InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Verbeter je gezondheid met planten in huis

Verbeter je gezondheid met planten in huis

Verhoog je gezondheid, haal planten in huis! In de lucht die we met zijn allen inademen zitten veel ongezonde stoffen. We kunnen er niet altijd wat aan doen om hier verbetering in te brengen, maar door planten in huis te halen krijg je wel een lichte verbetering Sommige planten kunnen chemische stoffen uit de lucht halen, ze verhogen de luchtvochtigheid en zetten het ongezonde kooldioxide om in zuurstof. Bovendien ervaren mensen minder stress in een groene omgeving

Nieuwe producten en materialen verspreiden giftige dampen

Uit nieuwe tapijten, meubels, maar ook uit de nieuwe computer komen schadelijke stoffen, zoals formaldehyde en benzeen. Kleine concentraties van deze stoffen kunnen klachten veroorzaken, zoals hoofdpijn, vermoeidheid en irritatie van ogen, slijmvliezen en luchtwegen. Vooral in kantoren kunnen de concentraties schadelijke stoffen flink oplopen. Er zijn planten die de luchtkwaliteit verbeteren. Ze kunnen chemische stoffen opnemen via de bladeren, waarna deze vervolgens door bacteriën rondom de wortels afgebroken worden en het omzetten tot voedingsstoffen voor de plant. De luchtkwaliteit verbetert hierdoor een beetje. Om dit resultaat te krijgen heb je veel groen nodig in je leefruimte.

Stoffige, droge lucht is slecht voor de gezondheid

De longen kunnen te veel stofdeeltjes niet aan en worden daar ziek van. Het stofgehalte in de lucht is afhankelijk van de luchtvochtigheid in huis. Hoe droger de lucht, hoe meer stof er in de lucht zit. Dit kan klachten geven als kriebelhoest, droge huid, hoofdpijn en geïrriteerde ogen. Harige planten of planten met ruwe bladeren of verhoogde nerven vangen stof, zodat de luchtkwaliteit verbeterd wordt. De luchtkwaliteit wordt ook beter door een hogere luchtvochtigheid. Door planten water te geven, verdampt het uiteindelijk weer via het bladgroen in de lucht. Planten kunnen de luchtvochtigheid met ongeveer 5% verhogen.

Veel kooldioxide in de lucht is schadelijk

Planten verlagen door fotosynthese de schadelijke hoeveelheid kooldioxide en laten de hoeveelheid gezonde zuurstof stijgen. Op veel scholen is de ventilatie in lokalen niet goed en daardoor de concentratie kooldioxide hoog, een flinke hoeveelheid planten kan een lichte verbetering brengen van de luchtkwaliteit.

Invloed van groen op de geestesgesteldheid

Mensen voelen zich over het algemeen beter in een ‘groene’ omgeving. Mensen ervaren minder stress, zijn minder snel moe en kunnen zich beter concentreren als ze omringd zijn door planten.

Enkele planten met gezondheid verhogende eigenschappen

  • Goudpalm brengt veel vocht in de lucht en verwijderd giftige stoffen uit de lucht
  • Rubberplant filtert formaldehyde uit de lucht
  • Drakenbloedboom verwijderd trichloorethyleen uit de lucht
  • Klimop werkt formaldehyde weg
  • Sierlijke dadelpalm verbetert de luchtvochtigheid
  • Krulvaren verwijderd chemische stoffen en werkt luchtvochtigheid verhogend.
  • Vaantjesplant verhoogt de luchtvochtigheid en zuivert de lucht van aceton, alcohol, benzeen, trichloorethyleen en formaldehyde.

Conclusie

Veel planten in huis en op de werkplek verbeteren de gezondheid door het opnemen uit de lucht van schadelijke stoffen en het verhogen van de luchtvochtigheid. Bovendien is het een bekend feit dat mensen minder stress ervaren in een groene omgeving.
© 2010 - 2014 Wilmo, gepubliceerd in Leven (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van look en azijnOnderzoek heeft uitgewezen dat knoflook en azijn een uitstekende remedie kunnen zijn tegen bepaalde kwaaltjes en ziektes…
Stress: Feiten en cijfersStress: Feiten en cijfersSpanning is gezond, maar een teveel aan spanning kan stress veroorzaken. Een op de tien Nederlandse werknemers lijdt aan…
Stress en de gevolgen van stressStress ontstaat als reactie op een uitwendige prikkel die een stressor wordt genoemd. Er bestaat zowel positieve (eustre…
Schulden en jouw gezondheidSchulden en jouw gezondheidSchulden kunnen zorgen voor een slechte gezondheid. Als je in een financiële crisis zit is het belangrijk om op jouw gez…
Kan je stress "weglachen"? Lachen als stresstherapieKan je stress "weglachen"? Lachen als stresstherapieStress "weglachen": het is een op het eerste zicht vreemde vorm van therapie. Toch is het zo dat lachen een heel nuttige…
Bronnen en referenties
  • Tijdschrift GezondNu

Reageer op het artikel "Verbeter je gezondheid met planten in huis"

Infoteur: Wilmo
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!