InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Vliegangst: vliegangst overwinnen bij VALK

Vliegangst: vliegangst overwinnen bij VALK

Vliegangst: vliegangst overwinnen bij VALK Vliegangst weerhoudt veel mensen ervan om te reizen naar vakantiebestemmingen of om te reizen voor hun werk. Toch is er aan vliegangst wel iets te doen. De Stichting VALK in Leiden geeft gespecialiseerde vliegangstcursussen. Deze cursus is echter wel vrij kostbaar. Maar hoe ziet de vliegangstcursus van VALK er dan uit?

Vliegangst is goed te behandelen

Vliegangst is goed te behandelen, maar het vergt wel inzet en doorzettingsvermogen. De Stichting Valk in Leiden heeft speciaal voor dit doel psychologen in dienst die aan de slag gaan met mensen met vliegangst.

De opbouw van de vliegangstcursus van VALK

De vliegangstcursus van VALK valt uiteen in een aantal onderdelen. Eerst wordt er een uitgebreide intake gedaan. Iemand moet daar echt met de billen bloot en wordt gevraagd hoe iemands leven is verlopen. Angst komt namelijk vaak voort uit diepere gevoelens of ervaringen en vaak is het goed daar aandacht aan te besteden om de aandacht te baas te worden. Er wordt dus in de 2,5 uur durende intake van alles en nog wat doorgenomen van iemands leven. Jeugd, ouders, broers en zussen, schooltijd, relaties, nare ervaringen in zijn algemeen. Maar natuurlijk ook de ervaringen met vliegen zo die er zijn en wanneer een angst eventueel is ontstaan. Vervolgens moet iemand via een computerprogramma ook nog eens zijn of haar angst beschrijven, maar dan aan de hand van een lijst. Die wordt ook opgesteld om te kijken hoe het voor de cursus en na de cursus gesteld is met de angst. Op het einde van de intake bespreekt de psycholoog de mogelijkheden om al dan niet mee te doen aan de vliegangstcursus en hoe die er dan uit gaat zien.

Eerst individuele begeleiding bij vliegangstcursus VALK

Veel mensen hebben eerst een aantal individuele sessies nodig om samen met de psycholoog aan problemen te werken en uit te vinden waar de diepste pijn zijn of waar de grootste angst vandaan komt. Het hangt helemaal van de persoon en de angst af wat er dan gebeurt. Soms worden ontspanningsoefeningen gedaan, soms wordt alleen gepraat, soms is het een combinatie van beide. Ook kan er gekozen worden voor een situatie waarbij de persoon in kwestie wordt blootgesteld aan een angst die lijkt op vliegangst. Zo kan de therapeut zien hoe de persoon in kwestie reageert. Angst kent namelijk een uitweg in bijvoorbeeld bevriezen of vluchten. De een gaat de situatie uit de weg, de ander ondergaat hem wel, maar dissocieert als het ware. Beide moeten doorbroken worden om aan de angst te werken. Iemand met vliegangst die ook hoogtevrees heeft, moet om te kijken wat er dan gebeurt bijvoorbeeld met de psycholoog de Euromast in Rotterdam op. Zo wordt geprobeerd om anders met de angst om te gaan. Wie eenmaal in de ene situatie goed met de angst om kan gaan, kan dat ook gebruiken in het vliegtuig. Hoeveel individuele sessies iemand nodig heeft, bepaalt overigens de psycholoog van VALK. Mochten er meer sessies nodig zijn, dan wordt dit iedere keer besproken. De kosten voor de individuele sessies kunnen overigens voor het grootste deel worden gedeclareerd bij de meeste zorgverzekeringen. Mensen betalen in dat geval in 2011 maar 9 euro per consult. Overigens zijn er ook mensen die alleen maar individueel begeleid willen worden en dus langere tijd periodiek naar de psycholoog gaan om van hun vliegangst af te komen.

Twee dagen vliegangstcursus met afsluitend een vliegreis

Na de individuele sessies volgen de meeste mensen in een groep de verdere cursus. Wie de voorwaarden van VALK leest ziet dat er een 1-daagse en een 2-daagse cursus is, maar ga maar uit van 2 dagen. In dit deel is namelijk ook een vliegreis opgenomen en die slokt natuurlijk al een groot deel op van de cursus. Die andere anderhalve dag is dan echt wel nodig om van piloten en psychologen informatie te krijgen en om samen te werken naar minder angst. Aan die 2 dagen hangt wel een prijskaartje van bijna 1000 euro. Of daarvan ook een deel te declareren valt bij de zorgverzekering hangt af van de verzekering. Mijn verzekering gaf overigens niets terug dus ik moest het volledige bedrag zelf betalen.

Therapeutische groepsbehandeling: 1 of 2 dagen samen vliegangstcursus doen

Bij VALK hoort bij de vliegangstcursus een 1 of 2 daagse sessie met en in een groep. Therapeutische groepsbehandelingen zijn meestal gebaseerd op cognitieve gedragstherapeutische principes. Zij hebben ook de grootste kans van slagen. In groepen bezig zijn heeft als grootste voordeel dat deelnemers zien hoe andere mensen met moeilijke situaties omgaan, maar ook dat zij niet de enige zijn die met dit probleem kampen. Daarnaast is het veilig, want iedereen heeft dezelfde angst. Wanneer een deelnemer het moeilijk heeft, kunnen anderen hem of haar helpen en helpen om toch door te zetten. Tijdens de vlucht die ook nog onderdeel uitmaakte van de cursus kunnen zij veel steun van elkaar krijgen door met elkaar te praten over wat ze voelen en wat ze daaraan kunnen doen.

Computersimulatie vliegtuig

Voordat de cursisten echt in het vliegtuig stappen, mogen ze eerst ook nog oefenen in de computersimulator. Ook dat is voor veel mensen een hele stap. Zeker voor mensen die last hebben van claustrofobie is dat al een hele overwinning. In zo’n simulator wordt bijvoorbeeld turbulentie nagebootst.

De daadwerkelijke vlucht

Na al die zaken, gaat de groep vervolgens daadwerkelijk het vliegtuig in om een vlucht te maken van zo’n 1.5 uur. De bestemming is onbekend, maar daar gaat het ook niet om. Duidelijk wordt alleen dat er een vlucht wordt gemaakt onder leiding van een psycholoog die alle begeleiding kan bieden die nodig is. Daarbij zijn natuurlijk ook de andere cursisten aanwezig die de anderen kunnen helpen hun angst onder controle te krijgen.

Boek en CD over vliegangst

De meeste cursisten krijgen ook nog de opdracht om thuis aan de slag te gaan voordat zij de tweedaagse cursus gaan volgen. Zij moeten het boek: “Over vliegangst en hoe je er van afkomt” en een ontspannings CD met geleide visualisaties erop oefenen. Op die laatste ligt de nadruk heel duidelijk op het herkennen van spierspanning en het leren om spieren te ontspannen. Op die manier kan angst namelijk ook verminderd worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Informatie over vliegangstInformatie over vliegangstZo'n 1 op de 10 mensen in Nederland hebben er last van maar men laat het niet allemaal merken of vliegt met medicatie. V…
Aviofobie / vliegangstVliegangst oftewel aviofobie is een fobie waarbij mensen angst hebben om te vliegen. Indien men wel een vliegtuig neemt…
Vliegangst, vergeet hetVliegangst, vergeet hetDat mensen het eng vinden om te vliegen is niet zo raar, het is toch een wonder dat zo’n groot gevaarte met heel veel me…
Vliegangst: feiten en cijfers, apps en trendsVliegangst: feiten en cijfers, apps en trendsVliegangst. Soms wordt er lacherig over gedaan, maar de gevolgen varieren van licht ongemak voor vakantiegangers, tot fo…
Waarom hebben sommige mensen vliegangst?Waarom heeft iemand vliegangst? Wat is de oorzaak van het feit dat hij in geen vliegtuig durft te stappen of bibberend v…
Bronnen en referenties
  • VALK
  • Over vliegangst en hoe je ervan afkomt

Reageer op het artikel "Vliegangst: vliegangst overwinnen bij VALK"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 06-11-2011
Subrubriek: Leven
Special: Vliegangst en vliegen
Medische informatie…
Schrijf mee!