InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Tattoo laten zetten als je jonger dan zestien bent

Tattoo laten zetten als je jonger dan zestien bent

Tattoo laten zetten als je jonger dan zestien bent Ben jij jonger dan zestien en wil je een tatoeage hebben? Dan ben je vast benieuwd hoe dit zit en of dit mag. Er gelden hier verschillende regels voor en het is goed om te weten hoe dit allemaal in elkaar zit. Kun je op je zestiende al een tattoo hebben en zo ja, waar moet je dan rekening mee houden?

Wat is de minimum leeftijd voor een tatoeage?

De minimum leeftijd om een tattoo te kunnen zetten is zestien jaar. In veel tattooshops moeten mensen die ouder dan zestien en jonger dan achttien daarnaast toestemming hebben van een ouder of verzorger en deze moet aanwezig zijn wanneer de tattoo wordt gezet. Ook zullen de meeste tattooshops sowieso geen tatoeages in het gezicht, in de nek of op de handen zetten voor jongeren beneden de achttien.

Ik ben jonger dan zestien en wil een tattoo

Er zijn tattooshops die wel tattoos zetten bij mensen jonger dan zestien, maar ook hiervoor geldt doorgaans dat er wel toestemming nodig is van een ouder of verzorgende. De meeste tattooshops zullen dit echter niet zomaar toestaan en houden zich aan de minimumleeftijd van zestien jaar.

Waar kan ik een tatoeage laten zetten als ik jonger ben dan zestien?

Er zijn ongetwijfeld tattooshops die ook jongeren tatoeëren en er zijn zelfs shops die dit doen zonder toestemming. Let er wel op dat dit doorgaans geen goede shops zijn en dat de kans op infecties en problemen hier vele malen groter is. De kans is ook aanwezig dat de tattoo helemaal niet zo mooi wordt gezet en dat er zelfs fouten worden gemaakt. Dit geldt trouwens zéker voor mensen die vanuit eigen huis tatoeages zetten. Vertrouw dit soort praktijken nooit en geloof niet zomaar beloftes van dit soort mensen. Kies bij voorkeur voor kwaliteit en wacht een paar jaar om er echt goed werk van te maken.

Waarom de minimumleeftijd?

De minimumleeftijd voor een tatoeage is ingesteld om verschillende redenen. Eén van deze redenen heeft te maken met de groei. Jongeren zijn nog volop in de groei. Zeker in de puberteit kunnen jongeren een behoorlijke groeispurt krijgen. De huid strekt dan behoorlijk uit en dit kan ten koste gaan van de tatoeage. Er komen dan lelijke witte strepen in de tattoo te staan Een andere reden is dat jongeren vaak nog erg impulsief zijn. Een tatoeage is een permanente lichaamsversiering. De kans is op jonge leeftijd erg groot dat je nu iets helemaal geweldig vindt, maar wanneer je eenmaal volwassen bent, daar een hele andere mening over hebt.

Ik wil niet wachten!

Als je een tatoeage wilt, dan kan het best lastig zijn om nog een (paar) jaar te moeten wachten. De vraag is alleen wel: is het echt nodig om de tattoo nu al te laten zetten? Heb je een speciaal ontwerp in je hoofd, wacht dan sowieso een paar jaar en kijk of je het dan nog steeds wilt. Zo weet je zeker dat de kans een stuk kleiner is dat je daadwerkelijk spijt krijgt van je tattoo. Als je een tatoeage op je achttiende laat zetten, heb je deze nog voor een extreem lange periode. Wat is die paar jaar wachten op een mensenleven? Heb geduld en dan kun je de tatoeage die jij zo graag wilt laten zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tattoo laten zetten als je jonger dan zestien bent"

Reactie

Shakira, 01-01-2016 20:42 #1
Ik ben jonger dan 16 jaar en ik wil een tatoeage. Mag dat of moet ik wachten tot ik zestien ben en als het op die leeftijd wel mag waar mag ik het wel en niet zetten?

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 04-07-2015
Subrubriek: Lifestyle
Special: Tattoo
Reacties: 1
Schrijf mee!