InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Nieuwe donkere spijkerbroek geeft af, wat te doen?

Nieuwe donkere spijkerbroek geeft af, wat te doen?

Komt het je bekend voor dat je mooie nieuwe spijkerbroek afgeeft aan je handen? Of aan de mooie witte bank van je schoonouders? Voorkom dat dit je nog eens zal gebeuren!

Spijkerbroek

Een spijkerbroek, ook wel bekend als jeansbroek of jeans, is een soort broek gemaakt van spijkerstof. Je hebt ze in verschillende modellen, zoals skinny, baggy, straight en ga zo maar door. Ook bestaan ze in verschillende kleuren: lichtblauw, donkerblauw of met een leuke wash.

Ontstaan van de spijkerbroek

In 1873 kregen Levi Strauss, Jacob Davis en Calvin een patent op de spijkerbroek. In 1857 emigreerde Levi Strauss naar de Verenigde Staten, waar hij stevige broeken maakte van zeildoek voor de goudzoekers in Californië. Deze broeken vielen erg in de smaak bij deze goudzoekers, omdat ze steviger waren dan de gebruikelijke broeken. Toen Levi Strauss door zijn voorraad zeildoeken heen was, stapte hij over op een sterke katoensoort genaamd 'Serge de Nîmes'. Deze naam werd al snel veranderd tot denim, zoals wij de broeken nu ook kennen. De stof van de spijkerbroeken worden geweven met een schering die indigo geleurd is, terwijl de draden van de inslag wit zijn. De blauwe verfsoort die werd gebruikt heette in het Frans "blue de Gênes", en dit werd verbasterd tot het huidige "blue jeans", ofwel jeans.

Spijkerbroek die afgeeft

Het kans wel eens voorkomen dat nieuwe spijkerbroeken, voornamelijk de donkere varianten, af geven. Je kunt dit zien aan je handen die groen/blauw worden, aan een lichte bank of stoel, blauwe benen, wit ondergoed dat verkleurd of aan t-shirt of jasjes die je op de broek draagt. Zodra een broek afgeeft zal je dit op alle lichte producten terugzien waarop je zit of aanraakt met de broek, erg vervelend dus. Vaak wordt gedacht dat de goedkopere spijkerbroeken van bijvoorbeeld de H&M of Only vaak afgeven, maar ook de duurdere spijkerbroeken kunnen goed afgeven. Het hoeft dus niet zozeer aan de kwaliteit te liggen, maar het komt door de verf die wordt gebruikt om de broek de juiste kleur te geven. Deze verf zal soms afgeven, soms niet.

Wat te doen?

Hoe vervelend is dat, een spijkerbroek die afgeeft? Nou erg vervelend dus! Daar wil je natuurlijk vanaf, en gelukkig is daar een handige "oma's foefjes" - tip voor! Was de spijkerbroek met azijn, door azijn in een wasbolletje te doen en deze samen met de spijkerbroek in de wasmachine te stoppen. Wees niet bang dat de azijn slecht is voor je wasmachine, want dit is juist goed. De azijn zorgt ervoor dat de kalkaanslag verdwijnt en voorkomt. Werkt dit nou niet, dan kan je de spijkerbroek een nacht lang in een emmer met koud water en azijn laten weken. Je zal zien dat het water de volgende dag erg verkleurd is, dit is de verf van de spijkerbroek. Handig is om de broek hierna eventjes te wassen met wasmiddel, of hem even te laten luchten in de droger met een fris geur doekje van bijvoorbeeld Robijn. Dit zorgt ervoor dat de mogelijke azijn geur verdwijnt.

Kleur behouden

Sommige broeken zijn voorzien van een mooie kleur wash, die je natuurlijk zo lang mogelijk wilt behouden. Ook hier zijn verschillende tips voor, om ervoor te zorgen dat je broek niet na 3x wassen zijn mooie kleur kwijt is. Voor dit kleur behoud kun je net als het voorkomen van afgeven, de broek met azijn wassen of laten weken. Dit zorgt ervoor dat de kleur niet zal vervagen. Ook kan je de broek voordat je hem gaat wassen inspuiten met haarlak. Klinkt misschien heel raar, maar het werkt echt! Als laatste is het altijd goed om je spijkerbroeken niet hoger dan 30° te wassen, dit zal het kleur behoud bevorderen.
© 2011 - 2017 Shannach, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spijkerbroek kopenSpijkerbroek kopenEen spijkerbroek, ook wel jeans genoemd, is een kledingstuk dat haast iedereen wel in zijn/haar kast heeft liggen. Het k…
Spijkerbroek (jeans)Spijkerbroek (jeans)Een spijkerbroek is een van de populairste kledingstukken. Alleen al in Nederland vliegen er per jaar zo'n 15 miljoen st…
De spijkerbroekDe spijkerbroekDe spijkerbroek vindt zijn oorsprong in 1873, wanneer Levi Strauss en Jacob Davis patent krijgen voor de spijkerbroek di…
Kleding van spijkerstof, altijd goedKleding van spijkerstof, altijd goedKleding van spijkerstof is altijd goed om in de kledingkast te hebben hangen. Met spijkerstof kan je verschillende stijl…
BBB: de juiste jeans voor elk figuurGoed zittende jeans uitzoeken is moeilijk. Iedereen heeft een verschillend figuur: brede heupen, of juist smalle heupen,…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Spijkerbroek

Reageer op het artikel "Nieuwe donkere spijkerbroek geeft af, wat te doen?"

Reacties

Jack, 17-02-2017 11:00 #11
Wij hebben donkere spijkerbroeken 2 x met azijn gewassen en daarna nog eens een nacht in koud water met azijn gezet maar helaas ze blijven afgeven. Zijn er nog andere middelen?

An, 13-02-2017 13:44 #10
Ik heb vernomen dat zout nog beter gaat in plaats van azijn.

Kok, 01-12-2015 11:28 #9
Mijn spijkerbroek heeft zo afgegeven dat mijn stoffen stoel nu ook blauw is. wie heeft er een tip hoe ik dat ervan af krijg? als ik er met een vochtige doek over heen vrije is hij blauw.

Puck, 21-10-2015 16:51 #8
Mijn nieuwe spijkerbroek geeft dus af kwam ik achter en nu zijn mijn jas en mijn schoenen blauw hoe krijg je dat eraf?

Karel, 20-04-2015 23:38 #7
In mijn geval heb ik nogal eens Flanellen overhemden die afgeven. Niet altijd.
Mijn vrouw zet ze altijd de eerste paar keren in de azijn. Het gekke is dat het water gewoon helder blijft, ook na 10x wassen. Blijkbaar heeft je huid invloed op alles.
Soms zijn mijn handen helemaal blauw, bij een blauw hemd. Ik vind het een grote ergernis. Lakens blauw.
Jaren geleden ook gehad bij hemden van C&A, dus afkomst maakt niet zoveel uit. Iemand met een betere tip dan Azijn?

Ella, 28-02-2015 19:53 #6
Kan dat ook met schoonmaakazijn met eucalyptus?

Naomi, 01-02-2015 13:31 #5
Helaas heeft het niet geholpen bij mij. Ik heb de broek een nacht lang met azijn in een emmer laten weken. De volgende dag was het water niet eens blauw. Kan dit aan het azijn liggen?!
Maar zodra ik het met wasmiddel op de hand was, geeft het nog steeds een blauwe kleur af. Ik heb de broek maar weggegooid. Helaas want het was een hele mooie broek.
Gekocht bij de Berska, daar koop ik dus nooit meer.
Dag 40

Sandra, 01-09-2014 16:45 #4
Fijne tip, mijn broek geeft onwijs af dus ga dit gelijk uitproberen! Ik heb zelf ook 1 tip, veel mensen weten het niet maar azijn is niet zo goed meer voor je wasmachine als dat het vroeger was, tegenwoordig gebruiken ze in wasmachines aluminium, omdat azijn best zuur is, kan dat het aluminium aantasten (oplossen), een keertje is niet erg maar je moet het zeker niet elke wasbeurt gebruiken!

Paul Vandenbosch, 04-04-2014 11:50 #3
Mijn donkerblauwe jeans verliest haar kleur op de knieën, door schuureffect waarschijnlijk.
Als ik met een natte doek over de plek wrijf dan is de kleur terug en de plek niet meer te zien.
Tot ze opdroogt, helaas. Heeft iemand een tip om dat kleureffect van "een natte broek" blijvend na te doen?

Jes, 01-12-2013 10:01 #2
En de witte bank van m'n (schoon) ouders? Hoe gaat t er weer uit? Heeeeeeeeeeelp

Corrie Warning, 31-10-2013 13:37 #1
Wat moet in doen. ik heb mijn donkerblauwe spijkerbroek al zo vaak gewassen maar hij blijft afgeven. Het is een Cambio spijkerbroek. Een hele dure dus. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik ben radeloos. Geef mij raad. Alles wordt blauw.
Help mij! Reactie infoteur, 31-10-2013
Hallo Corrie,

Heb je al geprobeerd de broek 1 nacht lang de laten weken in een emmer koud water met azijn?

Gr

Infoteur: Shannach
Laatste update: 13-10-2013
Subrubriek: Mode
Reacties: 11
Schrijf mee!