InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Frock me!, de hottest vintage markt in Londen

Frock me!, de hottest vintage markt in Londen

Frock me!, de vintage markt in het Londense Chelsea is in korte tijd uitgegroeid tot een ware vintage event. Ben je op zoek naar iets unieks, een hip vintage kledingstuk dan móet je echt naar Frock me! in Londen.

Frock me!

Frock me! is een walhalla voor de vintage adepten. Het is een vintage markt dat gehouden wordt in het schitterende Chelsea Town Hall, in King´s Road in het hart van Chelsea. Door de groeiende populariteit van vintage zijn er de laatste jaren in Londen verschillende vintage markten opgericht en met veel succes. Sunday Times Style magazine typeerde onlangs dit fenomeen als ‘The place to pick up something old and stylish’. Er worden nu welgeteld zes vintagemarkten in Londen gehouden en elke markt vindt meerdere keren per jaar plaats. Het is voor iedereen toegankelijk en de toegangsprijzen zijn vrij redelijk.

Frock me! Is de bekendste vintage markt. Ongeveer 50 vintage specialisten uit heel Groot Britannië, eentje komt zelfs uit Parijs, bieden hun collectie vintage te koop aan. Op Frock me! Vind je echte vintage kledingstukken vanaf de jaren 20 tot en met de jaren 80. Van Victoriaans ondergoed tot en met korsetten en petticoats uit de jaren 50. Van Edwardiaanse fluwelen jurken tot en met retro chic uit de jaren 80. Bovendien is er ook een groot aanbod van accessoires zoals parasols, hoeden, handschoenen, schoenen, boa’s en vintage juwelen. De prijzen variëren van een paar pond tot een paar honderd voor de echte collector items. Op Frock me! vind je dan ook designerkleding van topmodeontwerpers zoals Lanvin, Pucci, Chanel.

Vintage kleding, een steeds groter wordende trend

Vintage kleding behelst niet alleen maar hippe, tweedehands kleding. Het gaat echt om kleding die in een bepaalde tijdsperiode in de mode was of bepaalde kledingstukken die tijdsbepalend waren. Voorbeelden zijn kniehoge Abba-laarzen uit de jaren 70, een ruige Afghaanse jas, een polkadot rokje uit de jaren 50 etc. Unieke stukken die iets geheel eigens hebben en die je combineert met een jeans van Gaultier of een topje van de H&M en je hebt een originele outfit. En daar gaat het juist om bij vintagekleding: om jezelf te onderscheiden van de rest door je eigen individuele stijl te ontwikkelen. Of zoals de oprichter van Frock me! het verwoordt: ´De mensen zoeken altijd iets nieuws, ze willen uniek zijn en ze weten dat wanneer ze een vintagestuk kopen, de kans uiterst klein is, dat iemand anders hetzelfde kledingstuk zal dragen. De reden waarom vintage kleding een steeds groter wordende trend wordt en altijd een trend zal blijven is het feit dat iedereen hun eigen look kan creëren door nieuwe dingen met oude dingen te combineren.´ Hetzelfde zie je bij de styling van de grote modebladen: steeds meer stylisten van bladen zoals ´Elle´ en ´Vogue´ maken gebruik van vintagekleding om hun werk te onderscheiden van de rest.

Kylie Minogue en Kate Moss

Frock me! trekt een ongekend hip publiek dat bestaat uit modestudenten, stylisten, fashionistas, vintagefans, kostuumontwerpers voor film en toneelproducties en fotomodellen. Maar ook beroemde top designers zoals Paul Smith en beroemdheden zoals Kate Moss, Sophie Dahl en Kylie Minogue (!) zijn op Frock me! al gespot.

Vintage Tearoom en Vintage Night

Frock me! kan met recht een ´vintage event´ genoemd worden, niet alleen vanwege de top kwaliteit van de vintage kleding die te koop wordt aangeboden, de celebrities die deze markt bezoeken, maar ook door de ´events´ die er omheen georganiseerd worden. Op de Frock me! in oktober van dit jaar werd een ´Vintage Tearoom´ gehouden. Het ademde de sfeer uit van vervlogen tijden: antiek Chinees porselein, kanten tafelkleden, muziek werd gedraaid op een oude grammofoon en de serveersters die gehuld waren in vintage kleding, leken zo weg te lopen uit een film uit de jaren 30.

De volgende Frock me! wordt op 9 december van dit jaar gehouden - en is tevens de laatste markt van 2007- en na afloop vindt er een Vintage Swing Night plaats met een heuse swing band die gypsy en jazz muziek speelt en de dressing code is….ofcourse vintage kleding!

Frock me!

  • Adres: Chelsea Town Hall, King's Road, Chelsea, London SW3 5EZ
  • Metro: Sloane Square of South Kensington
  • Data 2007: 9 December
  • Data 2008: 24 Februari, 13 April, 8 Juni, 7 September, 26 Oktober, 14 December
  • Entree: 3 pond
  • Website: frock me vintagefashion

Lees verder

© 2007 - 2017 Miki, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ´Pasión Vintage´, Magazine 4 november 2007 door Laia Beltran, pp. 76-79

Reageer op het artikel "Frock me!, de hottest vintage markt in Londen"

Infoteur: Miki
Laatste update: 25-11-2007
Subrubriek: Mode
Special: Vintage kleding
Schrijf mee!