InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Doet een tattoo pijn?

Doet een tattoo pijn?

Doet een tattoo pijn? Veel mensen overwegen een tatoeage te laten zetten, maar ze zijn bang voor de pijn. Doet het laten zetten van een tattoo pijn, of valt dit mee? Uiteraard zal dit verschillend zijn per persoon. Wel zijn er enkele factoren waar je rekening mee kunt houden. Hoe zit het met de pijn van een tatoeage? Doet een tattoo pijn? 0

Tatoeages

Tatoeages zijn versieringen op je lichaam. Met een naald wordt er inkt in je huid gebracht, waardoor je een permanente afbeelding of tekst op je lichaam hebt staan. Tattoo’s worden om allerlei redenen gezet, bijvoorbeeld omdat het een bepaalde betekenis heeft, of omdat je tattoo’s nou eenmaal ontzettend leuk vindt. Er zijn veel mensen die overwegen een tattoo te laten zetten en zij zijn vooral bang voor de pijn.

Doet een tattoo pijn?

Een tattoo wordt gezet met een naald en het beste antwoord op de vraag of het pijn doet is dus: ja. Toch is de pijn van een tatoeage afhankelijk van verschillende factoren. Misschien heb je wel eens aan iemand gevraagd of het pijn deed en kreeg je het antwoord: ‘ik voelde er amper wat van’. Dat klinkt misschien ongeloofwaardig, maar kan wel degelijk het geval zijn. Dit kan namelijk te maken hebben met de adrenaline en de plek waar je een tattoo laat zetten. Ook is je eigen instelling van groot belang.

Hoe voelt het nou eigenlijk?

Hoe voelt het nou eigenlijk als je een tatoeage laat zetten? De pijn kun je vergelijken met een schaafwond. Een voordeel tijdens het zetten is dat je vaak alleen écht wat voelt op het moment dat de tattoo wordt geplaatst. Wanneer de naald niet in je huid gaat, is de pijn direct een stuk minder. De tatoeëerder kan dus ook even ophouden wanneer je denkt dat het te pijnlijk wordt.

Adrenaline

Bij de meeste mensen die een tatoeage laten zetten, komt er adrenaline vrij. Als iemand zegt dat hij vooral een kick kreeg toen hij de tattoo liet zetten en bijna geen pijn voelde, kan dit te maken hebben met de adrenaline. Adrenaline kan trouwens ook een oorzaak zijn waarom mensen verslaafd zijn aan het zetten van tatoeages.

Locatie van de tattoo

Hoe veel pijn het doet om een tatoeage te zetten, is afhankelijk van de plek waar je deze laat zetten. Zo kan het een stuk pijnlijker zijn wanneer er bot of spieren vlak onder de huid zitten. Ook zijn bepaalde plaatsen meer gewend. Je bovenarmen kunnen bijvoorbeeld wel tegen een stootje en hierdoor zal het minder pijnlijk zijn, terwijl de binnenkant van je bovenarmen veel minder gewend zijn en daardoor kan dit veel gevoeliger zijn. Enkele plaatsen die bekend staan als pijnlijker zijn:
  • Voeten (en dan met name de tenen en wreef)
  • Ribben
  • Rug (vooral waar de wervels zitten)
  • Ellebogen
  • Bij of op de tepel
  • Liezen

Littekens en tatoeages

Wanneer je een tatoeage over een litteken laat zetten, kan dit extra pijnlijk zijn. Dit hoeft echter niet het geval te zijn. Er zijn namelijk ook mensen die door het littekenweefsel juist amper wat voelen tijdens het plaatsen van een tattoo. Kijk vooral van tevoren hoe de huid normaal gesproken is. Is het litteken sowieso al een gevoelige plek, dan kan het zijn dat je er flink last van kunt hebben tijdens het zetten van een tatoeage.

Hoe lang duurt het zetten?

Wanneer je een tattoo laat zetten, zul je merken dat het in het begin allemaal nog wel meevalt met de pijn. Iedereen heeft echter een bepaald punt waarop het pijnlijker wordt. Na een aantal uur trekt je lichaam het waarschijnlijk een stuk minder goed. Om deze reden worden veel tattoo’s ook niet in één keer geplaatst.

Eigen pijngrens

Natuurlijk is je eigen pijngrens van groot belang wanneer je een tattoo laat zetten. Hoe hoger je eigen pijngrens, hoe gemakkelijker het voor je zal zijn. Houd er trouwens ook rekening mee dat pijn ook gedeeltelijk tussen je oren kan zitten. Als jij je van tevoren al druk maakt om de pijn, of wanneer je bang bent voor naalden, kan de pijn als veel heftiger worden ervaren.

Genezingsproces

Afhankelijk van de locatie van je tattoo, kun je na afloop tijdens het genezingsproces nog pijn ervaren. Je hebt immers toch een wond op je lichaam en dat kun je voelen. Het is vooral goed merkbaar wanneer je de tattoo hebt gezet op een plek waar de huid regelmatig beweegt. Wanneer je de tatoeage goed verzorgd, zal de pijn al snel een stuk minder worden. Na een paar dagen tot een week zal de huid gaan vervellen en dit kan erg jeuken. Ook dat is iets om rekening mee te houden.

Bang voor de pijn

Ben je bang voor de pijn, maar wil je wel echt een tattoo? Bedenk dan goed dat de pijn slechts tijdelijk is. Vertel de tatoeëerder van tevoren over je angsten en dan kan hij of zij er ook rekening mee houden tijdens het zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mag je in de zon met een tattoo?Mag je in de zon met een tattoo?Heb jij net een tatoeage laten zetten? Dan wil je vast weten of je de zon wel in mag. Er wordt vaak geadviseerd dit niet…
Help! Ik mag geen tatoeage van mijn oudersHelp! Ik mag geen tatoeage van mijn oudersWil jij graag een tatoeage, maar zeggen je ouders: ‘nee’? Dan wil je waarschijnlijk weten hoe je hen toch kunt overhalen…
Waarom houden mensen van tatoeages?Waarom houden mensen van tatoeages?Bij tattoo’s geldt vaak: je vindt het gaaf, of juist helemaal niet. Wat de een prachtig vindt, is iets waar een ander vo…
Mag je douchen met een nieuwe tattoo?Mag je douchen met een nieuwe tattoo?Heb je net een nieuwe tatoeage laten zetten? Dan moet je goed rekening houden met het genezingsproces. Om de tattoo mooi…
Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Help! Ik heb spijt van mijn tattoo. Wat nu?Het kan helaas voorkomen dat je een tatoeage laat zetten waar je later spijt van hebt. Je was misschien te jong toen je…

Reageer op het artikel "Doet een tattoo pijn?"

Reacties

Mitty, 10-11-2015 17:05 #2
Zijkant van mij scheenbeen voelde ik amper leek net als iemand me zat te knijpen.

Cindy Seremak, 09-09-2014 11:27 #1
Ik heb afgelopen zaterdag voor de vierde keer een tatoeëersessie ondergaan. Ditmaal liet ik mijn rug voor de tweede keer tatoeëren. De eerste keer dat ik dit liet doen, is ongeveer drie of vier jaar terug. Destijds had ik er weinig tot geen last van, terwijl ik de afgelopen sessie wel degelijk pijn heb gevoeld. Ook kan het zijn dat de ene kant van je lichaam gevoeliger is dan de andere kant. Bij mij was dit het geval, waardoor ik meer pijn had aan mijn linkerkant dan aan mijn rechterkant. Dit is iets waar je misschien rekening mee moet houden, wanneer je een tatoeage laat zetten.

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Lifestyle
Special: Tattoo
Reacties: 2
Schrijf mee!