InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > IkPas en de uitdaging van 30 of 40 dagen zonder alcohol

IkPas en de uitdaging van 30 of 40 dagen zonder alcohol

IkPas en de uitdaging van 30 of 40 dagen zonder alcohol De consumptie van alcohol is iets heel vanzelfsprekends voor velen. Het ene glaasje in het weekend is al lang verleden tijd. Een of meerdere glazen alcohol per dag behoort voor velen al tot een normaal patroon. Een patroon dat er ongemerkt in is geslopen. Het drinken van alcohol is zo ongemerkt verworden tot een automatisme. En zo ben je voor je het weet een onbewuste drinker geworden. IkPas, een initiatief van onder andere het Trimbos-instituut en lokale GGD-en, probeert dit patroon te doorbreken. Ga de uitdaging met jezelf aan en zie wat dit met je lichaam doet!
Bron: Peggy Marco / PixabayBron: Peggy Marco / Pixabay

Wie organiseert IkPas?

IkPas is een landelijk gedragen initiatief om het alcoholgebruik te verlagen. Het streven is om het totale alcoholgebruik te verlagen, maar door de gekozen actievorm begint deze verlaging allereerst met het bewuster omgaan met alcohol. Alcohol wordt steeds meer als een soort automatisme gedronken. Het is er in de loop der jaren bij velen ingeslopen om standaard elke dag één of meerdere glazen alcohol te drinken. De initiatiefnemers zijn het Trimbos-instituut, het lectoraat verslavingspreventie van de hogeschool Windesheim, GGD-en verspreid over het hele land en diverse Nederlandse gemeenten.

Wat is IkPas?

IkPas is een Nederlandse beweging, die zich er sterk voor maakt om tijdelijk geen alcohol te drinken. Door het tijdelijk geen alcohol drinken ga je een uitdaging met jezelf aan. Wil ik dit? Kan ik dit? Wat doet dit met me? IkPas heeft een eigen website waarop je je kunt aanmelden voor de eerst komende alcoholvrije periode. Er lopen twee initiatieven: 30 dagen zonder alcohol en 40 dagen zonder alcohol. De 30 dagen zonder alcohol bestrijkt de maand maart. En de 40 dagen zonder alcohol is gekoppeld aan de vastenperiode van de katholieken en loopt van as-woensdag tot en met Palmzondag.

Waarom meedoen aan IkPas?

Meedoen aan IkPas laat je zien wat de consumptie van alcohol eigenlijk met jou en je lijf doet. Meestal hebben mensen die regelmatig alcohol consumeren onbewust een bepaald patroon aangenomen waarin het alcoholgebruik min of meer vanzelfsprekend is. Het ene glaasje in het weekend is al lang verleden tijd en is verworden tot één of meerdere glazen per dag. Zonder blikken of blozen is dit al bijna normaal geworden. Als het jaar nog jong is en de lente bijna voor de deur staat is het een mooie periode om even geen alcohol te drinken. Eerst 30 of 40 dagen geen alcohol gebruiken en vervolgens met een frisse blik de lente in! Een langere periode zonder alcohol zal al snel lichamelijke veranderingen zichtbaar maken. Denk hierbij aan een algeheel fitter gevoel, betere nachtrust, een mooiere huid, een scherpere blik en waarschijnlijk zal je ook wat gewicht verliezen.

Laat zien dat je de uitdaging aangegaan bent

Om jezelf te herinneren aan de uitdaging die je bent aangegaan, of om aan anderen te laten zien dat je met de IkPas-uitdaging meedoet zijn er een tweetal producten te koop. Een blauw armbandje met het IkPas-logo en een speldje in de vorm van een druppel. Een blauwe druppel, om aan te geven dat je even geen druppel alcohol drinkt. Deze twee producten zijn via de website van de actie te bestellen. Daar kan je dus ook aanmelden en laten zien dat je meedoet. Er worden diverse blogs op gepubliceerd, die je helpen om de uitdaging af te maken.

Omgaan met alcohol na 30 of 40 dagen zonder alcohol

Na de uitdaging van IkPas en de periode zonder alcohol komt misschien wel de echte uitdaging. Hoe ga je na deze "detox"-periode om met je alcoholgebruik? Waarschijnlijk is de vanzelfsprekendheid waarmee een flesje bier wordt gepakt of een glas wijn wordt ingeschonken al ver op de achtergrond geraakt. Het gebruik van alcohol hoeft helemaal niet op nul te blijven staan. Af en toe iets alcoholisch drinken is geen probleem. Maar drink bewust en niet meer op de automatische piloot.

Maand zonder alcohol ook over de grens

Niet alleen in Nederland kennen we een landelijke "stoppen-met-alcohol"-maand. Ook over de grens wordt al jaren een dergelijke actie gehouden om het (onbewust) drinken tegen te gaan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Engeland waar aan het begin van het nieuwe jaar "Dry January" wordt georganiseerd. En in Australië gebruiken ze de herfst om te detoxen. De maand oktober staat daar bekend als OcSober.

Alcoholgebruik in Nederland

Het alcoholgebruik in Nederland is in kaart gebracht door de Nationale Drugmonitor. In het jaarverslag van 2015 is dit aan de hand van een aantal cijfers beschreven. Zo drinken wij nog tot op hoge leeftijd door en gaan we over het algemeen pas vanaf ons 75e levensjaar minder drinken. De verkoopcijfers van 2015 en de jaren daarvoor laten wel zien dat de totale alcoholverkoop zichtbaar is afgenomen. Maar nog altijd wordt er gemiddeld per persoon 7 liter pure alcohol gedronken. Dat is wel even een zin om nog eens te lezen. Zeven liter pure alcohol is toch wel erg veel! Het aantal personen met een primair alcoholprobleem dat onder behandeling is of bekend is bij de verslavingszorg blijft de afgelopen tien jaar nagenoeg gelijk. Binnen deze groep stijgt echter wel het aantal personen van 60 jaar of ouder.

Alcoholgebruik onder jongeren

Het alcoholgebruik onder scholieren (12 tot 16 jarigen) van het reguliere voortgezet onderwijs is tussen 2011 en 2013 afgenomen. Hiermee wordt de eerder ingezette daling voortgezet. De nieuwe leeftijdsgrens van 18 jaar voor de verkoop van alcoholhoudende dranken lijkt minder goed nagestreefd te worden dan de eerdere grens van 16 jaar. Op landelijk niveau werd in 2015 bij slechts 22% van de aankopen de regels voor de nieuwe leeftijdsgrens van 18 jaar nageleefd. Uit cijfers van de ziekenhuizen blijkt dat het aantal jongeren dat door overmatig alcoholgebruik op de spoedeisende hulp belandt in 2014 licht is gestegen. Alcoholintoxicatie of alcoholvergiftiging bij jongeren schommelt sinds 2011 rond de 700. Het gaat hier dan om jongeren die onder behandeling van een kinderarts komen door overmatig en extreem alcoholgebruik.
Gerelateerde artikelen
Een maand zonder alcohol: tournée minérale!Een maand zonder alcohol: tournée minérale!Een van de goede voornemens die populair zijn bij mensen met ingang van het nieuwe jaar, is om minder te drinken. Zich b…
Alcoholloze maand: lever en lichaam ontgiften van alcoholAlcoholloze maand: lever en lichaam ontgiften van alcoholAlcoholische dranken zijn onlosmakelijk verbonden met gezelligheid, feestjes en vieringen. Vooral tijdens de eindejaarsp…
30 day challenge: verander je levensstijl in 30 dagen30 day challenge: verander je levensstijl in 30 dagenWist je dat je in slechts 30 dagen al één en ander kan veranderen in je levensstijl? 30 day challenges zijn niet voor ni…
De Buy Nothing New-maandDe Buy Nothing New-maandConsuminderen is populair: steeds meer mensen verwerpen hun materialistische leefwijze en schakelen om naar een meer duu…
Hoe Plato dacht over alcoholMannen en vrouwen mogen niet gedronken hebben als ze een kind willen verwekken. Overdag mag niemand drinken, behalve tij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "IkPas en de uitdaging van 30 of 40 dagen zonder alcohol"

Infoteur: Martina
Gepubliceerd: 19-02-2016
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!