewoon gaan en ben iedereen voor door er zelf over te beginnen, veel succes. Gr parel

Henriëtte, 11-05-2011 12:48 #1
Ik heb erg veel last van de overgang, m.n. overmatig transpireren tijdens opvliegers, dit maakt me onzeker en heb een slechte nachtrust waardoor ik niet uitgerust ben en neerslachtig wordt. Op advies van mijn huisarts heb ik een 1/2 jaar Femoston geslikt. ik ben nu al ruim 2 maanden gestopt en de klachten komen weer in alle hevigheid terug. ik mag bellen voor weer een 1/2 jaar medicijnen. Maar ik twijfel wat is wijs? Mijn vriendin heeft net een borstamputatie achter de rug en ondergaat momenteel nog chemo-behandeling.Maar zo doorgaan trek ik ook niet. heeft iemand advies en/of ervaring hiermee?

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 21-10-2009
Subrubriek: Leven
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!