InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hoe lang mag je onder de zonnebank?

Hoe lang mag je onder de zonnebank?

Hoe lang mag je onder de zonnebank? Hoelang mag je onder de zonnebank? Het antwoord op die vraag is niet voor iedereen hetzelfde. In het algemeen kun je zeggen dat een half uur onder de zonnebank gezond is. Zonnen onder de zonnebank zorgt bijvoorbeeld voor de aanmaak van extra vitamine D, wat de kans verkleint op verschillende soorten kanker en andere ziektes. Zeker in de winter, wanneer je weinig straling van de zon ontvangt is de zonnebank daarom een uitkomst. Zonnen is ongezond wanneer je het te veel doet.

Een half uur per week onder de zonnebank is gezond

Hoe lang je onder de zonnebank mag is verschillend van persoon tot persoon, en hangt af van het type zonnebank dat je gebruikt. Het is echter zeker niet zo dat er geen zinnig woord te zeggen is over hoelang je onder de zonnebank kunt gaan zonder dat het risico's met zich mee brengt voor je gezondheid. Over het algemeen kun je stellen dat een half uur onder de zonnebank per week gezond is voor de meeste mensen. Dit halve uur kun je verdelen in één, twee of drie keer zonnen in de week.

Te lang onder de zonnebank gaan kan het risico op huidkanker vergroten, maar wanneer je niet langer dan een half uur per week zont heeft dat juist een positief effect op je gezondheid. Onder de zonnebank ontspan je, wat ervoor zorgt dat je beter bestand bent tegen stress. Eén of twee keer zonnen in de week zorgt er ook voor dat je een betere doorbloeding krijgt. Maar het belangrijkste positieve effect zit in de extra aanmaak van vitamine D. Door de extra vitamine D in je lijf vermindert de kans op verschillende soorten kanker en andere ziektes. Zo heeft het een positief effect op het voorkomen van bijvoorbeeld prostaatkanker, darmkanker, borstkanker, MS (multiple sclerose) en depressies.

Niet meteen een half uur onder de zonnebank

Het is niet verstandig om in één keer een half uur onder de zonnebank te gaan liggen; zeker niet wanneer je een lichte huid hebt. Net als in de zon, kun je onder de zonnebank namelijk behoorlijk verbranden. En wanneer je (rood) verbrandt kan zonnen wel schadelijk zijn voor je gezondheid. Wanneer je begint met zonnen is het daarom goed om niet langer dan bijvoorbeeld 8 minuten per keer te gaan. Wanneer je naar een professionele zonnestudio gaat, waar je de keus hebt uit verschillende soorten banken, kies dan één van de lichtste banken uit (voorbruiners).

Je kunt er wel voor kiezen om direct de eerste week of weken een aantal keer onder de zonnebank te gaan, zodat je de lengte van je zonnebad wel snel op kunt bouwen. Zorg er daarbij wel voor dat er telkens 48 uur tussen twee zonnebaden in zit. Deze tijd heeft je lichaam namelijk nodig om volledig te herstellen.

Het verschil tussen zonnen in de zon en zonnen onder de zonnebank

Het grootste verschil tussen zonnen in de zon en zonnen onder de zonnebank is dat de zonnebank veel gecontroleerder en sneller werkt dat de zon. Onder de zonnebank is de hoeveelheid straling constant hetzelfde en het bruiningsproces verloopt veel sneller. Hetzelfde geldt overigens voor de aanmaak van vitamine D. Verder is er eigenlijk weinig verschil: het effect op je huid en de rest van je lichaam is eigenlijk hetzelfde.

Dat betekent dat wanneer je in de zomer de tijd neemt om in de zon bruin te worden (of bruin te blijven), je minder tijd onder de zonnebank hoeft door te brengen (om hetzelfde effect te krijgen ben je dan wel langer bezig; te lang zonnen in de zon zorgt er echter weer voor dat je verbrandt en dat is erg ongezond). Andersom heeft je lichaam in de winter vaak een tekort aan zonnestraling. Dat is het juist gezond om een kwartier of een half uur per week onder de zonnebank te duiken. Je zult al snel merken dat dit een positief effect heeft op je lijf: je voelt je er fitter door.

Een bijkomend voordeel van in de winter onder de zonnebank gaan is dat de bruine kleur die je in de zomer opbouwt, langer blijft zitten.

Mensen met meer pigment mogen langer zonnen

Mensen met een donkerder huidtype kunnen over het algemeen wat langer onder de zonnebank dan het voorgeschreven halve uur. In professionele zonnestudio´s heb je voor donkerder huidtypes zwaardere banken, waar je minder lang onder hoeft om hetzelfde effect te bereiken. Mensen met een lichtere huid die graag bruin willen worden kunnen hier ook onder, maar zullen dit heel langzaam moeten opbouwen. In zonnestudio´s kunnen ze je hier over adviseren.

Ook mensen met een donkerder huidtype moeten oppassen dat ze niet verbranden. Hoewel zij niet rood worden (je de verbranding dus niet ziet) heeft te veel straling bij hen dezelfde werking als bij anderen. Ook voor mensen met meer pigment is te veel zon en te lang onder de zonnebank liggen dus ongezond.

Zonnen onder de zonnebank is gezond voor je lichaam, maar je moet het wel met mate doen.

Lees verder

© 2011 - 2014 Brempie, gepubliceerd in Leven (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zonnebank en zonnen gevaarlijk?Tijdens de donkere winterdagen of na een vakantie om ons kleurtje te behouden duiken we graag onder de zonnebank. Van de…
Zonnebank kopen: voordelig?Een eigen zonnebank is ideaal voor iedereen die graag een bruin kleurtje heeft, maar waar welke keuzemogelijkheden heb j…
Wilt u klaar zijn voor de zon? Bezoek een zonnestudio!Wilt u klaar zijn voor de zon? Bezoek een zonnestudio!Een mooie bruine huidskleur, dat wilt toch iedereen wel? Als u dat mooie bruine kleurtje van de zomer wilt behouden zit…
Waarom is een zonnebank gevaarlijk?We horen steeds meer berichten in het nieuws dat zonnebanken gevaarlijk zijn. Wat is er nou zo gevaarlijk aan en kun je…
Verantwoord onder de zonnebankWaarom is verantwoord onder de zonnebank zo belangrijk? Is het echt waar dat je huidkanker kunt krijgen van teveel zon?…

Reageer op het artikel "Hoe lang mag je onder de zonnebank?"

Infoteur: Brempie
Subrubriek: Leven
Special: Zonnebank
Medische informatie…
Schrijf mee!