InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: H, I en J

Geneeskrachtige planten index: H, I en J

Planten, groente, fruit, noten, zaden, delen van bomen en struiken, kunnen de beschikking hebben over geneeskracht. Natuurlijke voedingsstoffen kunnen het bestaan van de mens vergemakkelijken. Planten hebben in tegenstelling tot reguliere geneesmiddelen weinig bijwerkingen. Toch worden ook geneesmiddelen vaak van planten gemaakt. Hoe komt het dan dat geneesmiddelen tientallen soms honderden bijwerkingen hebben die ertoe leiden dat na het slikken van een medicijn de patiënt nieuwe ziekten opgedrongen krijgt? Dat komt met name door twee factoren. Ten eerste gebruiken medicijnfabrikanten het liefst een gesynthetiseerde variant van een natuurlijke stof waarvan de medicinale werking wetenschappelijk bevestigd is.
Herderstasje / Bron: H. Zell / Wikimedia CommonsHerderstasje / Bron: H. Zell / Wikimedia Commons

Inhoud:

Planten vs synthetische middelen

Ten tweede abstraheert de medische wetenschap één stof uit een plant. Hierdoor wordt een vergif gecreëerd; elk regulier medicijn is immers in te grote hoeveelheden een vergif. Dit vergif heeft zowel goede als kwade werkingen. Omdat we van ziektesymptomen af willen komen worden de kwade werkingen of de bijwerkingen voort lief genomen. Genezen zou simpeler kunnen; namelijk met de planten die de grondstoffen voor medicijnen zijn. Omdat in planten de stoffen op harmonieuze basis aanwezig zijn hebben planten veel minder bijwerkingen. Planten doen echter veel langzamer over het genezingsproces. Daarom kunnen reguliere medicijnen en geneesplanten elkaar aanvullen. De medicijnen zorgen voor het opheffen van ziektesymptomen en planten pakken de daadwerkelijke oorzaak aan.

Wetenschappelijk onderzochte geneesplanten

De geneesplanten in deze alfabetische index beschikken over medicinale werkingen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke bronnen en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gestoeld zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap gedragen kruidengeneeskunde. Andere wetenschappelijke sites en en onderzoeken staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. In de achtergrondartikelen over de geneesplanten staan meer bronnen.

In dit artikel staan alle behandelde geneesplanten die beginnen met een ´H´, ´I´ of ´J´. Klik op de link om naar een achtergrondartikel over de plant te gaan.

Hartgespan

Hartgespan is een medicijn dat zoals de naam al zegt wordt gebruikt bij hartaandoeningen. Er zijn nog meer indicaties waarbij het wordt gebruikt: hartkloppingen door angst, emotie, stress, nerveuze spanning, voorbarige hartcontracties, nerveuze hartklachten zoals verhoogde bloeddruk door stress, hartkloppingen door verhoogde schildklierwerking, hartkloppingen door onevenwichtigheid in het centrale zenuwstelsel, ouderdomshart, lichte gevallen van angina pectoris, opvliegers door vasomotorische instabiliteit tijdens menopauze, nervositeit, overdreven emotionaliteit, hysterische klachten, ontwenning van medicijnen, drugs, moeilijke bevalling, valse weeën, placenta uitdrijven, herstellen na bevalling, miskraam of ongeboren vrucht uitdrijven, pijnlijke menstruatie en uitblijvende menstruatie.

Haver

Haver is een door fytotherapeuten gebruikt natuurmedicijn bij: zenuwzwakte, nerveuze uitputting, nerveuze zwakte, overdreven emotiviteit, lichte depressie, moeilijke concentratie, seksuele zwakte, gebrek aan libido, gordelroos, herpes, hyperthyreoïde of zwakke schildklierfunctie, zwakke beenderen bij kinderen, osteoporose, ondervoeding, zwakte, herstel na ziekte of operatie, zware arbeid en fysieke inspanning, spieropbouw in puberteit en bij ouderen, zwangere en zogende vrouwen, darm- en maagirritaties, gastritis, ulcus, overdreven maagzuur, maagdarmsparend dieet, dieet bij galblaasaandoeningen en leverziekten, diarree, constipatie, preventie van darmkanker, overgangsklachten, osteoporose, bloedarmoede, doffe, breekbare haren, cariës. impotentie en onvruchtbaarheid, eczeem, dauwworm, jeukende aandoeningen, droge en ruwe huid, abcessen, artrose, artritis, jicht, herpes labialis of koortsuitslag en herpes zoster of gordelroos.

Havermout

Havermout is een typisch voedsel dat een medicijn en preventief middel kan zijn bij dagelijks gebruik in het geval van: hart- en vaatziekten, hormoongerelateerde kankers zoals prostaatkanker en borstkanker, astma, diabetes, jeuk, zonnebrand, allergische reacties en psoriasis.

Hazelnoot

Hazelnoot bevat over OPC´s of proabthocyanidine die goed zijn voor de voorziening van zuurstof in de hersenen. OPC´s zijn antioxidanten die 20 maal zo sterk werken als vitamine C. Het kan aanbevolen worden bij intellectuele inspanningen. Verder is het een middel bij menstruatieklachten, hart- en vaatziekten en hazelnoot werkt het preventief bij darmkanker.

Heermoes / Bron: MPF / Wikimedia CommonsHeermoes / Bron: MPF / Wikimedia Commons

Heermoes

Heermoes wordt in de fytotherapie ingezet bij diverse ziekten: osteoporose, broos beendergestel, herstel van breuken, moeilijke callusvorming, tenditis of peesontstekingen, blessures, sportletsels, kneuzingen, gescheurde lignamenten, verzwikkingen, te slappe gewrichtsbanden, aandoeningen van de tussenwervelschijven, tussenwervelslijtage, splitsende nagels en haren, dun haar, haarverlies, cariës, zwak gebit, blaasontsteking, nierontsteking, nierbekkenontsteking, urinebuisontsteking, Benigne ProstaatHypertrofie, oedemen, te weinig urineproductie, verhoogd urinezuurgehalte, blaasspierzwakte, incontinentie, bedplassen bij kinderen, bekkencongestie, traag genezende of bloedende wonden, overvloedige menstruatie, bloedende aambeien, long- en maagbloedingen. neusbloeding, bloedend tandvlees, bloedverlies via urine, open been, kneuzingen, striemen, mondslijmvliesontsteking, aften, amandelontsteking, tandvleesontsteking, keelpijn, zweetvoeten, nachtzweten, winterhanden en -voeten en hoofdroos.

Hennepzaad

Hennepzaad bevat zeer gezonde essentiële omega 3 en omega 6- oliën welke helpen de volgende ziekten te voorkomen en genezen: depressie, agressiviteit en psychose-aanvallen, multiple sclerose, premenstrueel syndroom, ouderdomsverschijnselen, constitutioneel eczeem en reumatoïde artritis.

Herderstasje

Herderstasje wordt met name aangewend bij aandoeningen waarbij bloedverlies optreedt: diarree, constipatie, bloedende wonden, oppervlakkige wonden, bloedend tandvlees, spataderen, kneuzingen, verrekte spieren, bloedende aambeien, aambeien, neusbloedingen, inwendige bloedingen van de urinewegen, darmen en longen, overvloedige menstruatie, niet menstruele bloeding, baarmoederlijke bloeding door myoom of fibroom, moeilijke bevalling, gepaard gaand met bloeding en witte vloed.

Hondsdraf

Hondsdraf kun je goed gebruiken bij ziekten die te maken hebben met de luchtwegen zoals hoest en bronchitus. Verder helpt het om bij een brandnetelbult het blaadje van een hondsdraf fijn te wrijven en het bultje ermee aan te stippen.

Honing

Honing werkt preventief tegen darmkanker. Verder is het een plantaardig antibioticum dat wordt ingezet bij bacteriën en schimmels. Honing kan bij wonden worden gebruikt om het te ontsmetten. Honing eten is bovendien goed voor de luchtwegen. Honing kan verder de bloedsuikerspiegel verlagen, wat goed nieuws is voor diabetici. Ook helpt het hart- en vaatziekten te voorkomen.

Hop

Hop is niet alleen een bieringrediënt maar het is een fytotherapeutisch geneesmiddel wat onder andere kan worden ingezet bij: nerveuze maag, anorexia, indigestie, flatulentie, meteorisme of opgeblazen gevoel, krampen, kolieken, spastische darm of prikkebaredarmsyndroom, gastritis, chronische diarree, overdreven libido bij mannen, vroegtijdige zaadlozing, nachtelijke erecties, nachtelijk spermaverlies, priapisme, overgangsklachten, prikkelbaarheid en osteoporose, verminderde geslachtsdrift bij vrouwen, uitblijvende of onvoldoende menstruatie, korte menstruatiecyclus door oestrogeengebrek, menstruatiepijn, zenuwachtigheid, stress, spanning, angst, examenvrees, overdreven emotionaliteit, slapeloosheid zonder organische oorzaak, inslaapstoornissen door zware maag, nerveuze fysieke verschijnselen zoals hoest, hartkloppingen, spanningshoofdpijn en spierspanningen door stress.

Hyssop

Hyssop heeft diverse geneestoepassingen. Het wordt gebruikt bij verschillende longziekten zoals bronchitis, COPD en astma. Het is een kruid dat nachtzweten, bijvoorbeeld door een overdreven werkende schildklier, tegengaat. Zijn positieve effecten op de spijsvertering komen tot uiting in zijn geneeskracht bij flatulentie, hyperaciditeit, darmkolieken en dyspepsie. Daarnaast is het een kruid dat goed is voor de zenuwen; het wordt bij angst, neerslachtigheid en concentratiegebrek gebruikt. Er zijn nog veel meer medicinale werkzaamheden van deze in de bijbel genoemde plant; lees erover in het artikel.

Jackfruit

Jackfruit of nangka is de grootste vrucht op planeet aarde. Hij biedt tropische geneeskracht. Een quote uit het artikel: ´Behalve de geneeskrachtige werking tegen kanker voorkomen de fytonutriënten in jackfruit maagzweer en hoge bloeddruk. Ook alle verschijnselen van ouderdom zoals rimpelvorming, stramheid en doffe huid worden gedempt door het regelmatig eten van jackfruit. Mensen gaan er jonger uitzien als ze vaker jackfruit eten. Nangka is ook goed voor de spijsvertering

Jamaicazuring

Jamaicazuring wordt door fytotherapeuten bij aderverkalking, preventie van hart- en vaatziekten, verhoogd cholesterol- en triglyceridengehalte. milde hoge bloeddruk en renovasculaire hypertensie voorgeschreven. Daarnaast heeft het geneeskracht bij blaasaandoeningen, diabetes, obesitas, luchtwegenproblemen en kanker. Verder is het goed voor de spijsvertering en wordt het om die reden voorgeschreven bij: leverontgifting, anorexie, dyspepsie, gastritis, gastro-entiritis en diarree.

Jeneverbes

Jeneverbes is goed voor de urinewegen en wordt daarom ingezet bij: oedemen, te weinig urine-aanmaak, preventie van nier- en blaasstenen, blaasontsteking en urinebuisontsteking. Ook reumatische aandoeningen zoals artrose, artritis, jicht en myalgieën worden ermee behandeld. Verder is het een spijsverteringsbevorderaar die kan worden aangewend bij obesitas, bloedzuivering, zwakke stofwisseling, lentekuren, anorexia, indigestie, maagzuur, flatulentie en meteorisme en constipatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
De geneeskracht van heermoesDe geneeskracht van heermoesJonge, in het voorjaar opschietende heermoesscheuten kunnen gegeten worden maar men moet wel uitkijken dat men niet een…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstGroot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert VerhelstDr. Geert Verhelst uit België heeft een imposant standaardwerk geschreven wat thuis hoort in de praktijk van elke fytoth…
Bronnen en referenties
  • Wetenschappelijke onderzoeken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
  • Wikipedia
  • Whfoods.com (opwetenschap gebaseerde informatie over voeding)
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, geert Verhelst
  • Foto´s tom008
  • Wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: H. Zell / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: MPF / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: H, I en J"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!