InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Nekklachten, wat doe je eraan?

Nekklachten, wat doe je eraan?

Nekklachten, wat doe je eraan? Nekklachten, nekpijn, een verrekte nek en een langdurig stijve nek komen heel vaak voor. Nekklachten zijn zeer vervelend, geven vaak hoofdpijn en kunnen door allerlei redenen ontstaan. Soms is er ook sprake van artrose. Wat kun je doen om de pijn te verlichten of klachten te voorkomen? Een goed hoofdkussen kan wonderen verrichten. Het aanpakken van nekklachten wordt hier uitgelegd.

Nekklachten komen veel voor

Nekklachten gaan helaas vaak gepaard met hoofdpijn vanuit de nek en slapeloosheid. Soms is het zo vervelend dat de betrokkene er zeer neerslachtig van kan worden. Het is ook een klacht die je vaak terugvindt bij RSI patiënten.

Wat zijn mogelijke oorzaken van nekklachten

Er kunnen vele oorzaken zijn. Veel voorkomend zijn klachten door:
  • Een ongeluk.
  • Een langdurige ongewone houding en overbelasting.
  • Een ongewone beweging.
  • Slijtage.

Wat is een Whiplash

Een whiplash wordt vaak veroorzaakt door een kop op staartbotsing van auto’s, waarbij het hoofd flink heen en weer wordt geslingerd. Maar er is helemaal geen auto ongeval voor nodig. Ook een simpele val of uitglijder kan leiden tot een whiplash. Als je het vermoeden hebt van een whiplash, kun je het beste met top spoed naar een arts of de spoedeisende hulp in een ziekenhuis gaan. Er zijn namelijk gradaties. Een milde vorm kan bij vermijding van verdere inspanningen binnen enkele uren verdwijnen. Maar een ernstigere vorm vraagt een doelgerichte aanpak. Het liefst binnen 48 uur. In dat geval zullen snel röntgenfoto’s worden genomen om meer zicht op de situatie te krijgen. Een ondersteunende whiplash kraag, pijn remmende middelen en wellicht een fysiotherapeut kunnen daarna verlichting brengen. Laat het zo wie zo goed bekijken.

Een ongewone houding

Evenals dat geldt voor de repetitive strain injury ofwel rsi, zie je veel nekklachten ontstaan als gevolg van een verkeerde houding. Bijvoorbeeld door:
  • Een verkeerde werkhouding. Denk aan de hoogte van de tafel waar je aan zit, de stoel en zo verder.
  • Vaak repeterende handelingen. Dit hoeft niet het lopende band werk te zijn, maar hieronder valt ook het steeds in de zelfde verkeerde positie uittikken van een artikel.
  • Verkeerde slaaphouding. Denk bijvoorbeeld aan een knikkende hoofd houding wanneer iemand op een stoel in slaap valt.
  • Boven je hoofd klussen. Bijvoorbeeld het schilderen van een plafond.
  • Verkeerd tillen. Bijvoorbeeld boven je macht tillen.
  • Boven je macht rekken. Bijvoorbeeld een boek van een bovenste plank halen zonder gebruik te maken van een opstapje.

Wat is ergonomie

Advies hierbij is de ergonomie van de werkplaats eens goed te bekijken en een verkeerde houding te voorkomen. Soms helpt een pijnstiller, of koud complex. Slaap tijdelijk op je rug en niet op de zij. Een goede nek steun kan helpen. Binnen een paar dagen moet de pijn een stuk minder zijn of zelfs verdwenen. Raadpleeg anders een arts.

Hoe krijg je een verrekte nek

Een verrekte nek kan ontstaan door een verkeerde beweging te maken. Tijdens het sporten bijvoorbeeld worden je spieren nogal eens overbelast en raken ze verkrampt. Ook hier zal wat rust en een pijnstiller voor verlichting zorgen. Als de spieren en nek niet zijn beschadigd, zal de pijn binnen enkele dagen verdwijnen. Maar vervelend is het wel.

Slapen en slaaphouding

Rug en nekklachten kunnen vele oorzaken hebben. Ook uw bed, slaaphouding en kussens kunnen tot klachten leiden en zelfs uitmonden in slapeloosheid. Neem een goed hoofdkussen.

Wat is een goede slaaphouding

Voor de slaaphouding geldt:
  • Op de rug slapen. De Rugligging is een goede slaaphouding, omdat het lichaamsgewicht over een zo groot mogelijke oppervlakte wordt verdeeld. Een nadeel van de rugligging kan zijn dat door betrokkene eerder wordt gesnurkt. Zie ook het artikel: snurken kan heel lastig zijn.
  • Op de zijde slapen. Op de zijde slapen met enigszins opgetrokken knieën en de onderste arm voor de borst is de meest ideale slaaphouding. Voorwaarde is wel dat matras en hoofdkussen het lichaam op een goede manier ondersteunen.
  • Op de buik slapen. Deze slaaphouding wordt over het algemeen afgeraden. De nek ligt dan vaak in een sterke draai en de lenden zijn meer gekromd dan goed voor u is door de holle rug. Deze houding geeft op enig moment rug- en/of nekklachten. Bovendien hebben buikslapers de neiging om in dezelfde houding te blijven liggen.

Wat is een goed kussen om te slapen

Een goed kussen is noodzakelijk. Uw nek heeft een goede ondersteuning nodig. Een goed kussen ontlast uw nek en vult de holte onder de hals goed op:
  • Dons- en veren kussen. Voordeel is dat het zich gemakkelijk vormt. Zo komt de nodige ondersteuning terecht ter hoogte van de nek. Schudt dit kussen wel eerst goed op. Overigens zijn sommige mensen allergisch voor deze kussens.
  • Latex hoofdkussen. Een latex hoofdkussen geeft een goede ondersteuning en is bovendien goed warmte-isolerend.
  • Rol kussen. Sommigen geven de voorkeur aan een rol kussen voor extra steun.
  • Orthopedisch hoofdkussen. Dit gezondheidskussen is voorgevormd en biedt de nek holte een goede ondersteuning. Het is een kussen waar je vaak even aan moet wennen.

Wat is een goed matras om te slapen

Matrassen kennen we in vele soorten. Veel mensen met klachten hebben baat bij een waterbed. Voor matrassen geldt dat ze maximaal zo'n kleine tien jaar meegaan, omdat ze na verloop van tijd gaan doorzakken en leiden tot klachten. En dan nog moet u in de tussenliggende jaren het matras regelmatig keren. Een oud matras kan leiden tot ernstige nekpijn en rugpijn. U staat 's morgens moe op. Wanneer het zo ver is en liever daarvoor nog, laat u het beste uw matras vervangen. Kies een matras dat bij uw lichaam en uw comfort behoefte past.

Wat is artrose

Artrose komt veel voor bij ouderen. Er dan sprake van slijtage of veranderingen in het bindweefsel van de hals. De halswervelkolom wordt bij het ouder worden minder beweeglijk. De mate van artrose kan in ernst verschillen. Sommigen hebben weliswaar artrose, maar hebben er relatief weinig last van. Een goede diagnose door een arts kan je stukken verder helpen. Een pijnstiller kan zo nodig wonderen doen.

Wat is een buffelnek

Als er vetafzettingen ontstaan in de nek of de nek extra verdikkingen vertoont, spreken we over een buffelnek. Overigens wordt deze term ook gebruikt in sportscholen.

Slot

Neem nekklachten altijd serieus. Vaak zijn door een andere houding, een ander matras of een goed kussen, veel klachten te voorkomen. Bekijk deze mogelijkheden want u kunt er veel profijt van hebben.

Lees verder

© 2007 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Leven (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Whiplash en klachten op het werkWhiplash en klachten op het werkEen whiplash gaat gepaard met diverse klachten, waaronder met name nekklachten. Veel mensen ervaren na een whiplash dusd…
Aandoeningen: klachten van de nekNekpijn en stijve nek zijn typische nekklachten. Het gebied waar nekpijn ervaren wordt, is het gebied dat aan de bovenzi…
Hoofdpijn door nekklachtenHoofdpijn door nekklachtenAan het ontstaan van nekklachten kunnen allerlei oorzaken ontleend worden, zoals een ongeval waardoor een whiplash ontst…
Vragenlijst whiplashklachtenVragenlijst whiplashklachtenEen whiplash is een aandoening die getypeerd wordt door met name nekklachten. Het is lastig om whiplash letsel te onderz…
Whiplash, oorzaken, symptomen en behandelingEen whiplash is een typisch acceleratie-deceleratie trauma. Een whiplash kan ontstaan na een kop-staart botsing waarbij…

Reageer op het artikel "Nekklachten, wat doe je eraan?"

Reacties

Jean-Paul, 23-10-2014 07:27 #79
Hoi,

Ik werd vannacht uit het niets wakker met erge nekpijn aan de linkerkant, ik kan mijn hoofd niet meer naar links bewegen en liggen lukt ook niet, als ik iets te ver doordraai kan er uit het niets pijn in mijn nek schieten. Liggen gaat dus niet meer.

Wat te doen? Reactie infoteur, 23-10-2014
Hoi Jean-Paul,
Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door een verkeerde ligging in bed en gaat meestal gewoon over. Een pijnstiller voorkomt dat u te veel pijn houdt. Vertrouwt u het niet of is er iets verschoven, dan kunt u het beste vanmorgen even langs de huisarts gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yolanda, 08-09-2014 14:52 #78
Graag zou ik op het bericht van Jo willen plaatsen. Op je hand zitten punten die "verbonden" zijn met je nek. Dit zijn acupunctuur punten. Op je middenhandsbeentje staat je knokkel symbool voor je hoofd en net daaronder je nek. Indien je hier druk op uitoefent kun je verlichting krijgen in je nek. Het is lastig uitleggen zonder een foto. Maar het makkelijkst is om deze druk uit te oefenen dmv een balpoint. Je gebruikt de lengte van de pen, dus niet het puntje. Deze "rol" je over je knokkel en kom je vanzelf onder je knokkel terecht. Hier geef je nu druk.
een tweede punt die met je nek in verbinding staat zit aan de kant van je pink. Maar een vuist en aan de zijkant van je hand (pinkzijde) ontstaat een "puntje/plooi" in je huid. Met de achterkant van een balpoint druk je dit puntje in. Beide punten op je hand minimaal 3 keer per dag doen en de pijn wordt duidelijk minder :) Reactie infoteur, 09-09-2014
Beste Yolanda,
Dank je wel voor het opmerken
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jo, 27-08-2014 05:50 #77
Hallo,

Ik heb sinds ongeveer 7 weken last van mijn nek. Ik kan verder alles wel maar kin op de borst leggen of in de nek doet pijn.
Ik ben al 9 maand op reis en het begon in Bangkok. Ik heb voor Bangkok wel een duik cursus gedaan van een paar dagen maar heb daar verder totaal geen last gehad. De bedden zijn hier trouwens ook niet altijd goed. Wat kan ik het beste doen om van de klachten af te komen? Over een maand ga ik weer terug naar Nederland. De pijn is wel vervelend en straalt soms uit naar steken in mijn hoofd. En mijn nek is erg stijf.

Groetjes Jo Reactie infoteur, 27-08-2014
Hallo Jo,
Die stijve nek verklaart de pijn. Aan de pijn is vaak wat te doen met een pijnstiller, maar eigenlijk zou u de oorzaak moeten weten om er voor lange tijd vanaf te zijn. Het kan het duiken zijn geweest of een verkeerde ligging, maar daar komt u alleen achter door daarbij wat te veranderen (matras omdraaien, betere steun voor het hoofd, duiken langzaam opvoeren en niet meteen voluit gaan).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Meike, 20-08-2014 20:50 #76
Sinds vanmorgen heb ik hele erge nekklachten, het zit aan de rechterkamt, maar ik kan niet naar links kijken. Dat doet vreselijk veel pijn. Wat is dat?

Meike Reactie infoteur, 21-08-2014
Beste Meike,
Nekpijn kan zomaar ontstaan en als dat het geval is, gaat het ook vanzelf weer over. Meestal is het een overbelaste spier door een verkeerde houding of beweging.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik, 19-08-2014 18:06 #75
Hallo,
Afgelopen zondag zat ik achter de computer games te spelen. Wat ik al de hele vakantie doe. Ineens kreeg ik nek pijn maar niet door een onverwachte beweging, gewoon zomaar. Mijn hele nek zit vast en mijn hoofd draaien gaat moeilijk en pijnlijk. Enig advies?

Mvg, Erik Reactie infoteur, 20-08-2014
Hallo Erik,
Dat komt waarschijnlijk door de langdurig verkeerde houding waardoor een nekspier is overbelast. Deze nekpijn (die erg pijnlijk is) gaat vanzelf over als u die houding een tijdje vermijdt. Probeer wel uw nek een beetje te bewegen en geef het vervolgens rust. Alleen een pijnstiller vermindert de pijn. Wat vaak helpt zijn warmte (infrarood lamp, warme douche) en bepaalde crèmes bij spierpijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rene van Nijnatten, 08-08-2014 08:23 #74
Hoi, gisteren ben ik naar een waterpretpark geweest op tenerife nu ben ik tot 3x toe langdurig met mijn kleine op schoot in een rubberen band gaan zitten wat niet echt een lekkere houding is voor mijn nek geweest (denk ik) naarmate de dag vorderde kreeg ik last van mijn nek aan de rechterkant eenmaal thuis gekomen in het appartement is het zo erg geworden dat als ik mijn nek beweeg er een verkramping in schiet en dit is echt erg pijnlijk, kan nu alleen op mijn buik liggen en heel voorzichtig draaien anders verkrampt het iedere keer. Gebruik nu ibuprofen600 gisteravond de eerste ingenomen maar had het gevoel dat dit niet echt werkte en nu net de 2de hoop dat het verminderd. Reactie infoteur, 08-08-2014
Hoi Rene van Nijnatten,
Waarschijnlijk is het alleen een overbelaste spier in de nek en dan kan ibuprofen goed helpen (gaat overigens niet meteen over, kan dagen duren). Maar er kan ook een nekwervel zijn verschoven. Als u het niet vertrouwt, is een bezoekje aan een arts het beste.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aurelie, 06-08-2014 22:04 #73
Hoi, ik heb al enkele jaren nekpijn. Maar dit is met momenten. Als ik nekpijn heb straalt het uit van de onderkant van men nek tot men hoofd. Het meest heb ik pijn aan men rechterkant. Soms slaap ik er zelfs niet meer van. Ik hoor mijn nek ook regelmatig kraken maar niet heel luid. Ik loop ondertussen al 3 a 4 jaar rond met een pijnlujke nek. Wat moet ik het best doen en wat kan ik er best voor doen dat deze klachten weggaan? Reactie infoteur, 07-08-2014
Hoi Aurelie,
Nekpijn kan vele oorzaken hebben maar in dit geval lijkt de spier aan de rechterkant overbelast. Het voorzichtig bewegen van uw hoofd helpt de doorbloeding van de spier en kan de stramme spier doen ontspannen. Dit is wel een traject van dagen oefenen en doe voorzichtig, niet abrupt bewegen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fleur, 15-07-2014 22:32 #72
Hoi,
Ik heb al 6 jaar last van mijn nek en daardoor dagelijks hoofdpijn. Ook mijn schouders zitten altijd vast en zit onder de knopen. Ik heb van alles geprobeerd: cesartherapie, fysiotherapie, bodystressrelease, manuele therapie, chiropractor etc, maar niets helpt. Kan het door de fibromyalgie komen? En wat is nu wijsheid om te doen
Gr.Fleur Reactie infoteur, 16-07-2014
Hoi Fleur,
1. Als de triggerpoints niet te pijnlijk zijn (tenderpoints), kunnen ze worden gemasseerd. Ook zelfmassage is mogelijk. Pijnpoli en pijnklinieken zijn gespecialiseerd in het localiseren en behandelen van de knopen.
2. Ook fibromyalgie gaat samen met grote vermoeidheid, spierpijn, knopen, nekpijn en hoofdpijn. De behandeling is dan complexer en een mix van gezond bewegen, een dieet en medicijnen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

August, 13-07-2014 15:58 #71
Hoi, ik heb al een paar dagen last van mijn nek, het kraakt bij bepaalde bewegingen, het straald uit van me hals tot me hoofd, ik heb voornamelijk pijn aan me linkerkant, ik voel me de laatste tijd ook een beetje wazig in me hoofd duurt een paar seconden maar. Gr August lening Reactie infoteur, 14-07-2014
Hoi August,
Dat lijkt me allemaal samen te hangen, maar het kraken kan ook als er niets aan de hand is. Door de samenstel van klachten is het verstandig om even langs de huisarts te gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chantal, 29-05-2014 15:45 #70
Oh, ik ben vergeten te zeggen dat ik ongeveer ander half jaar met rugklachten loop. Ik ben hier voor naar de dokter geweest. Die heeft mij doorgestuurd naar een fisio therapeut, toen beek één kant van mijn bekken naar boven te zijn geschoten. Reactie infoteur, 30-05-2014
Hoi Chantal,
Last van je bekken, maar dan zou daar beter naar gekeken moeten worden. De nek kraken lijkt dan meer op symptoombestrijding. Het helpt wel, maar is geen blijvende oplossing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chantal, 29-05-2014 15:38 #69
Hoihoi,

Ik kraak mijn nek, tussen mijn schouders en rug. Het meest mijn nek en tussen de schouder bladen, zo'n 10 keer per dag misschien wel meer en wacht net zo lang tot dat ik geen gekraak meer hoor. Tussen door gooi ik meestal mijn hoofd naar achteren of naar de zijkant, dan zit het namelijk in één keer los. Dit heeft waarschijnlijk gevolgen?
Ik ben trouwens 14 jaar, jong dus… Reactie infoteur, 30-05-2014
Hoiho Chantal,
Dat geeft verlichting, maar waarom doe je het eigenlijk? Als je geen last van de nek hebt, kun je het beter niet zo veel doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roy, 20-05-2014 13:37 #68
Zo'n 2 jaar geleden ben ik door een vriend van mij opgetild in de kroeg en hij heeft me daarbij per ongeluk laten vallen. Ik viel achterover met mijn achterhoofd, precies waar de schedel stopt en de atlas en draaier beginnen, op de rand van de tafel. Daar heb 3 weken goed pijn in mijn hoofd van gehad. Dit ebte weg en ben door gegaan met normale dagelijkse bezigheden, werken en sport. Echter is de pijn in mijn nek en hoofd nooit helemaal weg gegaan, een tijd lang had ik last bij mijn C6. Steken naar mijn schouders en tintelingen in mijn vingers (pink en ringvinger). Dit is onderzocht en bleek een zenuwbeschadiging te zijn. Hiervoor heb ik lyrica gekregen. Deze pijn is nu wel aanwezig maar lang niet zo heftig meer. De pijn die nu steeds heftiger wordt zit bovenin bij mijn atlas en draaier. En brandend en verkrampend gevoel met veel hoofdpijn. Denken aan een hand die op je hoofd ligt en al je spieren naar de hersenstam trekt. Het naar beneden, links en rechts kijken, slapen, zitten, liggen en dagelijkse bezigheden wordt hierdoor zeer moeizaam omdat ik snel hoofdpijn heb en daardoor vermoeid raak. Ik sport nu al 3 mnd niet maar de pijn trekt niet weg. Weet u wat er aan de hand kan zijn? Reactie infoteur, 20-05-2014
Beste Roy,
Het lijkt erop dat naast de c6 ook de c5 is geraakt dan wel het tussenliggend kraakbeen. Het beste laat u dat even bekijken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Manon, 10-05-2014 19:04 #67
Ik heb al meer dan een jaar last van m'n nek. Vanaf m'n schouders tot m'n hoofd. Ik heb al fysiotherapie gehad en Chiropractie meer niks schijnt te helpen. Ik kraak m'n nek meerdere malen per dag omdat dit de pijn even verlicht (ik weet dat dit niet goed is). Verder heb ik vaak last van hoofdpijn door de pijn in mijn nek. Heeft u enig idee wat dit kan zijn? Ik heb zover ik weet nooit een ongeluk oid gehad. Reactie infoteur, 11-05-2014
Beste Manon,
Dit soort klachten kunnen ontstaan door osteoporose of slijtage, maar ook door een verkeerde houding bij het slapen op een kussen. Tot slot kunnen ook uw spieren zich verkrampen en overbelast raken, met hoofdpijn tot gevolg. Het kraken en de oefeningen lijken niet te helpen, heeft uw huisarts u niet een middel aangeboden om de pijn te verminderen en uw nek wat rust te gunnen? Heeft u al een gezondheidskussen geprobeerd?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Medya, 04-05-2014 14:38 #66
Vanmiddag zat ik eventjes op de bank en had opeens last van mijn nek, vooral aan de rechterkant. Ik kan niet over mijn rechter schouder heen kijken. De pijn duurt nu al 2 1/2 uur. Kunt u mij vertellen wat ik er tegen aan kan doen?
Vriendelijke groet, Reactie infoteur, 05-05-2014
Beste Medya,
Een stijve nek gaat in de meeste gevallen over door de nek een beetje warm te houden, de nek in te smeren en een pijnstillertje te nemen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Meike, 03-05-2014 12:17 #65
Ik heb sinds ik vanmorgen opstond vreselijke pijn aan mijn nek, ik geloof aan de linker kant een of ander spiertje. Ik kan mn hoofd wel naar links bewegen, maar dit doet erge pijn. Ik hou het hoofd dus nu voornamelijk naar rechts, maar nu krijg ik hier ook pijn. Dit duurt al zo'n 5 uur nu. Moet ik het hoofd nu stil houden of juist veel bewegen? Reactie infoteur, 04-05-2014
Beste Meike,
1. Het gebeurt bij het opstaan wel vaker dat er kleine ongelukjes gebeuren. U hebt een tijdje in dezelfde houding gelegen en bij het opstaan verandert dat plotseling en bemerkt u de pijn. Dat kan ook met het hoofd en uw nek gebeuren.
2. Het beste geeft u de nek wat rust en beweegt u het wat minder dan normaal. De hele tijd in dezelfde houding is ook niet de bedoeling. Warmte, rust, een paracetamolletje, brengen het een beetje tot rust. Duurt het te lang, dan gaat u het beste even langs de huisarts.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Bakker, 29-04-2014 19:41 #64
3 dagen terug heb ik bij een sprong van een hekje de hoogte verkeerd ingeschat. Waarschijnlijk met gestrekte benen terecht gekomen en hoorde een harde knak in mijn nek/bovenrug. Dit straalde kort uit naar hoofd en onderrug. Had er behalve wat spierpijn niet veel last van erna maar heb voor de zekerheid foto's laten maken van nek en bovenrug. Hierop was niets te zien maar bij een bepaalde hoofdbeweging voel ik iets knakken in mijn nek. Kan dat een spier of pees zijn die in de knel zit en wat kan ik het beste doen? Ik probeer wat rust te houden maar met een drukke baan en idem kinderen is dat soms wat lastig. Reactie infoteur, 30-04-2014
Beste R. Bakker,
Waarschijnlijk hoort u kraakbeen kraken. Als u er niet te veel last van hebt, kan dat geen kwaad. Hebt u er wel veel last van (pijn, been niet kunnen optillen) dan kunt u beter even langs de huisarts gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Riek, 08-04-2014 09:41 #63
Vannacht tijdens mijn slaap werd ik even wakker en moest ik gapen. Tijdens deze gaap hoorde ik een harde knak in mijn nek en heb het uitgeschreeuwd van de pijn. Nu een paar uur later is de pijn nog altijd aanwezig. Als ik opsta kan ik mijn nek niet draaien en als ik dat wel doe lijkt het net of ik door mn benen zak, dat gevoel zeg maar in mijn nek. wat is er gebeurt en wat kan ik doen?

Gr.Riek Reactie infoteur, 08-04-2014
Beste Riek,
Door het (te) ver openen van de mond ontstaat er een grote druk op het kaakgewricht en de kaakspieren. Wat u waarschijnlijk gehoord hebt is het kraakbeen. Het is verstandig om even langs de huisarts te gaan zoadta die kan bekijken of e.e.a. ontzet is. Een pijnstiller zal voorlopig de pijn verminderen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mies, 26-03-2014 21:55 #62
Ze hebben bij mij artrose geconstateerd, heb veel pijn in mijn nek. De artrose zit tussen de 6e 7e en 8e wervel en in de spierstreng langs de rechterkant. Heb pijnstillers gehad maar wat kan ik er nog meer aan doen?. De huisarts adviseerde ook om infra rode lamp te gebruiken. Is het verstandig om e.v.t. ook nog glucosomide te gaan slikken? Reactie infoteur, 27-03-2014
Beste Mies,
U kunt glucosomide gebruiken en kijken hoe het bij u uitpakt. Er zijn vele mensen heel tevreden over. Het is echter geen pijnstiller.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wmh, 14-02-2014 15:46 #61
Hallo,

Ik heb voor de 3 de x in 6 weken tijd een stijve nek (of tussen schouderbladen). Erg veel pijn en mijn hoofd naar rechts bewegen vermijd ik liever nu.

Ik ben tussendoor al 2x voor een sportmassage geweest en dan werkt een paar dagen daarna begin ik weer klachten te krijgen. Ik weet niet waarom het steeds uit het niets in mn nek schiet? Voorheen heb ik dit ook wel eens gehad maar dat was hooguit 1x per jaar. Ik draag warmte pleisters maar het helpt weinig tot niets. Wat nu?
Mvg Reactie infoteur, 15-02-2014
Hallo Wmh,
Een sportmassage werkt bij stijve spieren die uw stijve nek kunnen verklaren, maar misschien is er een wervel verschoven, een zenuw beklemd geraakt of sprake van artrose. Om dit te achterhalen is een bezoek aan de huisarts nodig (plus foto's).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marco, 10-02-2014 23:10 #60
Ik heb regelmatige kleine kraakjes in mijn nek waardoor mijn hoofd een beetje trilt, het is redelijk lastig. wat kan ik hier aan doen? Reactie infoteur, 11-02-2014
Beste Marco,
Kraakjes kunnen ook vanuit een pees komen die vervolgens de trillingen veroorzaakt. Ik zou even langs de huisarts gaan. Wellicht biedt een fysiotherapeut, Mensendieck-therapeut en wat oefeningen hierin verlichting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sophia vd Akker-Mesman, 07-02-2014 18:20 #59
Ik ben sinds kort weer gaan haken, alleen krijg ik tijdens het haken een branderig gevoel in mijn nek, wat kan ik er aan doen om dat weer kwijt te raken. Reactie infoteur, 08-02-2014
Beste Sophia vd Akker-Mesman,
Die nekklachten ontstaan door de langdurig dezelfde (gebogen) houding. Probeer iets anders te gaan zitten, bijvoorbeeld aan tafel of met wat steun om te kijken of het dan beter gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik, 20-01-2014 22:21 #58
Ik heb momenteel last van mijn nek. Ik voelde een tik toen ik mijn hoofd omhoog deed, en sindsdien heb ik nu 3 dagen last van de spier die vanuit de schouder in de nek loopt. Wat kan de oorzaak zijn? En is het aan te raden om die plek juist warm of koud te houden? Reactie infoteur, 21-01-2014
Beste Erik,
De krak kan door het kraakbeen in nek of schouders komen. Het lijkt erop dat bij de beweging een spier is overstrecthed. Warm houden is de beste oplossing. Als het aanduurt zou ik even langs de huisarts gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alberto, 20-01-2014 13:28 #57
Ik heb al jaren nekklachten. Ik denk dat het komt door verkrampte spieren in mijn bovenrug. Soms maak ik ook een verkeerde beweging met mijn nek. Ik heb geen pijn. Vaak voel ik een een soort van druk in mijn hoofd en kan mijn moeilijk concentreren. Soms voelt het alsof de bloedtoevoer naar mijn hoofd niet goed is. Ik word hier behoorlijk gek van. Wat zou ik het beste kunnen doen? Reactie infoteur, 20-01-2014
Beste Alberto,
Als uw klachten door verkrampte spieren komen zoals u vermoedt, kan dat een heel vervelend gevoel geven. Het is daarom verstandig om even naar de huisarts te gaan. Wellicht kan daarna wat fysiotherapie u van de kwaal afhelpen, maar dat hangt helemaal van de echte oorzaken af.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Truce, 08-01-2014 10:13 #56
Heb sinds enige tijd pijnscheuten (voelt als zenuwpijn) op het draaipunt van mijn hoofd. Vooral als ik s'avonds op de bank zit. Laatste weken wordt het erger. Gister bleef de pijn terug komen toen ik me bukte bij het omhoog komen. Waar moet ik aan denken? Reactie infoteur, 08-01-2014
Beste Truce,
Dat kan meerdere oorzaken hebben: het kraakbeen, een nekwervel, de aanhechtingsspier. Laat de huisarts er even naar kijken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaap, 02-01-2014 21:02 #55
Hee,
2 dagen geleden werd ik wakker, en had enorme pijn in m'n nek. Ik kon niet omhoog komen… Ik ben op wintersport, dus het kan goed met het snowboarden te maken hebben. Het gekke is alleen dat ik na het snowboarden er geen last van had. De pijn kwam pas toen ik wakker werd. Misschien verkeerd gelegen… Als ik sta, kan ik m'n nek alle kanten op bewegen, en voel ik het nauwelijks. Maar als ik lig kan ik niet omhoog komen, en doet het heel veel pijn. Weet iemand wat dit kan zijn?

Jaap Reactie infoteur, 03-01-2014
Hee Jaap,
Het kan van alles zijn, maar opstaan kost veel meer energie en kracht van de nek, dan gewoon je hoofd bewegen. Dit kan heel goed door verkeerd liggen in combinatie met een kou in de nek. Wel in de gaten houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Megan, 21-12-2013 00:57 #54
Heej,

In de zomer deed ik seizoens werk en heb ik mijn schouder overbelast gehad en pijn aan mijn nek ik heb er toen niks aan gedaan. Na een tijdje verdwenen de klachte ik heb nergens meer last van, of ik moet al iets geks doen zewaar tillen heel de dag of verkeerd slapen. Nu heb ik sindis die tijd dus nergens last meer van, alleen als ik alcohol drink. Als ik al 1 slokje heb gedronken voel ik een kramp achtige pijn in mijn schouder, ik snap er helemaal niks van. Ik hoop dat er antwoorden zijn op dit raare verschijnsel!, alvast bedankt

Megan Reactie infoteur, 21-12-2013
Hee Megan,
Sommige mensen hebben dat inderdaad. De alcohol leidt bij hen tot verkramping. Als er geen huiduitslag is en de kramp vanzelf weer overgaat, lijkt er niet zo veel aan de hand. Geen alcohol drinken is nog de meest eenvoudige oplossing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nicole, 20-12-2013 11:31 #53
Mijn dochter van 7 jaar stapte gisteren van een kinderstoeltje af en wilde naar de deur lopen, toen voelde ze een knak aan de rechterkant van haar nek en sindsdien doet haar nek pijn. Ze heeft moeite met omhoog komen als ze ligt en bij bepaalde bewegingen krijgt ze een pijnscheut. Ik heb er wel een warme zalf op gesmeerd en geprobeerd om te masseren maar ik mag er niet aan komen. Wat kan ik er verder nog aan doen? Reactie infoteur, 20-12-2013
Beste Nicole,
Ik zou even langs de huisarts gaan. Er kan wat zijn verschoven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mike, 27-11-2013 00:48 #52
Ik heb sinds kort enorme last van mijn schouders, nek en rug. De rugpijn is dermate aanwezig dat ik niet eens meer rustig kan slapen of liggen. Ik ga kapot van de pijn. Ik heb al een echo van mijn schouder laten maken omdat ik niet meer op mijn schouders kan slapen en enorm veel pijn heb. Heb het aan beide schouders. Ik moet langskomen om de uitslag te bespreken met de huisarts. Maar wat zou die enorme pijn in mijn nek en rug kunnen zijn? Reactie infoteur, 27-11-2013
Beste Mike,
Dat kan toch van alles zijn: verkeerde ligging, slijtage, overbelasting, verschoven wervel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 24-11-2013 12:30 #51
Ik heb sinds kort last van mijn nek. In 2009 kreeg ik een c6c7 operatie van een nekhernia.
Nu heb ik weer klachten, maar heel anders als bij de eerste nekhernia. Mijn nek is heel stijf.Onlangs ben ik wel wat ongelukkig uit een vrachtwagen gestapt. Toen voelde ik iets knappen in mijn schouder of nek. In enkele weken tijd kreeg ik steeds meer pijn.
Ik doe ontspanningsoefeningen en krijg op 6 december 2013 een MRI. Ik heb geen uitstralende pijn in mijn armen. De pijn lijkt op de pijn die ik had toen ik herstelde van de nekhernia in 2009. De zenuwen waren toen zo geïrriteerd door de operatie dat dit 9 maanden duurde voordat ik herstelde. Toen waren de zenuwen in mijn nek geiirriteerd door de operatie. Ik heb geen krachtverlies in mijn armen, maar het doet wel zeer om dingen te tillen of open te trekken (de koelkast bijvoorbeeld) Wie weet van dergelijke klachten iets af? M.vrgr. Henk Reactie infoteur, 25-11-2013
Beste Henk,
Een c6-c7 nekhernia geeft vervelende klachten in grote delen van het lichaam. Het kan zijn dat alleen een spier is verrekt nu (vandaar de stijve nek). U moet echt de foto afwachten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Solvejg ter Meer, 16-10-2013 13:23 #50
Voor Anuradha 16-09-2013
Is uw vrouw ook getest op ziekte van Lyme? Kan scala aan klachten geven waaronder nek, oog, hoofdpijn, koorts etc. Het zal wel niet zo zijn, maar misschien de moeite waard om even naar te kijken.
Gr. Mevr. S. ter Meer Reactie infoteur, 16-10-2013
Beste Solvejg ter Meer,
Bedankt voor de tip.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anuradha, 16-09-2013 09:23 #49
Goeie morgen,
ik vraag uw hulp namens mijn vrouw. Zij is een maand of 7 geleden heel erg ziek geweest. ze had koorts en dat duurde bijna een week. vervolgens is ze weer opgeknapt maar ze heb nekklachten eraan overgehouden en een hele erge hoofdpijn maar aan 1 kant. ze kan haast niet langer dan 10 min zitten staan of bewegen met haar nek. ze is ervoor naar de huisarts geweest die hebben haar vele medicijnen uitgeschreven helaas was dit allemaal zonder resultaat. vervolgens hebben ze haar doorverwezen naar de fysiotherapie. hun wisten er ook geen raad mee. ze hebben haar vele oefeningen gegeven helaas was dit ook zonder resultaat. ze vonden dit heel raar dat ze haar hebben verteld dat ze naar het ziekenhuis moest gaan voor een echo in der nek, omdat het daar was ontstaan. helaas was dit ook zonder resultaat er was namelijk niks op te zien, dus hebben ze na een week of 2 een foto gemaakt. ook dat was helaas zonder resultaat. toen is ze naar een neurologiearts geweest die hebben ernaar gekeken en bleek dat ze ook achteruit ging in haar ogen die waren geel rood en alles was wazig. ze hebben meteen een MRI-Scan aangevraagd. helaas was dat ook zonder resultaat en heb ze mijn vrouw weer medicatie uitgeschreven die ze moest innemen 2x per dag met maagbeschermers hielp het niet mocht ze de medicatie zelf verhogen heb mijn vrouw ook gedaan maar nog steeds geen resultaat. nu hebben ze haar doorverwezen naar een oogarts om zoiezo der ogen na te laten kijken, maar mijn vrouw is zo depressief en ze kan de pijn niet meer verdragen. ze voelt zich niet serieus genomen omdat er elke keer maar niks uitkomt. wat kan ze het beste doen ze loopt er nu al 7 maanden mee. ze heb van alles geprobeerd rust nemen de ene medicijnen naar de anderen ze heb zelfs een ruggenprik gehad want ze vermoede ook dat ze vocht in der hoofd had en wouden het via haar nek weg laten lopen dat is wel gelukt maar weer geen resultaat. ze hebben bloed uit der arm weggehaald via een infuus en teruggespoten via haar rug maar ook dit had geen resultaat. wat adviseren jullie mij te doen om te helpen dat mijn vrouw eindelijk van deze vreselijke nek/hoofdpijn klachten af komt. we weten geen raad meer maar willen het zoiezo ook niet opgeven? help aub we zijn radeloos? Reactie infoteur, 16-09-2013
Beste Anuradha,
1. Dat de oorzaak lastig is te bepalen, blijkt wel uit het onderzoek dat gedaan is.
2. Had uw vrouw ook nekkpijn voordat ze ziek werd, ik heb de indruk van niet. Dan lijkt het aannemelijk dat een langdurig verkeerde lighouding de nekpijn veroorzaakt heeft (beknelde zenuw, verschoven wervel) en niet een ziekte, nekhernia of ontsteking.
3. Dat haar ogen minder goed zijn, kan een bijwerking zijn van de gebruikte geneesmiddelen.
4. Het is vooral vervelend dat uw vrouw overal heen wordt gesleept, zonder dat het baat heeft. Overigens kan een pijnlijke nek lang duren en begrijp ik niet dat het kennelijk nog niet is gelukt om met een enkele medicijn de pijn te verminderen. Bespreek dat laatste eens met de huisarts.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marja, 27-07-2013 19:22 #48
Ik ben 6 jaar geleden aan een nekhernia, heb sindsdien altijd pijn. Trektook naar schouder en rechterarm en hand. Al veel fysiotherapie gehad maar alles zonder resultaat.Ik wordt er depressief van.Altijd pijn. Wat is de beste oplossing. Mijn neuroloog adviseert pijnbestrijding.Zou dit een oplossing kunnen zijn?

Marja Reactie infoteur, 28-07-2013
Beste Marja,
Pijnbestrijding zal uw houding veranderen, waardoor u meer ontspannen zal zijn en dat zal ook een eventueel herstel ten goede kunnen komen. Bespreek wel goed om welke medicijnen het gaat, hoe lang u ze moet gebruiken en wat de eventuele bijwerkingen kunnen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Naomi, 16-06-2013 18:12 #47
Mijn vriendin heeft last van haar nek. Maar woensdag zouden we met school naar walibi gaan. Kan ze dan gwn in achtbanen? Zo niet waar kan ze dan in? Reactie infoteur, 17-06-2013
Beste Naomi,
Met een geblesseerde nek moet je niet alleen voorzichtig zijn, het doet ook erg pijn. Ik zou dus niet al te gekke dingen doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wendy Ariëns, 07-05-2013 11:23 #46
Is een nek kraag goed bij overbelasting van de nek? Het komt door niet goed af wisselen van mijn werkzaamheden. Het begon in mijn pols daar ben ik gepareerd en toen een tennisarm. Nu zit het in me nek en als ze me niet goed afwisselen breken ze heel mijn lijf af heeft mij therapeut gezegd.
Groetjes Wendy Ariëns Reactie infoteur, 07-05-2013
Beste Wendy Ariëns,
Een nekkraag is goed, omdat het je nek wat rust geeft. Bespreek wel hoe lang je de kraag moet dragen, want de nekspieren worden wel slapper.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Suzanne, 09-04-2013 20:13 #45
Sinds zaterdag last van mijn nek, links midden vrij hoog. Als ik op mijn zij lig en ik slik voel een soort pijn scheut er doorheen gaan, al warm bad gehad en proberen te masseren maar nog geen effect Reactie infoteur, 09-04-2013
Beste Suzanne,
Dit kan van alles zijn (nekwervel, spier, zenuw). U kunt het beste hiermee even langs de huisarts gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jarmo, 20-03-2013 16:22 #44
Hallo, ik was op school en we gingen hoog springen ik sprong op een dikke mat en ik val op me nek me nek doet nu erg pijn.
Wat moet ik doen?
Groetjes! Reactie infoteur, 20-03-2013
Hallo Jarmo,
Dat kan van alles zijn, maar pijn doet het zeker. Het beste is het om even langs de huisarts of eerste hulp te gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Juliet, 24-12-2012 13:28 #43
Hallo ik tilde net iets op en zette het weer neer nu heb ik verschrikkelijke pijn in mijn nek aan de linker kant boven aan ik kan niet eens naar links kijken, wat is hier aan te doen? Reactie infoteur, 24-12-2012
Hallo Juliet,
Je hebt duidelijk iets verrekt of er is wat verschoven. Het beste is het om naar een arts te gaan, maar dat is vandaag niet zo eenvoudig. Een paracetamol kan de pijn wat verlichten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fiene, 17-12-2012 19:54 #42
Ik was op school & na de pauze kreeg ik kei erge nekpijn ik heb er zo'n verschrikkelijke last aan over gehouden.
Wat moet ik doen?!
Groetjes Reactie infoteur, 18-12-2012
Beste Fiene,
Ga even langs de huisarts, het kan van alles zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeremy, 03-12-2012 17:09 #41
Hallo,

Ik heb eens in de zoveel tijd last van mijn nek. Het gaat om heel hoog in mijn nek en net onder mijn achterhoofd.Het is meestal aan de rechterkant maar aan de linkerkant komt het ook wel voor. Na een tijdje trekt de pijn ook door naar mijn hoofd toe. Het duurt meestal een paar dagen en als ik het insmeer met een creme dat heet wordt dan wordt de pijn minder. Ik zou graag willen weten hoe deze nekklachten ontstaan.

Groetjes Reactie infoteur, 03-12-2012
Hallo Jeremy,
Dit lijkt op een overbelasting van uw nekspieren. Vaak ligt hier een verkeerde houding, slaaphouding of tocht aan ten grondslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Florentine, 27-11-2012 13:39 #40
Hallo,
ik ben vanochtend wakker geworden met een enorme nekpijn aan mijn rechterkant. De pijn trekt ook door naar mijn schouder. Masseren en een warme douche hebben niet geholpen. Nou heb ik gister een hockeywedstrijd gespeeld in een ijskoude wind en hagel, ook slaap ik vaak op mijn buik als ik erg moe ben (wat gisteravond zeker het geval was). Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? En wat kan ik er het beste aan doen?

Groetjes Reactie infoteur, 27-11-2012
Beste Florentine,
Een verkeerde houding en misschien een verkeerde beweging gisteren plus de kou, kunnen dit veroorzaken. Een paracetamol en wat warmte zullen u helpen en als u het echt niet vertrouwt, kunt u even langs de huisarts gaan. Dit kan nog wel even vervelend zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hilde, 21-09-2012 11:22 #39
Hallo,

Gisteren stapte ik uit de douche en opeens schoot het in mijn nel. Ik kan me niet herinneren dat ik een verkeerde beweging heb gemaakt. Ook heb ik niks horen knappen of scheuren. Maar sindsdien heb ik echt enorme pijn aan de linkerkant van mijn nek en kan ik mijn hoofd alleen nog naar rechts draaien zonder dat het pijn doet. Na een nachtje slapen lijkt de pijn erger te zijn geworden. Zelfs wanneer ik mijn hoofd stil houdt doet het pijn. Het is zo erg dat ik er ook van moet huilen wanneer ik toch per ongeluk mijn hoofd naar links draai. Ik heb een warm bad genomen en al 2 pijnstillers op, maar dit helpt nog niet. Weet u wat het is?

Alvast bedankt,
Hilde Jansen Reactie infoteur, 21-09-2012
Hallo Hilde,
Iets wat zo plotseling komt, duidt toch op een foute beweging en verkramping. Het beste kunt u toch even langs de huisarts gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Angelique, 10-09-2012 21:14 #38
Ik heb sinds 2 dagen erge pijn in mijn nek aan de linkerkant vlak onder mijn oor en slikken doet ook pijn. Is dat normaal? Groet Angelique Reactie infoteur, 11-09-2012
Beste Angelique,
Die pijn onder het oor is niet normaal. U kunt bijvoorbeeld een middenoorontsteking hebben. Laat dit nagaan bij uw huisarts.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ikke, 06-09-2012 16:48 #37
Hallo,

Sinds maandag heb ik keelontsteking, en nou is het zo dat ik sinds woensdag daar ook nekklachten bij heb. Nou kan ik me voorstellen dat dat kan komen door mijn keelontsteking. Maar nou is de pijn in me nek vandaag zo hevig. ik kan mijn nek totaal niet bewegen, als ik zit en ik sta op voel ik een erg trekkend gevoel dat richting mijn hoofd trekt. maar als ik een tijdje sta is dat weer weg.
Wat kan ik doen aan die hevige nekpijn? ik word er zelfs niet goed van.

Gr. Ikke Reactie infoteur, 07-09-2012
Hallo Ikke,
Waarschijnlijk hebt u uw nek verrekt door het hoesten en een verkeerde beweging. Als u het niet vertrouwt kunt u het beste naar de huisarts gaan en anders een paracetamol innemen tegen de pijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elly, 07-07-2012 18:15 #36
Vaak krijg ik tijdens of na het eten aan de linker zijde van mijn nek enorme pijn die doortrekt naar mijn hoofd. Soms trekt het weg als ik even ga liggen. Zo niet dan neem ik een zware pijnstiller waarmee het over gaat. Ik drink weinig alcohol maar krijg het ook al na een paar slokken wijn. Weet iemand hiervan de oorzaak of wat ik eraan kan doen? Reactie infoteur, 08-07-2012
Beste Elly,
Dit zou een spierspanningshoofdpijn kunnen zijn vanuit de nekspier of kaakspier:

http://www.mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/5857-wat-als-je-hoofdpijn-hebt.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mat1992 (infoteur), 15-04-2012 17:11 #35
Maar kan het door een matras ook blijvende nekklachten veroorzaken? Reactie infoteur, 16-04-2012
Beste Mat1912,
Een verkeerde houding kan problemen veroorzaken die steeds erger worden, doordat je andere spieren en delen van de motoriek verkeerd belast. Dat kan ook door een matras komen waar iemand elke nacht op slaapt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carola, 11-03-2012 11:23 #34
Hallo ik heb een vraag. vraag liep ik en opeens verging ik van de pijn in mijn nek.savonds de huisartsenpost gebeld omdat het erger werd die dacht een verrekte spier moest goed rust houden en paracetamol slikken.nu word de pijn steeds erger hele erge uitstraling in linkerarm met hoesten roepen en niezen dan heb ik wel zon pijnlijke druk op mijn wervels.
nu heeft gister mijn vriend ook gezien dat waar de pijn bij me wervel daar is nu ook een deukje in de huid ontstaan is dit nog steeds een verrekte spier of kan het toch iets met me wervels hebben te maken?
gr. carola Reactie infoteur, 11-03-2012
Beste Carola,
Het kan met uw wervels te maken hebben. U kunt het beste morgen even naar de huisarts gaan voor controle.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 03-03-2012 11:13 #33
Heb alle dagen van mijn nek (pijn)
Wat kan me aan doen om pijn terminden. Reactie infoteur, 03-03-2012
Beste Henk,
Het is de vraag hoe lang u hier al last van hebt en hoe het is ontstaan. Vaak geeft een pijnstiller wel wat verlichting, maar is het verstandiger om even langs de huisarts te gaan. Het kan een overbelasting zijn, een kou, een slechte houding, een verkrampte spier en zo verder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tom, 16-02-2012 13:50 #32
Ik kamp al een half jaar met nekklachten. Het lijkt uit de bovenrug te komen (trapezium) bij het vooroverbuigen van mijn hoofd trekt het hele gebied van bovenrug tot aanhechting schedel strak. De laatste 2 maanden zijn mijn halsspieren (voorste) ook zeer gevoelig, bijkomend probleem heb ik met mijn keel (brandend/ prikkelend gevoel, dan weer links dan weer rechts) enorm irritant, niet zozeer pijnlijk maar heel storend! Fysiotherapie heeft niet geholpen (8x) nu doorverwijzing naar manueel therapeut, ben benieuwd wordt er ondertussen behoorlijk chagrijnig van. herkent iemand deze klachten? ik hoor het graag! Reactie infoteur, 16-02-2012
Beste Tom,
De combinatie met de irritatie in de keel lijkt me opvallend. Ik zou dat toch nog eens aan de huisarts voorleggen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Thomas, 08-02-2012 22:23 #31
Hallo,

Eigenlijk ben ik ten einde raad maar zal toch even in het kort mijn verhaal doen.

Ik heb al een aantal jaren last van nekklachten. Nu is het vorig jaar zo heftig geworden dat ook mijn spieren aan de voorkant (naar mijn mening hals/keelspieren) erg gespannen zijn, dit is dan een bijkomend verschijnsel. De pijn zit vreselijk in de nekspieren (bovenin) en tussen de schouder en de nek in aan beiden kanten. Ook zijn mijn schouderbladen erg stijf. Nu is het zo dat ik savonds om 7 uur al eigenlijk doodop ben van de pijn en stijfheid. Ben al bij een Fysio, chiropractor, KNO arts, Ortopeed en een Reumatoloog geweest (Deze constateerde (DACHT) dat het fybromyalgie is) om eigenlijk maar gewoon een diagnose te stellen. Ik vertrouwde dit niet en heb toch weer bij de huisarts aangeklopt. Uiteindelijk met veel moeite mocht ik doorverwezen worden naar een neurloog in het ERasmus MC in Rotterdam. De doorverwijzing is daar nu heen gefaxt en moet ik wachten op een oproep, wat overigens een rare manier is van afspraken maken. Hopelijk kunnen zij iets voor mij beteken en kom ik eens van die vervelende klachten af! het is uiterst vermoeiend en pijnlijk. Mijn moeder vertelde mij trouwens dat ik al vanaf mijn geboorte erg stijf was en daarvoor ook altijd bij een specialist heb gelopen voor houdingen etc. Herkent iemand zich hierin? Ook paracetamol of ibu helpen voor geen meter! Reactie infoteur, 09-02-2012
Hallo Thomas,
Nekklachten kunnen echt verschrikkelijk zijn. Helaas kan het van alles zijn: van een verkeerde houding tot een problematische aanhechting van enkele spieren en een beknelling van zenuwen. Vaak helpen warmte, oefeningen, beweging maar geen overbelasting, een betere houding overdag en 's nachts, spierverslappers, voldoende rust en geduld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maikel, 22-01-2012 14:24 #30
Vervolg van mijn eerdere schrijven;

Ik ben uiteindelijk naar mijn dokter geweest, na 3 jaar nekklachten en een verwijs gevraagd voor de Neuroloog. Ik ben daar vervolgens heen geweest, en hij heeft mij onderzocht en geconstateerd dat het geen beknelde nekzenuwen zijn! opzich positief om te horen, maar hij wist zelf niet waar de klachten dan vandaan kwamen en dat er nog miljoenen mensen rond lopen met rug-en nekklachten (die bijv. geen Hernia hebben ofzo) Maar goed, hij heeft mij ipv Diazepam nu 3x per dag 2mg Clonazepam (Rivotril) voorgeschreven voor een jaar. Wat ik eigenlijk een beetje raar vind, want Rivotril is meer een anti epilecticum? Mijn vraag is of iemand weet of dit middel ook bij Zenuwpijn, nek en spierklachten worden voorgeschreven?

Alvast bedankt voor de reactie. Reactie infoteur, 22-01-2012
Beste Maikel,
Rivotril werkt rustgevend, werkt tegen zenuwpijn en is spier-ontspannend. Het beïnvloedt inderdaad ook prikkels in de hersenen die epileptische aanvallen kunnen veroorzaken. Een breed spectrum dus. Let ook hier of mogelijke bijwerkingen als sufheid en een verminderde reactietijd bij het autorijden. Combineer het niet met alcohol.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeannette, 22-01-2012 13:46 #29
De meeste medici weten hier weinig vanaf.Kwak er maar een pil tegenaan.Zoek een goede orthomoleculaire arts. Mijd de E nummers en gebruik pure zuivel, niet van de supermarkt. Roomboter en kokosolie.

Lindsay, 10-01-2012 16:08 #28
Bedankt voor de snelle reactie nog! Ik ben vanochtend naar de huisarts geweest, maar helaas zegt hij bij alles wat je hebt: het ligt aan je houding. Het moet over maximaal 2 weken wel weer over zijn. Laten we het hopen dan. Reactie infoteur, 10-01-2012
Lindsay,
Maar dat is toch goed nieuws, want dan komt het snel weer goed.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lindsay, 09-01-2012 20:43 #27
Hallo, vorige week heb ik een verkeerde beweging gemaakt en is er waarschijnlijk een spiertje verrekt denk ik. Normaal gaat dat binnen 2 dagen wel weg, maar heb me nek nu al iedere dag ingesmeerd met spiroflor en hittepit opgelegd iedere avond, maar het blijft maar aanhouden. Ik kan mn hoofd niet naar rechts draaien en ik word er echt letterlijk moe van. Vraag me af of ik naar de dokter moet? Reactie infoteur, 09-01-2012
Beste Lindsay,
Er kan ook een wervel gekneusd zijn. Ik zou zeker naar de huisarts gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maikel, 04-01-2012 18:11 #26
Ik ben een 28 jarige jongeman die al 2 jaar kampt met nekklachten. Met name de boven rechterkant bij de aanhechtingspunten van de schedel. Na 15x bij de fysio geweest te zijn (een jaar terug) en nekfoto's te hebben gemaakt, bleek dit niet te helpen en mijn nekwervels waren gewoon goed (geen slijtage ofzo). Ik krijg nu al 1 jaar Diazepam voorgeschreven (5x per week 10mg) om de boel een beetje ontspannen te houden. Maar ik ben nu behoorlijk aan dit middel gewent en heb het idee dat het zijn werk niet meer doet. Het vreemde van mijn nekklachten is/zijn, dat het nooit gepaard gaat met pijn? ik heb geen pijn of hoofdpijn! het is gewoon stijf dag in dag uit, ook als ik elke morgen wakker wordt dan knakt de rechter kant van mijn nek hevig.

Herkent iemand deze vage nekklacht(en) die gepaard zijn/gaan zonder pijn? De dokter kan weinig meer doen dan spierverslappers voorschrijven (dit werkt helaas verslavend.) Reactie infoteur, 05-01-2012
Beste Maikel,
De dokter gaat dus uit van stijve spieren in de nek, terwijl het kraken toch (ook) duidt op het kraakbeen. Diazepam werkt verslavend, wees er voorzichtig mee.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lin, 09-12-2011 20:29 #25
Ik heb sinds een paar weken een vreemde nekklacht. Ik heb nl. alleen 's nachts nekpijn die soms zo heftig is dat ik even niet weet waar ik blijven moet. De pijn zit aan de linkerkant van mijn nek. Als ik bv. naar rechts wil draaien om te kijken hoe laat het is (wekker staat rechts) dan giert de pijn door mijn nek. Ook bij het omdraaien op mijn ander zij word ik er wakker van. Eigenlijk moet ik als ik me om wil draaien eerst rechtop gaan zitten en dan kan ik op mijn andere zij gaan liggen… Overdag heb ik echter bijna nergens last van ( beetje stram misschien maar beslist niet zo'n stekende pijn als 's nachts… Heb geprobeerd zonder kussen te slapen maar dat maakte niks uit. Wie heeft een advies of herkent de klacht? Reactie infoteur, 09-12-2011
Beste Lin,
Zeer waarschijnlijk is dit een verkrampte spier door een slechte houding. Overdag draait u wellicht uw schouders met uw nek mee, terwijl u in bed alleen uw nek draait. U kunt hier het beste mee naar de huisarts gaan. Ik denk zelf dat die kan aangegeven (of verwijzen) wat een betere houding voor u overdag is. Wat ook helpt zijn een massage, warmte, ontspanning en een pijnstiller. Bekijk in bed ook of het helpt om op de andere zij te slapen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 09-12-2011 15:17 #24
Ik heb al meer dan een half jaar last van mijn linker schouder. Als ik mijn schouder ronddraai kraakt het als een gek zodra de schouder helemaal naar achteren is. Het kraakt op het punt bovenaan het schouderblad (dus niet in mijn schouder kop/kom). Volgens mijn fysio "hoort" dit bij mij en kan hij er niets aan doen. Alleen ik vind dit helemaal niet bij mij horen en mijn schouder wordt ook stijf waardoor mijn nek stijf wordt en vervolgens knallende hoofdpijn. Ben zelfs onder de MRI geweest voor mijn hoofd maar daar was niets op te zien. ik denk zelf dat alle problemen uit mijn schouders komen (de rechter begint sinds kort ook te kraken) maar zou niet weten hoe ik er vanaf kom. Is dat kraken een teken van iets ernstigs? Soms doet et ook pijn en eigenlijk heb ik de hele dag een gespannen en trekkend gevoel in mijn schouderblad. Ik heb al CureTape gehad. Ben al 20 keer gekraakt en het helpt niets. Ik weet dat ik de neiging heb mijn schouders omhoog en naar voren te trekken, zou door een verkeerde houding het zo kunnen kraken? En zou een rechthouder kunnen helpen? Reactie infoteur, 09-12-2011
Beste Kim,
Vanwege de knallende hoofdpijn denk ik eerder aan een verkrampte spier of ontsteking. Probeer eens een crème tegen spierpijn. Het kraken van de schouder hoeft niet de oorzaak van de pijn te zijn, maar bijvoorbeeld wel een verkrampte houding waardoor een spier overbelast raakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fione, 05-12-2011 09:16 #23
Sinds een tijdje heb ik erg last van mijn nek, uitlopend naar schouderbladen en rug. Ook heb ik last van misselijkheid en erge hoofdpijn. Daarbij slaap ik ook erg slecht, lig veel wakker, ben vroeg wakker. Vanacht was het zelfs zo erg dat ik tijdens het liggen op bed erg veel pijn had aan mijn nek en hoofd. Nu ben ik al even uit bed, maar mijn nek en schouderbladen doen veel pijn. Lijkt wel alsof het vast zit. Zeurt ook de hele tijd.

Wat kan ik hier aan doen? Is een bezoek aan de dokter handig? Reactie infoteur, 05-12-2011
Beste Fione,
Ja, ik zou naar de huisarts gaan. Hij kan een verdere behandeling voorschrijven. Bij verkrampte spieren of druk op uw zenuwen, gaat u een verkeerde houding aannemen waardoor nog meer spieren slecht worden belast. Een goede nachtrust en warmte kunnen ook wonderen doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Richard 23, 09-11-2011 12:23 #22
Beste,

Sinds ongeveer een week of twee heb ik steeds meer last van mijn nek. Vooral bij bewegingen doet het zeer, als ik mijn nek draai bijvoorbeeld, of de nek naar achteren beweeg. Ik heb hiervoor nooit last van mijn nek gehad, en de klachten lijken ietwat te verergeren. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en wat een goede oplossing is?
Ik Hockey tevens erg veel, daar kan het mee te maken hebben. Kan ik dit gewoon blijven doen of moet ik hiermee stoppen totdat de pijn over is? Of kan ik dit beter door een huisarts laten beoordelen? Reactie infoteur, 09-11-2011
Beste Richard 23,
Het lijkt erop dat u uw nek verrekt hebt. Dat kan door een verkeerde houding ontstaan of bij hockey door een abrupte beweging te maken (plotseling opzij kijken bijvoorbeeld of te veel gebukt staan). Omdat u met nekproblemen geen risico moet nemen, zou ik als ik u was even langs de huisarts gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bart E., 20-10-2011 20:36 #21
Vandaag gingen we met Thaiboksen clinchen, dat houdt in dat je de ander probeert vast te houden, en na de training kreeg ik hierdoor een behoorlijke pijn aan mijn nek. Het is aan de linker kant van mijn nek. Ik weet niet of het een spierkramp of spierpijn is. Kortom, Wat kan ik hier tegen doen? Reactie infoteur, 20-10-2011
Beste Bart E.,
1. Zeer waarschijnlijk hebt u een spier verrekt, maar er kan ook sprake zijn van een kneuzing. Ik zou een paracetamol nemen en als het morgen niet beter is naar de huisarts gaan. Met uw nek moet u voorzichtig zijn.
2. Als het echt ernstig is, moet uw nek voor de zekerheid worden gestabiliseerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos Heethaar, 26-08-2011 15:29 #20
Loop al enkele jaren met nek-schouder en rugpijnen wat kenmerkend is uit onderstaande reacties. Ieder jaar maak ik minstens10 afspraken met de fysio wat tijdelijk verlichtend werkt. Doe veel aan sport, zoals golfen - fietsen en tennissen. Fietsverzet en houding al diverse malen aangepast. Golf en tennisslagen maak ik niet meer af? Heeft de leeftijd (61 jr.) hier mee te maken? Kan moeilijk in slaap komen en vaak van korte duur? Heb een normaal postuur en doe dagelijks rek en strekoefeningen. Reactie infoteur, 26-08-2011
Beste Jos Heethaar,
Het is te gemakkelijk om alleen de leeftijd de oorzaak van uw klachten te noemen want er zijn legio mensen die niet die klachten op uw leeftijd hebben. Aanleg, dna, werkhouding, een ongelukje. Allemaal kunnen ze bijdragen. Het is echter de kunst om de gevolgen van uw klachten te beperken en de voortgang te vertragen. Vraag uw huisarts naar de mogelijkheden, want die zijn er vaak wel. Ze verlichten uw pijn en maken het leven een stuk aangenamer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Paymans, 29-07-2011 14:51 #19
Heb al enige jaren last van een verkrampte nek. Volgens huisarts artrose. Tevens een vreemd auto ongeluk meegemaakt. Tijdens uitstappen, door onverwachte manoeuvre chauffeuse met hoofd tegen zijkant auto interieur.
Welke behandeling raadt U mij aan. Heb al een jaar fysiotherapie gehad. De klachten verergeren en ik kan niet normaal meer functioneren. Zou acupunctuur een oplossing kunnen zijn. Reactie infoteur, 29-07-2011
Beste C. Paymans,
Dat laatste met de auto kan vervelende gevolgen hebben. Ik zou dat eerst laten onderzoeken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tanja, 24-05-2011 16:56 #18
Ik loop al een hele poos met duizeligheid klachten en kwam hier door bij de fysio terecht… Volgend hem komen er veel klachten bij mijn nek weg, nou doet idd altijd mijn nek zeer en weet ik soms niet meer hoe ik mijn hoofd moet houden omdat me nek dan zeer doet. Ik krijg nu zeker al 1,5 kaar trigger point therapie maar het gevoel in me nek word er niet beter op… Is zo lang trigger point therapie wel goed? O ja, in het ziekenhuis is gezgt dat ik fibromyalgie heb… Reactie infoteur, 24-05-2011
Beste Tanja,
1. Fibromyalgie gaat met vele symptomen gepaard, waaronder spierpijn.
2. Die trigger point en tenderpoints therapie duurt inderdaad wel lang. Het zou toch al snel wat verlichting moeten geven. In de praktijk help het bij de ene persoon beter dan de andere.
3. Aanvullend kunnen zijn oefeningen om de conditie te verbeteren, ontspanningsoefeningen, wat gas terugnemen, een goede voeding en Voedingssupplementen. Bespreek dit met uw arts.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loots Herman, 09-05-2011 15:18 #17
Ik ben gisteren met mtb frontaal tegen een boom geknalt. Ik had wel een helm op, die in drie stukken is. Ben bij de spoedarts geweest, platen genomen en neksteun gekregen. Ik heb nog verschrikkelijke pijn ondanks dafalgan en spierontspanner. De rontgen wijzen op geen letsel. Vanwaar komt dan die vreselijke pijn? Reactie infoteur, 10-05-2011
Beste Loots Herman,
Die pijn komt doordat door de klap uw spieren zijn opgerekt en waarschijnlijk een zenuw is geraakt. Waarschijnlijk is er ook sprake van een bult en bloeduitstorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Timmy, 27-02-2011 10:21 #16
Hoi ik heb gisterenavond een kopstaartbotsing gehad waarbij ik de middelste van 3 auto's was. Enkel stoffelijke schade en nergens pijn. tot ik vanmorgen opstond nekpijn en pijn in de rug. Wat nu te doen? toch naar de dokter van wacht gaan of naar het ziekenhuis? Reactie infoteur, 27-02-2011
Hoi Timmy,
Ik zou naar de eerste hulp gaan. Die kunnen uw nek stabiliseren. Met dergelijke nekklachten moet u oppassen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Matthijs, 19-01-2011 19:52 #15
Ik heb al zeven jaar nek- en armklachten (het begon door RSI van computeren) en verwacht niet dat het over gaat. Ik heb er mee leren leven. Bij een iets te lange dezelfde houding staat alles op spanning en moet ik mij op allerlei manieren weer 'los maken.' Dat doe ik door middel van kraken van nek, vingers en ellebogen. En dat kan zelfs om de vijf minuten zijn.

Hans van Alphen, 14-01-2011 11:24 #14
5 dagen geleden ben ik frontaal op een boom geknald met mijn mtb. Dankzij mijn helm mankeert mijn hoofd niets (op wat schrammen na). Mijn nek en schouders deden flink pijn. De arts bij de eerste hulppost zei dat het alleen de spieren waren. Nu is de spierpijn wel minder maar nog lang niet over. Hoelang kan dit duren en wanneer moet ik alsnog naar de huisarts? Reactie infoteur, 14-01-2011
Beste Hans van Alphen,
Hoe lang het duurt is ook afhankelijk van de interne kneuzingen en blauwe plekken. Het kan zeker geen kwaad om vandaag nog eens naar de huisarts te gaan. Die ziet dan van dichtbij waar je het meeste last van hebt en of er voldoende progressie in zit. Veel sterkte, want met een mountainbike ergens tegenop knallen doet pijn. Je botst niet alleen, maar maakt ook een rare voorwaartse beweging.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Erol, 06-01-2011 11:10 #13
Ruim 2,5 jaar geleden heb ik een autoongeluk gehad waarbij iemand mij van de zijkant aanreed. Ik heb toen een week last van mijn nek gehad. Een half jaar later kwam de pijn weer opzetten en sindsdien is het niet meer overgegaan. Heb foto's laten maken: niks te zien, fysio: helpt niet, haptonoom (omdat ze denken dat het stress is): heeft niet geholpen, kraker: geen resultaat, spierverslappers: Arthrotec 50: geen resultaat.
Ik slaap niet goed, ik heb de hele dag door pijn ene keer aan de linker kant en de andere keer de rechter kant van mijn nek.
Ik voel dat het 1 spier is die verdikt is (dit is ook duidelijk te zien).
Wat kan ik nu nog doen? Reactie infoteur, 06-01-2011
Beste A. Erol,
Een tip kan zijn om eens goed te laten kijken naar uw ligging en kussen als u slaapt. Nekklachten kunnen ook terugkomen als men op de bank in slaap valt en gaat knikkebollen doordat men 's-nacht te weinig slaap vat. Ik noem dit, omdat uw klachten eerst weg waren en nu weer terug zijn. Bovendien zijn de maatregelen die u noemt veel gebruikt en meestal werkzaam.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hendrik, 23-12-2010 22:06 #12
Goeiedag,

ik heb sinds 2 jaar geleden erge last van me rug nek spieren.
Ik moet telksens me hoofd heen en weer draaien het is een gewoonte geworden.
als ik eraan denk dan zegt me hersens dat ik me hoofd moet draaien, en als ik er niet aan denk doe ik niks en heb ik ook heel veel minder last.
Sinds me 5e jaar slaap ik heel raar ik heb het van me oudere zus aangeleerd.
ik kan niet slapen als ik niet meer dan 300 keer met me hoofd heen en weer ga tot ik moe ben en dan in slaap val.
Als ik bij me vriendin ben dan schaam ik het me om te doen maar dan slaap ik goed want de volgende morgen ben ik dan uitgerust.
Ik heb het er over gehad met een goeie vriend en die heeft gezegt dat het tussen je oren zit en dat een psycholoog hier meer van weet.
komt iemand dit bekent voor?

alvat bedankt Reactie infoteur, 24-12-2010
Beste Hendrik,
Dit lijkt veel op een dwangneurose. Daar zijn goede behandelingen voor. Kaart dit eens aan bij je huisarts. Hij zal je doorverwijzen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Caroline, 24-11-2010 17:22 #11
Als ik mijn hoofd naar links/rechts/boven/beneden beweeg, hoor ik een knisperend geluid. Ook na sporten krijg ik standaard hoofdpijn. Waar zou dat door veroorzaakt kunnen worden? Sinds enige tijd heb ik ook een bult op de overgang van mijn rug/nek (soort buffelnek). Heb bloedonderzoek gedaan en de bult wordt niet veroorzaakt door hormonen. Kan het een verdikking van mijn ruggewervel zijn door bijv. overbelasting of verkeerde houding? Soms schiet het wel eens in mijn rug/nek. Is het verstandig als ik een scan van mijn nek laat maken? Reactie infoteur, 24-11-2010
Beste Caroline,
Het kan van alles zijn. Laat daarom z.s.m. een scan maken en voorkom voorlopig onverwachte bewegingen met de nek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frans, 31-10-2010 19:21 #10
Als ik mijn hoofd naar links of naar rechts draai, kraakt mijn nek. Het is een ratelend, schurend geluid, en het gekraak is hoor- en voelbaar over vrijwel het hele draaitraject (met hier en daar een 'leeg' stukje). Als ik het langzaam doe, voel/hoor ik dat de tikjes en kraakjes steeds hetzelfde patroon op dezelfde plek geven. Als ik het héél langzaam doe, lijkt mijn hoofd op bepaalde punten te blijven 'hangen', alsof mijn wervels even blijven haken. Ik heb verder totaal geen last van pijn of stijfheid, maar wel als ik erop let en mijn hoofd 'geconcentreerd' een aantal keren van links naar rechts beweeg - dan voelt mijn nek wat stijf en branderig aan van binnen. Verder merk ik niet dat het op bepaalde momenten erger of minder erg wordt, hoewel ik me er pas sinds een jaar bewust van ben. Ik vind het eigenlijk best eng, maar omdat ik het al zo lang heb en er verder niet veel last van heb, ren ik nog niet meteen naar mijn huisarts. Zou ik dat wel moeten doen? Reactie infoteur, 31-10-2010
Beste Frans,
1. Zeer waarschijnlijk is het het kraakbeen dat je hoort. Doordat de omgeving van betreffend kraakbeen minder doorbloed is is de vloeistof daaromheen anders van samenstelling en geeft het kraken meer geluid. Kraken kan over het algemeen dan ook weinig kwaad.
2. Het is overigens wel verstandig om langs de huisarts te gaan om te zien wat er aan de hand is en hoe en en ander het beste verholpen kan worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Freek van Schoonhoven, 07-10-2010 20:32 #9
Op vakantie ben ik met onderwaterzwemmen (en ogen dicht) tegen de kant van het zwembad geklapt. Mijn hoofd is daarbij naar achteren geklapt en de gevolgen waren enkele dagen hoofdpijn en direct al flinke last van mijn nek. Bij thuiskomst naar de dokter geweest, die mij adviseerde SRL spier- en gewrichtsgel op mijn nek en schouders te smeren. Dit gaf wel een verlichting van de pijn en na 2 weken was de pijn teruggedrongen tot minimaal (vaak 's ochtends bij het opstaan nog wel wat last). Echter, sinds enkele weken merk ik dat werken (kantoorbaan) leidt tot klachten in mijn nek en bovenkant rug. Pijn die ik voor mijn zwembadincident niet heb gehad. Ik merk dat het naar links en rechts schudden van mijn hoofd irritatie geeft aan de spieren tussen schouders en nek. Erger nog vind ik het voortdurende gekrak wat ik hoor als ik mijn schouders los gooi of mijn hoofd/nek beweeg. Dit verontrust me behoorlijk. Daarbij moet ik opmerken dat de hoofdpijn ook deels terugkomt, voornamelijk aan het eind van de dag. Kan iemand mij een indicatie geven op basis van bovenstaande symptomen.
Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 07-10-2010
Beste Freek van Schoonhoven,
Dit lijkt op de gevolgen van een zweepslag of whiplash. Hoe eerder u zich laat behandelen hoe kleiner de kans op chronische klachten. Ga daarom zo snel mogelijk weer naar uw huisarts en vraag om een goede begeleiding. Goede ontspanningsoefeningen zullen u zeker helpen. Vraag ook om een goede pijnstilling en wellicht spierverslapper. Het is aan uw huisarts om dit verder te bepalen en voor te schrijven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jantje, 01-09-2010 15:28 #8
Ik heb denk ik ruim 2 jaar iedere dag last van mijn nek en schouders. Mijn nek en schouders zitten vast, als ik een massage krijg kraakt het aan alle kanten. Ook kraak ik mijn nek en schouders om het kwartier/ half uur om de pijn iets te verminderen.
Wat kan ik doen om de pijn eindelijk weg te krijgen…
Groetjes Reactie infoteur, 01-09-2010
Beste Jantje,
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Judo, 30-06-2010 09:09 #7
Ik ben vorige week tijdens een training judo plat op de bovenkant van mijn hoofd gevallen, ik zag daarna even wat sterretjes en had de rest van de avond wat hoofdpijn, maar op dat moment viel het allemaal wel mee. Maar de dagen nadien kreeg ik pijn in nek en hoofd. Deze is er niet altijd, maar als de pijn opkomt is hij wel vrij intens en langdurig. Nu ben ik dus bang dat door die val iets in mijn nek beschadigd zou kunnen zijn :(? Reactie infoteur, 30-06-2010
Beste Judo,
Met uw nek moet u voorzichtig zijn. De klap zal zeker uw nekspieren een dreun hebben gegeven en dit kan nog een hele tijd een vervelende pijn geven. Misschien is er sprake van een interne bloeduitstorting en misschien zijn de wervels wat verschoven of geraakt. Om dat laatste te kunnen vast stellen, kunt u het beste naar de huisarts gaan die uw nek zal voelen en misschien zal besluiten om foto's van uw nek te laten maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joanita, 21-06-2010 14:13 #6
Ikheb al 2 maanden last van nekpij sommige dagen gaat het wat beter maar soms hou ik het niet uit soms kan ik mijn nek niet helemaal bewegen het voelt ooit dat me nek heel zwaaris het trekt ooit door tot me hoofd

wat moet ik doen? Reactie infoteur, 21-06-2010
Beste Joanita,
Omdat voor mij niet duidelijk is wat de oorzaak is doet u er goed aan om naar de huisarts te gaan. Het kunnen uw nekspieren zijn, maar ook de nekwervels zelf. Door kou, verrekking, slijtage, noem maar op.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ali Aslan, 20-05-2010 12:42 #5
Ik heb maandag een examen gemaakt, die 3 uur duurde. ik ben een vrij lang persoon +/- 1.90 meter, dus ik zit meestal met mijn nek gebogen.
maar nou heb ik dus boven in mijn nek pijn (net onder het achterhoofd). het is vandaag donderdag en het is eigenlijk nog steeds, niet echt voorbij.
hoe kan ik dit (zelf) verhelpen, en hoe voorkom ik dit, want ik moet nog 5 examens maken. en dinsdag heb ik er zelf 2 die in totaal 5.30 uur duren.

alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

ali aslan Reactie infoteur, 20-05-2010
Beste Ali Aslan,
1. Het beste wat je kunt doen is niet steeds in dezelfde houding blijven zitten. Probeer na elk kwartier even je handen te strekken en je rug en nek te rechten.
2. Warmte is goed of een paracetamol. Gun je nek wat rust: als je rust went je nek langzaam aan de extra inspanning.
3. Pas op bij het innemen van iets waardoor je concentratie achteruit gaat en je prestaties minder worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vanessa, 16-05-2010 19:46 #4
BEste

Ik wou me deze ochtend in bed uitstrekken toen ik plots iets voelde verspringen in mijn nek. Nu heb ik al de hele dag veel pijn in mijn nek dit gepaard met misselijkheid. IS dit erg? Heb al een paar keer ingewreven met spierzalf maar helpt niet echt.

Groetjes Reactie infoteur, 16-05-2010
Hoi Vanessa,
Een nekwervel kan zijn verschoven. Laat het morgen even bij de huisarts bekijken. Voor de zekerheid, want met je nek moet je voorzichtig zijn
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jessica Tamnge-Donker, 27-08-2009 13:02 #3
Ik kan mijn nek kraken en ik masseer wel 3x per dag mijn nek en het lijkt alsof er spieren vast zitten want het voelt alsof ik spieren over elkaar aan het heen rollen ben en het kraakt alsof er kraakbeen los zit.en elke x zit mijn nek vast als ik stres heb en dan masseer ik of mijn man die spanning er weer uit maar hoe komt dat zo?en waarom kraakt dat zo?en is dat erg? Reactie infoteur, 27-08-2009
Beste Jessica Tamnge-Donker,
1. U heeft zo te lezen gelukkig geen pijn. Het gekraak komt waarschijnlijk door het schuren van het kraakbeen in de nek en het verschijnsel met de spieren door te veel spanning op de nek.
2. Hoe het bij u ontstaat kan ik zo op afstand niet zo snel opmaken (slechte slaaphouding, tocht, slechte zithouding voor een pc, knikkebollen bij slapen, artrose, te weinig beweging…).
3. Het lijkt me daarom goed om uw klachten ook aan uw huisarts voor te leggen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Admvandelouw, 02-11-2008 21:35 #2
Zoek info over nekklachtenslapeloosheid Reactie infoteur, 03-11-2008
Het artikel is op dit punt verder uitgebreid.

Drs P. Th M. van der Meij, 27-10-2008 21:37 #1
Is degeneratie van de tussenwerfelschijven in de nek een onomkeerbaar verschijnsel? Is er geen andere medicatie dan pijnstillers voor dit probleem? Fysiotherapie helpt mij niet en chiropractie is misschien wat te robuust in mijn geval. Svp uw nadere advisering. Reactie infoteur, 28-10-2008
Geachte heer van der Meij,
Slijtage van tussenwervelschijven komt veel voor en houdt vaak gelijke tred met het ouder worden. Daarbij zijn grote individuele verschillen waarneembaar: de ene heeft veel pijn bij relatief weinig degeneratie, terwijl een ander bij veel meer slijtage relatief weinig pijn ondervindt. Een goede diagnose (foto’s, mri) is nodig, om tot een juist advies te kunnen komen. Overigens leidt bij een aantal patiënten glucosamine in combinatie met chondroitine tot een afname van de klachten. Deze bouwstenen van het kraakbeen zijn in dragees (pillen) eenvoudig verkrijgbaar bij een drogisterij als Kruidvat.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Subrubriek: Leven
Reacties: 79
Medische informatie…
Schrijf mee!