InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Weegschaal kopen: een gewichtige keuze

Weegschaal kopen: een gewichtige keuze

Weegschaal kopen: een gewichtige keuze Een personenweegschaal kopen vormt een belangrijke aanschaf om het eigen gewicht onder controle te houden. Wie al lange tijd geen nieuw exemplaar gekocht heeft, zal verbaasd zijn over de mogelijkheden. De betrouwbaarheid van de meting komt op de eerste plek. Een goede weegschaal is daarnaast functioneel en gebruiksvriendelijk. Hoe kies je de beste weegschaal? Maak een keuze uit de mogelijkheden zoals analoog, digitaal, een retro-model, met BMI-meting, vetgehaltemeting of bluetoothverbinding.

De beste weegschaal kopen

Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende typen weegschalen dat het de onervaren koper al snel duizelt. Er zijn spotgoedkope tot peperdure exemplaren verkrijgbaar. Afhankelijk van individuele wensen en de gezinssituatie kan voor elke situatie en iedere persoon de beste keuze gemaakt worden. Het vinden van het juiste type hangt af van het budget en de persoonlijke wensen.

Bron: Jori Samonen / FlickrBron: Jori Samonen / Flickr

Analoge weegschaal

De eenvoudigste manier om je gewicht te meten is met een analoge weegschaal. Ze werken door een veermechanisme waardoor je geen batterijen nodig hebt. Ze zijn over het algemeen voorzien van een stabiele ondergrond en een (meestal) eenvoudig af te lezen wijzerplaat. Als de cijfers dicht op elkaar geplaatst zijn, kan het gewicht echter niet exact afgemeten worden. Ze hebben geen toeters en bellen, zoals BMI- of vetmeting. Hierdoor is dit type weegschaal geschikt voor alle leeftijden. Er zijn diverse bijzondere retromodellen verkrijgbaar. Verrassend genoeg blijken analoge modellen niet altijd betrouwbaar te zijn in de meting, in ieder geval minder betrouwbaar dan de digitale weegschalen.

Digitale weegschaal

Een digitale weegschaal is over het algemeen accuraat, ook de goedkope digitale weegschalen doen vaak prima hun werk. De grootst gemeten afwijkingen zijn circa 300 gram meer of minder dan het daadwerkelijk gewicht. Het eenvoudigste soort digitale weegschaal meet alleen het gewicht op. Ze functioneren op batterijen zoals AA, AAA of knoopcelbatterijen. Sommige digitale weegschalen hebben als extraatje dat ze de laatste gewichtsmetingen in het geheugen opslaan. Dit type weegschaal is gevoelig voor verplaatsingen. Kies daarom voor een vaste plek, een tegelvloer is de beste ondergrond voor deze weegschaal.

Leesbaarheid
Analoge weegschalen kunnen goed leesbaar zijn, mits de schaal groot genoeg is. Als de cijfers dicht op elkaar geplaatst zijn is het lastig om het gewicht nauwkeurig af te lezen. Digitale weegschalen hebben vaak een indeling per 100 gram. Als het display verlicht wordt, is aflezen heel eenvoudig, ook als de weegschaal op een donkere plek staat. Het aantal weegschalen op zonne-energie neemt toe, hiervoor is uiteraard een goed verlichte plek vereist.

Gebruiksvriendelijkheid
Wil je een gebruiksvriendelijke weegschaal? Kies dan voor een product dat geen al te ingewikkelde mogelijkheden heeft of met een lastig instelbare app werkt. Er zijn volop modellen te koop waarmee je snel aan de slag kunt. Als de weegschaal een BMI- of vetpercentagemeting kan uitvoeren, dan zijn wel altijd een aantal basisgegevens nodig die ingevoerd moeten worden.

Kwaliteit, duurzaamheid
Dat een weegschaal niet duur in aanschaf is wil niet zeggen dat de werkingsduur maar kort hoeft te zijn. Zoals met elk product geldt ook hiervoor dat je recht hebt op een deugdelijk product, met een normale garantietermijn.

BMI en vetgehalte meten

Weegschalen die het vetgehalte en BMI meten, maken gebruik van elektroden die zwakke elektrische stroompjes uitzenden. De meting verloopt meestal via de voeten, zodat je met blote voeten op de weegschaal moet staan om een meting uit te voeren. De hoeveelheid vocht die je gedronken hebt is van invloed, maar ook het moment van de dag. Ga daarom voor een optimaal resultaat altijd op hetzelfde moment van de dag op deze weegschaal staan. De stroompjes gaan alleen door de benen en dat is meteen het grootste minpunt van dit type meting. Veel lichaamsvet bevindt zich namelijk in het bovenlichaam, met name in de buik. De meting is daardoor niet geheel betrouwbaar, maar vormt vaak wel een goede indicatie. Bij oudere personen en zwangere vrouwen kunnen ook afwijkingen in het meetresultaat optreden. Als er veranderingen in het vetgehalte optreden dan geldt dit vaak voor het gehele lichaam. Het is aan de gebruiker van de weegschaal om deze waarden in de gaten te houden en zich bewust te zijn van veranderingen.

Extra mogelijkheden
Hightechweegschalen gaan veel verder in hun mogelijkheden. Ze meten niet alleen het BMI en vetgehalte, maar maken een complete analyse die via wifi of bluetooth doorgestuurd wordt om te synchroniseren met bijvoorbeeld een smartphone of tablet. Behalve BMI en vetpercentage worden ook het vochtgehalte, spiermassa en visceraal vet (buikvet) bij dit soort weegschalen opgemeten. Hartpatiënten kunnen zelfs hun hartslag opmeten via de meest geavanceerde modellen. Ben je in het bezit van een wearable, zoals een Fitbit, dan zijn er ook mogelijkheden om de gegevens direct te koppelen. Gezondheidsplatforms zoals AppleHealth of GoogleFit maken het mogelijk om in één oogopslag overzicht te krijgen over de gehele situatie.

De beste weegschalen

De consumentenbond deed in 2016 onderzoek naar weegschalen zónder BMI of vetmetingsmogelijkheden. Zij concludeerden dat een eenvoudige weegschaal volstaat. Eerder concludeerden zij namelijk al dat een vetmeting die door de voeten plaatsvindt minder betrouwbaar is. Voor een vergelijkbaar bedrag heb je echter de mogelijkheid om een aantal extra metingen te doen die een indicatie geven over diverse lichaamseigenschappen. Daarnaast vinden veel mensen het gewoon leuk om een weegschaal als een gadget te hebben.

De Tefal PP1200 kwam als Beste uit de Test van de Consumentenbond. Als Beste Koop werd de Medisana PS400 gekozen. Soehnle heeft ook een goed scorend model in de collectie met de Gala-weegschaal. Deze weegschalen kosten alle drie enkele tientallen euro’s.

Wie graag méér wil meten, doet een goede aankoop met de Medisana BS 842 of de Medisana BS 440. Deze weegschalen meten via de voeten het vetgehalte, spiermassa en BMI. Een weegschaal die aan je smartphone gekoppeld wordt, is de Beurer BF800. Deze weegschaal meet nauwkeurig en heeft bovendien de mogelijkheid om via de HealtManager app ook de bloeddruk en bloedglucosemetingen te koppelen voor een compleet overzicht.

De absolute topper onder de weegschalen is de Tanita BC-601, met een aparte handgreep voor vetmeting door het bovenlichaam Vooral personen met veel buikvet en bodybuilders/fitnessbeoefenaars hebben behoefte aan een aparte meting van visceraal vet (buikvet). De weegschaal geeft daarnaast een indicatie voor vitaliteit op basis van de meetgegevens en herkent trends die met de gebruiker gedeeld worden. Vanwege de vele mogelijkheden wordt deze weegschaal ook gebruikt door professionals zoals fysiotherapeuten.
© 2016 - 2017 Bethink, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Soorten weegschalenProducten moeten telkens van gelijke samenstelling (kwaliteit) en gelijk gewicht zijn. Hiervoor moeten de grondstoffen w…
De Weegschaal of LibraDe Twaalf tekens van de Dierenriem. Ik ben een Weegschaal, dat wil zeggen op het moment van jouw geboorte stond de Zon i…
Afvallen? Leer eerst meer over de weegschaal!Afvallen? Leer eerst meer over de weegschaal!Als je bezig bent met afvallen of een dieet, dan sta je waarschijnlijk vaak op de weegschaal. Er zijn echter genoeg mens…
Overeenkomsten tussen Ram en WeegschaalOvereenkomsten tussen Ram en WeegschaalRam en Weegschaal zijn niet geboren voor elkaar. Daarvoor zijn er te veel verschillen qua persoonlijkheid. Maar als er g…
Overeenkomsten tussen Maagd en WeegschaalOvereenkomsten tussen Maagd en WeegschaalEen relatie tussen Maagd en Weegschaal is bijzonder delicaat ten gevolge van hun verschillende aard en een andere kijk o…
Bronnen en referenties
  • https://www.consumentenbond.nl/weegschaal/weegschaal-vetpercentage geraadpleegd op 29-10-2016
  • https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2016/201601p30_test_weegschalen.pdf geraadpleegd op 29-10-2016
  • Afbeelding bron 1: Jori Samonen / Flickr

Reageer op het artikel "Weegschaal kopen: een gewichtige keuze"

Infoteur: Bethink
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!