InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Afvallen met Body for Life (BFL) van Bill Philips

Afvallen met Body for Life (BFL) van Bill Philips

Afvallen met Body for Life (BFL) van Bill Philips Wie zijn vetrollen, dikke buik en rugpijn door overgewicht beu is, kan met behulp van het boek Body for Life (BFL) flinke stappen in de juiste richting zetten naar een aantrekkelijk lijf. Het boek Body for Life van Bill Philips vertelt namelijk stap voor stap, hoe binnen een korte periode het lichaam een positieve transformatie kan ondergaan. Het proces is voor iedereen weggelegd - zelfs zonder enige kennis van voeding en training - omdat de auteur wat nodig is in zijn boek heeft uitgewerkt. Afvallen met Body for Life van Bill Philips is keer op keer wereldwijd succesvol geweest bij talloze mensen.

Wie is Bill Philips?

Bill Philips is een Amerikaanse zakenman en voormalige bodybuilder. Hij heeft een populair systeem ontwikkeld voor mensen, die af willen slanken en een leven lang slank willen blijven, maar niet weten hoe zij dat moeten aanpakken. De auteur heeft op grond van zijn expertise de benodigde voeding en trainingen uitgedacht en verwerkt in zijn boek. Bill Philips is fabrikant geweest van EAS-supplementen tot 2004 en redacteur van Muscle Magazine. Als bodybuilding en voedingsexpert heeft hij beroemdheden en filmsterren begeleid, waaronder Sylvester Stallone en Demi Moore. Hij is auteur van diverse boeken waaronder Body for Life (1999). Zijn Body for Life (verder BFL) systeem wordt vandaag de dag nog steeds met veel succes gevolgd en is met name in de VS erg populair.

Wat is het Body for Life (BFL)?

Het BFL-programma (protocol of systeem) is een makkelijk te volgen voedings- en trainingsprogramma, dat 12 weken duurt. In de VS is een wedstrijdelement verbonden aan het programma voor mensen, die zich daarvoor inschrijven. Het systeem kan een leven lang worden toegepast (wat ook uiteindelijk de bedoeling is). Het programma bestaat uit:
  • voedingswijzers (-lijsten);
  • trainingsschema’s;
  • supplementadviezen.

Afvallen en de motivatie om te transformeren

Het BFL-boek is deels gevuld met afbeeldingen (voor en na) en succesverhalen van voormalige wedstrijddeelnemers. Dat zijn alledaagse, gewone mensen met uiteenlopende lichamen en individuele uitdagingen. Zij zijn inspiratiebron voor mensen, die het systeem willen uitproberen en hun lichaam willen transformeren. Hoe bereikt iemand een succesvolle transformatie? Bill Philips stelt, dat het combineren van kennis (expertise) over voeding én training de doorslaggevende factor is. Dat kan een hindernis zijn voor mensen die niets over voeding of training weten. Om zijn BFL-systeem te volgen is het niet nodig om zelf een voedings- of trainingsexpert te zijn, omdat Bill Philips zijn expertise heeft uitgewerkt in praktische voedingswijzers (keuzelijsten) en trainingsschema’s. De auteur zorgt aldus zelf voor die doorslaggevende factor in zijn publicatie.

Persoonlijke inspiratie en motivatie vinden lezers in hun antwoorden op de prangende vragen, die de auteur hen stelt. Dit zijn vaak diepgaande vragen over hoe je je eigen spiegelbeeld vindt en welke emoties het oproept. De (eerlijke) antwoorden kunnen als motivatie voor mensen die hun huidige lichaam beu zijn dienen, om aan het programma van 12 weken te beginnen. Een duidelijke foto in zwemkleding kan ook als motivatie dienen om voor BFL te kiezen. Het opstellen van een lijst met doelen, het antwoord op de vraag hoe iemand er in de toekomst uit wil zien en het advies om over die nieuwe 'ik' te fantaseren, zijn ook motivatiebronnen die opgesomd worden. Daarnaast bestaat de opdracht om na te denken over wat het plan kan ondermijnen en alvast te werken aan oplossingen, zoals het voornemen geen koekjes, limonade of chips te kopen of de sporttas (met trainingsschema) van tevoren klaar te zetten.

Mythes beslechten
De auteur besteedt ruime aandacht aan vetverbranding en de verschillen tussen cardiotraining (werkt op uithoudingsvermogen, niet op vetverbranding) en krachttraining (werkt het beste voor de verbranding van vet). Ook besteedt hij aandacht aan de hardnekkige mythe, dat vrouwen die aan krachttraining doen flinke spierbundels kweken. Inmiddels wordt algemeen geaccepteerd dat vrouwen geen spierbonken worden van krachttraining alleen.

Avocado: goede vetten / Bron: Eigen verzamelingAvocado: goede vetten / Bron: Eigen verzameling

Wat houdt het BFL-voedingsplan in?

BFL adviseert om elke 3 à 4 uur te eten. Dit komt neer op ongeveer 5 à 6 eetmomenten verdeeld over de dag, bestaande uit 3 hoofdmaaltijden en 2 of 3 snackmomenten. Regelmatig eten voorkomt hongersignalen naar de hersenen en zorgt voor een evenwichtige suikerspiegel. De hoofdmaaltijden zijn onderverdeeld in ontbijt, lunch en avondeten. Een snack bestaat uit een magere proteïne en een toegestane koolhydraat, zoals yoghurt met cottage cheese of een appel met een theelepel amandelpasta. Om overtollig vet kwijt te raken is het belangrijk om een dieet te houden volgens het BFL-voedingsplan. Het is namelijk niet mogelijk om verkeerde eetgewoontes met trainingen weg te poetsen. Het voedingsplan is gebaseerd op:
  • het eten of drinken van bepaalde proteïnebronnen;
  • het gebruiken van afgemeten porties;
  • het eten of drinken van bepaalde koolhydraten;
  • het eten van bepaalde vetten;
  • het drinken van voldoende water.

Het voedingssysteem is opgedeeld in een aantal handzame lijsten (wijzers) met een onderverdeling naar goede BFL-opties. Er zijn daarnaast lijsten met producten die niet BFL-oké zijn en die alleen op een BFL-vrije dag gegeten of gedronken mogen worden.

Het eten of drinken van magere soorten proteïne

BFL beveelt het eten van vis of mager vlees aan uit de wijzer met aanbevolen proteïnes. Voorbeelden zijn: kipfilet, biefstuk, eiwit of tonijn. Voortschrijdend inzicht in zijn opvolgende publicaties heeft ertoe geleid dat ook ei aan die lijst kan worden toegevoegd. Het lichaam heeft voldoende proteïne nodig om spieren aan te maken. Het grote voordeel van spiermassa is het feit dat het calorieën verbrandt. Hoe meer spier hoe meer calorieën worden verbrand en overtollig vet verdwijnt. Het drinken van een proteïneshake of of het eten van een proteïnereep kan een uitkomst zijn na een krachttraining (spiertraining) of op het werk tussendoor bij tijdgebrek en geldt als een snackmoment.

Het eten van de juiste vetten

Niet elke vetsoort is gelijk. Sommige vetten zijn gezonde vetten, terwijl andere niet bepaald goed voor het lichaam zijn. BFL adviseert te kiezen uit de lijst met gezonde vetten zoals avocado of 100% zuivere pindakaas (zonder toevoegingen). Dagelijks een eetlepel (15 ml) goede olie innemen of anders drie maal in de week een vette vis te eten (haring, zalm, makreel, enzovoorts) staat ook op het program. In latere publicaties van Philips wordt kokosvet niet meer beschouwd als een slechte vetsoort.

Het eten of drinken van de juiste koolhydraten

BFL heeft een wijzer samengesteld bestaande uit voedingsproducten met de juiste koolhydraten. Te denken valt aan een aardappel of volkoren pasta. BFL heeft ook een lijst samengesteld met snelle koolhydraten, die tijdens een BFL-dag (dat zijn 6 dagen van de 7) vermeden dienen te worden. Hierop staan bijvoorbeeld chips, frisdranken, snoep, cake, alcohol en crackers.

237 ml = 1 cup / Bron: Clker Free Vector Images / Pixabay237 ml = 1 cup / Bron: Clker Free Vector Images / Pixabay

Afgemeten porties gebruiken

Om succesvol af te vallen, is het noodzakelijk om goed op de porties te letten. BFL houdt twee maten aan:
  • Een maat (portie) voor vast voedsel;
  • Een maat (portie) voor vloeibaar voedsel.

Wat is een BFL-portie vast voedsel?
De hand is een makkelijk meetinstrument waar het op vast voedsel aankomt. Een andere optie is de standaard grootte van een speelkaart. Eén portie vast voedsel is vergelijkbaar met de grootte van een handpalm, een handvuist of een speelkaart. Een handpalm of speelkaart kan gebruikt worden om bijvoorbeeld een portie vis of gevogelte te meten. Een handvuist meet bijvoorbeeld een portie groente of volkoren rijst.

Wat is een BFL-portie vloeibaar voedsel?
Voor vloeibaar voedsel gebruikt BFL de Amerikaanse ‘cup’ als standaardmaat. Een cup komt overeen met 235 ml aan vloeistof. Wie eenmaal een beker of soep mok met 235 ml water heeft gevuld ter indicatie, hoeft zijn porties daarna niet steeds te meten. Zo kan makkelijk een portie soep telkens worden uitgeschonken.

Sommige fruitsoorten kunnen per stuk worden gemeten, zoals een appel of een peer. Een standaard snee brood staat gelijk aan één portie.

Bron: Stevepb / PixabayBron: Stevepb / Pixabay

Hoe wordt een hoofdmaaltijd samengesteld?

BFL gebruikt drie lijsten met toegestane voedingswaren om uit te kiezen. Dat zijn:
  • een lijst met (magere) proteïnebronnen;
  • een lijst met de juiste koolhydraten;
  • een lijst met groenten.

Een hoofdmaaltijd samenstellen is erg simpel. Een persoon maakt:
  • één keus uit de lijst met goede proteïnebronnen,
  • één keus uit de lijst met groenten
  • één keus uit de lijst met koolhydraten.

Een aantal voorbeeld maaltijden zijn: kipfilet, broccoli en zoete aardappel of een zalmmoot, sperziebonen en zilvervliesrijst. Uiteraard dient bij de samenstelling van het menu rekening gehouden te worden met de aanwijzingen over goede vetten en de toegestane porties. Op de lijst met de juiste proteïnes staan typisch Amerikaanse producten die in Europa niet makkelijk te vinden zijn, zoals buffelvlees. Mager wild is daar een uitstekend alternatief voor.

BFL heeft ook een aantal lijsten gepubliceerd met voedingswaren, die vermeden dienen te worden. Deze lijsten sommen de verkeerde proteïnenbronnen (bacon bijvoorbeeld) op, de ongezonde vetten (zoals mayonaise) en de snelle koolhydraten (denk aan witte meel-producten, suiker of patat). Zij mogen alleen genuttigd worden op de BFL-vrije dag. Een BFL-vrije dag vindt éénmaal per week plaats.

Bron: 3dman Eu / PixabayBron: 3dman Eu / Pixabay

Wat is het BFL-trainingsplan?

Het plan omvat een trainingsrooster en drie trainingsschema’s. Het trainingsrooster is uitgeschreven voor de gehele BFL-periode. Het is onderverdeeld in 12 weken en bestaat uit 84 vakjes (BFL-dagen). In elke vak staat wat getraind wordt die dag. Er wordt 6 dagen van de week getraind. Bijvoorbeeld in week 9 op dag 58 vindt een cardiotraining plaats en in week 4 op dag 24 staat een bovenlichaamtraining gepland. De trainingsschema’s zijn verdeeld in:
  • een spiertraining voor het bovenlichaam;
  • een spiertraining voor het onderlichaam;
  • een cardiosessie.

Het trainingsrooster en de trainingsschema’s kunnen van de website van BFL kosteloos worden gedownload.

Spiertraining van het bovenlichaam bestaat uit het trainen van:
  • borst;
  • schouders;
  • rug;
  • triceps;
  • biceps.

Spiertraining van het onderlichaam bestaat uit het trainen van:
  • dijen;
  • hamstrings;
  • kuiten;
  • buikspieren.

De krachttrainingen duren maximaal 45 minuten en bestaan uit herhalingen van specifieke oefeningen met oplopende gewichten. De oefeningen en het aantal herhalingen staan al in het trainingsschema, zodat daar niet over nagedacht hoeft te worden. Het enige dat de lezer dient te doen is zelf bepalen welke gewichten gebruikt moeten worden. Het gewicht dient voldoende uitdaging te bieden in die zin dat de laatste twee herhalingen van de oefening lastig gevonden worden, maar wel haalbaar. Daarbij is het wel van belang dat de oefening correct wordt uitgevoerd. Dit betekent dat zwaaien met de gewichten bijvoorbeeld niet onder correcte vorm valt. Een spiertraining vindt nooit op dezelfde dag plaats als een cardiotraining. Alle krachtoefeningen staan gedetailleerd afgebeeld en beschreven in het boek.

HIIT cardiotraining / Bron: Clker Free Vector Images / PixabayHIIT cardiotraining / Bron: Clker Free Vector Images / Pixabay

De HIIT cardiotraining

De cardiotraining (20 minuten) is gebaseerd op de destijds revolutionaire trend van HIIT (high impact interval training). HIIT is gebaseerd op de theorie dat calorieën na een intervaltraining nog lang daarna worden verbrand, terwijl de verbranding van calorieën na een gewone cardiotraining ophoudt, zodra de cardiosessie stopt.

Intervaltraining houdt in dat telkens tijdens een cardiotraining een gemiddelde, steeds opbouwend tempo wordt afgewisseld met een extreem hoog tempo van korte duur. Het zal niet verbazen dat de HIIT-trainingen ook als schema te vinden zijn op de website van BFL. Overigens is HIIT inmiddels algemeen goed geworden. Wat dat betreft kan Bill Philips wel als pionier op dit gebied worden beschouwd.

Supplementen van EAS

Ten tijde van de publicatie van Body for Life was de auteur producent van supplementen (Myoplex/EAS). Het is dan niet verwonderlijk, dat hij supplementen adviseert. Dit betekent niet dat supplementen geen plaats hebben in het geheel. Zijn supplementen bestaan uit onder meer proteïnepoeder en -repen van het merk Myoplex (EAS). Zij worden gebruikt als snackmoment en na een krachttraining.

Tips en adviezen van de auteur

Bill Philips benadrukt in zijn boek een aantal belangrijke zaken, om het BFL-programma succesvol te doorlopen. Een aantal adviezen zijn:
  • Plan een menu (week of dag), doe daar de boodschappen voor en bereid het eten een aantal dagen vooruit, wanneer dat kan. Dit voorkomt misgrijpen of het vervallen in oude slechte gewoontes.
  • Niemand is perfect. Als iemand een keer misgrijpt, betekent dat op andere momenten op de dag wel de juiste keus is gemaakt. Sta daar niet te lang bij stil en ga gewoon door volgens plan.
  • Een dag in de week is een BFL-vrije dag om te eten wat je wilt en te doen wat je wilt. Er zijn geen BFL-verplichtingen.
  • Ga altijd sporten met een plan of schema. Laat een training niet aan het toeval over.
  • Kijk naar je figuur, gebruik een meetlint en de spiegel en kijk niet naar de cijfers op de weegschaal.

Lees verder

© 2017 Meus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Philips Living Colors: Brengt sfeer in uw woningPhilips staat bekend om haar lampen en is een grote Nederlandse onderneming, die ook internationaal zeer succesvol is. M…
Philips Cinema 21:9 ambilight televisie: bioscoop voor thuisPhilips introduceert de eerste televisie ter wereld met de verhouding van een bioscoopbeeld: de Philips Cinema 21:9. Met…
Philips Senseo: een koffie hit!Douwe Egberts en Philips hebben samen voor een hit gezorgd op het gebied van koffie. In 2001 werd de eerste Senseo koffi…
In aandelen beleggen beschermd met een straddleWat ik jullie hier wil uitleggen is het minimaliseren van het verlies op je aandelen (portefeuille) door je winst te max…
Philips Wake-up LightPhilips Wake-up LightEen aantal jaren geleden kwam Philips voor het eerst met de Wake-up light op de markt en inmiddels heeft het merk versch…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afvallen met Body for Life (BFL) van Bill Philips"

Infoteur: Meus
Subrubriek: Lifestyle
Special: Afvallen
Schrijf mee!