InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: E-F

Geneeskrachtige planten index: E-F

Planten zijn net zo geneeskrachtig als synthetische medicijnen, of ze bevatten nog meer geneeskracht. In tegenstelling tot medicijnen zijn planten erg goedkoop. Dat is goed nieuws voor de patiënt maar slecht nieuws voor de farmaceutische branche. Planten kennen niet of nauwelijks bijwerkingen. Dat komt omdat het samenstel aan stoffen in planten harmonieus van aard is. Medicijnen zijn één bepaalde stof of gesynthetiseerd plantdeel. Deze brengt een disharmonie teweeg die weliswaar kan leiden tot het weggaan van ziektesymptomen, maar het brengt veel bijwerkingen met zich mee en bovendien wordt de oorzaak van ziekte niet aangepakt.

Inhoud:

Oorzaken of symptomen aanpakken?

De fytotherapeut is er met name op gericht om de oorzaak van ziekten weg te nemen zodat de symptomen vanzelf gebruiken. Planten en delen van planten zoals de wortel of het blad kunnen het lichaam stimuleren om zichzelf te genezen. Steeds meer mensen beginnen in te zien dat synthetische medicijnen een heilloze weg zijn als het gaat om genezing. Planten kunnen dat werk veel beter en op natuurlijke manier, zo is het groeiend besef onder mensen. Mensen realiseren zich dat medicijnen één of twee stoffen uit planten bevatten; dat toont aan dat planten inderdaad geneeskrachtig zijn. Doordat niet het gehele scala aan stoffen gebruikt wordt ontstaat tegelijkertijd met de symptoombestrijding elders in het lichaam een andere ziekte; dat wordt een bijwerking genoemd.

Wetenschappelijk onderzochte geneesplanten

De geneesplanten in deze index kennen medicinale werkingen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke bronnen en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gestoeld zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap gedragen kruidengeneeskunde. Andere wetenschappelijke sites en en onderzoeken staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen tot honderden bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. Op de sites van de geneesplanten zelf staan meer bronnen.

Hier staan alle tot nu toe behandelde geneesplanten die beginnen met een ´E´ of een ´F´. Klik je op de link dan kom je op een achtergrondartikel over die plant.

Echinacea / Bron: ForestWander / Wikimedia CommonsEchinacea / Bron: ForestWander / Wikimedia Commons

Echinacea

Echinacea is een zeer bekend natuurmedicijn met een uitgebreid scala aan geneestoepassingen: preventie en behandeling van bacteriéle, virale en schimmelinfecties, verminderde weerstand, verkoudheden, griep, neusverkoudheid, keelpijn, amandelontsteking, mondslijmvliesontsteking, tandvleesontsteking, strottenhoofdontsteking, middenoorontsteking, bijholte-ontsteking, bronchitis, kinkhoest, chronische luchtwegeninfectie, acné, steenpuisten, zweren, etterende wonden, herpes labialis of koortsblaasjes, herpes zoaster of zona, ziekte van Pfeiffer, candida infecties zoals spruw, vaginale candida, huidcandida, lymfadenitis, eczeem, psoriasis, gebrekkige weerstand, cystitis, prostattis, nefritis, uretritis, epididymitis, endometrirtis en candida-vaginitis

Echte guldenroede

Echte guldenroede is goed voor de gal, lever, urinewegen, luchtwegen en de huid.Het wordt aangewend bij: slecht helende wonden, zweren, insectenbeten, neusverkoudheid, hooikoorts, bijholteontsteking, keelpijn, amandelontsteking, strottenhoofdontsteking, hoest, astma, jicht, artritis, artrose, acné, eczeem, voorjaarskuren, reinigingskuren, oedemen, chronische nierontsteking en nierinsufficiëntie. Verhoogd ureumgehalte en te lage urineproductie worde met echte guldenroede verholpen. het werkt ook bij nierontsteking, urinebuisontsteking, pijnlijke urinelozing, niergruis, blaasgruis, reiniging van de nieren, preventie blaas- en nierstenen, albuminurie en bedplassen

Echte heemst

Echte heemst is een fytotherapeutisch middel bij: kleine verwondingen, schaafwonden, kloofjes, insectenbeten, spataderzweren, allergische huiduitslag, netelroos, dermatitis, mondslijmvliesontsteking, tandvleesontsteking, tandabcessen, aften, keelpijn, amandelontsteking, tongontsteking, maagdarmslijmvliesontsteking, slokdarmontsteking door opkomend maagzuur en brandend maagzuur.

Engelwortel

Engelwortel is een geneesplant bij de volgende indicaties: psoriasis, vermoeidheid, reuma, jicht, artrose, bronchitis, hoest, verkoudheid, bloedarmoede, maagkrampen, constipatie, dyspepsie, indigestie, flatulentie, aambeien, hartkloppingen, geelzucht en slapeloosheid.

Erwtjes

Erwtjes zijn een gezonde peulvruchtsoort. De erwt bevat een aanzienlijke hoeveelheid voedingsstoffen; daarom kun je het prima eten als je wilt aansterken. Voor vegetariérs zijn erwtjes en uitstekende bron van proteïnen. Diabetespatiénten zien hun bloedsuikerspiegel minder snel stijgen door het eten van erwtjes. De vele vezels in erwtjes zorgen ervoor dat de kans op maagkanker verlaagd wordt.

Eucalyptus

Eucalyptus is niet alleen een lekkere smaak in een snoepje; het gaat daadwerkelijk allerlei ziekten tegen zoals: chronische bronchitis, hoest, verkoudheid, astmatiforme bronchitis, kroep, rhinitis, strottenhoofdontsteking, sinusitis of bijholteontsteking, keelpijn, amandelontsteking, tandvleesontsteking, mondslijmvliesontsteking, infecties van de urinewegen en geslachtsorganen, blaasontsteking, urinebuisontsteking, vaginitis, witte vloed, koorts, koortsopstoten, griepachtige infecties, anorexia, vermoeidheid, insectenbeten, slecht genezende wonden en brandwonden, slechte adem, foefor ex ore of stinkneus, spierpijn, overbelaste spieren, kneuzingen en verstuikingen.

Fenegriek

Fenegriek is een afrodisiac. Het helpt vrouwen in de overgang om overgangsklachten te minimaliseren. Daarnaast is het een natuurmedicijn bij: mondslijmvliesontsteking, aften, keelpijn, amandelontsteking, eczemen, steenpuisten, zweren, etterende wonden, acné, jicht en likdoorns.

Frambozen

Frambozen bevatten zeer sterke antioxidanten waardoor ze in een dieet tijdens de chemokuur kunnen worden ingezet. Het bevat een polyfenol dat het spierherstel bij sporters bespoedigt nadat men een sterke fysieke inspanning heeft gepleegd. Daarnaast is de framboos goed voor de ogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
Broccoli receptenBroccoli receptenDeze gerechten op basis van broccoli, zijn simpelweg lekker, gezond en bovendien ook nog makkelijk te bereiden. Enkele f…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstGroot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstDr. Geert Verhelst uit België heeft een imposant standaardwerk geschreven wat thuis hoort in de praktijk van elke fytoth…
Bronnen en referenties
  • Wetenschappelijke onderzoeken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
  • Wikipedia
  • Whfoods.com (opwetenschap gebaseerde informatie over voeding)
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, geert Verhelst
  • Foto´s tom008
  • Afbeelding bron 1: ForestWander / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: E-F"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!