InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Mag je zwemmen met een tattoo?

Mag je zwemmen met een tattoo?

Mag je zwemmen met een tattoo? Niet iedereen weet hoe het nou precies zit met tatoeages en zwemmen. Mag je zwemmen met een tattoo? Het is belangrijk om goed te weten wat je nou wel en niet mag met je pas gezette tatoeage. Het zou immers zonde zijn als de tattoo minder mooi wordt of misschien zelfs ontstoken raakt. Hoe lang moet je bijvoorbeeld wachten tot je mag zwemmen als je net een nieuwe tattoo hebt?

Nazorg van een tattoo

Wanneer je net een tatoeage hebt, is de nazorg ontzettend belangrijk. Hoe beter de tattoo verzorgd, hoe mooier het zal genezen en hoe langer het resultaat van de tattoo mooi blijft. Een tatoeage is doorgaans niet goedkoop en je wilt daarom dus niet dat deze al binnen een paar weken vervaagt. Dat is dus precies waarom de goede nazorg zo belangrijk is. Zo weet bijna iedereen wel dat je de tatoeage meermaals moet insmeren na het zetten en dat je de zon moet mijden. Ook zwemmen is een belangrijk punt wanneer je net een tatoeage hebt.

Mag je zwemmen met een nieuwe tattoo?

Als je net een nieuwe tattoo hebt, dan kun je het beste tenminste vier weken niet gaan zwemmen. Neem deze vier weken echter niet te precies. Veel is namelijk afhankelijk van jouw lichaam en genezingsproces. Bij de een zal het genezen van een tattoo nou eenmaal langer duren dan bij de ander. Ook de locatie van een tattoo kan bepalend zijn voor het genezingsproces. Zo geneest een tatoeage op je bovenarm bijvoorbeeld een stuk sneller dan eentje die op je voet zit. Kijk dus heel goed hoe het met jouw tattoo gaat. Wanneer het nog steeds een wond is, kun je beter niet zwemmen.

Waarom mag je niet zwemmen?

Het is beter om niet met een nieuwe tatoeage te gaan zwemmen, omdat de tattoo dan nog en wond is. Deze wond moet nog genezen en je kunt er beter geen vuiligheid in krijgen. Zo voorkom je ontstekingen en andere problemen met je tattoo’s. De huid kan daarnaast ook een stuk minder sterk worden wanneer deze nat is.

Geldt dat ook voor een zwembad?

Ook in een zwembad kun je beter niet zwemmen met een pas gezette tattoo. Dit geldt dus zeker niet alleen voor de zee of andere zwemmogelijkheden buiten. Sterker nog: het chloor in het water van een zwembad kan een negatief effect hebben op pas gezette tatoeage. Het chloor in het water betekent daarnaast niet dat het daadwerkelijk hygiënisch en schoon is. Er kan nog steeds een hoop vuiligheid in het water zitten.

Moet je toch zwemmen?

Het kan zijn dat je toch echt moet zwemmen. Probeer altijd te kijken of je deze verplichting niet toch af kunt zeggen. Is dat echt niet mogelijk en moet je zwemmen? Neem dan de juiste voorzorgmaatregelen. Je kunt de tattoo bijvoorbeeld bedekken met waterdicht folie of er een flinke laag vaseline op doen. Na het zwemmen kan het verstandig zijn om de tatoeage even goed schoon te maken met water, dep dit dan rustig op de wond en gebruik een schone handdoek om de huid droog te krijgen. Daarna kun je de tattoo het beste in droge lucht laten drogen. Bedek het niet direct met kleding. Zorg er ook voor dat je zeker niet te vaak gaat zwemmen. Het is beter geen risico te lopen.

Mag je wel douchen met een tattoo?

Het is geen enkel probleem om te douchen als je net een nieuwe tattoo hebt. Let er wel op dat je niet te lang doucht en het water niet te warm zet. Let vooral heel goed op de handdoek die je na afloop gebruikt schoon.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mag je zwemmen met een tattoo?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 08-07-2015
Subrubriek: Lifestyle
Special: Tattoo
Schrijf mee!