InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Een zittend beroep, dan haal je de beweegnorm moeilijk

Een zittend beroep, dan haal je de beweegnorm moeilijk

Een zittend beroep, dan haal je de beweegnorm moeilijk Van de Nederlanders die een zittend beroep hebben, haalt slechts 32% de beweegnorm. Dit ondanks dat mensen met een zittend beroep vaker sporten dan gemiddeld. Wanneer mensen gevraagd wordt naar hun beweeggedrag, overschatten ze meestal hun activiteiten. Meten is weten, dus loop eens een paar dagen met een stappenteller rond (meestal aanwezig op je smartphone) en kijk eens naar hoeveel je daadwerkelijk beweegt. Haal jij de 10.000 stappen?

Wat is de beweegnorm

De beweegnorm is 10.000 stappen per dag of vijf dagen per week minimaal dertig minuten matig intensief bewegen. Matig intensief wil zeggen dat de ademhaling iets sneller gaat en de hartslag iets omhoog gaat. Dit wil zeggen dat matig intensief bewegen niet voor iedereen hetzelfde is. De één krijgt al een snellere ademhaling en hogere hartslag wanneer hij een wandeling maakt en de ander moet daar voor gaan joggen. Dit is afhankelijk van je conditie.

Zitten is het nieuwe roken

Deze kreet werd in 2014 voor het eerst gebruikt en wel door de Britse schrijver en onderzoeker James A. Levine. Sinds 2015 zien we geregeld de kreet ‘Zitten is het nieuwe roken’ voorbij komen. Uit onderzoek van de Universiteit van Leicester (2012) blijkt dat mensen die dagelijks lang zitten twee keer zo vaak diabetes kregen en 2,5 keer zo vaak hart- en vaatziekten, bovendien lopen ze een grotere kans op depressieve klachten en dementie. Dit was zelfs het geval, wanneer er naast het vele zitten ook geregeld bewogen werd. Sterker nog gebrek aan lichaamsbeweging zou wereldwijd jaarlijks 5,3 miljoen mensen vroegtijdig de dood in jagen.

Vooral hogeropgeleiden zitten door de weeks veel. Gemiddeld 10 uur tegen lageropgeleiden 7,7 uur. Dit heeft te maken met het werk. Hogeropgeleiden hebben vaker zittend werk.

Zitten op je werk verminderen

Lopend of staand telefoneren, de trap pakken, vaak naar het koffiezetapparaat lopen, tussen de middag een wandelingetje. Het zijn allemaal kleine beetje die helpen, maar hierdoor vermindert het aantal uren zitten maar weinig. Wel zijn er een aantal mogelijkheden om toch wat meer in beweging te komen.

Zit-sta-bureau

Het zit-sta-bureau is een bureau dat elektrisch in hoogte verstelbaar is. Hierdoor kan je af en toe staand werken. Wel uitkijken dat je dit thuis dan niet gaat compenseren door daar meer te gaan zitten. Staan kost zo’n 20 procent meer energie dan zitten en ook de hele dag staan is niet aan te raden. Mensen gaan dan leunen of kniegewrichten op slot zetten en verder vergroot langdurig stilstaan de kans op spataderen. Het beste kan je dit dan ook veel afwisselen.

Bureaufiets

Zittend je benen in beweging brengen met een bureaufiets. Dit is goed voor de bloedsomloop en je blijft zo in beweging. Positief dus voor je gezondheid. Een bureaufiets heeft helaas wel een nadeel. Je productiviteit vermindert wanneer je tijdens het werk met een bureaufiets bezig bent.

Zitbal

Het voordeel van een zitbal is dat je niet stilzit, je lichaam is steeds opnieuw de balans aan het zoeken en hierdoor worden je spieren geactiveerd. Alleen wordt dit al snel oncomfortabel en is het niet verstandig om langer dan een uur achter elkaar en langer dan twee uur op een dag op een zitbal te zitten. Dit om een verkeerde houding te voorkomen. Wanneer je de bal afwisselt met de stoel kan het zijn dat je bureau te hoog of te laag staat. Je hebt hierbij dus meestal ook een in hoogte verstelbaar bureau nodig.

Zitten op school

Volgens onderzoek zitten jongeren het meest. Ze zitten wel meer dan 10 uur per dag (cijfers leefstijlmonitor 2015). Zitten op school, thuis zittend huiswerk maken en dan daarna zitten voor de Playstation/tablet of zittend voor de televisie.

Het teveel zitten van jongeren is niet alleen slecht vanwege de reeds genoemde redenen, maar heeft ook grote invloed op hun concentratie. Door al dat zitten worden de leerlingen duf en nemen ze veel minder van de aangeboden stof en daarna van de leerstof op dan het geval zou zijn wanneer ze meer in beweging kwamen. Beweging activeert niet alleen lichamelijk, maar zorgt er ook voor dat je geestelijk weer wordt wakker geschud en beter functioneert.
© 2017 Katinka900, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fit blijven achter je bureauFit blijven achter je bureauHeel veel mensen leiden vaak noodgedwongen een zittend leven achter het bureau. Als je teveel in een dezelfde houding bl…
Staand werken: een nieuwe trendStaand werken: een nieuwe trendStaand werken; steeds meer mensen die veel op kantoor of thuis veel achter een bureau werken, kiezen ervoor. Het lijkt z…
De Nederlandse BeweegnormIn Nederland worden er twee bewegingsnormen gehanteerd. Dit zijn de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen, ofwel de NNGB,…
Afvallen: tips voor mensen met een zittend beroepAfvallen: tips voor mensen met een zittend beroepAfvallen is vaak niet gemakkelijk. Het is extra lastig als je ook nog eens een zittend beroep hebt. Iedere dag zo'n 8 uu…
Rugklachten voorkomen en verhelpenRugklachten komen erg veel voor. Bijna iedereen krijgt er vroeg of laat eens mee af te rekenen. Soms zijn de klachten te…
Bronnen en referenties
  • http://www.sportenzaken.nl/nieuws/bericht/1000001543/zittend-werk-heeft-negatief-effect-op-beweeggedrag
  • http://www2.le.ac.uk/news/blog/2012/october/sitting-down-for-long-periods-of-time-increases-the-risk-of-diabetes-heart-disease-and-death-1
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2015/11/25/leuk-zon-zit-sta-bureau-maar-werkt-het-a1494445
  • http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2016/Nederlanders_zitten_veel_jongeren_het_meest

Reageer op het artikel "Een zittend beroep, dan haal je de beweegnorm moeilijk"

Reactie

Maria, 04-04-2017 11:10 #1
Met en ondanks een baan in het onderwijs en dus veel zitten, is de beweegnorm halen helemaal niet zo moeilijk als gesteld wordt. Ik doe namelijk erg veel op de fiets, naar werk en winkels gaan. Op school loop ik heel veel trappen tussendoor en ook in mijn huis. Waar een wil is, is een weg. Een stappenteller is niet echt nodig, als men het een beetje in de gaten houdt, is een half uur bewegen echt prima te doen, zo is mijn ervaring al jaren. Werk ook nog in een buurtmoestuin enige uren per week. Vergeet het schoonmaken van het huis niet, op een trap staan of stofzuigen. Verder pak ik nooit een lift, altijd traplopen,
omdat alle beetjes helpen.
Ik zie wel dat sommige kinderen veel te weinig mogelijkheden hebben om te bewegen: elke schooldag een half uurtje buitenspelen op het schoolplein in de onderbouw en later niet meer. Op straat spelen is soms ook niet eenvoudig, maar zelfs in een grote stad zijn er in elke wijk pleintjes en speeltuinen te vinden, waar ook het leren fietsen geoefend kan worden.

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 24-02-2017
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!