InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: B

Geneeskrachtige planten index: B

Medicijnen zijn het verlengstuk van kruiden. Alle medicijnen zijn gebaseerd op natuurlijke, plantaardige stoffen. Soms is een natuurlijke stof gesynthetiseerd, en soms is een stof uit een kruid geabstraheerd. In kruiden zelf zitten tientallen stoffen. Als daar één stof uit gewonnen wordt, en in een pil wordt gestopt, kan de wetenschap exact meten wat die ene stof voor effect teweeg brengt op mensen. Een kruid kan niet goed wetenschappelijk onderzocht worden omdat men niet weet welke van de tientallen stoffen in een plant verantwoordelijk zijn voor de medicinale werking. Deze makke van de wetenschap heeft bij veel mensen het foutieve idee doen ontstaan dat kruiden niet goed kunnen zijn als geneesmiddel en dat alleen gesynthetiseerde stoffen genezing kunnen bieden.

Inhoud:

Geneesplanten hebben nauwelijks bijwerkingen

Als je een stof uit een kruid abstraheert en tot medicijn bombardeert haal je het weg uit zijn natuurlijke omgeving. Het voordeel daarvan is dat de werkzaamheid sterker en geconcentreerder wordt. Daar zitten ook veel nadelen aan die we bijwerkingen noemen. Ieder gesynthetiseerd medicijn heeft meer bijwerkingen dan medicinale eigenschappen. Het is heel gewoon in de reguliere geneeskunde dat een bijwerking wordt aangepakt door nog meer medicijnen voor te schrijven. In de geneeskunde mag dat gewoon zijn; voor de logisch denkende mens is het zeer vreemd dat medicijnen met talloze bijwerkingen worden geprefereerd boven net zo goed werkende geneesplanten met weinig tot geen bijwerkingen.

Wetenschappelijk onderzochte geneesplanten

De geneesplanten in deze index kennen geneeskrachtige werkingen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke bronnen en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gestoeld zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap gedragen kruidengeneeskunde. Andere wetenschappelijke sites en en onderzoeken staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen tot honderden bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. Op de sites van de geneesplanten zelf staan meer bronnen.

Bamboe

De veerkrachtige Bamboe kan onze rug soepel houden. Bamboe versterkt het kraakbeen waardoor gewrichten hun functie kunnen uitoefenen. Het wordt ingezet bij rugslijtage, reumatische aandoeningen, zwakke gewrichtsbanden, broze botten, de ziekte ven Bechterew, breekbare haren, broze nagels, herstel van botbreuken en traag genezende wonden.

Banaba

In de medische hoek wordt suikerziekte of diabetes mellitus afgeschilderd als ongeneeslijk maar in derde wereldlanden bestaat er al eeuwen een medicijn tegen genaamd: Banaba. Dit wordt onder andere ingezet door fytotherapeuten bij gestoorde glucosetolerantie, insulineresistentie, verhoogde bloedsuikerspiegel, preventie van diabetes type 2, diabetes type 1 en ter voorkoming van obesitas bij mensen met diabetes.

Basilicum

Basilicum is zeer gezond; het bevat ontstekingsremmende polyfenolen. Het wordt onder andere ingezet bij misselijkheid. Je kunt het blad dagelijks op een wratje wrijven zodat het sneller weg gaat. De ontstekingsremmende werking helpt eveneens bij reumatische aandoeningen. Verder is het een lekker blaadje wat de mondgeur doet veraangenamen.

Bernagie

Bernagie of komkommerkruid is en geneeskruid dat wordt aangewend bij een groot scala aan
Berk / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBerk / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons
aandoeningen. Auto-immuunziekten, huidziekten, hart- en vaatziekten, psychische gesteldheidsziekten en allerlei verschillende vrouwenkwalen kunnen ermee aangepakt worden.

Berk

De Berk is bekend van zijn zuiverend berkensap of -water. Deze boom geneest een flink aantal aandoeningen: oedemen, lymfoedeem, oedeem rond enkels, oedeem door spataderen, nierbekkenontsteking, urinebuisontsteking, jicht, te hoog urinezuurgehalte, artrose, artritis, ischias, voorjaarskuren, reinigingskuren, gezwollen en ontstoken lymfeknopen en leveninsufficiëntie.

Bessen

Er zijn diverse soorten Bessen maar allemaal hebben ze als eigenschap dat ze veel antioxidanten bevatten. Daardoor kunnen ze meerdere ziekten te lijf gaan. Een quote uit het artikel over bessen: ´Vrije radicalen zijn stoffen die celschade en DNA-schade aanrichten waardoor diverse ziekten zoals kanker, diabetes en hart- en vaatziekten kunnen ontstaan. Bessen helpen preventief tegen al deze ziekten en het kan geen kwaad ze te eten als je al één van deze ziekten hebt,...´

Biergisttablet / Bron: LordToran / Wikimedia CommonsBiergisttablet / Bron: LordToran / Wikimedia Commons

Biergist

Biergist is een belangrijke aanvulling op ons voedingspatroon. Wanneer je ziek bent is deze aanvulling extra belangrijk. Het wordt aanbevolen tijdens de groeiperiode, zwangerschap, mineraaltekorten, vitamine B-tekort,
anorexia, zwakke spijsvertering, constipatie, levercirrhose en vetgehaltevermindering, Er zijn meer ziekten waarbij biergist ondersteuning kan bieden van medicijnen of geneesplanten.

Bieslook

Bieslook is een plantje wat je extra zou kunnen eten om zijn antioxidanten die hart- en vaatziekten en diverse kankersoorten bestrijden. Het is natuurlijk geen medicijn maar het helpt deze ziekten te voorkomen. Omdat een chemotherapie of bestralingskuur geen genezingsgarantie bieden is het goed om voedsel te eten die kanker bestrijden en het lichaam helpen zichzelf te versterken, bijvoorbeeld door een dieet tijdens de chemokuur.

Bietjes

Bietjes zijn niet alleen lekker maar ook goed voor het bloed en werken tegen hoge bloeddruk. Verder is het een goede groente om kankerontwikkelingen te voorkomen. Daarnaast helpen bietjes gifstoffen sneller uit het lichaam af te voeren. Door al deze werkzaamheden worden bietjes in Rusland beschouwd als voedsel waarmee je 100 kan worden.

Bijvoet

Bijvoet is een sterk geneeskruid. Het helpt bij constipatie en diarree. Ook malaria kan bijvoet genezen. Je kunt het in je sok doen en erop lopen als je lange afstanden moet afleggen; je voeten zullen minder snel moe worden of pijn doen. Vandaar de naam; het wordt bij-voeten gedaan.

Birambi

Birambi of blimbing is een azijnzure bes die geneeskracht biedt. Het wordt ingezet bij diarree, hoge bloeddruk, artritis en enkele huidziekten. Zo kun je de bes als zalf gebruiken huidkloven, jeukende huiduitslag en zwellingen. Een meer belangrijke werking is zijn bloedsuikerverlagend effect waardoor het nut biedt bij diabetes en insulineresistentie. Het is een vrucht die de leverwerking ondersteunt.

Bittere oranje-appelboom

Deze boom produceert vrije oneetbare citrusvruchten. De Bittere oranje-appelboom heeft wel medicinale werkingen. Het wordt ingezet bij spijsverteringsproblemen, overgewicht en voor het verkrijgen van een goede balans tussen spiermassa en vetweefsel.

Blaaswier

Blaaswier is een gezonde zeegroente die helpt bij obesitas, astritis of maagwandontsteking, overdreven maagzuur, ontsteking van de slokdarm door opstijgend maagzuur, overschot aan zware metalen, colitis, constipatie, aderverkalking, bloedarmoede, vermoeidheid, voorjaarsuitputting, herstel na ziekte, spierzwakte, zwakke nagels, haarverlies, groeiachterstand, beenkrampen en beenbreuken.

Blauwe bosbes / Bron: Katarzyna Matylla / Wikimedia CommonsBlauwe bosbes / Bron: Katarzyna Matylla / Wikimedia Commons

Blauwe bosbes

Blauwe bosbes werkt vooral goed bij ziekten in de darmen zoals diarree, chronische gistingsdyspepsie, gistingverschijnselen in de darm, slecht ruikende stoelgang, zuigelingendyspepsie, darmvergiftiging door toxinen, maagwandontsteking en darmslijmvliesontsteking. Ook is het een middel bij netvliesaandoeningen zoals slecht zicht, myopie, vermoeide ogen, nachtblindheid, verminderde aanpassing in de overgang donker/helder licht, vermoeide, tranende ogen, stoornissen in de bloedsomloop van het oog. Daarnaast stimuleert het de doorbloeding wat het een middel maakt bij: zwak bindweefsel, collageenziekten of sclerodermie, herstel na operatie, grote lichaamstraumata door bijvoorbeeld botsing, zwelling van weefsels na chirurgie, spontane bloedingen, loszittende tanden, bloedend tandvlees, preventie van maagdarmzweren en cellulitis.

Blauwe bosbesblad

Blauwe bosbesblad is goed voor de urinewegen. Het wordt onder andere ingezet bij: blaasontsteking, nierontsteking, oedemen, verhoogd urinezuurgehalte en niergruis. Verder brengt het rust in de spijsverteringsorganen en helpt een thee van blauwe bosbesbladeren bij: braken, diarree, maagdarmslijmvliesontsteking, maag- en darmkrampen. Het wordt als een gorgeldrank gebruikt bij: mondslijmvliesontsteking aften, tandvleesontsteking, strottenhoofdontsteking met eventueel heesheid en keelontsteking.

Bleekselderij

Bleekselderij is een diuretisch middel. Het kan worden gebruikt als je last hebt van vochtopeenhopingen. Verder verlaagt het de bloeddruk. Je doet er goed aan wanneer je hieraan leidt regelmatig bleekselderij te eten; dat wisten de oude Chinezen al. De coumarinen in bleekselderij hebben bewezen een kankerwerende werking te hebben. Kortom bleekselderij is een goed preventief middel tegen kanker.

Bloemkool

In Bloemkool zitten veel vezels die goed zijn voor de darmwerking. Daarnaast bevat bloemkool zeer veel antioxidanten. Er zit zelfs een stof in die aderverkalking geneest. Mensen met hart- en vaatziekten doen er daarom goed aan op gezette tijden bloemkool te eten.

Boekweit

Boekweit beschikt over eigenschappen die het bloedsuikerniveau reguleren. Er zit een soort natuurlijke insuline in. Dat maakt boekweit hét middel voor mensen met insulineresistentie en diabetes type 2. Het ziekteverloop kan een halt toegeroepen worden of zelfs omgedraaid worden.

Boerenkool

Boerenkool is geen medicinaal groentegewas maar het is zo gezond dat het welvaartsziekten zoals kanker, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten voorkomt. Het barst namelijk van de antioxidanten. Om deze reden kan het prima zijn in een dieet tijdens de chemokuur. Ook als de kuur is afgelopen moet je boerenkool niet uit het oog verliezen. Alle koolsoorten zijn heel gezond en boerenkool spant de kroon.

Boldo

Boldo is een typisch natuurmmedicijn. Het is een echte spijsverteringstimulant, Het wordt ingezet bij gal- en leveraandoeningen zoals gebrekkige galproductie, galwegendyskenesie, galkolieken, preventie tegen galstenen, galwegenontsteking, slechte vetvertering, leverontsteking en geelzucht, Ook is het een middel bij indigestie, maagzuuroprispingen en flatulentie

Boterbonen

Volgens een 25 jaar durend onderzoek is de kans op hart- en vaatziekten een stuk kleiner na het eten van vezelrijke peulvruchten zoals Boterbonen of Limabonen. Dat komt met name omdat deze peulvrucht aderverkalking bestrijdt. Daarnaast zitten er veel mineralen in waardoor regelmatig boterbonen eten helpt bij verhoogde kans op bloedarmoede, bijvoorbeeld door medicijngebruik. Gelukkig is de boterboon ook gewoon erg lekker.

Bramen

Bramen zijn voor iedereen heel gezond maar met name diabetespatiënten kunnen er extra profijt van hebben. Een quote uit het artikel luidt: ´Er zitten veel anthocyaninen in bramen. Deze fytonutriënten staan bekend om hun werking om diabetes te lijf te gaan. Na het innemen van voeding met anthocyaninen ontstaan er hogere insulineniveaus in de cellen.´ Daarnaast zit er in de braam een stof die ´natuurlijke chemokuur´ wordt genoemd. De braam helpt om kanker te voorkomen.

Brandnetel

Brandnetel is een ontzettend gezonde wilde groente. Het wordt ingezet bij jicht, artrose en reumatoíde artritis. Daarnaast zitten er veel mineralen in waardoor het helpt bij: bloedarmoede, mineraaltekorten, zwakte, ouderdomszwakte, beenkrampen, voorjaarsmoeheid of na tijdens het herstel van een langdurige ziekte. Brandnetel wordt ook ingezet bij geelzucht, plasproblemen en spijsverteringsziekten

Broccoli / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBroccoli / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons

Broccoli

Broccoli bevat zo ontzettend veel antioxidanten dat het bewezen heeft om kankerbestrijdend te werken. Stoffen in broccoli helpen de huid gezond te houden. Bovendien is het een ideale groente om te gebruiken als je aan het detoxen bent of een kuur tegen voorjaarsmoeheid doet. Broccoli behoort tot de meest gezonde groenten en is opgenomen in het arsenaal van geneesplanten in de fytotherapie.

Bruin brood

Bruin brood betekent uiteraard biologisch bruin brood. Iedereen zou moeten weten dat bruin brood van de supermarkt in feite gekleurd wit brood is. Men kleurt het bruin om het een aura van gezondheid te geven. Bruin brood is goed voor de spijsvertering en het voorkomt diabetes. De oorzaak van diabetes is namelijk: teveel supermarktbrood en andere witmeelproducten zoals pasta´s, rijst en suiker eten.

Bruine bonen

Bruine bonen zijn ´s Neerlands gezondste voedsel; maar je moet het natuurlijk niet uit blik kopen. Gewoon echte gedroogde peulvruchten weken en koken; dat is gezond. De bruine boon helpt verstopping, diabetes, kanker, hart- en vaatziekten, obesitas en bloedarmoede door ijzertekort te voorkomen. Wanneer je obees bent of ijzertekort hebt dan kun je als maatregel lekker vaak bruine bonen gaan eten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wilde kruiden: brandnetelWilde kruiden: brandnetelEr was er eens een tijd, heel lang geleden, toen er nog nauwelijks auto's waren, toen de bermen nog schoon waren en men…
De geneeskracht van bamboeDe geneeskracht van bamboeJonge bamboescheuten worden gebruikt in de Chinese en Indiase keuken. Bamboe is inheems in China, Pakistan en India. Er…
Het nut van brandnetelIedereen weet dat een brandnetel bij aanraking een branderig en jeukend gevoel op de huid onstaat. Maar een brandnetel k…
Kruidengeneeskunde: brandnetelKruidengeneeskunde: brandnetelIs brandnetel gezond? Absoluut! De brandnetel, door velen beschouwd als een hardnekkig onkruid, is een plant die vele to…
Wat kun je met kruiden doenVerschillende culturen gebruiken al duizenden jaren kruiden ter verlichting of zelfs ter genezing van veelvoorkomende ge…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: B"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!