InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Amerikaanse (US) dameskledingmaten omrekenen

Amerikaanse (US) dameskledingmaten omrekenen

Amerikaanse (US) dameskledingmaten omrekenen In Amerika worden er verschillende maatvoeringen gehanteerd voor dameskleding. De ene fabrikant kiest voor een numerieke maatvoering (0, 2, 4, enz.), terwijl de andere fabrikant een alfa maatvoering gebruikt (S, M, L). Verder zijn er Petite-maten voor kleine vrouwen, Tall-maten voor lange vrouwen en Plus-maten voor vrouwen met een maatje meer. Ook zijn er speciale Junior’s-maten voor tienermeisjes en jongvolwassen vrouwen, met weer een andere maatvoering (1, 3, 5, enz.). Hoe kun je deze Amerikaanse maatvoeringen vergelijken met die van Nederlandse dameskleding?

Misses-maten

Misses maattabel
Misses-dameskleding is de standaard dameskleding in Amerika, voor gemiddelde vrouwen met een lengte van 164 cm t/m 175 cm. Misses-dameskledingmaten hebben even nummers en lopen van maat 0 t/m maat 18 (maat XS t/m maat XL). Dit is vergelijkbaar met de Nederlandse dameskledingmaten 32 t/m 48.

Amerikaanse (US) dameskledingmaat (numeriek)Amerikaanse (US) dameskledingmaat (alfa)Vergelijkbare Nederlandse dameskledingmaat
0XS30
2XS32
4S34
6S36
8M38
10M40
12L42
14L44
16XL46
18XL48

Let op: de bovenstaande omrekentabel is slechts een indicatie. Dezelfde kledingmaten kunnen bij de ene fabrikant kleiner of groter vallen dan bij de andere. Meet voor de beste pasvorm de borstomvang, tailleomvang en heupomvang van je lichaam op. Kijk vervolgens of het kledingmerk waarvan je kleding wilt kopen een eigen maattabel heeft. Hierin kun je meestal zien bij welke borstomvang, taillleomvang en heupomvang iedere kledingmaat gedragen kan worden.

Petite-maten
Speciaal voor vrouwen die kleiner zijn dan gemiddeld (<163 cm) zijn er de Petite-maten. Bij Petite-kleding staat er een ‘P’ achter de kledingmaat: 0P, 2P, 4P, enz. Soms staat er in plaats hiervan ‘Petite’ of ‘Small’ achter de kledingmaat. Bij Petite-maten hebben de kledingstukken kortere mouwen dan bij gewone dameskledingmaten. Ook valt de zoom minder laag. Bovendien valt de heuplijn hoger, zodat deze voor korte vrouwen op de juiste plek valt.

Tall-maten
Tall-maten zijn speciaal ontworpen voor vrouwen die langer zijn dan gemiddeld (>175 cm). Bij Tall-maten staat er een ‘T’ achter de kledingmaat: 0T, 2T, 4T, enz. Soms staat er in plaats hiervan voluit ‘Tall’ achter de kledingmaat. Bij Tall-maten hebben de kledingstukken langere mouwen en een lager vallende zoom dan bij gewone Amerikaanse dameskledingmaten. Ook is de heuplijn lager uitgesneden, zodat deze niet te hoog valt.

Plus-maten

Voor vrouwen met een maatje meer zijn er de Plus-maten. Deze beginnen meestal bij maat 14W (maat L), maar soms ook bij maat 16W of 18W (maat XL). De ‘W’ achter de Plus-maten staat voor ‘Womens’ (Vrouwen). Bij de alfa maatvoering worden in plaats van de labelmaten L, XL, XXL, enz. soms de labelmaten X, 1X, 2X, enz. gebruikt.

Amerikaanse (US) dameskledingmaat (numeriek)Amerikaanse (US) dameskledingmaat (alfa)Alternatieve Amerikaanse dameskledingmaatVergelijkbare Nederlandse dameskledingmaat
14WLX44
16WXL1X46
18WXL1X48
20WXXL2X50
22WXXL2X52
24WXXXL3X54
26WXXXL3X56
28WXXXXL4X58
30WXXXXL4X60
32WXXXXXL5X62

Let op: Dezelfde kledingmaten kunnen bij verschillende merken anders vallen. Kijk daarom altijd of het merk dat je wilt kopen een eigen maattabel heeft.

De grootste Misses-maten en de kleinste Plus-maten overlappen elkaar, maar hebben niet precies dezelfde pasvorm. Bij de Plus-maten is rekening gehouden met een voller figuur en dus zijn bijvoorbeeld de armsgaten ruimer uitgesneden.

Junior’s maattabel

Amerikaanse Junior’s-kleding is speciaal ontworpen voor tienermeisjes en jongvolwassen vrouwen. Junior’s-kleding is rechter uitgesneden dan Misses-kleding, met een minder grote borst- en heupomtrek. Ook is de borstlijn hoger uitgesneden. Junior’s-kleding is dus ook heel geschikt voor vrouwen die smallere heupen en een kleinere cupmaat hebben dan gemiddeld. Een ander verschil tussen Junior’s-kleding en Misses-kleding is dat Junior’s-kleding vaak een stuk goedkoper is. Junior’s-kledingmaten hebben oneven nummers: 1, 3, 5, enz. Ze zijn gelijk aan de opvolgende Misses-maat (1=2, 3=4, 5=6, enz.).

Amerikaanse (US) Junior's-kledingmaat (numeriek)Amerikaanse (US) Junior's-kledingmaat (alfa)Vergelijkbare Nederlandse dameskledingmaat
0XS30
1XS32
3S34
5S36
7M38
9M40
11L42
13L44
15XL46
17XL48

Let op: de bovenstaande omrekentabel is een indicatie. Dezelfde maat kan bij het ene merk groter of kleiner vallen dan bij het andere. Raadpleeg daarom altijd de maattabel van het merk zelf.

Alfamaten

Steeds meer Amerikaanse kledingmerken doen afstand van de traditionele, numerieke maatvoering en labelen hun kledingstukken met alfamaten. Een alfamaatvoering is goedkoper voor kledingfabrikanten, omdat er minder verschillende maten geproduceerd hoeven te worden. Een alfamaat is namelijk een dubbele maat (maat XS = maat 0-2, maat S = maat 4-6, enz). Het voordeel voor consumenten is dat ze bij alfamaten minder verschillende maten hoeven te passen dan bij numerieke maten. Maar er zijn ook nadelen. Alfamaten maken het moeilijker om de perfecte pasvorm te vinden. Want als er veel minder verschillende maten zijn, is de kans dat je tussen twee maten invalt veel groter. Een nog groter nadeel is dat iedere fabrikant zelf bepaald welke afmetingen hun alfamaten hebben. Hierdoor kun je bij het ene Amerikaanse merk een maat M hebben, maar bij het andere een maat S. En bij weer een ander merk een maat L. Daarom kun je het beste de maattabel van het kledingmerk dat je wilt kopen opzoeken. Hierin staat bij welke lichaamsmaten iedere alfamaat gedragen kan worden. Op deze manier is de kans dat je de juiste maat besteld of meeneemt naar het pashokje het grootst.
© 2017 4nna, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maattabel schoenen: Europese, Engelse en Amerikaanse matenMaattabel schoenen: Europese, Engelse en Amerikaanse matenWanneer je schoenen wilt aanschaffen via internet, maar deze hebben andere maten, is het handig om te weten welke schoen…
Amerikaanse (US) baby- en kinderkledingmaten omrekenenAmerikaanse (US) baby- en kinderkledingmaten omrekenenAmerikaanse (US) baby- en kinderkledingmaten zijn heel anders dan onze Nederlandse (Europese) maten. Bij ons zijn de mat…
Kledingmaten omrekenenKledingmaten omrekenenJe bent een op vakantie en gaat een dagje winkelen in Milaan. Gezellig! Maar als je een kledingstuk aanpast, blijkt hij…
Amerikaanse baby- en kinderschoenmaten omrekenenAmerikaanse baby- en kinderschoenmaten omrekenenIn de Verenigde Staten en Canada worden Amerikaanse baby- en kinderschoenmaten gebruikt. Deze zijn heel anders dan onze…
Cijfers omzetten naar Amerikaanse en Canadese cijfersCijfers omzetten naar Amerikaanse en Canadese cijfersNederlandse Cijfers Omzetten in Amerika en Canada. Wanneer je in Canada of de Verenigde Staten gaat studeren zul je de N…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: EME / Pixabay
  • http://www.asknumbers.com/ClothingWomensConversion.aspx
  • http://2morrowsdress.com/2013/02/what-is-the-difference-between-junior-and-misses/
  • https://www.hm.com/sg/sizeguide/sizeguide_ladies

Reageer op het artikel "Amerikaanse (US) dameskledingmaten omrekenen"

Infoteur: 4nna
Laatste update: 14-01-2017
Gepubliceerd: 12-01-2017
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!