InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: C

Geneeskrachtige planten index: C

Kruiden hebben lang het imago gehad om alternatief te zijn. Dat is de wereld omgekeerd voorstellen. Kruiden en plantaardige bestanddelen hebben hun medicinale werking millennialang bewezen. Als alternatief voor deze prima natuurmedicijnen heeft de farmaceutische industrie synthetische medicijnen ontwikkeld. In feite zijn reguliere medicijnen een slecht werkend substituut voor prima werkende natuurmiddelen. Waarom werken reguliere medicijnen slecht? Omdat ze talloze bijwerkingen hebben en in de loop der tijd ze steeds meer bijwerkingen blijken te hebben. Op dit punt heeft de geneeskundige wetenschap weinig vooruitgang geboekt. Planten tot je nemen werkt vaak net zo goed en hebben bovendien niet of nauwelijks medicijnen. Steeds meer mensen beginnen in te zien dat gesynthetiseerde alternatieven geen winstpunt zijn voor de patiënt.

Inhoud:

Bijwerkingen van reguliere medicijnen

Voor de medicijnindustrie is het zeer lucratief dat medicijnen bijwerkingen hebben. Daardoor moeten mensen nog meer medicijnen gebruiken en komt er meer geld in het laatje. De farmaceutische industrie is zo rijk dat zo talloze lobbyïsten in dienst hebben die de effectieve werking van kruiden onterecht afdoen als kwakzalverij. Wanneer je inziet dat reguliere medicijnen bestaan uit plantdelen of gesynthetiseerde stoffen uit planten dan begrijp je al snel dat deze redenering niet klopt en enkel het winstbelang van de farmaceutische bedrijfstak ondersteunt.

Wetenschappelijk onderzochte geneesplanten

De geneesplanten in deze op alfabet gerangschikte index, afdeling C, kennen geneeskrachtige werkingen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke bronnen en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gestoeld zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap gedragen kruidengeneeskunde. Andere wetenschappelijke sites en en onderzoeken staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen tot honderden bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. Op de sites van de geneesplanten zelf staan meer bronnen.

Calaguala

Inname van Calaguala biedt bescherming tegen ongewenste effecten van zonnestralen zoals: zonnebrand, zonneallergie, netelroos door de zon, huidveroudering en huidkanker door de zon. Daarnaast biedt het bescherming bij stralingschade door andere bronnen dan de zon, Verder heeft het voordelen voor iemand die zware intellectuele prestaties verricht of aan een hersenprobleem leidt. Het is goed bij onder andere: behandeling milde vormen van ziekte van Alzheimer, milde vormen van seniliteit, dementie en ter verbetering van de cognitieve prestaties oftewel het denkvermogen.

Calendula / Bron: H. Zell / Wikimedia CommonsCalendula / Bron: H. Zell / Wikimedia Commons

Calendula

Calendula is een veel gebruikt geneeskruid bij wonden en huidaandoeningen. Het wordt onder meer ingezet bij: oppervlakkige kwetsuren, schaafwonden, snijwonden, slecht genezende wonden, etterende wonden, bloedende wonden, doorligwonden, spataderzweren, insectenbeten, zonnebrand, lichte brandwonden, kloven, tepelkloven, anuskloven, eczeem, psoriasis, dermatitis en jeuk. Gorgeldranken van calendula of goudsbloem worden aangewend bij: mondslijmvliesontsteking, aften, spruw, gingivitis, keelontsteking, keelpijn en amandelontsteking. Voetproblemen die kunnen worden opgelost met dit geneeskruid zijn: voetschimmel, athlete foot, zwemmerseczeem, huidschimmel, wratten, likdoorns en overmatige eelt.

Canadese geelwortel

Canadese geelwortel wordt voorgeschreven bij de volgende indicaties: ontstoken slijmvliezen, oorontsteking, bronchitis, keelontsteking, amandelontsteking, blaasontsteking, nierbekkenontsteking, vaginale infectie, candida-syndroom, reizigersdiarree door E.coli, en andere soorten diarree, cholera, enteritis, colitis, anorexia, galsblaasziekten, leveraantasting door alcohol, constipatie door leverlijden.overvloedige menstruatie, menopauzale bloedingen, mineure baarmoederbloedingen, bloedingen na de geboorte, aambeien, anuskloven, spataderen, open been, lymfoedeem, eczeem, allergische huiduitslag, jeuk, mazelen, windpokken, wonden, uitwendige verzweringen, open been, tandvleesontsteking, bloedend tandvlees, mondslijmvliesontsteking, aften, keelpijn, rhinitis, ototis media, oogbindvliesontsteking, witverlies, vaginale infecties zoals candida en trichomonas, aambeien en borstontsteking.

Cantaloupe

Cantaloupe is goed tegen uitdroging op een zonnige dag. Daarnaast kan deze vrucht door het hoge aantal antioxidanten ervoor zorgen dat afvallen veilig verloopt. In het lichaamsvet zitten namelijk ingekapselde toxinen die vrijkomen door dieten te volgen of gezond te eten. Door cantaloupe te eten tijdens het afvallen ondervind je geen nadelige gevolgen van een dieet.

Cashewnoten / Bron: Abhishek Jacob / Wikimedia CommonsCashewnoten / Bron: Abhishek Jacob / Wikimedia Commons

Cashewnoten

Cashewnoten zorgen voor gewichtsverlies, hoewel sommigen dat maar niet kunnen geloven. Daarnaast is de cashewnoot vooral preventief werkzaam bij tal van ziekten zoals galsteenproblemen, hart- en vaatziekten, bloedarmoede, verkalkte aders, reuma, hersenstoornissen, hartritme-stoornissen en grotere vatbaarheid voor infectieziekten door bijvoorbeeld het innemen van synthetische medicijnen.

Cassave

Koorts, diarree en wormen worden door het eten van cassave bestreden. Daarnaast kan cassave helpen om reuma en hart- en vaatziekten te voorkomen. Het is vastgesteld dat cassave eten ertoe leidt dat aderverkalkingproblemen oplossen. Voor sommigen is dat frappant nieuws omdat er dikwijls onterecht wordt beweerd dat er in cassave niet zoveel voedingsstoffen zitten.

Champignons

Champignons blinken uit in preventieve geneeskracht. Ze worden door het hoge aantal antioxidanten ingezet bij hoge bloeddruk, hartinfarct en herseninfarct, ook beroerte genaamd. De champignon is een goede voedselsoort om aan te sterken na een ziekte. Hij is zeer goed voor het immuunsysteem en past daarom bij een dieet voor mensen die een kuur met synthetische medicijnen hebben gevolgd. De champignon is een echte ontstekingsremmer en kan ziekten in de kiem smoren. Wie vaak champignons eet heeft bovendien minder kans op het krijgen van suikerziekte of diabetes mellitus.

Chinese engelwortel

Chinese engelwortel wordt aanbevolen bij: overgangsklachten, vroegtijdige menopauze, onregelmatige menstruatiecyclus, PMS, pijnlijke menstruatie, als weeënbevorderend middel tijdens bevalling, herstelmiddel na een bevalling, candida-vaginitis, herstel van de menstruele cyclus na beëindiging pilgebruik, verminderd libido, baarmoederpoliepen, ovariumcysten, endometrios, Daarnaast is het een beproefd middel in onder meer de volgende gevallen: maagdarmkrampen, buikpijn, angina, bronchitis, allergie, psoriasis en astma, vermoeidheid, lusteloosheid en energiegebrek, verstopping en nervositeit.

Chayote

Chayote lijkt een gewone, voedzame groente die overigens in Nederland weinig te koop is. Dit familielid van de komkommer en pompoen heeft geneeskracht bij jicht. Daarnaast is het een bloeddrukverlagende groente. Verder helpt het bij infecties en verlaagt deze groente de cholesterolwaarden. In sommige landen is het een volksgeneeskundig middel bij aambeien.

Chinese kool

Chinese kool bevat zeer veel vitaminen. Net zoals andere koolsoorten werkt het preventief tegen welvaartsziekten zoals kanker, hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes mellitus. Chinese kool werkt specifiek bij gastritis en maagzuuroprispingen.

Cichorei

Cichorei wordt door fytotherapeuten voorgeschreven bij leverziekten waaronder geelzucht, jicht en nierziekten. Omdat cichorei de lever en de nieren stimuleert werkt het goed tegen ziekten die te maken hebben met een overvloed aan afvalstoffen welke niet verwerkt kunnen worden door nieren en lever. Hieronder vallen bijvoorbeeld jicht en huidziekten zoals eczeem.

Chlorella

Chlorella is een zoetwateralg die wordt voorgeschreven bij: bloedarmoede na medicijngebruik, vermoeidheid, energiegebrek, herstel na ziekte, herstel na inspanningen, stress, verhoogde werkdruk, depressiviteit, ondervoeding, eiwitgebrek. Deze alg is eveneens een veel ingezet middel bij ontgiften en wordt bijvoorbeeld aanbevolen bij: belasting met zware metalen en koolwaterstoffen, bescherming tegen voedingsadditieven en milieuverontreiniging, beschermt de nieren tegen chemokuur, neutraliseert verzuring van het lichaam door overmatig veel dierlijk voedsel eten, en is een preventiemiddel bij anorexia en maagzuur.

Chrysanthellum

Chrysanthellum is een middel wat onder andere door fytotherapeuten wordt voorgeschreven bij: levercirrhose, overbelasting van de lever door alcoholgebruik, constipatie door slecht werkende lever, leverinsufficiëntie, dyspepsie, slechte vetstofwisseling door de lever, slechte vertering van vetten door de lever, te hoog truglyceridengehalte en behandeling van geelzucht. Het werkt ook goed voor de gal en nieren; o.a. bij: galstoornissen, lithasis of gal- en nierstenen, speekselklierstenen. Daarnaast is het een tonicum voor het bloed en wordt het aangewend bij: spataders, zware vermoeide benen, nachtelijke krampen, open been, aambeien, slagaderontsteking in de benen, periferere bloedsomloopstoornissen, blauwverkleuring ledematen, ziekte van Raynaud, zwakke haarvaten, bloeduitstortingen, couperose, glaucoom, slechter zicht door verminderde bloedcirculatie en aderverkalking.

Citroen / Bron: Hans Hillewaert / Wikimedia CommonsCitroen / Bron: Hans Hillewaert / Wikimedia Commons

Citroen

De geneeskrachtige eigenschappen van de Citroen zijn: goed voor het hart door de kalium die het bevat. reumatiek, doordat stoffen die voor reuma zorgen sneller afgebroken worden en nier- en blaasproblemen. Het voorkomt nierstenen net als alle citrusvruchten, helpt hepatitis sneller te genezen, inwendige wormen zoals lintworm te bestrijden. Bij obesitas is het goed doordat de vezels je lang een vol gevoel geven en omdat vet sneller wordt verbrand. Het helpt op grote hoogte de zuurstofopname in het bloed.

Citroengele honingklaver

Citroengele honingklaver wordt ingezet bij: aambeien, aderwandontsteking, aderverkalking, posttrombotisch syndroom, broze haarvaten, lymfoedeem, zwaartegevoel, vermoeid gevoel in de benen, gespannen benen, nachtelijke kuitkrampen door aderlijke stuwing, oedemen in onderbenen en enkels, restless legs, tintelingen, pigmentvlekjes en witbleke vlekjes door zuurstoftekort, dunne huid met slecht genezende wonden, ulcus cruris of open been, spataderzweer, vrieswonden, maagdarmkrampen, slapeloosheid, zenuwachtigheid, melancholie, spanningshoofdpijn en zenuwpijn.

Citroenmelisse

Citroenmelisse is goed voor allerlei zaken die met het hoofd en hart te maken hebben: overspanning, zenuwachtigheid, stress, prikkelbaarheid, slapeloosheid door stress, slapeloosheid door nervositeit, ADHD, rusteloosheid bij kinderen, melancholie, neerslachtigheid, depressiviteit, overdreven emotiviteit, humeurigheid, nachtmerries, angsten, paniek, examenvrees, verminderd geheugen, intellectuele vermoeidheid, nerveuze hartkloppingen, hoge bloeddruk, spanningshoofd-, oor- en tandpijn en stressgerelateerde migraine. Daarnaast werkt het bij allerlei spijsverteringsproblemen: maagdarmkrampen, kolieken, galkolieken, misselijkheid, braakneigingen, zwangerschapsbraken, nerveuze maagdarmklachten zoals krampen, prikkelbaredarmsyndroom, anorexia, indigestie, dyspepsie, flatulentie, opgeblazen gevoel, oprispingen, aërocolie en aërofagie.

Citrusfruit

Citrusfruit is goed tegen staar, bloedarmoede en tijdens de zwangerschap. Verder helpen de vezels de diabetes melliuts patiënt om de insulineniveaus niet teveel te laten fluctueren en om obesitas tegen te gaan. Voorts is citrusfruit goed voor het hart. Vitamine C en andere fytonutriënten dragen bij om de oorzaken van kanker in de kiem te smoren.

Cordyceps

Cordyceps is een Chinese geneesplant welke bij longpatiënten uitkomst kan bieden. Het verhoogt de conditie omdat het bloed na cordycepsinname meer zuurstof kan bevatten. Hierdoor is het eveneens een middel wat lichamelijke prestaties verhoogt. In China worden sporters vaak onterecht beschuldigd van dopinggebruik; men neemt alleen maar het legale paddenstoeltje cordyceps.

Courgettes

Courgettes bevatten flavonoïden die goed zijn voor de ogen. Daarnaast is deze groente heel gezond voor diabetespatiénten; het bloedsuikerniveau kent minder hoge pieken na het eten van courgettes. Deze lekkere groente, die gemakkelijk zelf kweekbaar is, wordt beschouwd als een krachtige ontstekingsremmer. Het gaat aderverkalking tegen en daarmee is het goed bij hart- en vaatziekten. Kanker is eveneens op celniveau een ontstekingsziekte; daarom biedt de courgettes preventieve werking tegen kanker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van cordycepsVan oorsprong leeft deze paddenstoel in de hooggegbergte van China op 3000 tot 5000 meter boven de zeespiegel waar hij a…
Wilde kruiden: brandnetelWilde kruiden: brandnetelEr was er eens een tijd, heel lang geleden, toen er nog nauwelijks auto's waren, toen de bermen nog schoon waren en men…
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstGroot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstDr. Geert Verhelst uit België heeft een imposant standaardwerk geschreven wat thuis hoort in de praktijk van elke fytoth…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: C"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!