InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > De modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2017

De modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2017

De modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2017 De voorjaar- en zomercollecties van 2017 bestaan uit een mengeling van kleuren en dessins. Een bont geheel, alles kan en mag. Zachte pasteltinten, limegeel, lila, rood, blauw, oranje, bruin en wit zijn de trendkleuren in 2017. Waren de rokken de afgelopen seizoenen zowel kort als lang, deze zomer kruipt de lengte naar beneden tot over de knie of lager. Leeftijd vervaagt, jong en oud draagt dezelfde kleding. Op de catwalk droegen de modellen platte schoenen en schoenen met een plateauzool. Sneakers zijn nog steeds trendy. Onder een jeans met een iets te korte, rechte pijp komen de sneakers mooi uit. Natuurlijk mogen bijpassende accessoires niet ontbreken, hiermee maak je een statement. Trendy accessoires zijn: opvallende grote sieraden, zomerhoeden en brillen.

De belangrijkste modetrends voor 2017

Ontwerpers hebben zich, bij het ontwerpen van de voorjaar- en zomercollecties, laten inspireren door modetrends uit de jaren 80. Dat betekent: Duidelijke silhouetten en schouderpartijen die gezien mogen worden. De schouders zijn wel ronder van vorm. Active wear in de vorm van sportkleding is dit seizoen een trend. Sportkleding is zo ontworpen dat het als dagelijkse kleding gedragen kan worden. Dessins zijn opvallend, geometrisch en worden met elkaar gecombineerd. Zo ontstaat er ogenschijnlijk een chaotisch beeld. Maar er zit een verhaal achter waardoor het totaalplaatje toch klopt.

Topjes en bh's
Ondermode wordt bovenkleding. Bh's, bustiers en strakke topjes worden over de kleding gedragen maar ook in plaats van kleding. De topjes laten een gedeelte van de buik bloot. Om het wat minder bloot te maken draag je ze in combinatie met een vestje of jasje. Veel jurken en topjes zijn voorzien van uitsparingen en de kledingstukken zijn geheel of gedeeltelijk gemaakt van transparante stoffen. Diepe V- halzen en haltermodellen komen ook veel voor in de voorjaar- en zomercollecties.

Mouwen
De mouwlengte is extreem lang. Mouwen vallen tot ver over de handen en ze zijn niet alleen opvallend door de lengte maar ook door het volume. Pofmouwen, mouwen met ruches of franjes, open mouwen, bewerkte mouwen, de mouwen zijn echte eyecatchers!

Asymmetrie en laagjes
Kledingstukken zijn nog steeds asymmetrisch. Rokken zijn aan de ene kant langer dan aan de andere kant of ze zijn helemaal ongelijk. En dat geldt ook voor de topjes. Bij sommige modellen is alleen de schouder vrij, bij andere topjes de hele arm. Ook de mouwloze topjes zijn asymmetrisch. Rokken zijn wijder, met veel volume of laagjes.

De witte blouse
De witte blouse is nog steeds een trend maar de uitvoering is aangepast. De blouse is net even anders door de vorm, de aparte mouwen of door het gebruik van speciale stoffen.

Dessins en prints

Ruitpatronen zijn uit, strepen zijn in. Strepen waren er ook al in de zomer van 2016 en deze trend blijft nog even. Brede strepen en smalle strepen, in één of meerdere kleuren zorgen voor een vrolijk en kleurrijk geheel. Echt zomers zijn de jurken en truien met een Bretonse streep in de kleuren rood, wit en blauw.

Bloemen
De natuur is nog steeds een belangrijke inspiratiebron. Bloemen, insecten en botanische prints of borduursels zijn romantisch maar soms ook heel natuurlijk. Oosterse invloeden zijn te zien bij bomberjacks, gemaakt van Chinese stoffen en ook de Japanse muiltjes ontbreken niet.

Schoenen

Op de catwalk waren voornamelijk platte schoenen en schoenen met plateauzolen te zien. En het zijn echte blikvangers door de prints, glitters en metallic look.

Materialen en accessoires

De kleding is voornamelijk gemaakt van soepele stoffen, luxe stoffen, transparante stoffen en natuurlijke stoffen. Een luchtig en zomers gevoel krijg je door deze kleding te combineren met rieten accessoires zoals een zomerhoed of tas. Kettingen zijn groot en opvallend, gemaakt van natuurlijke en transparante materialen. Style je outfit af met een grote bril, versierd met glitter.

De trendkleuren voor dames en heren

Rood, wit, blauw is een veel geziene kleurencombinatie. Oranje, bruin, vanille, roze, lila, limegeel, aquablauw en donkergroen zijn belangrijke trendkleuren in de zomer van 2017. Lila en limegeel zijn nieuwe kleuren. Glitter en metallic zorgen voor een glamourachtige uitstraling.

De nieuwe trendkleuren voor heren zijn: groen, blauw, navy, vergrijsde wittinten, grijs, zwart, geel en roze.

Heren modetrends

Een combinatie van stijlen. Daaruit bestaan de kledingcollecties voor mannen. Oude en nieuwe kledingstukken, luxe en betaalbare kledingstukken, alles kan met elkaar worden gecombineerd. Ook mannen dragen active wear zoals joggingbroeken, sweaters met een capuchon en sportkleding die is ontworpen voor dagelijks gebruik. Mannen dragen steeds meer kleding die is gemaakt van zachte materialen in zachte tinten. Een andere trend is de legertrend. Broeken en jassen van stevige stoffen met grote zakken erop.

Er is veel behoefte aan natuurlijke, neutrale mode die licht is en waarbij innovatie een belangrijke rol speelt. Dit vertaalt zich in mode met heldere dessins, in rustige kleuren, die is gemaakt van soepele stoffen.

Dessins en prints

Veel gebruikte dessins en prints zijn: exotische prints, palmbladeren, exotische bloemen en planten. Geen bonte kleurencombinatie maar prints in één kleur. Dit straalt rust uit en geeft het geheel een chique tintje. Afrika, Azië en andere culturen zijn gebruikt voor het ontwerpen van prints en dessins. Kunstzinnig zijn de prints in de vorm van verfvlekken en contrasterende blokken. Voor de mannen met lef zijn er kledingcombinaties met dezelfde print.

Denim en jeans

De belangrijkste pasvormen voor jeans zijn de straight cut en de flared. Jeans met een rechte, iets te korte pijp waardoor de sneakers goed zichtbaar zijn. Ook de comfortabele jogjeans blijft een gewild mode-item. Er is veel ruimte voor denimkleding, zoals jasjes en broeken, al dan niet versierd met prints en stiksels.

Poloshirts en colberts
Poloshirts en colberts zijn echte 'musthaves'. Gebreide polo’s met verschillende motieven in de kleuren blauw en beige, en colberts die zijn voorzien van een dubbele sluiting.
Gerelateerde artikelen
Dé modetrents voor zomer / voorjaar 2012Dé modetrents voor zomer / voorjaar 2012Het is nog verschrikkelijk koud buiten, maar ondertussen zijn de modetrends voor dit voorjaar en deze zomer alweer beken…
Dé modetrends voor het najaar. Herfst / winter 2011Dé modetrends voor het najaar. Herfst / winter 2011Het najaar van 2011 is weer begonnen. Wat zijn de modetrends voor de herfst en winter van dit jaar? Welke kledingstukken…
Modetrends voor de lente en zomer van 2010Modetrends voor de lente en zomer van 2010Nu de eerste warmte het land bereikt heeft, lijkt het erop dat de lente niet meer lang op zich laat wachten. Weg met de…
Fashion trends: tips om je look te updaten!De zomer is nu echt voorbij en de herfst maakt zijn intrede! Wat trek je aan deze herfst en winter 2014? Nu de nieuwe he…
Mooi gekleed gaan voor weinig geldMooi gekleed gaan voor weinig geldEr zijn kuddedieren die alle laatste modetrends volgen tegen elke prijs. Een modetrend is als een seizoen, wanneer het s…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash / Pixabay
  • http://www.nummerzestien.eu/magazine/126/modetrends-voorjaar-zomer-2017.html
  • http://www.glamour.nl/gallery/de-5-grootste-modetrends-uit-new-york-voor-lente-zomer-2017/geen-enkele-rechte-zoom-te-zien
  • http://rubriek.nl/beauty-mode/mode-trends-lente-zomer-2017
  • http://www.elle.nl/mode/fashion-week/a564030/new-york-fashion-de-show-van-victoria-beckham-ss-2017/
  • https://www.oosterommode.nl/nl/blog/artikel/mode-trends-lente-zomer-2017/
  • https://www.gaastraproshop.com/nl/about-us/blog/modetrends-zomer-2017
  • http://www.nummerzestien.eu/magazine/166/modekleuren-zomer-2017.html
  • https://fashionunited.nl/nieuws/mode/belangrijke-inzichten-in-de-voorjaar-zomer-2017-herenmodebeurzen/2016071326684

Reageer op het artikel "De modetrends voor het voorjaar en de zomer van 2017"

Infoteur: Liza
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!