InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Zonnebank slecht of juist gezond?

Zonnebank slecht of juist gezond?

Zonnebank slecht of juist gezond? Zonnebanken kunnen huidkanker veroorzaken, maar de vraag is of dat een reden is om de zonnestudio te mijden. Zonnebanken zijn namelijk niet slechter dan de zon zelf. Beide zorgen zij voor UV-straling; door rood te verbranden vergroot de kans op huidkanker. Een zonnebank is echter heel gedoseerd te gebruiken: je hebt de blootstelling aan UV-A en UV-B veel beter in de hand dan bij zonnen in de buitenlucht. Hierdoor bouw je bescherming op tegen UV-straling en maak je extra vitamine D aan. Alleen bij overmatig en onverantwoord gebruik is zonnen onder de zonnebank slecht.

Zonnebanken: reden voor bezorgdheid of bangmakerij?

Zonnebanken en zonnestudio's zijn de afgelopen jaren regelmatig negatief in het nieuws gekomen. De boodschap is dan meestal dat de zonnebank slecht is voor je gezondheid. Zonnebanken zouden slecht zijn voor de huid en een belangrijke oorzaak zijn van huidkanker. Wanneer je goed naar de berichten kijkt die hier over gaan, dan blijkt dat het vooral politici zijn die zich zorgen maken over zonnen onder de zonnebank. Echter, dit gebeurt vrijwel altijd zonder dat er wordt verwezen naar concreet wetenschappelijk onderzoek. De vraag is dus hoe gevaarlijk zonnen onder zonnebank werkelijk is: is de zonnebank slecht? Zijn de berichten bangmakerij, of is er werkelijk reden om bezorgd te zijn? En wat zegt de wetenschap over het gebruik van zonnebanken?

Zonnen onder de zonnebank en huidkanker

Het is wetenschappelijk aangetoond dat zonnen onder de zonnebank huidkankerverwekkend is. Een zonnebank zorgt voor UV-straling (zowel UV-A als UV-B). Deze kan er voor zorgen dat het DNA in de huid gemuteerd wordt. Op die manier kun je dus huidkanker krijgen. Op basis van verschillende wetenschappelijke onderzoeken waarschuwt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dan ook om voorzichtig te zijn met zonnebanken (daarbij moet wel opgemerkt worden dat met name onverantwoord zonnen onder de zonnebank een verhoogde kans op huidkanker geeft). Als we alleen naar de kans op huidkanker kijken is de zonnebank slecht voor de gezondheid.

Zonnebank slecht voor de gezondheid?

Politici grijpen dit soort onderzoeken vaak aan om het zonnen onder zonnebanken te demoniseren, maar dat is niet terecht. Het gevaar moet van zonnebanken moet zeker niet overdreven worden. De onderzoeken waar bijvoorbeeld het WHO zich op baseert tonen namelijk aan dat zonnen in de buitenlucht dezelfde schadelijke gevolgen kan hebben als zonnen onder de zonnebank. Daar komt bij dat je UV-straling nodig hebt om gezond te blijven en om weerstand op te bouwen tegen verschillende vormen van kanker.

Het grootste risico op huidkanker loop je wanneer je je rood hebt laten verbranden. Dan is de zonnebank slecht, maar verbranden op het strand is precies hetzelfde. Het gaat er dus bij het zonnen om jezelf niet rood te laten verbranden. Wanneer je zont in de zon gebeurt dit vrij snel, zeker wanneer je een aantal uren op een dag op het strand vertoeft. Onder een zonnebank kun je juist heel gezond zonnen. Door de lengte van het zonnebad te beperken en gedurende een langere periode langzaam op te bouwen, gaat je huid een natuurlijke bescherming opbouwen tegen UV-straling. Zonnebaden onder een zonnebank kan dus een goede voorbereiding zijn op een strandvakantie.

Betere doorbloeding door zonnen

Naast het feit dat het gebruik van een zonnebank eigenlijk alleen de kans op huidkanker vergroot wanneer je er onverantwoord mee omgaat, zijn er ook verschillende positieve effecten op de gezondheid. In de eerste plaats stimuleert een kleine dosis zonlicht op regelmatige basis een groot aantal lichaamsprocessen. Zowel de doorbloeding van huid en spieren, als verschillende klierfuncties worden aanzienlijk verbeterd.

Een verhoogde weerstand door regelmatig zonnen

Langdurige stress-situaties ondermijnen de gezondheid. Door onder een zonnebank te gaan heb je even een moment volledig voor jezelf. De warmte heeft een rustgevende invloed op lichaam en geest. Door regelmatig te ontspannen ben je minder vatbaar voor virussen en andere ziekteverwekkers.

Aanmaak van vitamine D onder de zonnebank

Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D in je lichaam. Wanneer je, bijvoorbeeld vanwege je werk, veel binnen bent of in periodes dat er minder zonlicht is, omdat de zon minder schijnt, kun je dit aanvullen met zonnen onder de zonnebank. Vitamine D is belangrijk voor sterke botten. Daarnaast verkleint vitamine D de kans op borstkanker, prostaatkanker, mutiple sclerose, psoriasis-achtige aandoeningen en depressies.

Verantwoord zonnen in een zonnestudio

Of zonnen onder een zonnebank slecht is, is vooral afhankelijk van hoe je er zelf mee omgaat. In een goede zonnestudio kun je deskundig advies verwachten over wat verantwoord zonnen is. Het is belangrijk om in het begin korte periodes onder een zonnebank te gaan - begin bijvoorbeeld met 12 minuten - die niet te veel straling uitzendt. Later kun je zowel de lengte van het zonnen als de hoeveelheid straling opvoeren. Hoe lang je onder de zonnebank mag verschilt van persoon tot persoon.

Wanneer je op een verantwoorde manier gebruik maakt van de zonnebank hoef je niet bang te zijn voor huidkanker. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken duiden er zelfs op dat het regelmatig en verantwoord gebruik van een zonnebank op verschillende manieren een positief effect heeft op de gezondheid. Zorg echter altijd dat je je goed laat informeren. Zo is bijvoorbeeld je huidtype erg belangrijk voor de manier waarop jij kunt beginnen met zonnen. In een goede zonnestudio kunnen ze je hier alles over vertellen.

Lees verder

© 2009 - 2017 Brempie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verantwoord onder de zonnebankWaarom is verantwoord onder de zonnebank zo belangrijk? Is het echt waar dat je huidkanker kunt krijgen van teveel zon?…
Waarom is een zonnebank gevaarlijk?We horen steeds meer berichten in het nieuws dat zonnebanken gevaarlijk zijn. Wat is er nou zo gevaarlijk aan en kun je…
De voordelen van de zonnebankIn de media hoor je vaak alleen maar negatieve verhalen over de zonnebank: het is slecht voor je huid, zorgt voor vroegt…
Zonnebank en zonnen gevaarlijk?Tijdens de donkere winterdagen of na een vakantie om ons kleurtje te behouden duiken we graag onder de zonnebank. Van de…
Zonnebank, goed of slecht?De zonnebank, een leuk uitje met veel voor- en nadelen. Is het nu gezond of ongezond om onder de zonnebank te gaan? Krij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpa / Pixabay
  • 'Zonvakantie schadelijker dan zonnebankgebruik.' Telegraaf woensdag 12 augustus 2009
  • 'Zonnebaden toch niet slecht.' Telegraaf donderdag 26 maart 2009
  • www.zonnestudio-ede-sunshine-paradise.nl

Reageer op het artikel "Zonnebank slecht of juist gezond?"

Reacties

Kimberley Pex, 28-12-2013 08:10 #3
Ja, het heeft vele voordelen i.d.d., als je regelmatig onder de zonnehemel ligt. 't Ontspant-lekker rustig muziekje erbij, en 't is net of je even op vakantie bent- 't lichaam maakt vit.D aan, net zoals in de zomer, als mensen weer naar buiten trekken, D is 'n booster voor de algehele weerstand. Maar ik merk 't vooral aan de energie die je ervan krijgt, 't is 'n soort mediteren, door de ontspanning, ruim je ook jouw geest weer op, om daarna weer dingen anders te zien, en er fris tegenaan te gaan. Ik noem mijn zonnehemel m'n accu.

Lies, 26-02-2010 23:19 #2
Beste Rini,

Je gaat wel erg vaak zonnebanken hoeft niet slecht te zijn maar net als alcohol geniet met mate. Je mag ong 40 tot 42 keer per jaar onder de zonnebank. Zorg altijd dat je huid tussen door rust krijgt 1 tot 2 dagen er tussen laten zitten. Bekijk de site svz even dan vind je meer over verantwoord zonnen.

succes

Rini Goed, 17-01-2010 20:59 #1
Hoi ik ben 67jaar gaat 2,3keer per week onder de zonnebank dat doe ik nu drie jaar ik vind het heerlijk maar wil ook wel weten of ik gevaar loopt.

Infoteur: Brempie
Laatste update: 31-05-2015
Gepubliceerd: 14-11-2009
Subrubriek: Leven
Special: Zonnebank
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!