InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Spierspanning en angst: Spierspanning geeft angst

Spierspanning en angst: Spierspanning geeft angst

Spierspanning en angst: Spierspanning geeft angst Spierspanning en angst staan in nauw contact met elkaar. Wie angstig is heeft veel spierspanning, maar juist die spierspanning roept weer angst op. Weinig mensen weten dat. Toch kun je daar wat aan doen. Door je spierspanning te verlagen, wordt ook je angst kleiner. En omgekeerd. Spierspanning uitgelegd en de wijzen om die spierspanning te laten verdwijnen.

Een goede houding is nodig om je goed te voelen

Geestelijk en lichamelijk welbevinden hangt natuurlijk af van diverse factoren. Maar ook iemands lichamelijke houding is daarin van groot belang. Wie bijvoorbeeld altijd in een hoekje achteraf gaat zitten, wordt nooit of nauwelijks gezien door mensen. Wie zichzelf klein en onbetekenend maakt, kan zich nooit sterk en zelfverzekerd voelen. Wie zijn houding breed maakt en uitstraalt open te staan voor anderen, geeft heel andere signalen af. Een goede houding is dus nodig, ook of vooral bij angst.

Spieren spannen door angst geeft nog meer angst en ongemak

Wie zijn spieren spant als hij angstig is, krijgt daardoor nog veel meer ongemakken. Je levert dan namelijk een lichamelijke inspanning en dat zorgt voor een grote vermoeidheid en verkramptheid. En juist dat zorgt weer voor meer angst.

Ademhaling verandert door angst

Wie angstig is zal ook anders gaan ademhalen. Iemand gaat in perioden van angst sneller ademhalen en ook daardoor spannen veel meer spiergroepen zich. Verder kan een snelle ademhaling zorgen voor hyperventilatie en dat geeft nog veel meer klachten. Iemand kan denken dat hij een hartaanval krijgt, iemand kan alles zien bewegen of duizelig worden of een extra paniekaanval krijgen alleen maar door de lichamelijke klachten die gepaard gaan met een te snelle ademhaling.

Ademhaling en spierspanning corrigeren

Door een goede ademhaling en spierspanning kan voorkomen worden dat een bepaalde angst (bijvoorbeeld vliegangst of claustrofobie) de overhand krijgt. Sterker nog, de angst kan steeds kleiner worden door het ontspannen van het hele lichaam.

Jezelf angstiger maken

Overigens zijn veel mensen zich helemaal niet bewust van het feit dat ze zichzelf nog angstiger maken. Heeft iemand het wel een beetje door, dan is de kans groot dat ze daar zelf niets aan kunnen doen omdat ze wegvluchten in bevries- of vluchtgedrag.

Je bewust zijn van houding en spierspanning

Wie van zijn angst af wil komen moet zich eerst bewust zijn van zijn houding en van zijn spierspanning. Pas wanneer duidelijk is als er spanning is, kun je ook werken aan het wegnemen daarvan. Mensen kunnen leren om alle spieren los te laten die ze niet direct nodig hebben om het lichaam in een bepaalde positie te houden.

Gespannen zijn helpt niet

Wat mensen ook moeten helpen is dat het niet helpt om gespannen te zijn. Situaties veranderen er niet door, een vliegtuig gaan niet sneller of langzamer vliegen, een ander mens wordt er niet aardiger door. Maar de persoon zelf, de eigenaar van de spieren voelt zich wel beter zonder volledig gespannen te zijn en een te hoge ademhaling te hebben.

Leren om te ontspannen

Wie ergens angstig voor is, heeft niet genoeg aan alleen maar ontspanningsoefeningen. Er moet ook gekeken worden naar de achtergronden van die angst. Angstuitleg en leren omgaan met de angst in de angst oproepende situatie zouden samen moeten gaan met een goede ademhaling en ontspanningsoefeningen.

Spierspanning en ademhaling

De mens ontspant zijn spieren van nature bij het uitademen. Door goed te ademen is er dus al meer ontspanning. Maar het blijkt ook dat dit voor de geest ook heel ontspannend blijkt te werken. Iemand voelt zich beter en laat ook minder angst toe. Maar om zon ontspanning te bereiken, is regelmatig oefenen van groot belang. Dit betekent zeker 4 tot 5 keer in de week. Oefenen moet ook op dagen dat iemand zich goed voelt. Neem er bovendien wel alle tijd voor, want als er gehaastheid is, is het effect te weinig of nihil.

Ontspannen door ademhalingsoefening

  • Zoek een rustige plek waar je niet gestoord wordt
  • Neem de tijd
  • Ga op een gemakkelijke stoel zitten, maar zit wel rechtop, zet je voeten plat op de vloer
  • Laat je armen rusten op de leuning van de stoel of op je benen
  • Sluit je ogen
  • Adem heel diep in
  • Houd je ademhaling vijf seconden vast en span alle spieren in je lichaam
  • Let op de spanning die dat creëert in alle delen van je lijf
  • Adem dan langzaam uit terwijl je alles weer ontspant
  • Voel wat dit voor je spieren doet
  • Doe dit een aantal keren achter elkaar terwijl je de aandacht verlegt van je bovenlijf naar je onderlijf en je benen
  • Daar waar je nog spanning voelt, probeer je die daar als het ware weg te ademen

Special over vliegangst en alles over vliegen en vliegtuigen

Vliegangst is een angst die vaak met behulp van professionele hulp kan worden opgelost. Maar het is bij vliegangst ook belangrijk om te weten hoe een vliegtuig in elkaar zit, wat turbulentie nu precies is en wat dit betekent, hoe vaak een vliegtuig wordt onderhouden en wat een piloot allemaal moet doen om te mogen vliegen. Lees het allemaal in de special: Vliegangst en alles over vliegen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontspannen: ontspannen is zowel lichamelijk als geestelijkOntspannen: ontspannen is zowel lichamelijk als geestelijkOntspannen zijn helpt mensen een prettiger leven lijden. Maar goed ontspannen zijn is ook nodig om angsten te voorkomen.…
AdemhalingsoefeningenAdemhalingsoefeningenAdemhalingsoefeningen toepassen na het wakker worden, is een goed begin van de dag! Want door ademhalingsoefeningen te d…
Angst en bang zijn is te overwinnenAngst hebben en bang zijn kan als twee gelijkwaardige emoties worden gezien. Sommigen vinden angst een iets sterkere emo…
Hersenen: Gebruik hersenen beter door ontspanningHersenen: Gebruik hersenen beter door ontspanningOm goed na te kunnen denken is het van belang dat u goed ontspant. Over het algemeen geldt de regel dat hoe drukker u be…
Wat vertelt mijn paard mij? - lichaamstaalWat vertelt mijn paard mij? - lichaamstaalLichaamstaal laat zien of een paard zich prettig, vrolijk, tevreden of juist angstig of geïrriteerd voelt. Opwinding kan…
Bronnen en referenties
  • Cursus hyperventilatie
  • Over vliegangst en hoe je ervan afkomt

Reageer op het artikel "Spierspanning en angst: Spierspanning geeft angst"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-11-2014
Subrubriek: Leven
Special: Angst
Medische informatie…
Schrijf mee!