InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Penopauze, de overgang bij mannen

Penopauze, de overgang bij mannen

Een verminderde libido, erectieproblemen, slaapproblemen, opvliegers en depressies kunnen vervelende klachten zijn van de penopauze, de overgang bij mannen. Maar liefst 20 procent van de mannen heeft, net als vrouwen, door een verandering van de hormoonhuishouding te kampen met overgangsklachten.

De penopauze

Als logisch gevolg van het ouder worden verandert bij mannen de hormoonhuishouding, de testosteronspiegel daalt en het vrouwelijke oestradiolhormoon neemt toe. We noemen dit de penopauze of andropauze. Het is een geleidelijk proces dat al halverwege het 30e levensjaar kan aanvangen en soms pas bij het 75e levensjaar eindigt. Het is niet te vergelijken met de menopauze of overgang van vrouwen. Want in tegenstelling tot vrouwen hebben de meeste mannen er geen noemenswaardige klachten of problemen mee. Bovendien heeft het ook geen invloed op de vruchtbaarheid.

Klachten bij penopauze

Maar liefst 20 procent van de mannen ondervindt echter wel fysieke, psychische en seksuele problemen door de penopauze.

Fysieke klachten
  • Botontkalking
  • Concentratiestoornissen
  • Gevoelige borsten
  • Haaruitval onder oksels en genitaliën
  • Overgewicht
  • Slaapproblemen
  • Vermoeidheid
  • Vermindering van lichaamslengte
  • Vermindering van de spiermassa
  • Zweten

Psychische klachten
  • Depressief
  • Negatief zelfbeeld
  • Onzekerheid
  • Stemmingswisselingen

Seksuele klachten
  • Erectieproblemen
  • Impotentie
  • Verminderde libido

Overgangsklachten tegengaan

Bij ernstige klachten kan hormoontherapie een oplossing bieden en in geval van de psychische klachten kan antidepressiva overwogen worden. Door verandering van levensstijl kunt u zelf echter ook een behoorlijke bijdrage leveren aan de vermindering van overgangsklachten.

Zelfhulp

In de wetenschap dat stress de testosteronproductie vermindert, overgewicht wordt geassocieerd met een laag testosteron niveau en alcohol het oestrogeengehalte verhoogt kunt u zelf ook de nodige stappen ondernemen. Door het aannemen van een andere, gezonde levensstijl kunnen een aantal vervelende symptomen van de penopauze voorkomen worden. Zorg daarom voor een gezond gewicht, eet gezonde voeding, drink alcohol met mate, vermijd stress en ga sporten!
© 2009 - 2014 Zalomeya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Andropauze, de mannelijke tegenhanger van de menopauzeAndropauze, de mannelijke tegenhanger van de menopauzeIedereen kent wel de menopauze bij vrouwen maar de mannelijke tegenhanger, de andropauze, is bij veel mensen helemaal ni…
Erectiestoornissen (impotentie): Oorzaak en behandelingErectiestoornissen (impotentie): Oorzaak en behandelingBij erectiestoornissen of impotentie is de man niet in staat om tijdens het geslachtsverkeer voldoende erectie te krijge…
De Fysieke en Mentale oorzaken van impotentieDe Fysieke en Mentale oorzaken van impotentieDe oorzaken van impotentie zijn in te delen in 2 categorieën, namelijk lichamelijke en mentale oorzaken. In bijna alle g…
Impotentie: beter voorkomen dan genezen!Eén op drie mannen boven de veertig heeft te kampen met impotentie. Niettegenstaande er verschillende manieren zijn om h…
Hebben ook mannen last van hun hormonen?Hebben ook mannen last van hun hormonen?Een opgeblazen gevoel, lage rugpijn, prikkelbaarheid en emotionele huilbuien. Dat vrouwen geregeld last hebben van hun p…

Reageer op het artikel "Penopauze, de overgang bij mannen"

Reacties

Katie Vaneechoutte, 08-08-2013 06:51 #5
Mijn man is 55 jaar.Zijn libido is sterk gedaald en wat zijn humeur betreft, die is erg wisselvallig.De ene keer is hij de man die ik heb leren kennen maar de laatste tijd kan ik bijna niets meer goed doen.Hij heeft over alles en iedereen zijn mening.Ik zwijg want dat lijkt mij het beste maar soms heb ik ook zin om eens mijn mening over hem te zeggen.Zou dat het begin van de penopauze kunnen zijn en hoe lang kan dat duren?
M.v.g.

R. Le Noble, 21-12-2012 09:32 #4
Na mijn prostaatoperatie is alles in een versneld tempo achteruit gegaan. Heden sta ik op 0.

Stomp, 05-11-2012 00:25 #3
L.s.
mijn testeron is goed maar ik heb sinds 4 jaar last van warm/koud. Vooral mijn benen en armen trillen en worden koud. Naar een warm land gaan helpt onmiddellijk. Ik ben uitgebreid onderzocht ook in Duitsland. Prescan, maar alles is goed? Weet u een oorzaak? Man 63 jaar.

Emanuelson, 14-10-2012 11:19 #2
Ik ben 62 merk dat ik in gewicht afneem voel me erg moe en in de nacht veel zweten heeft dit vooral het afnemen van gewicht ook met de overgang te maken?

Ed Bos, 15-04-2012 16:29 #1
Ik ben 47 jaar. In augustus jarig. Vanaf vorig jaar november heb ik klachten als verkramping in de borstspieren, soms jeukende linker tepel, pijn in borstkas, slap gevoel in linker bovenarm, raar vreemd gevoel in borststreek. Kan dat al met de Penopauze te maken hebben? En wat moet ik dan kopen bij de drogist? Ik slik nu Oxazepam om de boel rustig te houden, maar wil van de Oxazepam af. Mijn hart, longen, mijn bloed zijn onderzocht, en goed bevonden. Toch is er iets met me, dat ik niet kan verklarenů In 2008 is een Feochromosytoom die iets groter was dan een tennisbal, weggehaald van mijn rechterbijnier. Kan mijn hormoonhuishouding toch nog in de war zijn, ondanks de goede resultaten van het bloedonderzoek? Of kan er iets anders aan de hand zijn?

Infoteur: Zalomeya
Subrubriek: Leven
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!